jaromei Skrevet 3. september Forfatter #21 Skrevet 3. september Takk for gode tips fra flere av dere! Jeg skal definitivt sjekke ut mattermos og se om det kan funke. Jeg regnet med at det kom til å komme svar som "han er stor nok til å smøre sjæl", og ja, det er han forsåvidt, men ordner han mat selv, så blir ingenting spist. I vårt tilfelle, funker ikke det. Tro meg, vi har prøvd.. Vi har hatt mange prater med helsesykepleier, både når han gikk i barnehagen, og mens han har gått på skolen, og er forsåvidt godt fulgt opp, men jeg trengte nok en utblåsning og noen gode tips fra andre foreldre med kresne barn. Mat har vært vanskelig helt fra han spiste grøt som baby, og ble verre og verre når han bikket rundt 2 år, så jeg har gjort mye research og baserer valgene vi tar på det som er best for hans utvikling og hva han klarer å spise. Å presse ham skaper bare et negativt forhold til mat, og det ønsker vi ikke. Og til den gammeldagse holdningen om at "han spiser når han blir sulten nok" ... nei. Han gjør ikke det 🫠 Jeg tar gjerne imot enda fler erfaringer! ❤️ 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. september #22 Skrevet 3. september jaromei skrev (52 minutter siden): Takk for gode tips fra flere av dere! Jeg skal definitivt sjekke ut mattermos og se om det kan funke. Jeg regnet med at det kom til å komme svar som "han er stor nok til å smøre sjæl", og ja, det er han forsåvidt, men ordner han mat selv, så blir ingenting spist. I vårt tilfelle, funker ikke det. Tro meg, vi har prøvd.. Vi har hatt mange prater med helsesykepleier, både når han gikk i barnehagen, og mens han har gått på skolen, og er forsåvidt godt fulgt opp, men jeg trengte nok en utblåsning og noen gode tips fra andre foreldre med kresne barn. Mat har vært vanskelig helt fra han spiste grøt som baby, og ble verre og verre når han bikket rundt 2 år, så jeg har gjort mye research og baserer valgene vi tar på det som er best for hans utvikling og hva han klarer å spise. Å presse ham skaper bare et negativt forhold til mat, og det ønsker vi ikke. Og til den gammeldagse holdningen om at "han spiser når han blir sulten nok" ... nei. Han gjør ikke det 🫠 Jeg tar gjerne imot enda fler erfaringer! ❤️ Har en skikkelig kresen og en alteter. Her går det stort sett i enten brødskiver med smør eller knekkebrød med smør til frokost, mat på skole og Sfo. Hadde en periode i vår der det ble spist veldig lite og vi gav da beskjed til Sfo som skulle følge ekstra opp slik at det ble spist mat. Ekstremt påvirket av lavt blodsukker så det er i alles interesse at barnet spiser på skolen 👹. Ser noen har med seg nudler av typen man kan tilsette varmt vann og la de trekke litt. Har vurdert å sende med varmt vann på termokopp og prøve dette for vårt barn og. De har dessverre kort tid på seg for å spise så det må være enkelt og raskt å få i seg. Vår klasse ser heldigvis ikke på skjerm under maten, ellers hadde min og blitt distrahert og ikke spist. Anonymkode: c7212...af9 2
AnonymBruker Skrevet 3. september #23 Skrevet 3. september jaromei skrev (6 timer siden): Hei! Jeg er kommet dit at jeg må be om noen andres tanker og synspunkter om dette, for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har en gutt som har begynt i 2. klasse, og han er kresen. Det er nå vanlig å være kresen i denne alderen, overlevelsesmekanisme fra naturens side, jada jada. Vi utfordrer, tilrettelegger og gjør det beste vi kan for å utvide horisonten. Men vi har en horisont som ikke vi har klart å gjøre noe særlig med, nemlig matpakken. Her er en liste over ting han liker (og ikke liker); Brød - han liker polarbrød (havre), loff, og noen få typer kneip, men alt skal i enten brødristeren eller toastjernet. Han kan til nøøøøds spise romtemperert polarbrød. Pålegg - smør, majones, ost (noen ganger) og skinke (noen ganger). Han har tidligere spist salami, men det vil han ikke ha lenger, og smørepålegg av andre slag har han ikke spist siden han var baby. Han liker klumpefritt syltetøy i perioder. Egg - kun eggehvite, stekt eller kokt. Av middagsmat, så liker han plain pasta, noen få dressinger som er hjemmelaget, fiskekaker, fiskeboller, bogskinke, bacon, litt ris, kan smake på kylling, platene i lasagne uten kjøtt på, pannekaker, pølse i brød, pizza med bare ost, tacolefser med ost og agurk. Grønnsaker - skrellet agurk og kokt brokkoli Frukt - jordbær, vannmelon, bringebær (til tider) Ellers er han glad i frokostblanding av de fleste slag, så jeg kjøper stort sett de cheerios'ene med mest fullkorn. Han liker også klumpefri yoghurt. Så kommer vi til problemet, nesten uansett hva jeg har prøvd, så kommer det nesten fulle matpakker hjem igjen. Han foretrekker åpenbart varm mat, og feks på sfo, så oppbevarer de matboks i kjøleskapet fra morgenen, og da er jo brødet både kaldt og litt hardt når det er tid for mat. På skolen går det litt bedre, men allikevel, ca 70% av tiden kommer matpakken tilbake med enten ALL maten, eller at han kun har tatt en tilstedeværende to biter av et polarbrød, eller at han kun har spist agurken jeg har sendt med, eller kun har spist yoghurten. Jeg prøver å variere litt på hva jeg sender med fra matpakke til matpakke. Jeg prøver å ta hensyn til at maten blir kald i kjøleskapet på sfo, ved å sende med yoghurt og agurk og kanskje noen cashewnøtter, men da spiser han stort sett bare tilbehøret. Han har melk på skolen, så jeg har nå i en periode sendt med cheerios litt oftere, men nå de siste gangene, så har han ikke engang blandet i melk og har spist ca halvparten av dem tørre. Jeg spurte hvorfor, og han sa første gangen at har hadde glemt seg og drukket opp melken først, og den andre gangen sa han at han ikke hadde fått melk den dagen. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro, for han har en tendens til å velge svar som han tror jeg vil høre 🤷♀️ Jeg føler at jeg holder på å bli gal, for jeg vet jo at han trenger energi på skolen. Han pleier å være sliten og irritabel når han kommer hjem. Jeg har snakket med ham om at det er viktig for kroppen å få mat jevnt gjennom dagen, sånn at man har energi, men det gir ham tydeligvis ikke nok insentiv til å spise (hvem 6-åring bryr seg vel om sånt?) Jeg har prøvd å snakke med ham flere ganger om hva han hadde synes var ålreit å ha i matpakken, men han svarer kun ting som er varme, altså ristet brød, og toast. Og da mener han altså å riste brød/lage toast på skolen. Men de har jo ikke sånt utstyr, og jeg er ikke en veldig kravstor person, så jeg har ikke akkurat tatt kontakt med skolen og spurt om det er noe de kan skaffe. Da blir det vel bare vanvittig lang kø ved spisefri uansett. Har prøvd å sende med pannekaker, fiskekaker, pastasalat med ingredienser jeg VET han liker, men det blir ikke rørt. Han begynner å bli lei av at jeg maser, og jeg på min side prøver egentlig å mase minst mulig, da jeg ikke vil gjøre hans forhold til mat om til noe negativt. Beklager så inni hampen langt innlegg, men er det noen andre foreldre som kjenner igjen noe og som har noen tips eller betraktninger? Slutt å styr. Han spiser hvis han er sulten nok. Anonymkode: 87fa7...7ab 1
Maleficenta Skrevet 3. september #24 Skrevet 3. september jaromei skrev (1 time siden): Takk for gode tips fra flere av dere! Jeg skal definitivt sjekke ut mattermos og se om det kan funke. Jeg regnet med at det kom til å komme svar som "han er stor nok til å smøre sjæl", og ja, det er han forsåvidt, men ordner han mat selv, så blir ingenting spist. I vårt tilfelle, funker ikke det. Tro meg, vi har prøvd.. Vi har hatt mange prater med helsesykepleier, både når han gikk i barnehagen, og mens han har gått på skolen, og er forsåvidt godt fulgt opp, men jeg trengte nok en utblåsning og noen gode tips fra andre foreldre med kresne barn. Mat har vært vanskelig helt fra han spiste grøt som baby, og ble verre og verre når han bikket rundt 2 år, så jeg har gjort mye research og baserer valgene vi tar på det som er best for hans utvikling og hva han klarer å spise. Å presse ham skaper bare et negativt forhold til mat, og det ønsker vi ikke. Og til den gammeldagse holdningen om at "han spiser når han blir sulten nok" ... nei. Han gjør ikke det 🫠 Jeg tar gjerne imot enda fler erfaringer! ❤️ Hva slags opplegg har de for å hjelpe barn med spisevegring? For det er jo det jeg tenker han har. Han er ikke bare kresen. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september #25 Skrevet 3. september Hadde tenkt langsiktig og ikke lagt opp til noe som gjør han til en person med kvaliteter og laster du selv ikke hadde likt hos andre. Jeg savner havregryn på listen din. Det er noe av sunneste og beste barn kan få i seg. Hjernemat delux og noe alle barn burde spise til frokost. Ellers hadde jeg bare gitt blaffen. Sultne barn spiser. Jeg hadde sendt med variert matpakke. Vil du sende med varmt? Gjør det en gang iblant, kanskje kun 1-2 ganger i måneden. Problemet her er at barnet ditt ikke er vant til å spise matpakke. Han er vant til fersk mat smørt der og da. Det er jo ganske hårreisende, for barnet ditt er ikke kresen. Han spiser jo variert. Men han har blitt et luksusdyr 🤭 Dette klarer dere å snu. Ta med niste på fjellet, spis i naturen, ta med niste på biltur, smør på polarbrød (selv om INGEN barn burde spise det) med smør eller syltetøy, legg i sekken (ikke kjøleskapet). Sakte men sikkert vil han spise matpakken sin. Garantert. Ikke bli curling delux. Anonymkode: 91c7b...659 2
Maleficenta Skrevet 3. september #26 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde tenkt langsiktig og ikke lagt opp til noe som gjør han til en person med kvaliteter og laster du selv ikke hadde likt hos andre. Jeg savner havregryn på listen din. Det er noe av sunneste og beste barn kan få i seg. Hjernemat delux og noe alle barn burde spise til frokost. Ellers hadde jeg bare gitt blaffen. Sultne barn spiser. Jeg hadde sendt med variert matpakke. Vil du sende med varmt? Gjør det en gang iblant, kanskje kun 1-2 ganger i måneden. Problemet her er at barnet ditt ikke er vant til å spise matpakke. Han er vant til fersk mat smørt der og da. Det er jo ganske hårreisende, for barnet ditt er ikke kresen. Han spiser jo variert. Men han har blitt et luksusdyr 🤭 Dette klarer dere å snu. Ta med niste på fjellet, spis i naturen, ta med niste på biltur, smør på polarbrød (selv om INGEN barn burde spise det) med smør eller syltetøy, legg i sekken (ikke kjøleskapet). Sakte men sikkert vil han spise matpakken sin. Garantert. Ikke bli curling delux. Anonymkode: 91c7b...659 Det er ikke sant at sultne barn som har spisevegring spiser altså. Et sånt barn vil faktisk velge å sulte enn å spise mat de ikke tør å smake på 4
AnonymBruker Skrevet 3. september #27 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde tenkt langsiktig og ikke lagt opp til noe som gjør han til en person med kvaliteter og laster du selv ikke hadde likt hos andre. Jeg savner havregryn på listen din. Det er noe av sunneste og beste barn kan få i seg. Hjernemat delux og noe alle barn burde spise til frokost. Ellers hadde jeg bare gitt blaffen. Sultne barn spiser. Jeg hadde sendt med variert matpakke. Vil du sende med varmt? Gjør det en gang iblant, kanskje kun 1-2 ganger i måneden. Problemet her er at barnet ditt ikke er vant til å spise matpakke. Han er vant til fersk mat smørt der og da. Det er jo ganske hårreisende, for barnet ditt er ikke kresen. Han spiser jo variert. Men han har blitt et luksusdyr 🤭 Dette klarer dere å snu. Ta med niste på fjellet, spis i naturen, ta med niste på biltur, smør på polarbrød (selv om INGEN barn burde spise det) med smør eller syltetøy, legg i sekken (ikke kjøleskapet). Sakte men sikkert vil han spise matpakken sin. Garantert. Ikke bli curling delux. Anonymkode: 91c7b...659 Gud så lei jeg er av å høre det. "Sultne barn spiser". Anonymkode: d12f7...e66 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. september #28 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Slutt å styr. Han spiser hvis han er sulten nok. Anonymkode: 87fa7...7ab AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ellers hadde jeg bare gitt blaffen. Sultne barn spiser. Anonymkode: 91c7b...659 De spiser til slutt ja, problemet er at de kan gå såpass mange timer som sultne, hver eneste dag, før de spiser. Da mister de all læringsutbytte på skolen, og ødelegger egentlig vennskapene sine også, fordi de blir så sure og sultne. Det hjelper jo ikke at de "spiser til slutt" når "til slutt" er klokka 17 og hele skoledagen har gått i dass. Hadde ikke skole vært viktig så ingen krise, men skole er viktig. Ts - hva med å bare gi én type mat om gangen? Dropp agurk, gi bare yoghurt og slike ting. Her er problemet litt annerledes. Mine barn hater brødmat, men nekter å spise middagsrester eller varmmat på skolen, fordi de ikke vil skille seg ut. 🙄 Sønnen min lever på tørre knekkebrød, uten pålegg. Anonymkode: 383de...f97 2
AnonymBruker Skrevet 3. september #29 Skrevet 3. september Se om du kan få kjøpt en Omiebox. Det er en matboks med flere rom og en liten mattermos i. Da kan han få med seg noe varmt på skolen, og flere rom gir mulighet til at det i alle fall er noe i matboksen som frister. Anonymkode: a728a...415 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. september #30 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Slutt å styr. Han spiser hvis han er sulten nok. Anonymkode: 87fa7...7ab Idiotisk svar Anonymkode: 7b5a3...166 1
AnonymBruker Skrevet 3. september #31 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hadde tenkt langsiktig og ikke lagt opp til noe som gjør han til en person med kvaliteter og laster du selv ikke hadde likt hos andre. Jeg savner havregryn på listen din. Det er noe av sunneste og beste barn kan få i seg. Hjernemat delux og noe alle barn burde spise til frokost. Ellers hadde jeg bare gitt blaffen. Sultne barn spiser. Jeg hadde sendt med variert matpakke. Vil du sende med varmt? Gjør det en gang iblant, kanskje kun 1-2 ganger i måneden. Problemet her er at barnet ditt ikke er vant til å spise matpakke. Han er vant til fersk mat smørt der og da. Det er jo ganske hårreisende, for barnet ditt er ikke kresen. Han spiser jo variert. Men han har blitt et luksusdyr 🤭 Dette klarer dere å snu. Ta med niste på fjellet, spis i naturen, ta med niste på biltur, smør på polarbrød (selv om INGEN barn burde spise det) med smør eller syltetøy, legg i sekken (ikke kjøleskapet). Sakte men sikkert vil han spise matpakken sin. Garantert. Ikke bli curling delux. Anonymkode: 91c7b...659 Nei sultne barn spiser ikke nødvendigvis Anonymkode: 7b5a3...166 1 1
Maleficenta Skrevet 3. september #32 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): De spiser til slutt ja, problemet er at de kan gå såpass mange timer som sultne, hver eneste dag, før de spiser. Da mister de all læringsutbytte på skolen, og ødelegger egentlig vennskapene sine også, fordi de blir så sure og sultne. Det hjelper jo ikke at de "spiser til slutt" når "til slutt" er klokka 17 og hele skoledagen har gått i dass. Hadde ikke skole vært viktig så ingen krise, men skole er viktig. Ts - hva med å bare gi én type mat om gangen? Dropp agurk, gi bare yoghurt og slike ting. Her er problemet litt annerledes. Mine barn hater brødmat, men nekter å spise middagsrester eller varmmat på skolen, fordi de ikke vil skille seg ut. 🙄 Sønnen min lever på tørre knekkebrød, uten pålegg. Anonymkode: 383de...f97 Tenk om barn kunne gått servert varm mat på skolen...
Fighter83 Skrevet 3. september #33 Skrevet 3. september (endret) jaromei skrev (11 timer siden): Hei! Jeg er kommet dit at jeg må be om noen andres tanker og synspunkter om dette, for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har en gutt som har begynt i 2. klasse, og han er kresen. Det er nå vanlig å være kresen i denne alderen, overlevelsesmekanisme fra naturens side, jada jada. Vi utfordrer, tilrettelegger og gjør det beste vi kan for å utvide horisonten. Men vi har en horisont som ikke vi har klart å gjøre noe særlig med, nemlig matpakken. Her er en liste over ting han liker (og ikke liker); Brød - han liker polarbrød (havre), loff, og noen få typer kneip, men alt skal i enten brødristeren eller toastjernet. Han kan til nøøøøds spise romtemperert polarbrød. Pålegg - smør, majones, ost (noen ganger) og skinke (noen ganger). Han har tidligere spist salami, men det vil han ikke ha lenger, og smørepålegg av andre slag har han ikke spist siden han var baby. Han liker klumpefritt syltetøy i perioder. Egg - kun eggehvite, stekt eller kokt. Av middagsmat, så liker han plain pasta, noen få dressinger som er hjemmelaget, fiskekaker, fiskeboller, bogskinke, bacon, litt ris, kan smake på kylling, platene i lasagne uten kjøtt på, pannekaker, pølse i brød, pizza med bare ost, tacolefser med ost og agurk. Grønnsaker - skrellet agurk og kokt brokkoli Frukt - jordbær, vannmelon, bringebær (til tider) Ellers er han glad i frokostblanding av de fleste slag, så jeg kjøper stort sett de cheerios'ene med mest fullkorn. Han liker også klumpefri yoghurt. Så kommer vi til problemet, nesten uansett hva jeg har prøvd, så kommer det nesten fulle matpakker hjem igjen. Han foretrekker åpenbart varm mat, og feks på sfo, så oppbevarer de matboks i kjøleskapet fra morgenen, og da er jo brødet både kaldt og litt hardt når det er tid for mat. På skolen går det litt bedre, men allikevel, ca 70% av tiden kommer matpakken tilbake med enten ALL maten, eller at han kun har tatt en tilstedeværende to biter av et polarbrød, eller at han kun har spist agurken jeg har sendt med, eller kun har spist yoghurten. Jeg prøver å variere litt på hva jeg sender med fra matpakke til matpakke. Jeg prøver å ta hensyn til at maten blir kald i kjøleskapet på sfo, ved å sende med yoghurt og agurk og kanskje noen cashewnøtter, men da spiser han stort sett bare tilbehøret. Han har melk på skolen, så jeg har nå i en periode sendt med cheerios litt oftere, men nå de siste gangene, så har han ikke engang blandet i melk og har spist ca halvparten av dem tørre. Jeg spurte hvorfor, og han sa første gangen at har hadde glemt seg og drukket opp melken først, og den andre gangen sa han at han ikke hadde fått melk den dagen. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro, for han har en tendens til å velge svar som han tror jeg vil høre 🤷♀️ Jeg føler at jeg holder på å bli gal, for jeg vet jo at han trenger energi på skolen. Han pleier å være sliten og irritabel når han kommer hjem. Jeg har snakket med ham om at det er viktig for kroppen å få mat jevnt gjennom dagen, sånn at man har energi, men det gir ham tydeligvis ikke nok insentiv til å spise (hvem 6-åring bryr seg vel om sånt?) Jeg har prøvd å snakke med ham flere ganger om hva han hadde synes var ålreit å ha i matpakken, men han svarer kun ting som er varme, altså ristet brød, og toast. Og da mener han altså å riste brød/lage toast på skolen. Men de har jo ikke sånt utstyr, og jeg er ikke en veldig kravstor person, så jeg har ikke akkurat tatt kontakt med skolen og spurt om det er noe de kan skaffe. Da blir det vel bare vanvittig lang kø ved spisefri uansett. Har prøvd å sende med pannekaker, fiskekaker, pastasalat med ingredienser jeg VET han liker, men det blir ikke rørt. Han begynner å bli lei av at jeg maser, og jeg på min side prøver egentlig å mase minst mulig, da jeg ikke vil gjøre hans forhold til mat om til noe negativt. Beklager så inni hampen langt innlegg, men er det noen andre foreldre som kjenner igjen noe og som har noen tips eller betraktninger? Vår løsning ble at barna måtte lage sine egne matpakker. Klager man og er kravstor så må man ordne ting sjæl! De får noe mulighet til å velge matvarer selv og de må si i fra dagen i forveien om det er noe vi mangler. Dette er en fin måte å lære seg å planlegge + at de kan glede seg til matpakken de har ordnet selv. Endret 3. september av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 3. september #34 Skrevet 3. september jaromei skrev (11 timer siden): Brød - han liker polarbrød (havre), loff, og noen få typer kneip, men alt skal i enten brødristeren eller toastjernet. Han kan til nøøøøds spise romtemperert polarbrød. Pålegg - smør, majones, ost (noen ganger) og skinke (noen ganger). Han har tidligere spist salami, men det vil han ikke ha lenger, og smørepålegg av andre slag har han ikke spist siden han var baby. Han liker klumpefritt syltetøy i perioder. Egg - kun eggehvite, stekt eller kokt. Av middagsmat, så liker han plain pasta, noen få dressinger som er hjemmelaget, fiskekaker, fiskeboller, bogskinke, bacon, litt ris, kan smake på kylling, platene i lasagne uten kjøtt på, pannekaker, pølse i brød, pizza med bare ost, tacolefser med ost og agurk. Grønnsaker - skrellet agurk og kokt brokkoli Frukt - jordbær, vannmelon, bringebær (til tider) Ellers er han glad i frokostblanding av de fleste slag, så jeg kjøper stort sett de cheerios'ene med mest fullkorn. Han liker også klumpefri yoghurt. For det første, dere har selv skapt dette problemet. Brød må ristes? Osv osv. Det virker som dere har tilrettelagt litt for mye. Anonymkode: 138d2...7bb
AnonymBruker Skrevet 3. september #35 Skrevet 3. september Tacolefser med agurk og ost. Frukt og yoghurt. Mozarella sticks og kjeks. Anonymkode: 99846...16c 1
AnonymBruker Skrevet 4. september #36 Skrevet 4. september Jeg har også et særspist barn, men har hatt så flaks at hun liker brød med leverpostei uansett temperatur. Jeg forstår likevel frustrasjonen din, hun har først det siste året vært villig til å smake på (og spise) koteletter og snitzel - og hun er midt i tenårene. Du skriver at han kan være villig til å spise romtemperert polarbrød med smør, og at SFO har maten i kjøleskap. Jeg forstår godt at han ikke spiser kaldt brød - det gjør ikke jeg heller, det smaker vassent og klissete. Må han ha matpakken i kjøleskap, eller kan han ha polarbrød med smør i sekken? Kan han ha med to matbokser, en med polarbrød i sekken og en med yoghurt/grønt i kjøleskapet? Jeg har måttet splitte matpakken fordi verken kaldt brød eller varmt pålegg er spiselig 😅 Anonymkode: 44d3d...67b 1
AnonymBruker Skrevet 4. september #37 Skrevet 4. september Ene barnet mitt er også sær. Han spiser 6 brødskiver i form av 3 kalde toast med bare 1 salamskive i hver, hver dag på skolen og har gjort det i årevis. De må være kalde når de pakkes ellers blir de våte. Han vil ikke ha noe annet, det kommer hjem igjen uspist. Han er liten og tynn men veldig aktiv og trener mye, så da får han de toastene da. Hjemme spiser han litt mer variert, men han er kresen. Og han blir bare sur og sliten når han er sulten - men spiser fortsatt ikke. Som de sa på elitetreningen til det andre barnet vårt: det viktigste er at de spiser. Hva de spiser er ikke like viktig med de må ha mat. Og så heiet de på saft i vannflaska. Selv sjokolade er bedre enn ingenting. Så gi barnet med noe som blir spist, det er det aller viktigste. Selv nugatti på skiven tenker jeg fint kan være innafor for et kresent barn som blir gående sulten hele dagen. Og så tenker jeg du kan be læreren om hjelp til å tilrettelegge og minne på spising ila dagen, han er jo liten og bare 6 år og skjønner nok ikke dette med spising vs sult vs energinivå helt enda. Anonymkode: 881ad...cc7 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. september #38 Skrevet 4. september Pannekaker med speltmel/havregryn/cottage cheese kjørt i blender i røra. Ta på klumpfritt syltetøy eller send med spruteflaska. Trenger ikke ligge i kjøleskapet om han helst vil ha dem romptemperert. Vafler med litt fullkornmel og raspende gulrøtter i røra? Tortillalefser med det han liker inni. Er det tacokjøttdeig eller bare ost, agurk og mais så send med det. Trenger heller ikke ligge i kjøleskapet. Pizzasnurrer i fryseren, legg i matboksen så er de passe til de skal spises. Lag dem gjerne sammen med ham så han vet at det ikke er noe "skummelt" i dem. Eventuelt innbakte horn med ost og skinke, feks. Kan også legges rett fra fryseren i matboksen. Pastasalat? Fullkornpastaskruer, agurk, mais og kjøttboller feks? Bør ligge i kjøleskapet pga pastaen, da.... Kan til og med sende med en liten ketchup evt. Rislunsj? God morgen yoghurt? Varmt vann på termos og "ferdigpose" med havregrøt, så trenger han bare tilsette vannet? Ta med bolle med lokk og skje selv. Ellers tenker jeg at polarbrødene hans kan ligge i sekken og ikke trenger å ligge kaldt i kjøleskapet, dersom det faktisk gjør at han spiser. Liker han egg i noen form? Eggemuffins, omelett, bare et kokt egg til å ha i hånda? Toast laget hjemme? Det bruker min 20 år gamle datter enda der hun studerer Lager toasten på hybelen og putter den i matboksen. Hun synes det er bedre enn vanlige brødskiver selv om den blir romtemperert (hun legger den på rist til den er så avkjølt som mulig så den ikke blir skikkelig seig pga fukt). Anonymkode: 65fcd...84d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå