Gå til innhold

Matpakke til kresen 2. klassing

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er kommet dit at jeg må be om noen andres tanker og synspunkter om dette, for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. 

Jeg har en gutt som har begynt i 2. klasse, og han er kresen. Det er nå vanlig å være kresen i denne alderen, overlevelsesmekanisme fra naturens side, jada jada. Vi utfordrer, tilrettelegger og gjør det beste vi kan for å utvide horisonten. Men vi har en horisont som ikke vi har klart å gjøre noe særlig med, nemlig matpakken. 

Her er en liste over ting han liker (og ikke liker); 

Brød - han liker polarbrød (havre), loff, og noen få typer kneip, men alt skal i enten brødristeren eller toastjernet. Han kan til nøøøøds spise romtemperert polarbrød. 

Pålegg - smør, majones, ost (noen ganger) og skinke (noen ganger). Han har tidligere spist salami, men det vil han ikke ha lenger, og smørepålegg av andre slag har han ikke spist siden han var baby. Han liker klumpefritt syltetøy i perioder.

Egg - kun eggehvite, stekt eller kokt.

Av middagsmat, så liker han plain pasta, noen få dressinger som er hjemmelaget, fiskekaker, fiskeboller, bogskinke, bacon, litt ris, kan smake på kylling, platene i lasagne uten kjøtt på, pannekaker, pølse i brød, pizza med bare ost, tacolefser med ost og agurk. 

Grønnsaker - skrellet agurk og kokt brokkoli

Frukt - jordbær, vannmelon, bringebær (til tider)

Ellers er han glad i frokostblanding av de fleste slag, så jeg kjøper stort sett de cheerios'ene med mest fullkorn. 

Han liker også klumpefri yoghurt. 

Så kommer vi til problemet, nesten uansett hva jeg har prøvd, så kommer det nesten fulle matpakker hjem igjen. Han foretrekker åpenbart varm mat, og feks på sfo, så oppbevarer de matboks i kjøleskapet fra morgenen, og da er jo brødet både kaldt og litt hardt når det er tid for mat. 

På skolen går det litt bedre, men allikevel, ca 70% av tiden kommer matpakken tilbake med enten ALL maten, eller at han kun har tatt en tilstedeværende to biter av et polarbrød, eller at han kun har spist agurken jeg har sendt med, eller kun har spist yoghurten. 

Jeg prøver å variere litt på hva jeg sender med fra matpakke til matpakke. Jeg prøver å ta hensyn til at maten blir kald i kjøleskapet på sfo, ved å sende med yoghurt og agurk og kanskje noen cashewnøtter, men da spiser han stort sett bare tilbehøret. 

Han har melk på skolen, så jeg har nå i en periode sendt med cheerios litt oftere, men nå de siste gangene, så har han ikke engang blandet i melk og har spist ca halvparten av dem tørre. Jeg spurte hvorfor, og han sa første gangen at har hadde glemt seg og drukket opp melken først, og den andre gangen sa han at han ikke hadde fått melk den dagen. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro, for han har en tendens til å velge svar som han tror jeg vil høre 🤷‍♀️

Jeg føler at jeg holder på å bli gal, for jeg vet jo at han trenger energi på skolen. Han pleier å være sliten og irritabel når han kommer hjem. Jeg har snakket med ham om at det er viktig for kroppen å få mat jevnt gjennom dagen, sånn at man har energi, men det gir ham tydeligvis ikke nok insentiv til å spise (hvem 6-åring bryr seg vel om sånt?)

Jeg har prøvd å snakke med ham flere ganger om hva han hadde synes var ålreit å ha i matpakken, men han svarer kun ting som er varme, altså ristet brød, og toast. Og da mener han altså å riste brød/lage toast på skolen. Men de har jo ikke sånt utstyr, og jeg er ikke en veldig kravstor person, så jeg har ikke akkurat tatt kontakt med skolen og spurt om det er noe de kan skaffe. Da blir det vel bare vanvittig lang kø ved spisefri uansett. 

Har prøvd å sende med pannekaker, fiskekaker, pastasalat med ingredienser jeg VET han liker, men det blir ikke rørt. 

Han begynner å bli lei av at jeg maser, og jeg på min side prøver egentlig å mase minst mulig, da jeg ikke vil gjøre hans forhold til mat om til noe negativt. 

Beklager så inni hampen langt innlegg, men er det noen andre foreldre som kjenner igjen noe og som har noen tips eller betraktninger? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det et alternativ å ha noe varmt i en suppetermos e.l? Har ikke testa dette på ting som ikke er flytende selv, men hvis det går an å ha f.eks noe pasta som holder seg varmt? Mulig dette ikke er så hjelpsomt. I feel you, i alle fall ❤️

Anonymkode: da2b7...e89

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En 2.klassing er stor nok til å pakke med sin egen matpakke. Da kan han selv ha ansvar for at han pakker mat han har lyst på. 

Anonymkode: a8b68...c24

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bananlapper? "Grøtpinner" stekt i ildfastform og skjært i ruter? Med litt ekstra fett i, feks nøttesmør? Kan læreren være litt på i en periode og minne han på å spise?

Anonymkode: e2149...23b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan læreren være litt på i en periode og minne han på å spise?

Anonymkode: e2149...23b

Nei. Det er ikke barnehage. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min gutt spiste heller ikke matpakken. Så kom det frem på helsesøster sjekken i første at det var fordi han ikke hadde tid. De så nemlig på tv i matpausen og han er sånn at da ser han på tv og lever seg inn i det og gjør ikke ting parallelt. Da spurte jeg helsesøster om dette var noe hun kunne tatt opp med skolen. Men nei det kunne hun ikke vettu. 
Det ble mye frukt og nøtter en periode. Når han hadde skolemelk, rakk han hvertfall ikke spise noe. Ta med noe lett plukkmat, agurk og bringebær, joghurt og banan, en halv skive med masse ost. 

Den frokostblandingen gjør nok dere begge en bjørnetjeneste i tillegg. 

Anonymkode: 3180f...8b4

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Det er ikke barnehage. 

Ikke sant.. det var dette med skoleklare barn! 
Eller bør vi heller ha en skole som er klar for 5 åringene? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mattermos så kan dere putte oppi varm mat

Anonymkode: 7b5a3...166

AnonymBruker
Skrevet

No kom eg på ein klassekompis på barneskule som hadde med seg to pakker nudlar kvar dag. Han spiste dei rett ut av pakken. Tørre. Men han fekk i det minste noko mat i seg i løpet av dagen :) 

Eller kvifor ikkje berre pakke nokre polarbrød i ein pose som han kan ha liggande i sekken og ta fram i pausen? Treng ikkje eingong pålegg. Det viktigaste er at han blitt mett.  

Anonymkode: ce057...91f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min gutt spiste heller ikke matpakken. Så kom det frem på helsesøster sjekken i første at det var fordi han ikke hadde tid. De så nemlig på tv i matpausen og han er sånn at da ser han på tv og lever seg inn i det og gjør ikke ting parallelt. Da spurte jeg helsesøster om dette var noe hun kunne tatt opp med skolen. Men nei det kunne hun ikke vettu. 
Det ble mye frukt og nøtter en periode. Når han hadde skolemelk, rakk han hvertfall ikke spise noe. Ta med noe lett plukkmat, agurk og bringebær, joghurt og banan, en halv skive med masse ost. 

Den frokostblandingen gjør nok dere begge en bjørnetjeneste i tillegg. 

Blei litt sjokka over at barna ser tv i matpausen! 😮 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Blei litt sjokka over at barna ser tv i matpausen! 😮 

Helt vanlig det, ser nrk supernytt f.eks. 

Anonymkode: 7b5a3...166

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn er og i polarbrød-med-kun smør-klubben 😬 spiser mer variert hjemme, men akkurat matpakke er litt vanskelig. Er vant til å få mat i barnehagen som da stort sett er smurt fersk der og da. 

Jeg tenker at det spiller lite rolle om han spiser cheerios tørre og drikker melken utenom? Blir mindre gris. 

Kan han få grove tacolefser med ost i matboksen?

Har du prøvd grove vafler i matboksen?

Anonymkode: 9d5c6...c5d

• Liker 1
Skrevet
jaromei skrev (31 minutter siden):

Hei! Jeg er kommet dit at jeg må be om noen andres tanker og synspunkter om dette, for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. 

Jeg har en gutt som har begynt i 2. klasse, og han er kresen. Det er nå vanlig å være kresen i denne alderen, overlevelsesmekanisme fra naturens side, jada jada. Vi utfordrer, tilrettelegger og gjør det beste vi kan for å utvide horisonten. Men vi har en horisont som ikke vi har klart å gjøre noe særlig med, nemlig matpakken. 

Her er en liste over ting han liker (og ikke liker); 

Brød - han liker polarbrød (havre), loff, og noen få typer kneip, men alt skal i enten brødristeren eller toastjernet. Han kan til nøøøøds spise romtemperert polarbrød. 

Pålegg - smør, majones, ost (noen ganger) og skinke (noen ganger). Han har tidligere spist salami, men det vil han ikke ha lenger, og smørepålegg av andre slag har han ikke spist siden han var baby. Han liker klumpefritt syltetøy i perioder.

Egg - kun eggehvite, stekt eller kokt.

Av middagsmat, så liker han plain pasta, noen få dressinger som er hjemmelaget, fiskekaker, fiskeboller, bogskinke, bacon, litt ris, kan smake på kylling, platene i lasagne uten kjøtt på, pannekaker, pølse i brød, pizza med bare ost, tacolefser med ost og agurk. 

Grønnsaker - skrellet agurk og kokt brokkoli

Frukt - jordbær, vannmelon, bringebær (til tider)

Ellers er han glad i frokostblanding av de fleste slag, så jeg kjøper stort sett de cheerios'ene med mest fullkorn. 

Han liker også klumpefri yoghurt. 

Så kommer vi til problemet, nesten uansett hva jeg har prøvd, så kommer det nesten fulle matpakker hjem igjen. Han foretrekker åpenbart varm mat, og feks på sfo, så oppbevarer de matboks i kjøleskapet fra morgenen, og da er jo brødet både kaldt og litt hardt når det er tid for mat. 

På skolen går det litt bedre, men allikevel, ca 70% av tiden kommer matpakken tilbake med enten ALL maten, eller at han kun har tatt en tilstedeværende to biter av et polarbrød, eller at han kun har spist agurken jeg har sendt med, eller kun har spist yoghurten. 

Jeg prøver å variere litt på hva jeg sender med fra matpakke til matpakke. Jeg prøver å ta hensyn til at maten blir kald i kjøleskapet på sfo, ved å sende med yoghurt og agurk og kanskje noen cashewnøtter, men da spiser han stort sett bare tilbehøret. 

Han har melk på skolen, så jeg har nå i en periode sendt med cheerios litt oftere, men nå de siste gangene, så har han ikke engang blandet i melk og har spist ca halvparten av dem tørre. Jeg spurte hvorfor, og han sa første gangen at har hadde glemt seg og drukket opp melken først, og den andre gangen sa han at han ikke hadde fått melk den dagen. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro, for han har en tendens til å velge svar som han tror jeg vil høre 🤷‍♀️

Jeg føler at jeg holder på å bli gal, for jeg vet jo at han trenger energi på skolen. Han pleier å være sliten og irritabel når han kommer hjem. Jeg har snakket med ham om at det er viktig for kroppen å få mat jevnt gjennom dagen, sånn at man har energi, men det gir ham tydeligvis ikke nok insentiv til å spise (hvem 6-åring bryr seg vel om sånt?)

Jeg har prøvd å snakke med ham flere ganger om hva han hadde synes var ålreit å ha i matpakken, men han svarer kun ting som er varme, altså ristet brød, og toast. Og da mener han altså å riste brød/lage toast på skolen. Men de har jo ikke sånt utstyr, og jeg er ikke en veldig kravstor person, så jeg har ikke akkurat tatt kontakt med skolen og spurt om det er noe de kan skaffe. Da blir det vel bare vanvittig lang kø ved spisefri uansett. 

Har prøvd å sende med pannekaker, fiskekaker, pastasalat med ingredienser jeg VET han liker, men det blir ikke rørt. 

Han begynner å bli lei av at jeg maser, og jeg på min side prøver egentlig å mase minst mulig, da jeg ikke vil gjøre hans forhold til mat om til noe negativt. 

Beklager så inni hampen langt innlegg, men er det noen andre foreldre som kjenner igjen noe og som har noen tips eller betraktninger? 

Suppetermos med no pasta og noe varmt han liker da? Vet ikke hvor lenge slike termoser holder varmen jeg. Har ikke prøvd selv

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

En 2.klassing er stor nok til å pakke med sin egen matpakke. Da kan han selv ha ansvar for at han pakker mat han har lyst på. 

En 2 klassing er ikke ansvarsfull nok til å lage matpakke på eget initiativ tror jeg. Da hadde det sikkert ikke blitt matpakke

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også et kresent barn. Mer kresent enn ditt, og ditt var veldig kresent. Jeg styrer med lunsj på 6. året nå. 
Først og fremst, så må jo barnet være villig til å spise i det hele tatt. Hva er egentlig grunnen til at barnet ikke spiser? Det kan selvfølgelig hende han ikke liker maten, men han får ting han normalt sett synes er ok - så det frister ikke nok. Er han ikke sulten nok, kanskje? 
Det er et problem jeg har med mitt barn. Det spiser frokost frem til kl 8, og så er det lunsj allerede 10.30. Det er ikke lang tid mellom måltidene! Så er skolen ferdig 14, og da er det på tide med et måltid, men forrige måltid ble så lite, da barnet ikke var særlig sultent (og maten var ikke fristende i tillegg)... Da er det klart humøret er labert når det kommer hjem. 
Et annet problem er at de ser Supernytt eller annet i lunsjen. Film også. Håpløst. Øynene er på skjermen, maten glemmes. Ikke et problem med ovennevnte barn, men det andre barnet er slik. 

Barnet mitt har mattermos. Der kan jeg legge oppvarma fiskekaker, havregrøt, muslier, pølsebiter, fylt pasta osv. (alt etter hva jeg kan klare å få barnet til å si ja til). Kan også lage toast og dele i biter, og legge oppi. Pannekaker også. Maten holder seg varm/kald. Supplerer med litt annet også på sida, en boks med en miks av agurk, mais og paprika, en boks med bringebær osv. 
Mattermos/matboks finnes i mange størrelser og former.
Jeg er ganske sikker på at SFO kan imøtekomme å IKKE legge lunsjen hans i kjøleskap. 

Anonymkode: b811f...63e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ikke sant.. det var dette med skoleklare barn! 
Eller bør vi heller ha en skole som er klar for 5 åringene? 

Enig. Syns det er for stort hopp mellom barnehage og skole av og til. Plutselig får de helt andre forventninger. Tenker det er ulikt fra skole til skole men syns ikke om den plutselige forventningen at nå er du stor. Seriøst de er bare 6 og 7 år. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min fikk grovbrød med nugatti eller hjemmelagde pizzaboller. 

Var eneste som gikk ned. Var ikke kresen, men spiser utrolig sakte, så det som gikk ned fortest var grovbrød med nugatti eller pizzasnurrer. For meg var det viktigere noe energi gikk inn i kroppen når barnet var på skolen enn sunnheten til maten. Hjemme spiste barnet alt da tiden strakk til. 

Anonymkode: 421b5...237

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er interessant hvor kresenhet egentlig kommer fra. Jeg tenker nok det er et overskuddsfenomen. Bor du i Namibia og får maisgrøt kokt på et ildsted en gang om dagen, så er det vel ikke mange barn som dør av sult fordi de bare liker klumpfritt syltetøy.  Det er naturligvis noen barn som har medisinske tilstander. Men det er forskjell på å få flere muligheter hvis du sier nei, eller å få «hvis ikke du er sulten, trenger du ikke spise». Har ikke spurt barna om de synes det er godt eller om de liker det. Bare er du sulten eller er du ikke sulten. Maten du tar stilling til er det vi har lagd. 

En 2. klassing kan fint lage sin egen matpakke. Det kan han gjøre kvelden før, evt som en del av å spise kveldsmat eller som en separat oppgave. Bare fint om de også selv sørger for å gjøre klar sekk og kanskje tøy. Det trenger selvfølgelig ikke være barnets «eget initiativ», akkurat som foreldre også kan si at nå er det tid for tannpuss. 

Så er det også en god idé å involvere barn i matlaging generelt, ta på, tilberede og smake på råvarer, skjøre, røre og blande, smake på noe og spørre om det er nok salt osv. Man kan også gjøre måltider til en aktivitet når det er venner på besøk osv. Da er ofte terskelen litt høyere for å si æsj om ditt og datt, og man kan utfordres på nye ting. 

Anonymkode: 00586...92c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er interessant hvor kresenhet egentlig kommer fra. Jeg tenker nok det er et overskuddsfenomen. Bor du i Namibia og får maisgrøt kokt på et ildsted en gang om dagen, så er det vel ikke mange barn som dør av sult fordi de bare liker klumpfritt syltetøy.  Det er naturligvis noen barn som har medisinske tilstander. Men det er forskjell på å få flere muligheter hvis du sier nei, eller å få «hvis ikke du er sulten, trenger du ikke spise». Har ikke spurt barna om de synes det er godt eller om de liker det. Bare er du sulten eller er du ikke sulten. Maten du tar stilling til er det vi har lagd. 

En 2. klassing kan fint lage sin egen matpakke. Det kan han gjøre kvelden før, evt som en del av å spise kveldsmat eller som en separat oppgave. Bare fint om de også selv sørger for å gjøre klar sekk og kanskje tøy. Det trenger selvfølgelig ikke være barnets «eget initiativ», akkurat som foreldre også kan si at nå er det tid for tannpuss. 

Så er det også en god idé å involvere barn i matlaging generelt, ta på, tilberede og smake på råvarer, skjøre, røre og blande, smake på noe og spørre om det er nok salt osv. Man kan også gjøre måltider til en aktivitet når det er venner på besøk osv. Da er ofte terskelen litt høyere for å si æsj om ditt og datt, og man kan utfordres på nye ting. 

Anonymkode: 00586...92c

De fleste kjenner allerede til disse rådene, men har du erfaring med spesielt kresne barn så hjelper det ikke nødvendigvis nei. Man skal selvfølgelig fortsette å tilby det de ikke liker også, og involvere de i smaking og utforsking av mat, men det er faktisk ikke så enkelt som å "bare gjør sånn, så spiser de til slutt".  Du må først og fremst skille mellom å sulte seg eller å velge å gå sulten når du sammenligner barn i Namibia og Norge. Altså selv om barnet ikke sulter her i Norge, kan de speiselt kresne velge å ta til seg svært lite og det er ikke en ønskelig situasjon hverken ernæringsmessig eller med tanke på utvikling og energi i løpet av dagen. Et av mine barn er av typen som ikke spiser om hun ikke liker det, om hun så går så lenge at hun blir kvalm og krasjer helt. Kan gå hele dagen på 2 biter brød. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg bare forer henne med nugatti og pølser, men jeg må finne noe hun liker slik at hun faktisk spiser noe, i tillegg til at vi jobber mot et bredere spekter av matvarer. 

Det jeg vil frem til er at det finnes grader av kresenhet hos barn, fra de tilfellene hvor foreldrene helt klart kunne gjort en bedre jobb til de tilfellene hvor det er et reelt problem. 

Anonymkode: d12f7...e66

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min gutt liker havregrøt I matpakken. Det var en lang periode havregrøt var matpakkealternarivet. Tenker så lenge det blir spist, so what?

Vi har også sendt med kokt egg, pannekaker, karbonade, tørr frokostblanding som snacks. Det viktigste er ikke hva de spiser, men at de spiser.

Nå er han 14 og har nettopp oppdaget at frossen yoghurt er digg, så blir det ofte en av dem med skje oppi boksen. Pizzasnurrer og andre snurrer, armeriddere, horn, omelett, har også nylig blitt tatt inn i varmen. Tror han spiste skinkeost, baconost, og leverpostei ihvertfall de fem første skoleårene. Ingenting annet. På ungdomsskolen fikk han noe frokostblanding (tørt) eller litt oppskåret frukt (maks to blåbær, tre druer, ei skrellt kiwi, eller en oppdelt eple). Ofte kommer det ferske hjem urørt så vi jobber litt med det.

Finn fem ting han liker og så rullerer du imellom dem frem til han åpner for noe annet. Helt seriøst. La han være med på planleggingen. Kanskje det er godt for ham å vite at mandag er polarbrød dag mens onsdag er ost- og skinkesnurre-dag eller at morgen sfo =havregrøt hver morgen? Jobb med ham, hør hva han opplever som vanskelig eller tidskrevende å spise. Kjøp mattermos og send med ham suppe han kan drikke? 

Anonymkode: d494e...242

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...