AnonymBruker Skrevet 3. september #21 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja er det en dårlig deal ? Vi vil ikke kasta han ut. Men tenker jo på om han blir senil, syk osv. Er jo vårt barndomshjem. Men ja arv er bonus. Så hun kan jo gi det bort før hun evt dør. Men dumt om den andre parten dør lenge før og så blir hun kastet ut heller. Han har 3 egne barn. De kan jo i teorien flytte inn også da. Anonymkode: ed7f8...14d Nei, ikke dårlig deal. Hennes mann er bra, jeg liker han bedre enn mora mi 🤣 Så jeg sa ja. Anonymkode: 0da64...784
AnonymBruker Skrevet 3. september #22 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei vår mor vil at samboer skal få bo i huset til han evt. dør og motsatt om en av de faller fra før den andre. Noe jeg og broren min sier er greit . Noen som har gjort det og er det noe spesielt man må tenke på før man godtar det ? Anonymkode: ed7f8...14d Jeg tror ikke de kan ha en slik avtale mellom seg når de er ugift og har særkullsbarn. Det heter å sitte i uskiftet bo, og han er ikke arvetaker til deres mor. Hvis de gifter seg kan han få en del, men fortsatt deles det på dere. Boligen kan han ikke arve. Dete bør få inn advokat. Hvem eier bikkjen? Verdiene? Anonymkode: d0658...ce7 1
AnonymBruker Skrevet 3. september #23 Skrevet 3. september Man må vel også tenke på at borett livet ut gjelder også om samboer gifter seg eller får ny samboer dersom annet ikke er presisert? Anonymkode: 3601b...fb6 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. september #24 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg tror ikke de kan ha en slik avtale mellom seg når de er ugift og har særkullsbarn. Det heter å sitte i uskiftet bo, og han er ikke arvetaker til deres mor. Hvis de gifter seg kan han få en del, men fortsatt deles det på dere. Boligen kan han ikke arve. Dete bør få inn advokat. Hvem eier bikkjen? Verdiene? Anonymkode: d0658...ce7 Han kan overføre alt til hvem han vil så lenge han er i live. Arv er hva som er igjen etter han er død. At han ønsker at kvinnen han elsker i dag skal kunne bo i boligen de i dag har sammen etter han dør er helt naturlig. Men ja, jeg forstår at arvinger kjenner på en viss risiko. Men igjen, så kan han overføre bolig og alle verdier til hvem han vil så lenge han lever og er "sane". Utfordrer du kjærligheten hans kan du risikere å miste alt. Anonymkode: 25e40...2d2
UnknownUser0 Skrevet 3. september #25 Skrevet 3. september (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Han kan overføre alt til hvem han vil så lenge han er i live. Arv er hva som er igjen etter han er død. At han ønsker at kvinnen han elsker i dag skal kunne bo i boligen de i dag har sammen etter han dør er helt naturlig. Men ja, jeg forstår at arvinger kjenner på en viss risiko. Men igjen, så kan han overføre bolig og alle verdier til hvem han vil så lenge han lever og er "sane". Utfordrer du kjærligheten hans kan du risikere å miste alt. Anonymkode: 25e40...2d2 Ja, som hovedregel kan en person overføre alt h*en vil til hvem h*n vil så lenge h*n er i live, men det er noen svært viktige unntak og feller man må være oppmerksom på, bare å søke på google. Det er også helt naturlig at arvinger kjenner på en risiko. Endret 3. september av UnknownUser0
AnonymBruker Skrevet 3. september #26 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei vår mor vil at samboer skal få bo i huset til han evt. dør og motsatt om en av de faller fra før den andre. Noe jeg og broren min sier er greit . Noen som har gjort det og er det noe spesielt man må tenke på før man godtar det ? Anonymkode: ed7f8...14d Angrer på jeg ikke tok farsarven når far døde, siden mor lurte oss godt.. Ha en vanntett kontrakt! Dere har jo krav på utbetaling det er jo ikke deres far. Anonymkode: 71fdc...b2b 1
AnonymBruker Skrevet 4. september #27 Skrevet 4. september Jeg og søsknene mine har signert på at stemor kan få bli boende i vårt barndomshjem om pappa skulle dø først. Altså som om det var uskiftet bo, selv om han eier det alene. Dette ville uansett vært en selvfølge for oss, men pappa ville at det skulle gjøres ordentlig. Helt ærlig vil jeg jo heller ha både pappa og stemor i livet, enn en arv etter de. Men så må vi jo være realistiske også😅. Anonymkode: bc9d3...85a 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. september #28 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (På 3.9.2026 den 16.32): Han kan overføre alt til hvem han vil så lenge han er i live. Arv er hva som er igjen etter han er død. At han ønsker at kvinnen han elsker i dag skal kunne bo i boligen de i dag har sammen etter han dør er helt naturlig. Men ja, jeg forstår at arvinger kjenner på en viss risiko. Men igjen, så kan han overføre bolig og alle verdier til hvem han vil så lenge han lever og er "sane". Utfordrer du kjærligheten hans kan du risikere å miste alt. Anonymkode: 25e40...2d2 Han kan overføre alt han eier mens han er i live, men er litt vanskeligere når det gjelder eiendom. Hvis han fortsatt bor i huset etter han har gitt det bort og er med på å dekke utgifter så blir det regnet som dødsposisjon og tilbakeføres i boet med tanke på arv, er noen spesielle unntak, men det er regelen. For at det skal regnes som en gave må den være varig. Anonymkode: ee826...38c 2
AnonymBruker Skrevet 4. september #29 Skrevet 4. september Min far vil gjerne gifte seg med sin samboer, trolig for at de kan sikre hverandre hvis en av de faller ifra. Jeg har tenkt som så at hvis far faller fra først og hun er rundt 80 år, så skal ikke jeg kaste henne ut av huset. Men vil heller ikke at hun skal gi av pappas verdier til hennes barn. Vel, enn så lenge har de ikke giftet seg da. Får vel se hvordan det går. Men nye samboeren er veldig søt og jeg ser at de har det bra, så jeg tenker å være på den rause siden❤️ Anonymkode: 14429...bf3 1
AnonymBruker Skrevet 5. september #30 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (På 3.9.2026 den 16.05): Ja er det en dårlig deal ? Vi vil ikke kasta han ut. Men tenker jo på om han blir senil, syk osv. Er jo vårt barndomshjem. Men ja arv er bonus. Så hun kan jo gi det bort før hun evt dør. Men dumt om den andre parten dør lenge før og så blir hun kastet ut heller. Han har 3 egne barn. De kan jo i teorien flytte inn også da. Anonymkode: ed7f8...14d Bare pass på at dere har en fremtidsfullmakt der det f.eks. kan stå at om han/sistlevende blir dement/kommer på sykehjem så skal huset selges og morsarven utdeles. Har han egne barn er det mest naturlig at de er fullmektige, men dere kan kanskje spesifisere at dere skal signere om fullmakten iverksettes. Samme på mor selvfølgelig. Anonymkode: d3a9a...022
AnonymBruker Skrevet 5. september #31 Skrevet 5. september Her har vi det muntlig. Barna vil ikke kaste ut stefar hvis jeg dør først. De arver stefar også, så de kan strengt tatt kaste ut meg hvis stefar dør først. Men vi stoler på barna, derfor har vi valgt den løsningen. Gidder ikke lage mer styr enn vi må. Anonymkode: 5f1f9...a5f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå