Gå til innhold

Si fra seg pliktdelsarv!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei vår mor vil at samboer skal få bo i huset til han evt. dør og motsatt om en av de faller fra før den andre. Noe jeg og broren min sier er greit . Noen som har gjort det og er det noe spesielt man må tenke på før man godtar det ? 

Anonymkode: ed7f8...14d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mener du faktisk å si fra deg pliktdelsarven, eller snakker du om å godkjenne at lengstlevende får sitte i uskifte? For det er to forskjellige ting.

Anonymkode: 3601b...fb6

• Liker 22
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere sier ifra dere pliktdelsarven, arver dere ingenting den dagen samboeren dør, han blir enearving og hans arvinger arver din mor hvis hun dør først. Jeg ville ikke godtatt dette.

Anonymkode: 7e7c8...d3d

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

De må skrive testamente om at lengstlevende får bo i huset, før arveoppgjør. Det må også stå at salg vil utløse arven deres. I utgangspunktet arver samboere uten felles barn ingenting fra hverandre. Dere bør IKKE si fra dere pliktdelsarven, det er noe helt annet. 

Endret av Taffel
La til "felles"
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hei vår mor vil at samboer skal få bo i huset til han evt. dør og motsatt om en av de faller fra før den andre. Noe jeg og broren min sier er greit . Noen som har gjort det og er det noe spesielt man må tenke på før man godtar det ? 

Overskriften har jo ingen sammenheng med innlegget?

Er det uskiftet bo du mener?

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tolker det som om overskriften er feil, og at du ikke ønsker å frasi deg arv, men oppfylle mors ønsker.

Det enkleste er å akseptete et delvis skifte ved mors død, og at boligen skiftes når samboer dør.

Et alternativ er at mor og samboer har et gjensidig testament hvor han arver boligen hvis hun dør først, og at dere arver denne når han dør. Hvis han dør først, vil dere arve mor når hun dør.

Anonymkode: 5477e...e90

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja beklager. Ble litt feil. Mener selvfølgelig utsette pliktdelsarven til samboer evt. dør. Altså gi livslang borett til samboer :) gikk litt fort i svingene 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja beklager. Ble litt feil. Mener selvfølgelig utsette pliktdelsarven til samboer evt. dør. Altså gi livslang borett til samboer :) gikk litt fort i svingene 

Ved livslang borett har dere overtatt boligen, men samboer har borett, og betaler en avtalt husleie. Det er noe annet enn om han sitter i uslkifte. Et uskifte krever forøvrig at de eier boligen sammen, men hans eierdel ksn være liten.

Anonymkode: 5477e...e90

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Stor forskjell på at partner kan bo i uskiftet bo og si fra seg pliktdelsarv.

Jeg kjenner jeg trenger mer informasjon her.

Om samboer er et fint menneske og far stoler på henne og elsker henne.

Helst har samboer kontrakt og testamenter i orden.

Så ser jeg ikke problemet med at hans livs kjærlighet i dag skal kunne få leve i deres felles hjem til vedkommende dør.

Eksempel.

Jeg er ikke biologisk mor til hans barn.

Men jeg ER eneste moren de kjenner til da deres mor døde av kreft da de gikk i barnehagen.

Vi eier hus sammen.

Mye av gjeld slettes om han dør før meg så jeg kan beholde huset.

Jeg er barnas verge om han skulle dø før de fyller 18.

Det er mye penger i bildet pga morsarv og hus. Og om han skulle dø.

De vil selvfølgelig få det de har krav på om han skulle dø. Men i teorien kunne både han og jeg snytt barna for arven deres.

Jeg er moren deres. Uavhengig om jeg fødte dem eller ikke(har én biologisk unge selv)

Så jeg vil selvfølgelig beskytte deres arv og sørge for at de får alt de har krav på uavhengig om mannen dør.

Men om det KUN handler om penger for din del, og du nekter å signere på at samboeren kan sitte i uskiftet bo. Da risikerer du at far vil kunne overføre alt til samboer.

For det er hans rett så lenge han er i live. 

Hus, eiendom og formue. Han kan gi det bort til hvem han vil så lenge han er i live og er "i sitt rette dem" i hodet.

Anonymkode: 25e40...2d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg sagt nei til.

Anonymkode: 2809f...dfc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hadde jeg sagt nei til.

Anonymkode: 2809f...dfc

Hva så?

TS spør om det er mulig å gjøre det hun ønsker her. Hvorvidt andre har lyst til at deres foreldres eventuelle samboere får sitte i uskifte har da ingen verdens ting med saken å gjøre. 

Anonymkode: e35ae...5cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å gi livslang borett er kloere enn å la samboer sitte i uskiftet bo, men dere bør gå til advokat å få en avtale på dette som ikke senere gir dere problemer. 

Som at borett opphører dersom vedkommende ikke lenger betaler løpende bokostnader, som felleskostnad, strøm og annet.

Dersom det ennå er gjeld på boligen bør det avtales en husleie som dekker kostnaden ved dette også, ellers eier dere plutselig en leilighet dere har kostnader ved, men ikke kan bruke selv eller selge, og dette vil også bli veid negativt når dere selv trenger lån til egen bolig. 

Anonymkode: 1085d...269

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gjort dette, rett og slett fordi at den som blir igjen skal ha råd til å beholde huset. 

Det er noe de har bygget opp sammen, og jeg mener man egentlig ikke skal forvente å få arv i utgangspunktet. 

Anonymkode: d2a33...ddd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvem skal betale formueskatten på huset hvis det er gjeldfritt...han med borett eller du/dere som eiere? 

Har dere tatt høyde for hvor lenge han faktisk kan leve? 

Anonymkode: dea22...85e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det vil jo bli samboer som må betale på alt med huset da vi ikke får noe av det om han lever mye lenger !  Han må jo å betale alt på huset . De eier halve hver . Sæ det er jo bare halve huset han låner av oss da i tilfelle 

AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt over, dere trenger ikke si fra dere arv bare for at mors samboer skal bo i boligen. Det gjør din mor og samboeren ved å tinglyse borett på livstid - mot å oppebære vedlikeholdsutgifter, etc. Eier de boligen 50/50? Har samboer barn? 

I utgangspunktet gjør man som man vil med det man eier, men dere bør samles alle og gå gjennom betingelsene slik at alle vet hva som foregår - du og broren din synes det er greit, men har samboer barn som kan bli kranglete?

Forvente å få arv i utgangspunktet: nei, i og for seg kan gamle gjerne bruke opp sitt før de dør, det er bare vanskelig å få det til, for man kjenner ikke dagen. Det er mest rimelig at barna arver - hvis ikke en sjøl tar arv etter mor og far, tar noen andre det.

Det som ikke er nevnt: det er en del løsøre som tilhører den ene eller den andre: kan være smykker, golfkøller, fluefiskestenger, telesølv - ting som kan ha stor verdi. Det er fort slik at alt løsøre som ligger igjen etter førstavdøde "blir" gjenlevende sitt. Oldemorsmykkene og slikt. Så kommer man der 15 år etter mors dødsfall, og treffer etterkommere etter samboeren. De har vært inn og ut av huset disse 15 årene du ikke har hatt noe å gjøre der, og hevder at alt løsøre er deres arv.

Anonymkode: d3967...a94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mora mi forventer akkurat det samme 

Anonymkode: 0da64...784

Skrevet (endret)

Det kommer ann på om dem har gitt deg gode grunner til å kunne stole på dem med rettigheten du har. Slik er det når man er med på å bringe et menneske til verden. Råder deg til å snakke med advokat. Ikke skriv under bare for å please dem.

Du kan risikere at arven din krymper eller blir borte visst du samtykker. 

Endret av UnknownUser0
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mora mi forventer akkurat det samme 

Anonymkode: 0da64...784

Ja er det en dårlig deal ? Vi vil ikke kasta han ut. Men tenker jo på om han blir senil, syk osv. Er jo vårt barndomshjem. Men ja arv er bonus. Så hun kan jo gi det bort før hun evt dør. Men dumt om den andre parten dør lenge før og så blir hun kastet ut heller. Han har 3 egne barn. De kan jo i teorien flytte inn også da. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi er samboere med ett barn hver. De er voksne nå.

Har skriftlig avtale undertegnet av barna og oss. Avtale vedr uskiftet bo, særkullsbarn. Der står det at lengstlevende av oss har rett til å sitte i uskiftet bo.

Dette var barna våre helt enige i. De er begge godt etablert med utdannelse, jobb og egne boliger.

Anonymkode: 6d91d...5c7

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...