AnonymBruker Skrevet 30. august #1 Skrevet 30. august Jeg har nå i snart 2 måneder slitt med tung pust, stikkende og trykkende følelse i brystet. Det er utrolig slitsomt, og jeg begynner å bli ganske fortvilet av å gå med dette hver dag. For ca. 6 måneder siden tok jeg 24-timers EKG/Holter og ultralyd (ekko) av hjertet. Alt var normalt. Jeg tok også EKG for ca. 1 måned siden, og det var også normalt. Jeg har egentlig bare fått beskjed om at dette sannsynligvis skyldes angst. Problemet er at jeg ikke føler meg engstelig når symptomene kommer.. jeg blir derimot redd og får angst på grunn av symptomene. Det føles derfor veldig frustrerende å stadig få høre at det er angst når jeg opplever dette fysisk. De siste dagene har det i tillegg blitt verre. Jeg kan få puls på 150–160 bare av å bevege meg litt, samtidig som tungpusten blir betydelig verre. Jeg vurderer derfor å betale rundt 9000 kr for en privat time hos kardiolog, men er usikker på om det egentlig er nødvendig når jeg allerede har hatt såpass mye utredning. Hva ville dere gjort? Er det verdt å få en ny vurdering hos kardiolog, eller ville dere først undersøkt andre ting? Jeg er ikke ute etter å få noen til å stille diagnose her, men hadde satt stor pris på erfaringer fra andre som har vært gjennom noe lignende? 🤷🏼♀️ Anonymkode: 65c15...8d2
AnonymBruker Skrevet 30. august #2 Skrevet 30. august Gå tilbake til legen med forverrede symptomer da. Be om henvisning til kommunens psykiske helseteam også, kan du få hjelp med angsten. Anonymkode: a1b09...110 5
AnonymBruker Skrevet 30. august #3 Skrevet 30. august Fikk det slik etter både corona og etter lang tids luftveisinfeksjon. Er ikke nødvendigvis hjertet. Spør etter astmamedisin for å se om det hjelper. Ta det mer med ro. Rusle litt og slapp av på sofaen. Ta pauser! Forsøk dette først og hjelper det ikke kan det være tette små blodårer, lunger, noe annet eller rett og slett noe så «enkelt» som angst for at det er noe galt uten at det er det. Anonymkode: 537e4...4ab
AnonymBruker Skrevet 31. august #4 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fikk det slik etter både corona og etter lang tids luftveisinfeksjon. Er ikke nødvendigvis hjertet. Spør etter astmamedisin for å se om det hjelper. Ta det mer med ro. Rusle litt og slapp av på sofaen. Ta pauser! Forsøk dette først og hjelper det ikke kan det være tette små blodårer, lunger, noe annet eller rett og slett noe så «enkelt» som angst for at det er noe galt uten at det er det. Anonymkode: 537e4...4ab Legen vil ikke sjekke noe mer.. mener jeg er godt nok sjekket. Men legen har ikke sjekket meg for tette blodprøver eller lunger.. Anonymkode: 65c15...8d2
AnonymBruker Skrevet 31. august #5 Skrevet 31. august Vi er mange som har fått dette etter covidrunde det siste året..... Legene finner ingenting spesielt. Frustrerende som fytti. Har du noen andre symptomer? Anonymkode: 2e7bd...983 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #6 Skrevet 31. august Jeg har det ikke så kraftig, men kjenner meg igjen. Kom etter virus. Det er noe, men det kan være supersesialist som er de eneste som kan finne ut av det. Jeg skjønner ikke hvorfor psykiatrien skal få restkategorien fra somatikken som default. Ang. Dine vurderinger ang å betale selv for undersøkelser, har du råd til å gjøre det og har du råd til å la være? Anonymkode: 0e9fe...3e5 3
alfathealfa Skrevet 31. august #7 Skrevet 31. august Har opplevd det selv. Dersom du er undersøkt som du sier det er, så tenker jeg det er riktig det legen sier om at det er angst. For meg var det stress - same, same. I så fall vil det være gunstig med pust- og/ eller avspenningsøvelser. Du kan også ha nytte av psykomotorisk fysioterapi. Det er et spesialiseringsfelt for fysioterapeuter som dreier seg om sammenhengen mellom kropp, pust, følelser og muskelspenninger. Det høres kanskje litt voldsomt ut, men de bruker enkle bevegelser, tøying, massasje og lette trykk for å løse opp i muskelspenninger. Det er faktisk ganske fint. Ville mye heller brukt penger på det.
AnonymBruker Skrevet 31. august #8 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har det ikke så kraftig, men kjenner meg igjen. Kom etter virus. Det er noe, men det kan være supersesialist som er de eneste som kan finne ut av det. Jeg skjønner ikke hvorfor psykiatrien skal få restkategorien fra somatikken som default. Ang. Dine vurderinger ang å betale selv for undersøkelser, har du råd til å gjøre det og har du råd til å la være? Anonymkode: 0e9fe...3e5 Hva slags spesialist gikk du til som fant ut av det? Når var du syk? Har du hatt andre symptomer? Anonymkode: 2e7bd...983
AnonymBruker Skrevet 31. august #9 Skrevet 31. august Har legen tilbudt deg medisiner for angsten i det minste? Fått noen effekt av det? Anonymkode: 2d7ac...3c4
AnonymBruker Skrevet 31. august #10 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har legen tilbudt deg medisiner for angsten i det minste? Fått noen effekt av det? Anonymkode: 2d7ac...3c4 Ja fått beroligende. Synst ikke det hjelper noe. Men lav dose. Anonymkode: 65c15...8d2
AnonymBruker Skrevet 31. august #11 Skrevet 31. august Jeg har det sånn med angst. Men er overbevist om at d er hjertet. Anonymkode: 0efe3...f3b
AnonymBruker Skrevet 31. august #12 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Ja fått beroligende. Synst ikke det hjelper noe. Men lav dose. Anonymkode: 65c15...8d2 Da er nok angsten litt sterkere enn medisinen. Du bør ta en time til hos legen og snakke om det på nytt, i alle fall. Det er viktig informasjon for legen å vite at medisinene du har fått ikke fungerer. Anonymkode: 2d7ac...3c4 2
AnonymBruker Skrevet 31. august #13 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har det sånn med angst. Men er overbevist om at d er hjertet. Anonymkode: 0efe3...f3b Ja sant, er forferdelig! Har du det hele dagen og ofte?? Med brystsmerter? Anonymkode: 65c15...8d2
AnonymBruker Skrevet 31. august #14 Skrevet 31. august Mulig det kunne hjulpet deg å bli knekt opp hos kiropraktor. Det hjelper på meg når jeg får pusteproblemer. Anonymkode: c4bfa...95c
AnonymBruker Skrevet 31. august #16 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vitaminmangel. Anonymkode: 41db6...b5e Nei har sjekket det. Tar også vitaminer, men alt er bra på blodprøver Anonymkode: 65c15...8d2
AnonymBruker Skrevet 31. august #17 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mulig det kunne hjulpet deg å bli knekt opp hos kiropraktor. Det hjelper på meg når jeg får pusteproblemer. Anonymkode: c4bfa...95c Ja kanskje det! Det kan jeg prøve ☺️ Anonymkode: 65c15...8d2
AnonymBruker Skrevet 31. august #18 Skrevet 31. august Hjerteposebetennelse, er det sjekket? Ikke start å bruk medikamenter som beroligende etc...det blir en dårlig vane. Anonymkode: b6f7d...2fe 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #19 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hjerteposebetennelse, er det sjekket? Ikke start å bruk medikamenter som beroligende etc...det blir en dårlig vane. Anonymkode: b6f7d...2fe Her: https://nhi.no/sykdommer/hjertekar/ulike-sykdommer/hjertemuskelbetennelse-myokarditt https://nhi.no/sykdommer/hjertekar/ulike-sykdommer/hjerteposebetennelse-perikarditt Anonymkode: b6f7d...2fe
AnonymBruker Skrevet 31. august #20 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her: https://nhi.no/sykdommer/hjertekar/ulike-sykdommer/hjertemuskelbetennelse-myokarditt https://nhi.no/sykdommer/hjertekar/ulike-sykdommer/hjerteposebetennelse-perikarditt Anonymkode: b6f7d...2fe Oi..uff. Håper ikke det er det.. Anonymkode: 65c15...8d2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå