Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heiv ut treplata når vi byttet kjøkken og gikk for granitt her og jeg går aldri tilbake til tre eller laminat. Fantastisk å bake på, null flekker og skjolder, kan sette varme kjeler og former rett på plata og jeg opplever ikke noe til romklang og lukt som andre nevner. Mye mulig det er fordi vi har et hus med relativt adskilte rom og ikke åpen løsning ? 

Steintyper har også ulike styrker og svakheter. F.ex granitt er stort sett mye mer holdbar og trenger mindre vedlikehold enn marmor. Sistnevnte er litt sårbar for inntrengning siden det er et mer porøst materiale enn granitt. Marmor bør også vedlikeholdes og impregneres jevnlig for å unngå flekker og lukt. Kompositten er såvidt jeg vet midt i mellom granitt og marmor på holdbarhet og varmetoleranse.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i det som sies angående merker i heltre benk. Jeg har et hvitoljet spisebord, og det skal jeg aldri ha igjen. Må passe på hele tiden. Med hvitoljet overflate virker det mye mer sårbart for flekker.

Benkeplater i vanlig oljet eik, som jeg har observert over flere år hjemme hos venner, virker mye mer robust. Og de kan bare olje den på nytt lokalt uten å ta hensyn til de hvite pigmentene som helst skal se likt ut over hele benken. Nå har jeg et mer moderne kjøkken her jeg bor akkurat nå, med en type corian-benk i hvitt. Kan være litt stress det også. Skal ikke mye rå paprika til før du har en vanskelig flekk. Laminat er noe jeg vet lite om. Det kunne kanskje vært et alternativ. Stein blir helt feil for det kjøkkenet jeg skal fornye.

Anonymkode: 7e544...b0d

AnonymBruker
Skrevet
Hxndyman skrev (21 timer siden):

Tre blir full av knivmerker og flasser av, stein holder seg mye penere og tåler mye bedre vann og søl.

Knivmerker? Bare fordi den er av tre, betyr ikke det at den er en skjærefjøl. 

Anonymkode: ac577...12c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har heltre eik og har hatt det i 12 år. Jeg ELSKER utseendet og følelsen når man tar på den. Den oljes av og til. Vi er en barnefamilie med tre barn mellom 5 og 11.

Det kjedelige er at vi må passe metallflekker, f.eks. lager hermetikkbokser mørke ringer hvis de blir stående rett på benkeplaten noen dager. Vannsøl tørkes raskt bort. Vi skjærer på skjærefjøl, ikke rett på benkeplata, og har ikke knivmerker. I år slipte vi ned hele benkeplaten for første gang og fjernet oljelaget før den ble nyoljet, og benkeplaten ble som ny.

Jeg liker naturmaterialer. Vil ikke ha laminat, corian e.l.. Kunne vurdert stein, f.eks. larvikitt, men synes det er hardt og gir mye lyd. Det kostet også mye. Heller dyr stein enn laminat.

Anonymkode: 01f76...d9d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...