Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle se på benkeplater i dag. Skal bytte en i laminat med heltre eik. De som jobbet i kjøkkenbutikken ble nesten litt stum da jeg spurte etter vareprøver. Måtte lete i butikken for å finne. De fleste velger stein i dag, sa de. Og jeg så jo at det var et rikt utvalg av stein der, så det stemmer sikkert. Men jeg synes det er litt rart. Er stein virkelig så mye bedre? Jeg syns det er så «kaldt».

Hva er deres erfaringer?

Anonymkode: 7e544...b0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hater min helter benkeplate, må være så forsiktig for å ikke lage merker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt heltre, for jeg synes også at det virker så kaldt med stein. 

Å ha steinbenker gjør også noe med lyden i rommet. Tre luner også lydmessig sammenlignet med stein. 

Velger du riktig treplate kan du omtrent ha den evig, så lenge du oljer dem, ev. med noen års mellomrom pusser den litt ned. 

Jeg synes heller det ikke gjør noe om man ser merker i treet etter bruk, for det viser at kjøkkenet er i bruk, og det kan til og med fortelle en historie.

Pr. i dag har jeg laminat også, Ts. Har etterhvert vært hos ganske mange som har steinbenker på kjøkkenet, og jeg har tilgode å se en som jeg har tenkt "den kunne jeg også tenkt meg". Men jeg har sett flere i tre som jeg virkelig liker.

Jeg har kikket litt her: https://www.benkeplatefabrikken.no/shop/treslag-1041c1.html

Anonymkode: 4de2f...4dc

• Liker 5
Skrevet

Tre blir full av knivmerker og flasser av, stein holder seg mye penere og tåler mye bedre vann og søl.

AnonymBruker
Skrevet

Elsker steinplaten vår i marmor!

Anonymkode: 2e86a...3c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg må velge mellom stein og tre så blir det tre. Merker i tre kan man gjøre noe med (en fuktig klut over evt pusse litt med pussepapir) og de holder seg fine hvis man husker å olje de jevnlig (og det er ingen stor jobb). 

Stein er kaldt, alt for hardt, noen opplever at lukt fra mat setter seg, flekker setter seg fast etc. 

Anonymkode: e9cda...95a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Heltre er mye jobb. Det må pusses og oljes jevnlig 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes dette var lite nyansert. Heltre kan være så mangt og så lenge du bruker det riktige steder, så er det uproblematisk. Eik rundt vasken kan være litt dumt, da det er en tresort med ganske tydelig mønster fra før og vann kan føre til sprekker.
Stein er også et ganske åpent begrep og det er stor forskjell på f.eks hvit marmor og en mørk type granitt. Lyse steinsorter er veldig følsomme for varme, syre og kan ikke friskes opp slik mange andre materialer kan. Så har du kompositt stein som Silstone, resin og stein miks, veldig sterkt, ufølsomt for syre og kan friskes opp hvis du får riper eller merker. Så har du helt syntetiske materialer som Corian. Kommer i en drøss med farger og mønster og det tåler nesten alt. Jeg var faktisk å så på benkeplater selv for litt siden og jeg synes relativt sett at det var liten prisforskjell på de forskjellige materialene, såfremt du ikke skulle ha noe super eksklusiv stein da.
Nå vet jeg ikke hva slags kjøkken layout du har, men en annen mulighet er å velge materialer etter hvor på kjøkkenet det er, så rundt vask så er en semi eller helt kunstig materiale best, så kan du ha tre der du primært lager mat og evt. stein på en del av platen om du baker mye eller stål om du vil ha noe som tåler absolutt alt og du lager mat til store grupper og ikke gidder å tenke på om du kan sette fra deg den varme kjelen på benken osv. Tenk proft kjøkken..
Generelt så synes jeg de ansatte i kjøkkenbutikkene ikke kan en dritt. De kan kanskje tegne kjøkken, men gjennomsnittskunden ser jo ut til å være noen som sjelden lager mat og det synes på kjøkkenene de tegner..

Endret av K.B.
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg savner min gamle benkeplate i laminat. Har nå benkeplate i heltre. Den tåler mindre før den får hakk og skjolder. Den krever også jevnlig vedlikehold som lett pussing og smurt inn med olje. Ikke minst så kan jeg ikke bake gjærbakst mm. direkte på den som tidligere. Jeg ville ha gått for en type stein. 

Anonymkode: 5a145...0b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg savner min gamle benkeplate i laminat. Har nå benkeplate i heltre. Den tåler mindre før den får hakk og skjolder. Den krever også jevnlig vedlikehold som lett pussing og smurt inn med olje. Ikke minst så kan jeg ikke bake gjærbakst mm. direkte på den som tidligere. Jeg ville ha gått for en type stein. 

Glemte å si at jeg har benkeplate i heltre valnøtter og den har holdt seg godt i 10 år. Savner bare det med baking og det å slippe vedlikehold. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har eik. Den er 10 år nå. Er kjempefin. Oljer den 1 gang i året.

Den er tykk, kan slipes hvis man ønsker. Selv skjærer jeg rett på benken, ikke mange merker kommer av det. Noen få har det blitt, sliper de ikke ned fordi jeg vil den skal se levende ut.

Anonymkode: 062e0...100

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Baker rett på den. Det viktigeste er jo og olje den godt nok før den settes på plass. Like lett å få bort flekker på min benkplate som de jeg har hayt i laminat.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett altfor mange stygge (som i ødelagte) benkeplater i tre til å vurdere det selv. Vi har barn og ungdommer i hus, og folk er ofte innom kjøkkenet i hui og hast, så at jeg valgte corian er ene og alene på grunn av at den tåler alt, vannsøl og varme inkludert.

Så jeg vil si det avhenger mye av hvor hard bruk du tror at kjøkkenet vil få. Realistisk sett, ikke ideelt sett :ler:

Anonymkode: c3a1b...561

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal friske opp et helt hvitt kjøkken som er for nytt til at jeg vil bytte ut alt. Stein gir ikke lunheten jeg ønsker så blir heltre eller kanskje en fin i laminat. Takk for erfaringer ☺️ Jeg kunne vurdert stein på et annet kjøkken. Men nå trenger jeg denne varmen.

TS.

Anonymkode: 7e544...b0d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker vår benkeplate i marmor. Kjempegod å bake på, kan sette varme gryter rett på plata, og enkel å rengjøre 

Anonymkode: 1bf05...189

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har benkeplate av tre på hytta,  og jeg liker den veldig godt. Men jeg ville ikke hatt det hjemme. De blir fort ødelagt hvis man ikke er nøye med å tørke bort vann, det blir flekker etc. Tre er flott ved ikke hard bruk (som på hytta), men ikke daglig bruk, tenker jeg. Jeg ville ikke hatt stein heller, for den del. 

Anonymkode: 9c43a...e29

• Liker 1
Skrevet

Vi har nylig nygd hus, og jeg har også registrert at det går mye i steinbenkeplater for tida. Jeg skjønner bare ikke hvor alle finner pengene til det? Det øker kjøkkenkostnaden lett med 100 000-300 000 kroner, avhengig av størrelse på kjøkkenet. 

Videre så gir jo steinplate MYE lyd/klang, og tatt i betraktning at vi gjør mange grep for å redusere romklang, så føltes det for oss litt bakvendt å gå for et materiale som øker dette.. Men heg synes både heltre og stein er fint, og kunne vurdert begge deler, avhengig av hva slags kjøkken og stil man har - og ikke minst hvilket budsjett man har. 

Vi endte med laminat, og er strålende fornøyd med det. Vi hadde det tidlgiere, og den så like flott ut etter 10 år, og jeg kunne bake rett på og den var enkel å holde ren. Stein hadde vi ikke råd til, og vi fant et laminat som passa helt perfekt. Men til vårt kjøkken, om vi hadde hatt pengene, så tror jeg vi hadde valgt stein over heltre, men er likevel usikker pga. dette med klang.

Pengene får uansett bein å gå på når man bygger/renoverer, så jeg trives godt med laminatplata 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tre er helvete på jord. Det hadde gått hvis kun jeg brukte kjøkkenet. 

Jeg kunne passet på at det ikke sølt vann rundt vasken, visst at hermetisk lager ringer som aldri går vekk og tørket vekk flekker med en gang. 

Men med familie er dette bare å glemme. 

Personlig er jeg ikke så glad i stein heller. Altfor hardt.

Her i huset er det meste i tre, bortsett fra kjøkkenhagen. Laminat der, for en glede. Har hatt heltre før, aldri mer

Anonymkode: baa4f...185

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

kjøkkenhagen

Hehe,  kjøkkenplate.

Anonymkode: baa4f...185

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har benkeplate av tre på hytta,  og jeg liker den veldig godt. Men jeg ville ikke hatt det hjemme. De blir fort ødelagt hvis man ikke er nøye med å tørke bort vann, det blir flekker etc. Tre er flott ved ikke hard bruk (som på hytta), men ikke daglig bruk, tenker jeg. Jeg ville ikke hatt stein heller, for den del. 

Anonymkode: 9c43a...e29

Vår blir hardt brukt. Oljer man godt nok første gang, og oljer årlig så er det null problem.

Har 1 vannring, den kan slipes bort. Grunnen til den var en lekk flaske som sto på benken i dagesvis.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...