Gå til innhold

Proteinrik moset mat

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i mange år måttet spise kun moset mat pga en kjeveskade. 

Jeg lager for det meste ulike grønnsakssupper som base. Og så koker eller ovnssteker torsk, laks, kylling eller kalkun. Én type om gangen, og kjører med stavmikser sammen med suppen.  
Det blir litt kornete konsistens som er uvant, men det vender man seg raskt til. Når andre smaker på maten min sier de at fisk er bedre, og at kylling og kalkun er mer kornete og sandete. Jeg er ikke fornøyd med andre typer kjøtt, men det er smak og behag.

Jeg bruker også svært mye rømme, creme fraiche, hytteost, ricotta, kesam, yoghurt. Pøser på, fordi det gir god konsistens på maten. Kan også pøse på med diverse oljer. 

Jeg kan spise fiskekaker hvis jeg skjærer det i små nok biter. Fiskekaker er jo finmalt, så det regnes antagelig som moset mat?  
Det finnes mye godt av ferdiglagede fiskekaker å få kjøpt. I tillegg er det overraskende enkelt å lage selv. Kan også lage krabbekaker, eller av reker. Veldig godt med sitrongress. 

Ville også undersøkt om pølser regnes som moset mat. Du kan f.eks. kjøpe italiensk, rå pølse og evt ta ut pølsekjøttet og steke det i stekepanne, og eventuelt blande med grønnsakspure. 

Siden du er operert i magen så hadde jeg vært forsiktig med belgvekster, særlig hvis det er noe du vanligvis får mye luft i magen av. Regner med at det økte trykket ikke er bra for operasjonssåret og stingene.  
 Hadde nok også vært forsiktig med f.eks. bringebær som har mange små frø som kan skape trøbbel i tarmene. 

Du burde egentlig spurt om samtale med ernæringsrådgiver på sykehuset. 

Anonymkode: 62c53...852

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måtte selv leve slik en del uker etter operasjon i våres. Mine favoritter er fremdeles Skyr og YT proteinpudding, som har mye protein. Ellers kan jeg anbefale f.eks lapskaus og potetmos. Potetmos lager jeg alltid med YT- melk for ekstra protein.

Jeg ser noen anbefalte kjøttdeig og lignende, men det slet jeg veldig med, og kan nesten fremdeles ikke spise. Personlig synes jeg det er lettere fordøyelig med kylling og kalkun. Pleide å mose det i potetmos. Mye protein, og ganske enkelt å få i seg. :)

Av ernæringsfysiologen på sykehuset ble jeg anbefalt animalske proteiner ved siden av YT og Skyr. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2026 den 8.29):

Jeg jobbet mange år på sykehjem. Middagen som kom fra kjøkkenet hver dag hadde den samme maten i modet form til de som trengte det. Det er bare å mose den vsnlige maten, verre er det ikke.

Anonymkode: 89493...051

Problemet mitt er at jeg har salat til kanskje 80% av måltidene mine og det høres grusomt ut i en blender. Spiser veldig lite husmannskost, som er mye bedre egnet til mosing. Men har laget noen gryteretter nå og det ble en innertier - ser ut som gjørme, men smaker faktisk veldig godt ☺️

Anonymkode: ef6f0...b3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2026 den 3.32):

Jeg har i mange år måttet spise kun moset mat pga en kjeveskade. 

Jeg lager for det meste ulike grønnsakssupper som base. Og så koker eller ovnssteker torsk, laks, kylling eller kalkun. Én type om gangen, og kjører med stavmikser sammen med suppen.  
Det blir litt kornete konsistens som er uvant, men det vender man seg raskt til. Når andre smaker på maten min sier de at fisk er bedre, og at kylling og kalkun er mer kornete og sandete. Jeg er ikke fornøyd med andre typer kjøtt, men det er smak og behag.

Jeg bruker også svært mye rømme, creme fraiche, hytteost, ricotta, kesam, yoghurt. Pøser på, fordi det gir god konsistens på maten. Kan også pøse på med diverse oljer. 

Jeg kan spise fiskekaker hvis jeg skjærer det i små nok biter. Fiskekaker er jo finmalt, så det regnes antagelig som moset mat?  
Det finnes mye godt av ferdiglagede fiskekaker å få kjøpt. I tillegg er det overraskende enkelt å lage selv. Kan også lage krabbekaker, eller av reker. Veldig godt med sitrongress. 

Ville også undersøkt om pølser regnes som moset mat. Du kan f.eks. kjøpe italiensk, rå pølse og evt ta ut pølsekjøttet og steke det i stekepanne, og eventuelt blande med grønnsakspure. 

Siden du er operert i magen så hadde jeg vært forsiktig med belgvekster, særlig hvis det er noe du vanligvis får mye luft i magen av. Regner med at det økte trykket ikke er bra for operasjonssåret og stingene.  
 Hadde nok også vært forsiktig med f.eks. bringebær som har mange små frø som kan skape trøbbel i tarmene. 

Du burde egentlig spurt om samtale med ernæringsrådgiver på sykehuset. 

Anonymkode: 62c53...852

Takk for mange gode tips! Skal vente litt med belgfrukter, men kommer til å prøve det etterhvert da jeg er så glad i det. Godt å høre at du har funnet noe som funker for deg, kjeveskade til tross 🥰

Og ja, operasjonen skjedde på så kort frist at jeg ikke hadde tid til en samtale. Fikk med et hefte hjem, men det sier bare "yoghurtkonsistens" og det var ikke mye hjelp 😂 Men nå blir det ulike tykke supper og gryteretter med fisk og kylling fremover, for det var faktisk godt. 

Anonymkode: ef6f0...b3d

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har en god del erfaring med å måtte spise mos mat med lite krydder på grunn av mage og dette er hva jeg ofte tyr til. 

Kutt potet/søtpotet/gresskar/blomkål i biter og kok møre, hell av nesten alt kokevannet og smuldr i tofu( tofu gir ikke de samme utfordringene for mage/tarm som rene belgfrukter kan). Bland så inn bittelitt salt, tørkete urter(persille, dill, oregano, timian, basillikum), litt ingefær og en liten klype kanel.(Urtene og de små mengdene med krydderet er avklart i /samråd med leger som er spesialister på gastro.

Anonymkode: 7a6ef...815

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Supper. Tilsett feks cottage cheese og mos. 

Myk eggerøre 

Eggesalat (spis evt med skje uten brød)

Protein yoghurt 

Bønner/linser most i suppe

Anonymkode: 47e27...786

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...