Gå til innhold

Proteinrik moset mat

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte plutselig operere magen og får ikke spise noe med biter et par uker. Alt må være glatt, løs potetmos-konsistens. Har ingenting imot å kjøre gryteretter gjennom foodprocessor, men hva er både proteinrikt og mildt for magen tro? 🤔 

Er vanligvis veldig glad i mye smak, krydder og slikt. Men tenker det får vente 😂 Prøvde lasagne i blenderen, men det ble helt grusomt. Blir kjempetakknemlig for alle tips, det var overraskende vanskelig å tenke ut hva som kan være godt 😅

Anonymkode: ef6f0...b3d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg måtte plutselig operere magen og får ikke spise noe med biter et par uker. Alt må være glatt, løs potetmos-konsistens. Har ingenting imot å kjøre gryteretter gjennom foodprocessor, men hva er både proteinrikt og mildt for magen tro? 🤔 

Er vanligvis veldig glad i mye smak, krydder og slikt. Men tenker det får vente 😂 Prøvde lasagne i blenderen, men det ble helt grusomt. Blir kjempetakknemlig for alle tips, det var overraskende vanskelig å tenke ut hva som kan være godt 😅

Dette kan du vel få tips om der du ble operert. 

Anonymkode: a8173...4e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen konkrete tips eller kunnskap, men personlig ville jeg sett på vegetariske proteinkilder. Linser og bønner og sånt må være greit å lage mos av. Hvis du vil gå for mer ultraprosessert liker jeg godt vaniljeproteinpulver i smooties. Kan du spise eggerøre? Hvis du går for mer eggehviter kan du få godt med protein kontra fettet, men kan høres ut som du vil ha godt av det også en stund ☺️

Anonymkode: dbcf3...15d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

cottage cheese i food prosessor, tynn eggerøre (tilsett melk), kesam med peanøttsmør og syltetøy, proteinpuddig, ertepure, bønnemos

Anonymkode: 6a90a...bdc

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tenkt i retning supper og pureer, det vil kunne gi oppskrifter med bra utgangspunkt, da kan du bla litt i oppskrifter og se om du finner noe som frister. 

De som lager slik diettmat mener jeg legger vekt på å lage fine tallerkener. Ikke bare kjøre i en blender, men ha ulike smaker på tallerkenen hver for seg, slik at man får smaker og måltidsopplevelse.

Noen tips;

https://www.helse-stavanger.no/avdelinger/Klinikk-for-kirurgi-nevrologi-og-rehabilitering/avdeling-for-rehabilitering/seksjon-for-klinisk-ernering/energirik-mat-som-er-lett-a-tygge-og-svelge/

https://ehandboken.ous-hf.no/api/File/GetFile?entityId=127076&isLastVersion=false

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gresk Yoghurt med moste bær.

Anonymkode: 1020a...5ab

AnonymBruker
Skrevet

Torsk

Anonymkode: a2c41...082

AnonymBruker
Skrevet

Linsesuppe, proteinshaker, smoothier med feks cottagecheese, most fiskesuppe

De har forresten matproteinpulver på apotek som du kan blande i hvilken som helst suppe eller gryte for mer protein.

Anonymkode: 48b20...bb3

AnonymBruker
Skrevet

Potetmos/søtpotetmos tilsatt (hvite) bønner. Alt moses sammen. Ha i ildfast form. Lag en tomatsaus med ingredienser du tåler, og tilsett linser. Om linsene blir for klumpete, moser du dette sammen. Ha over sausen over mosen, og gratiner i ovn i et kvarters tid. Når du tar den ut i strør du over litt raspet parmesan (om det går bra å spise). 

Om tomatsaus foreløpig er litt sterkt til magen, kan du gjøre noe ligende med most blomkål og hvit saus.

Anonymkode: 73f70...08d

• Liker 1
Skrevet

Havregryn. Lettkokte havregryn med melk, som havregrøt eller med youghurt. Smakstilsettes med krydder, syltetøy eller honning og en smørklatt. Jeg tilsetter av og til melk, pisker inn et egg eller to og varmer det i mikroen. 

Skrevet

Av erfaring fra jobb så er kjøttdeig noe som kan moses og er mildt sånn utover hva andre har delt.

Det kan være fint å mose ting hver for seg og ikke alt sammen som en gryte eller lasagne. 

Så se for deg en vanlig middagstallerken med most protein et sted, moste grønnsaker for seg ved siden av, og f.eks potetmos i tillegg. Saus over alt. Det både ser og smaker bedre enn å blende sammen ting som normalt er avskilt. 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hummus! Blir ekstra myk i konsistensen når man tilsetter litt vann rett og slett, og kjører lenge i blender.

Ellers har jeg akkurat spist papoutsakia til middag, dvs halv ovnsbakt aubergine fylt med kjøttsaus og toppet med hvit saus, og så gratinert i ovnen. Mulig kjøttsaus kan kjøres i blender for å bli tilnærmet glatt? Alt det andre er i hvert fall supermykt å spise, omtrent som babymat.

Selv er jeg også glad i plukkfisk rett og slett, evt brandade hvis du ønsker det mer middelhavspreget.

Anonymkode: 75657...520

AnonymBruker
Skrevet
alfathealfa skrev (13 timer siden):

Jeg ville tenkt i retning supper og pureer, det vil kunne gi oppskrifter med bra utgangspunkt, da kan du bla litt i oppskrifter og se om du finner noe som frister. 

De som lager slik diettmat mener jeg legger vekt på å lage fine tallerkener. Ikke bare kjøre i en blender, men ha ulike smaker på tallerkenen hver for seg, slik at man får smaker og måltidsopplevelse.

Noen tips;

https://www.helse-stavanger.no/avdelinger/Klinikk-for-kirurgi-nevrologi-og-rehabilitering/avdeling-for-rehabilitering/seksjon-for-klinisk-ernering/energirik-mat-som-er-lett-a-tygge-og-svelge/

https://ehandboken.ous-hf.no/api/File/GetFile?entityId=127076&isLastVersion=false

Dette var jo fantastiske ressurser, takk!! 🤩 Fikk ingen gode tips fra sykehuset, så fint med et utgangspunkt som ikke bare er potetmos hehe. Vil jo aller helst gro raskt og problemfritt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange flotte tips, hadde ikke slått meg engang å mose ting individuelt for en litt mer dynamisk opplevelse. Det skal jeg helt klart gjøre. Nå blir de neste ukene forhåpentligvis litt mindre kjedelige 😎

• Hjerte 3
Skrevet

Hvis su trenger mer protein og er fysen kan du også røre inn 15 g sukrin mousse-sjokoladepulver i 250 g yt-vaniljeyoghurt. Spiseklart med en gang. 

Skrevet

Supper!

En fløyelsmyk potetsuppe, som toppes med olje av purre. Bruk gresk eller tyrkisk youghurt i suppen. Du kan også blande sammen yoghurt og pesto, for å ha på toppen. 

- Gulrotsuppe med chili og ingefær i, eventuelt drop chili om magen ikke tåler det. Mos cottage cheese og litt havregryn i food processor. 

- Søtpotet og gulrotsuppe. Mos cottage og sammed med litt hvitløk og ha på toppen. 

- Spinat og brokkolisuppe. Topp med en most blanding av cottage cheese og yoghurt. 

I alle supper kan du bruke speltmel for å tykne den litt og tilføre protein. Har ikke testet, men ser for meg at kokt pasta er null problem mose helt, og hvis protein er viktig så bruk linsepasta. 

Most cottage cheese er din venn uansett! Cottage cheese er ikke så kraftig på smak alene, og det gjør den perfekt til å smaksette med det du ønsker. 

Noen av mine blandinger, som eksempel. Jeg bruker det til "tyggemat", så mest for å vise hvor allsidig cottage cheese er. 

Cottage cheese med grønn pesto, perfekt på brød. Cottage cheese med feta ost og hvitløk, kjempegod dressing til supper, pizza og kjøtt. Cottage cheese med gresk/tyrkisk yoghurt, som en syrlig dressing/topping. Cottage cheese med bær, som en yoghurt. Cottage cheese med proteinpulver, som en fromasj. Cottage cheese med rød pesto og tomatpure som en pizzasaus. 

Smaksatte oljer også. Balsamico er lett kjøpe. Pestoolje - kjøp ferdig pesto på gøass, bland med ekstra olje så den blir som en dressing du kan dryppe på det du vil. Purre olje - kutt av alt det grønne på en purre, kjør med masse olje i food prosessor, og sil av så du sitter igjen med ren olje. Dette kan du nok gjøre med alle urter også, jeg har kun prøvd med basilikum. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2026 den 15.45):

Jeg jobbet mange år på sykehjem. Middagen som kom fra kjøkkenet hver dag hadde den samme maten i modet form til de som trengte det. Det er bare å mose den vsnlige maten, verre er det ikke.

Anonymkode: 89493...051

Skrevet

Smoothie, bruk gjerne cottage cheese og egg/eggehvite i for ekstra protein. 

Jeg er veldig glad i guacamole, denne får jo en most konsistens og kan gjøres enda mykere ved å bruke rømme i. 

Indisk dal suppe/gryte, tomatsuppe/søtpotetsuppe med bønner/linser.

Regner med det skal være mos fordi det blir lettere fordøyelig? Fiskekaker/fiskeboller er jo i prinsippet helt most, så hvis du liker dette og tygger det godt går kanskje det fint? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må du fokusere på animalsk som er god proteinkilde og mildt for magen. Planter er dårlige proteinkilder, og det irriterer magen (har selv irritabel tarm). All mat kan moses, men jeg ville kokt kjøttet i stedet for å steke. Hvis du har trykkoker, så er det genialt å dampe kjøttet i den. Jeg legger bjørkepinner i bunnen av kjelen. Kjøttet blir VELDIG mørt og kan lett moses.

Anonymkode: eb189...424

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2026 den 20.35):

Hummus! Blir ekstra myk i konsistensen når man tilsetter litt vann rett og slett, og kjører lenge i blender.

Ellers har jeg akkurat spist papoutsakia til middag, dvs halv ovnsbakt aubergine fylt med kjøttsaus og toppet med hvit saus, og så gratinert i ovnen. Mulig kjøttsaus kan kjøres i blender for å bli tilnærmet glatt? Alt det andre er i hvert fall supermykt å spise, omtrent som babymat.

Selv er jeg også glad i plukkfisk rett og slett, evt brandade hvis du ønsker det mer middelhavspreget.

Anonymkode: 75657...520

Iskaldt vann (gjerne vann som har stått i fryseren og fått en liten hinne. eller rett og slett en isbit om man har en kraftig blender) er det ultimate trikset for å få en super smooth hummus.

Anonymkode: 7a6ef...815

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...