Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Prøver å skrive en søknad men det er ikke alltid like lett. Jeg er i fast jobb og har hatt denne jobben i ca. 1,5 år. Jobben krever veldig mye jobbing og lange dager uten overtidsbetaling og jeg giddder ikke å holde på med dette. Trives godt med arbeidsoppgavene. Vil derfor søke på en jobb innenfor det samme fagområdet i en kommune. Er usikker på om jeg skal oppgi årsaken til hvorfor jeg ønsker å bytte jobb i søknaden. Føler kanskje at det høres ut som jeg ikke liker å jobbe hvis jeg opplyser om årsaken (det er allmennt kjent at det er mye jobbing innenfor det yrke jeg er i dag), men føler og at siden jeg ikke har hatt nåværende jobb så lenge så kan det være OK å opplyse hvorfor man ønsker å bytte jobb, og at man ikke bare "hopper rundt".

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør jo oppgi en slags grunn til at du vil bytte jobb, men jeg er enig i at du ikke bør skrive at det er altfor mye arbeid der du er nå. Du kan jo vinkle det dit til hvorfor du vil ha den jobben du søker, ikke hvorfor du vil bort fra der du er.

Lykke til!

Hilsen Lille meg

Skrevet

Skrive at du ønsker andre utfordringer? Men det er kanskje dumt når det er lik jobb.

Skrevet

Enig med HB, ikke si noe om at du vil bort fra der du er. Det er feil motivasjonsfaktor. Skriv heller hvorfor du ønsker jobben du søker på.

Skrevet
Enig med HB, ikke si noe om at du vil bort fra der du er. Det er feil motivasjonsfaktor. Skriv heller hvorfor du ønsker jobben du søker på.

Jeg vet bare ikke hva jeg skal skrive. Motivasjonsfaktoren er jo faktisk mer lønn og mindre jobbing, da jobben ikke er mer spennende enn den jeg har i dag. Kan jo skrive det ordrett akkurat som dette så er jeg vel garantert jobben :ler: Blir liksom feil å skrive at jeg ønsker nye utfordringer når jeg bare har vært 1,5 år i den jobben jeg er i nå og enda har masse å lære og når arbeidsoppgavene blir noe av det samme. Er helt blank hva jeg kan skrive :sur:

Setter stor pris på gode forslag

Skrevet

Hva med å skrive noe "rundt", som at du trives veldig godt med arbeidsoppgavene og miljøet der du er, men at du synes det hadde vært spennende med nye mennesker og nytt miljø rundt deg? (Dårlig formulert ser jeg, men du forstår kansje hva jeg tenker?)

Ny stimulans, ny giv, nye synsvinkler? (Eller du trives der du er, men lurer på om det er noe mer spennede der ute?)

Vet ikke om noe av dette passer for deg, det er bare GPP uansett.

Skrevet

Er det andre mer praktiske ting som f.eks. kortere reisevei du kan bruke. Det vil jo egentlig bli mest svada, men det er i hvert fall noen argumenter.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Skriv at du ønsker deg til et større miljø.

Skrevet

Skriv at du ønsker en jobb i kommunen, noe du anser for å være en tryggere arbeidsplass en det private firmaet du jobber for nå.

Skrevet
Skriv at du ønsker en jobb i kommunen, noe du anser for å være en tryggere arbeidsplass en det private firmaet du jobber for nå.

Ja, jeg ville også skrevet at jeg ønsket meg over i den nye bedriften, hatt fokuset på det positive med den nye arbeidsgiveren og ikke fokusere på hva som er negativt ved den forrige. Selv har jeg alltid ønsket meg jobb i det offentlige, og kommer til å søke meg dit med en gang jeg ser en stilling ledig.

Men jeg ville kanskje ikke sagt årsaken er tryggheten, da kan det høres ut som du er lite prestasjonsorientert. At du bare vil sose rundt på jobben og heve den faste lønna di. Jeg ville heller sagt at jeg er kollektivistisk orientert og derfor ønsker å jobbe i det offentlige. (det er iallefall sant for min del). Og når man slipper individuell prestasjonslønn som det oftere er i det private (men desverre også er på vei inn i det offentlige også) er det også mulig å tenke hele arbeidsgruppas fellesinnsats i stedet for å måtte tenke på å fremme sin egen prestasjon.

Skrevet

Søker andre utfordringer, bla, bla, bla.... :ler: Det er det vi alle gjør, selv om motivet selvsagt er elendige sjefer og lav lønn der vi er fra før.

Skrevet

Takk for masse gode forslag! Rotet sammen noe svada i går kveld som forsåvidt var sant, men ikke den fullstendige sannheten (som er dårlg grunnlønn og ingen overtidsbetaling, masse jobbing og kjipe sjefer som vil ha mest mulig penger selv) men som så bra ut tror jeg. Så nå er det bare å krysse fingerene.....

Skrevet
Og når man slipper individuell prestasjonslønn som det oftere er i det private (men desverre også er på vei inn i det offentlige også) er det også mulig å tenke hele arbeidsgruppas fellesinnsats i stedet for å måtte tenke på å fremme sin egen prestasjon.

Jobbet i det offentlige noen gang? Vi har persontillegg i lønnsforhandlingene her også. Det skal i teorien gis for gode prestasjoner, men selvsagt forekommer det en del trynetillegg fremdeles.

Fellesinnsatsen du snakker om er noe begrenset i offentlig sektor. Ikke noe annet sted har jeg sett at man er så opptatt av "sitt" budsjett. Intern fakturering og krangling om hvem som skal ta regninga for hva... Tanken på fellesskapets beste og hva vi kan få til sammen er ikke alltid første prioritet.

Sier ikke at det alltid er sånn i offentlig sektor, men enkelte steder er det i alle fall det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...