Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har ikke leder lov å vite grunn til at man er sykemeldt egentlig?

Anonymkode: b2166...05b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor trenger de å vite det?

Anonymkode: be344...e09

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Leder har lov til å vite det hvis du vil fortelle det, men leder har ikke krav på å vite grunnen til sykemelding. 

(Jeg mener å huske at det er ett unntak og det er hvis sykemelding gjelder forhold på arbeidsplassen. Da kan leder ha krav på å vite.) 

Endret av Brunhilde
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De har jo lov å få vite det. Men kun om den syke vil det selv.

Man kan ikke spørre om det. 

Anonymkode: e2fd0...e09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er privat. 

De har lov, selvsagt, men ikke krav. Også selvsagt. 

Anonymkode: 0b086...47d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Min erfaring er at hvis "dette er virkelig gode relasjoner, god kjemi, samme øverste leder som ansatte en og relasjonen mellom de sier god tillit mellom oss, da vil mange dele.

Hvis en sykemeldt ikke har den tilliten med leder, så gir man aldri fra seg diagnoser/årsaker. Der kommer ekte tillit til synlighet, for er mye falsk, forestilt tillit" der ute. Enten har de den gode relasjonen i bunn, eller de har den ikke. 

Relsajonene testes og får sine ekte svar ved sykemeldinger / sykefravær.

Hva med deg, TS, trives med å dele diagnoser? 😉

Anonymkode: c1a45...1be

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (5 timer siden):

Leder har lov til å vite det hvis du vil fortelle det, men leder har ikke krav på å vite grunnen til sykemelding. 

(Jeg mener å huske at det er ett unntak og det er hvis sykemelding gjelder forhold på arbeidsplassen. Da kan leder ha krav på å vite.) 

Leder har ikke lov til å spørre om årsaken, men den ansatte kan selv dele det om de ønsker. 

En leder har heller ikke krav på å vite sykemeldingsårsaken dersom du er sykemeldt grunnet forhold på arbeidsplassen. Men de har lov til å spørre om arbeidsevne, hva du kan behøve og hvilke forhold som må rettes opp i.

Anonymkode: 3f3d4...ddc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min erfaring er at hvis "dette er virkelig gode relasjoner, god kjemi, samme øverste leder som ansatte en og relasjonen mellom de sier god tillit mellom oss, da vil mange dele.

Hvis en sykemeldt ikke har den tilliten med leder, så gir man aldri fra seg diagnoser/årsaker. Der kommer ekte tillit til synlighet, for er mye falsk, forestilt tillit" der ute. Enten har de den gode relasjonen i bunn, eller de har den ikke. 

Relsajonene testes og får sine ekte svar ved sykemeldinger / sykefravær.

Hva med deg, TS, trives med å dele diagnoser? 😉

Det stemmer ikke helt. 

Mange føler seg presset til å dele. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var syk her i vår. En virusinfeksjon i magen som ikke ville gi seg og slo meg helt ut og jeg tenkte ikke noe over at det å ikke dele hvorfor jeg var sykemeldt skulle få sjefen til å konkludere så feil. Sjefen ville vite om det var noe på jobben som gjorde at jeg var borte og ga seg ikke. Jeg ble bra frustrert over det fordi jeg ringte bare for å fortelle at jeg var sykemeldt videre og at han trodde jeg mistrivdes sånn på jobben at jeg bare hadde sykemeldt meg fikk meg til å miste tilliten til sjefen. 

Anonymkode: 9f16a...721

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mange er sykmeldt over lengre periode, og da skal jo veldig ofte arbeidsplassen tilrettelegge i en periode for at man kan komme tilbake, og da må man jo vite diagnoser og vite hva man skal tilrettelegge  

Det er selvsagt også viktig for lederen å vite om man er sykemeldt  pga av arbeidsplassen eller egen helse , så det er ikke så rart å snakke med sånne ting.  
legene oppfordrer jo alltid til dialog for å kunne tilrettelegge

det er også viktig og helt normalt for ledere å vite sannsynligheten for hvor lenge man blir sykemeldt videre, for å tilpasse den sykemeødtes arbeidsoppgaver og varighet av delegering til andre kollegaer/skaffe vikarer 

AnonymBruker
Skrevet
FrkSolsikke skrev (2 minutter siden):

Mange er sykmeldt over lengre periode, og da skal jo veldig ofte arbeidsplassen tilrettelegge i en periode for at man kan komme tilbake, og da må man jo vite diagnoser og vite hva man skal tilrettelegge  

Det er selvsagt også viktig for lederen å vite om man er sykemeldt  pga av arbeidsplassen eller egen helse , så det er ikke så rart å snakke med sånne ting.  

det er også viktig og helt normalt for ledere å vite sannsynligheten for hvor lenge man blir sykemeldt videre, for å tilpasse den sykemeødtes arbeidsoppgaver og varighet av delegering til andre kollegaer/skaffe vikarer 

Nei, du må ikke vite diagnose for å tilrettelegge. 

Anonymkode: be344...e09

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
FrkSolsikke skrev (45 minutter siden):

Så feil kan du ta

Nei en må ikke vite diagnise, kun hva som evnt kan tilrettelegge. 

Anonymkode: d052c...6f4

AnonymBruker
Skrevet
FrkSolsikke skrev (46 minutter siden):

Feil pg ater feil. Nei de har ikke krav på diagnosr. Er faktisk et par firmaer som har dritt seg ut på det.

Ser og ungdommen her fikk beskjed å si minst mulig om ene diagnosen sin, pga det er så mange som har meninger om diagnosen, at stor sannsynlighet ville ho ikke fått jobb. Så ho har ikke gitt beskjed om det da ho søkte om lærlingplass, og som ho sier kommer ikke til å si det. Ho har altid vært åpen om diagnosen,men har 2 ho kjenner med samme diagnose som stod uten jobb når de sa hvorfor de ikke kom 

https://www.verito.no/arbeidsgiver-kreve-opplysninger-sykefravaer/

Anonymkode: d052c...6f4

AnonymBruker
Skrevet
FrkSolsikke skrev (47 minutter siden):

Dette kan du åpenbart svært lite om. 

Diagnose er ikke nødvendig for å tilrettelegge, og diagnose er dessuten forbudt å spørre om. 

Enhver sykemelding gis på grunnlag av helsemessige plager. Det vil likevel si at forhold på arbeidsplassen fint kan være grunnen til disse plagene. 

Å spørre om antatt lengde på sykemelding er helt i orden. 

AnonymBruker
Skrevet

Min ledet vet egentlig om alle mine diagnoser (dessverre det er mange) og dermed har vi en åpen. Samtale og hva jeg gjør for å bedre dette. 
Det er min første leder jeg deler slikt med, for han stoler jeg på, han har jeg tillit til og derfor kan jeg dele. 
Alle de andre lederne jeg har hatt spesielt damene (dame selv) har gjort alt de kan for å bryte tilliten og skadet vår relasjon. 

Anonymkode: 304dd...39d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg var syk her i vår. En virusinfeksjon i magen som ikke ville gi seg og slo meg helt ut og jeg tenkte ikke noe over at det å ikke dele hvorfor jeg var sykemeldt skulle få sjefen til å konkludere så feil. Sjefen ville vite om det var noe på jobben som gjorde at jeg var borte og ga seg ikke. Jeg ble bra frustrert over det fordi jeg ringte bare for å fortelle at jeg var sykemeldt videre og at han trodde jeg mistrivdes sånn på jobben at jeg bare hadde sykemeldt meg fikk meg til å miste tilliten til sjefen. 

Anonymkode: 9f16a...721

Kunne du ikke bare sagt at det ikke dreier seg om arbeidsforholdet, en noe annet (uten å si hva)? Han skulle ikke mast, men det var jo utrolig rart at du bare kunne avkrefte mistanken hans, da. 

Anonymkode: 955dc...a65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er leder selv, og har også to kroniske sykdommer selv som til tider krever mer enn andre ganger.

Jeg forventer på ingen måte å vite om diagnosene til de jeg er leder for. Allikevel har vi tydeligvis (OG heldigvis) en kultur for at de føler at det ikke er noe problem å si det. Det gjør det jo mye enklere for alle parter!

Som "ansatt" har jeg aldri skjult for mine ledere hvorfor jeg er sykemeldt. Jeg prakker ikke detaljer på dem, men de har alltid visst. Nå har jeg en super leder og supre "jevnbyrdige" (er avdelingsleder på en barneskole), og det er på alle måte takhøyde for å fortelle hva som er problemet. Det hadde kanskje vært annerledes om det faktisk var arbeidsmiljøet som var problemet, men når det ikke er det, så er det ofte bedre å være åpen. Selv den som sliter psykisk nå er åpen om det, og sier selv at det gjør ting mye enklere.

Men igjen - er det ikke rom, takhøyde og kultur for forståelse, så skjønner jeg at folk ikke sier noe.

Anonymkode: 8a424...a46

AnonymBruker
Skrevet

Leder har så klart lov til å vite årsaken til at du er sykemeldt? Det er ikke forbudt eller uglesett å gi beskjed til leder om dette. Det som derimot ikke er lov, er at leder spør den ansatte om årsaken.

Grunnen til dette er så enkelt som at helsa di er en privatsak. Det kan du dele med så mange eller så få du vil. 

Anonymkode: cd8e2...aed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det stemmer ikke helt. 

Mange føler seg presset til å dele. 

Forstår, ja det kan nok stemme..tenker du på leder som vil vite hva diagnosen er? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forstår, ja det kan nok stemme..tenker du på leder som vil vite hva diagnosen er? 

Stemmer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...