Gå til innhold

Hvem blir straffet av karensdager?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som arbeidstaker som har hatt 0-1 sykedag i året, de siste 5 årene, kjenner jeg at en karensdag provoserer meg. Det vil jo favorisere dem som alltid tar 3 dager heller enn en, og straffe hardest oss som har en og annen enkeltdag.

Burde ikke dette ordnes på en annen måte? Kanskje er jeg litt surmaga fordi jobben min i liten grad viser at de verdsetter oss som er stabile og alltid ståe på litt ekstra

Anonymkode: 9c841...c05

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De aller fleste bedrifter har vel nå, eller bør gå bort fra 3dagers. Man har så og så mange sykdager i løpet av 1 år. On man har 7 dager i strekk som man gjerne får ved ibfluensa eller 1 dag fordi man har noe kortvarig.

Er for karensdager. 

Anonymkode: bc493...791

• Liker 1
Skrevet

Mot karensdager nettopp av det du nevner, kunne heller vært 95% lønn eller noe. Gjør ikke straffen sååå stor for de som faktisk er syke, men gjør kanskje at de som melder seg syk uten å være det tenker seg om en ekstra gang

Anonymkode: 40fcd...1f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Som arbeidstaker som har hatt 0-1 sykedag i året, de siste 5 årene, kjenner jeg at en karensdag provoserer meg. Det vil jo favorisere dem som alltid tar 3 dager heller enn en, og straffe hardest oss som har en og annen enkeltdag.

Burde ikke dette ordnes på en annen måte? Kanskje er jeg litt surmaga fordi jobben min i liten grad viser at de verdsetter oss som er stabile og alltid ståe på litt ekstra

Anonymkode: 9c841...c05

Hva mener du, har arbeidsplassen din innført karensdager? Dette er jo ikke en del av sykepengordningen i Norge. Det at du er lite syk betyr forøvrig ikke at du står på ekstra, men det blir en annen sak. 

Anonymkode: 7aa60...6f0

• Liker 2
Skrevet

Jeg står på jeg også, gjør alt i min makt for å stå i jobb. Likevel har jeg sykedager for jeg bar så uheldig å bli født med en kronisksykdom. 
Jeg er så lei av at de med lavt sykefravær tror eneste årsaken er at de står på, jeg står på, jeg står på så ille at min leder sier jeg må stå på mindre for jeg blir sykere av det. 
Du er heldig ts som er født med god helse. 
Karensdager rammer de som ikke kan være på hjemmekontor og har en fysisk jobb. 
Den rammer der man kanskje vil det skal rammes minst blant arbeidstakere som jobber med eldre, syke, barn, og hjelpetrengende. 
Det rammer de som er kronisk syke som står i jobb, på tross av sykdom. 

Anonymkode: 036ee...9b7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hørte et kjempefint foredrag med Ulf Andersen, statistikksjef i NAV, som forklarte at karensdager er bevist å ha null effekt på totalt sykefravær. Ja, man får bittelitt færre egenmeldingstilfeller, men like mange egenmeldingsdager. Det er fordi mange har erfart at man tar f.eks. to egenmeldingsdager, føler seg bedre, går på jobb, blir verre, og må være sykmeldt noen dager til. Ingen ønsker å pådra seg to karensdager for samme syketilfelle, så da blir man heller hjemme en dag eller to ekstra.

I tillegg er det usosialt, for karensdager vil straffe lavtlønte mer enn kunnskapsarbeidere, som kan ta hjemmekontor hvis de bare er litt syke.

Anonymkode: 8a249...4e0

• Nyttig 4
Skrevet

Jeg har kronisk vestibulær migrene, og kan si såpass at dersom karensdager blir innført, så kommer jeg til å be om sykemelding HVER gang jeg må ta en sykedag, og da blir det gjerne en sykemelding over flere dager i stedet for 1 dag egenmelding.

Min lege er på min side i min sykdom. 

Anonymkode: 66500...253

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har kronisk vestibulær migrene, og kan si såpass at dersom karensdager blir innført, så kommer jeg til å be om sykemelding HVER gang jeg må ta en sykedag, og da blir det gjerne en sykemelding over flere dager i stedet for 1 dag egenmelding.

Min lege er på min side i min sykdom. 

Anonymkode: 66500...253

Samme her. Det vil bare øke fraværet. 

Anonymkode: 036ee...9b7

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet i Sverige tidligere, der var det karensdag. En dag ubetalt, så opptil fire dager betalt på egenmelding. 

Det var svært lavt sykefravær på bare 1-2 dager, men nesten alle som var forkjølet, hadde hodepine etc var borte fem dager. Det var enkelt forholde seg til da, hvis en var borte en dag, så viste man at vedkommende var borte resten av uka også. 

Anonymkode: d89b0...727

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns ikke vi skal la noen ta ifra oss vanlige arbeidstakere rettigheter de før oss har kjempet innbitt for å oppnå. De aller fleste fusker ikke, og den jevne mann og kvinne presser seg  heller litt for lenge. De som har kroniske lidelser blir ikke friskere av å miste lønn. De som utnytter systemet og ødelegger for alle burde skamme seg, men det har de ikke vett til. Men jeg nekter å vende meg mot mine egne, for å hindre noen få. Og jeg er rimelig sikker på at de som utnytter systemet, de kommer bare til å finne en annen måte å gjøre det på. De skyr jo ingenting. Det kommer i hovedsak til å gå utover vanlige, hederlige arbeidsfolk. 

Anonymkode: 5b70c...e7f

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...