Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For en stund siden fant jeg ut at partner har et rusproblem. Dette kom frem i forbindelse med andre løgner jeg oppdaget, og han valgte da å fortelle om rusproblemet mens han fortsatte å lyve om alt det andre. På dette tidspunktet sa han at rus kun foregikk på fest en gang i blant og at han skulle slutte. Løgnene fortsatte, og først når han ble avslørt kom det frem at rusproblemet hadde eskalert og at han nå hadde søkt hjelp. Nå sier han at han har sluttet, men hvordan kan jeg stole på noe han sier når så mye har vært løgn. 
Er det noen som har erfaring med rusproblem i et forhold og kan komme med litt råd for hvordan dere har gått frem? Hvem kontakter man for hjelp, og hvordan gikk det med forholdet?

Anonymkode: 846de...f69

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bedt om rustester. 

Håper du ikke ha barn med han for dette kommer til å være et problem for alltid. 

Anonymkode: 22037...36b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Gå fra han, men si at om han har rene rusprøver i feks fem år, så kan det bli dere igjen.

Anonymkode: 86e81...0e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bedt om han ble rustestet hver uke. 

Anonymkode: b130f...5e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke verdt din tid det der. Gå fra han før det blir verre.

Han har løyet for deg hele tiden og neste blir at han mister jobb og stjeler fra deg for å få fortsette med rus. 

Og for guds skyld ikke få barn med han. 

Anonymkode: 34b54...71b

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gå fra han, men si at om han har rene rusprøver i feks fem år, så kan det bli dere igjen.

Hvorfor skal ts kaste bort 5 år på noe som kanskje aldri skjer?

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Det kan bli vanskelig å gjenopprette tillit her, kanskje bedre å gå videre nå? 

Masse fisk i havet - lykke til!

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta et valg på om du ønsker leve det livet med den usikkerheten. Han kan ikke love deg noe. De som er med rusmisbrukere må alltid egentlig forvente et tilbakefall. Også må man ikke kjefte eller skape negativitet rundt det, for da lyver de. Det er kun rusmisbrukeren selv om kan ta valget om å ville slutte, men det kan endre seg i vanskelige situasjoner - eller bare rutine / miljø.

Det er ikke din jobb å gjøre han rusfri, det kan han bare selv. 

Så da spørs det bare på om du tror på han eller ei. Og om du vil stå ved hans side. 

Du må virkelig tenke over hvordan du vil leve. En ting er løgner, en annen er økonomi. 

Jeg selv hadde sett an personen psykisk i hvordan de håndterer følelser. Ler de av ordet psykolog hadde jeg ikke giddet i det hele tatt. 

Anonymkode: 59f76...001

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Grå skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal ts kaste bort 5 år på noe som kanskje aldri skjer?

Hun skal ikke det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å bli da min partner fikk et rusproblem og sto i det gjennom behandlingen. Han er rusfri i dag. 

Selvom det "endte lykkelig " vil jeg aldri råde noen å gjøre det samme. Veien dit vi er i dag var et mareritt og helt ærlig usikker på om det var verdt det for meg. 

Mitt råd til deg er å gå. Du sier også han fortsetter å lyve til deg om andre ting. Du kan ikke stole på han. 

Anonymkode: 37d36...fd1

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en partner som strevde gradvis mer og mer med alkohol. Gjemte det så godt hun (jeg er mann) kunne, jeg fant etter hvert tomme bokser, masse lovnader om å søke hjelp og at hun hadde sluttet. Det sprakk hver gang.

Jeg klandrer henne ikke for løgnene, det var jo fordi hun ikke orket annet enn minste motstands vei oppi all dritten, men det var like umulig å forholde seg til. Noen blir helt kvitt rusproblemer, de fleste gjør det ikke, og kan de ikke være ærlige om det er det bortimot sjanseløst å ha noe sunt forhold som ikke tærer uforholdsmessig mye på den uten rusavhengighet.

Forholdet døde. Det var like greit. 

Anonymkode: 77de4...287

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er dette jeg innser, at veien videre blir utrolig tung og jeg vet innerst inne at jeg fortjener bedre. Jeg har ikke lyst til å kaste bort flere år på noe som jeg nå ikke tror er verdt å redde. 
men jeg har lite erfaring med rus, så er nysgjerrig på hvordan andre har taklet lignende situasjoner. Om det i det hele tatt er mulig å komme seg gjennom, eller om det er verdt det. 
-ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

For en stund siden fant jeg ut at partner har et rusproblem. Dette kom frem i forbindelse med andre løgner jeg oppdaget, og han valgte da å fortelle om rusproblemet mens han fortsatte å lyve om alt det andre. På dette tidspunktet sa han at rus kun foregikk på fest en gang i blant og at han skulle slutte. Løgnene fortsatte, og først når han ble avslørt kom det frem at rusproblemet hadde eskalert og at han nå hadde søkt hjelp. Nå sier han at han har sluttet, men hvordan kan jeg stole på noe han sier når så mye har vært løgn. 
Er det noen som har erfaring med rusproblem i et forhold og kan komme med litt råd for hvordan dere har gått frem? Hvem kontakter man for hjelp, og hvordan gikk det med forholdet?

Det kommer jo litt an på hvor du bor og alder? Han kan undersøke hvilke tilbud det er i deres kommune. Ikke du- han! Og du kan ringe pårørende telefon for rus; 800 40 567. For du er pårørende, og det er knalltøft. 

Les her og se på video der pårørende, kjærester forteller; https://www.ivareta.no/deg-som-parorende/parorendehistorier/

Ofte er det jo slik at de som har litt ting de sliter med, tyr til rus. Det ligger noe bak. Og det å bli løyet til, at du skal passe på, rustester osv- det må du ikke begynne med. Du er partner, ikke mor og betjent. Han må søke hjelp, han må ta ansvar. Det eneste du kan hjelpe med er å sette grenser for deg selv- slik at han skjønner at han MÅ ta ansvar hvis han ikke vil miste deg og seg selv.

Ja, jeg har erfaring. Og det er far til mine barn. Men jeg kunne ikke redde han. Det prøvde jeg. Det ble ikke orden før han selv tok ansvar og oppsøkte hjelp, og han flyttet ut. 

Det tok noen år...

Anonymkode: 8dc3e...d51

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det kommer jo litt an på hvor du bor og alder? Han kan undersøke hvilke tilbud det er i deres kommune. Ikke du- han! Og du kan ringe pårørende telefon for rus; 800 40 567. For du er pårørende, og det er knalltøft. 

Les her og se på video der pårørende, kjærester forteller; https://www.ivareta.no/deg-som-parorende/parorendehistorier/

Ofte er det jo slik at de som har litt ting de sliter med, tyr til rus. Det ligger noe bak. Og det å bli løyet til, at du skal passe på, rustester osv- det må du ikke begynne med. Du er partner, ikke mor og betjent. Han må søke hjelp, han må ta ansvar. Det eneste du kan hjelpe med er å sette grenser for deg selv- slik at han skjønner at han MÅ ta ansvar hvis han ikke vil miste deg og seg selv.

Ja, jeg har erfaring. Og det er far til mine barn. Men jeg kunne ikke redde han. Det prøvde jeg. Det ble ikke orden før han selv tok ansvar og oppsøkte hjelp, og han flyttet ut. 

Det tok noen år...

Anonymkode: 8dc3e...d51

Takk for at du deler av egne erfaringer og konkrete tips. Må være så tøft å stå i❤️ 

han sier han har kontaktet psykolog og vært på et par timer der og at han har klart å slutte fordi han innser hva han er iferd med å miste.  Men jeg har forstått at rusproblemer er veldig vanskelig å komme ut av, spesielt uten profesjonell behandling og jeg er usikker på om psykolog er nok. 

-ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for at du deler av egne erfaringer og konkrete tips. Må være så tøft å stå i❤️ 

han sier han har kontaktet psykolog og vært på et par timer der og at han har klart å slutte fordi han innser hva han er iferd med å miste.  Men jeg har forstått at rusproblemer er veldig vanskelig å komme ut av, spesielt uten profesjonell behandling og jeg er usikker på om psykolog er nok. 

-ts

Ingen erfaring sånn sett, men rus er jo som alt annet vanskelig kutte ut..Holdt selv på å bli avhengig av sterke smertestillende pga sykdom.

Det jeg vet er at kommuner ofte har meget godt oppfølging for rus avhengige. Bor dere sammen? Barn?

Anonymkode: 8c9da...d8e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Elsker man vedkommende så prøver man å støtte og hjelpe, slik at personen kommer seg ut av rusproblemet. Personlig mener jeg at i et seriøst forhold så skal man være der i både gode og onde dager. Jeg ville blitt værende en god periode, og pørvd å være en som hjelper til med å løse problemet sammen. 

Går det ikke etter et realt forsøk, så kan du ihvertfall gå med god samvittighet. 

Anonymkode: 35f9c...2d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk. Jeg har barn å tenke på. Har hatt en mor (hun er død nå) som i mange mange år strevde med alkohol og var alkoholiker. Hadde verken ønske, lyst eller kapasitet til å stå i det på nytt og la ungene oppleve, og leve i, rusutfordringer. Så jeg gikk og så meg ikke tilbake. 

Anonymkode: b6138...ba5

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Elsker man vedkommende så prøver man å støtte og hjelpe, slik at personen kommer seg ut av rusproblemet. Personlig mener jeg at i et seriøst forhold så skal man være der i både gode og onde dager. Jeg ville blitt værende en god periode, og pørvd å være en som hjelper til med å løse problemet sammen. 

Går det ikke etter et realt forsøk, så kan du ihvertfall gå med god samvittighet. 

Anonymkode: 35f9c...2d6

Ja jeg skjønner hva du mener, og tenker også at om han hadde kommet til meg med dette tidlig, uten hemmelighold og løgner så hadde situasjonen vært ganske annerledes. 
Her er det i tillegg andre tillitsbrudd i bildet som gjør sviket enda større. 
Hvis ikke jeg hadde konfrontert han hadde han fortsatt holdt på i det skjulte…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke rusmidler er det snakk om? 

Anonymkode: 009ee...0ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvorfor akkuratt i 5 år? Hvorfor sette antall år som kriterie? Det er ikke slik en avhengighet fungerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...