AnonymBruker Skrevet 26. august #1 Skrevet 26. august Jeg fikk sånn post i Digipost om å ta livmorhalsprøve. Kan ikke huske å ha tatt det etter min andre fødsel, for jeg hadde ikke noe plager. Yngste ble født for fem år siden og jeg takket nei til fysisk 6 ukers kontroll. Med første for ni år siden, tok jeg en, og der var alt normalt. Jeg har kraftig angst mot det området der nede, og jeg bruker ikke tampong eller fører noe opp i kjeden, heller ikke egne fingre eller mannens fingre . Samleie går greit. Men ingenting annet kan komme borti uten at jeg blir uvel. Jeg måtte ta en undersøkelse pga vi hadde problemer med å bli gravid og jeg hadde doblet dosen med vival som jeg hadde fått utskrevet, men synes ikke det fungerte i det hele tatt fordi jeg husker alt og jeg gråt. Hørt man kan ta hjemmetest ? Men den er visst ikke like dekkende? Er klar over at man kan få narkose eller annen sedasjon, har noen fått dette ? Eller finnes det noe bedre enn vival ? Ønsket mitt er at jeg ikke kjenner noenting der nede . Jeg liker ikke å være avkledd nedentil. Anonymkode: feefb...499 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #2 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg fikk sånn post i Digipost om å ta livmorhalsprøve. Kan ikke huske å ha tatt det etter min andre fødsel, for jeg hadde ikke noe plager. Yngste ble født for fem år siden og jeg takket nei til fysisk 6 ukers kontroll. Med første for ni år siden, tok jeg en, og der var alt normalt. Jeg har kraftig angst mot det området der nede, og jeg bruker ikke tampong eller fører noe opp i kjeden, heller ikke egne fingre eller mannens fingre . Samleie går greit. Men ingenting annet kan komme borti uten at jeg blir uvel. Jeg måtte ta en undersøkelse pga vi hadde problemer med å bli gravid og jeg hadde doblet dosen med vival som jeg hadde fått utskrevet, men synes ikke det fungerte i det hele tatt fordi jeg husker alt og jeg gråt. Hørt man kan ta hjemmetest ? Men den er visst ikke like dekkende? Er klar over at man kan få narkose eller annen sedasjon, har noen fått dette ? Eller finnes det noe bedre enn vival ? Ønsket mitt er at jeg ikke kjenner noenting der nede . Jeg liker ikke å være avkledd nedentil. Anonymkode: feefb...499 Selvfølgelig finnes det noe bedre enn vival. Bare snakk med fastlegen din Anonymkode: 49832...f27
AnonymBruker Skrevet 26. august #3 Skrevet 26. august Du får nok ikke narkose… damer skal visstnok tåle alt av ydmykhet og smerter… Anonymkode: d0e0a...b69 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #4 Skrevet 26. august HPV hjemmestesten er et fullverdig alternativ jo, så lenge den er negativ trenger du ikke GU. Dersom den er positiv er jo absolutt anbefalingen en celleprøve. Anonymkode: ee721...1bf 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #5 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): HPV hjemmestesten er et fullverdig alternativ jo, så lenge den er negativ trenger du ikke GU. Dersom den er positiv er jo absolutt anbefalingen en celleprøve. Anonymkode: ee721...1bf Jeg har ikke hatt samleie med noen andre enn mannen min da. Får ikke hpv da det er jo seksuelt overførbar sykdom? Anonymkode: feefb...499 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #6 Skrevet 26. august Jeg tok hjemmetest. Veldig enkelt. Anonymkode: 9232b...a34 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #7 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du får nok ikke narkose… damer skal visstnok tåle alt av ydmykhet og smerter… Anonymkode: d0e0a...b69 Jeg har fått narkose både når jeg fjernet moderate celleforandringer, og når jeg har trukket tenner. Anonymkode: 9ff11...e00
AnonymBruker Skrevet 26. august #8 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg fikk sånn post i Digipost om å ta livmorhalsprøve. Kan ikke huske å ha tatt det etter min andre fødsel, for jeg hadde ikke noe plager. Yngste ble født for fem år siden og jeg takket nei til fysisk 6 ukers kontroll. Med første for ni år siden, tok jeg en, og der var alt normalt. Jeg har kraftig angst mot det området der nede, og jeg bruker ikke tampong eller fører noe opp i kjeden, heller ikke egne fingre eller mannens fingre . Samleie går greit. Men ingenting annet kan komme borti uten at jeg blir uvel. Jeg måtte ta en undersøkelse pga vi hadde problemer med å bli gravid og jeg hadde doblet dosen med vival som jeg hadde fått utskrevet, men synes ikke det fungerte i det hele tatt fordi jeg husker alt og jeg gråt. Hørt man kan ta hjemmetest ? Men den er visst ikke like dekkende? Er klar over at man kan få narkose eller annen sedasjon, har noen fått dette ? Eller finnes det noe bedre enn vival ? Ønsket mitt er at jeg ikke kjenner noenting der nede . Jeg liker ikke å være avkledd nedentil. Anonymkode: feefb...499 Be fastlegen om å rekvirere en hjemmetest. Det er et fullverdig alternativ ment for de som av ulike grunner ikke kan ta en GU hos fastlegen. Du må da kun inn til gynekologisk undersøkelse om du får påvist HPV virus. Og da kan du jo ha en dialog med fastlegen om det hvis det blir nødvendig. Anonymkode: 93c8d...337
AnonymBruker Skrevet 26. august #9 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Be fastlegen om å rekvirere en hjemmetest. Det er et fullverdig alternativ ment for de som av ulike grunner ikke kan ta en GU hos fastlegen. Du må da kun inn til gynekologisk undersøkelse om du får påvist HPV virus. Og da kan du jo ha en dialog med fastlegen om det hvis det blir nødvendig. Anonymkode: 93c8d...337 Oja sånn ja da kan jeg jo snakke med fastlegen om det. Får man beroligende ved hjemmetest også tror du ? Anonymkode: feefb...499
AnonymBruker Skrevet 26. august #10 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Oja sånn ja da kan jeg jo snakke med fastlegen om det. Får man beroligende ved hjemmetest også tror du ? Anonymkode: feefb...499 Det trenger du jo ikke. Er noen ting som er ubehaglig man må kunne utføre. Klarer man ikke ta en hjemmetest, så trenger man psykolog. Anonymkode: 78e67...c15 5 4
AnonymBruker Skrevet 26. august #11 Skrevet 26. august Jeg ble seksuelt misbrukt av min bror når jeg var mindre, har angst for at noen skal komme å ta på meg nedentil uansett om de er gynekolog eller ei . Men frykten for kreft er enda større da det er flere i familien som har hatt livmorhalskreft 🫣 Anonymkode: 95e65...582 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #12 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du får nok ikke narkose… damer skal visstnok tåle alt av ydmykhet og smerter… Anonymkode: d0e0a...b69 Joda, min mor gjennomførte en GU i lett narkose som følge av traumatisk opplevelse i barndom. Men man kan jo først prøve en annen type benzo. Man vil kjenne noe. Og hjemmetesten skal funke godt nok. «Motivasjonen» man må bruke blir jo dessverre «vil jeg risikere å dø fremfor noen sekunders test». Anonymkode: 37c68...baa 5
AnonymBruker Skrevet 26. august #13 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Oja sånn ja da kan jeg jo snakke med fastlegen om det. Får man beroligende ved hjemmetest også tror du ? Anonymkode: feefb...499 Jada, du kan feks prøve Sobril for selve angsten - og få hjelp av ektefelle til testen? Anonymkode: 37c68...baa
AnonymBruker Skrevet 26. august #14 Skrevet 26. august Jeg har tatt i narkose, har vaginisme og har først nå nylig klart å gjennomføre med "kun" beroligende. Det gikk veldig fint å ta i narkose. Jeg fikk medisiner og narkose, ble søvnig og så våkna jeg på oppvåkningsrommet. Jeg har veldig stram muskulatur, så fikk en rift og hadde litt vondt rett etter. Men selve undersøkelsen gikk kjempebra. Du kan jo prøve å ta med beroligende først, med avtale at dere avbryter ved behov og at gynekologen henviser til undersøkelse i narkose. Ønsker deg masse lykke til! ❤️ Anonymkode: 84d9b...637 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #15 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har ikke hatt samleie med noen andre enn mannen min da. Får ikke hpv da det er jo seksuelt overførbar sykdom? Anonymkode: feefb...499 HPV kan ligge latent i veldig mange år, så det er ingen garanti. Du bør ta test. Ser du skriver om test etter fødsel, celleprøve har ingenting med fødsel å gjøre. Anonymkode: ab74d...d64 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #16 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har ikke hatt samleie med noen andre enn mannen min da. Får ikke hpv da det er jo seksuelt overførbar sykdom? Anonymkode: feefb...499 Har ingenting å si, du kan få hpv av mannen din også. Anonymkode: 12d46...ab3 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #17 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har ikke hatt samleie med noen andre enn mannen min da. Får ikke hpv da det er jo seksuelt overførbar sykdom? Anonymkode: feefb...499 Det kan ligge latent så lenge at du burde ta den jo. Og det er som en q-tips, du skal bare rett innenfor i skjeden med den, det klarer du fint. Bare be fastlegen om den. Anonymkode: ee721...1bf 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #18 Skrevet 26. august Jeg dør heller av kreft enn å gå til gynekolog... Så jeg forstår deg TS. Anonymkode: c2bc5...a02 2
AnonymBruker Skrevet 26. august #19 Skrevet 26. august Jeg klarte å gjennomføre hos lege med 30 mg sobril. Da var det over 13 år siden sist gang. Er 56 år. Anonymkode: 8edb0...997 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #20 Skrevet 26. august Kjære deg TS, jeg forstår at det ligger noe traumatisk bak. Jeg måtte av andre grunner utføre en GU på sykehus, og pga tidligere opplevelser gruet jeg meg veldig. Jeg var ærlig om at dette var vanskelig for meg å gjennomføre pga ting jeg har opplevd, og de forstod meg veldig godt. De forberedte meg godt. De så at det allerede ble vanskelig da jeg måtte legge beina i bøylene. De forsikret meg hele veien at jeg kunne si stopp, de spurte flere ganger om jeg var sikker. Jeg svarte mens jeg gråt. De forklarte hvert eneste steg de gjorde på underveis. Det viste seg veldig raskt at GU ikke var gjennomførbart, og de henviste meg til narkose. Det var litt ventetid, men for meg var det riktig alternativ. jeg opplevde meg ivaretatt og forstått. Dette var for noe annet enn livmorhalsprøve, jeg vet ikke om man kan få narkose for kun en prøve, og jeg vet ikke om man må forsøke vanlig GU først. for litt siden oppstod det en akutt situasjon der jeg måtte gjennomføre normal GU. Det var veldig vanskelig for meg, men jeg klarte det. Det var ikke lett for gynekologen i det hele tatt fordi jeg var hysterisk, spente meg og ja… hun hadde virkelig ingen lett jobb. Mannen min var med og holdt meg i hånda, det var en trygghet for meg. Etter den undersøkelsen på legevakten ble jeg sendt videre til sykehus, og de måtte ta ny GU med bedre utstyr (innvendig ultralyd), og det var like jævlig, men jeg klarte det også. De avdekket problemet og jeg ble hastet videre til kirurgisk avdeling der jeg fikk narkose. alt går om det er akutt, men mye kan også gå så lenge du blir møtt med omsorg, forståelse og respekt❤️ jeg ønsker deg masse lykke til Anonymkode: 583cc...97b 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå