Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har erfaring både fra arbeidsgiversiden og dessverre også fra brukersiden og har utelukkende møtt dyktige folk.

Kanskje det er du som ikke er hyggelig og flink?

Anonymkode: 23e0e...e6a

Jeg tenker at man har lov til å ha negative erfaringer uten at det må være nødvendig å gå til personangrep. 

Mulig jeg har vært uheldig. Håper det. 

Anonymkode: a4c77...60b

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du må sende en serviceklage. Såklart skal veileder ha innsyn i hva du klager på, hva annet tror du er riktig i et demokratisk samfunn? 

Du må begrunne klagen. Deretter vil den bli gjennomgått av Nav-lederen og veilederen. Det skal gode grunner til for å få byttet veileder, da alle har sine ansvarsområder og sakene fordeles ut fra hvilken fødselsdato du har. Ofte så bunner klager ut i at folk bare er misfornøyd med regelverket som veileder forvalter. Du får ikke byttet veileder av den grunn. Du bør heller se hva du selv kan gjøre for å øke din evne og kompetanse til å komme i arbeid i samråd med din veileder. Det er veileders oppgave å hjelpe deg i arbeid eller aktivitet. Da må du samarbeide, og kanskje kan det hende at veilder må pushe deg dersom du ikke gjennomfører aktivitetsplanen.

Det kan også hende du ikke er enig i alt, men systemet krever at du gjør din del for å komme i aktivitet og at det skjer en endring. Det du ønsker er ikke nødvendigvis det systemet eller lovverket åpner for. Det er ikke i seg selv en grunn til hverken å klage eller be om ny veileder. 

All dialog og fremgang dokumenteres i form av journalnotater og samtalereferat som lagres i mappen din. Dette blir gjennomgått når de vurderer klagen din. Saken har alltid to sider, og du kan ikke bare klage for å klage. Det koster i form av tid og ressurser. Som veilederen kunne brukt på å hjelpe deg eller andre. 

Jeg har jobbet i Nav i mange år inntil for bare få år siden, og ny veileder etter eget ønske er det veldig sjelden at leder innvilget i min tid. Slik er det så langt jeg vet fortsatt. Som oftest er det brukeren selv som ikke samarbeider, og som da vil ha ny veileder. Sånn fungerte det ikke ved mitt kontor, og heller ikke ved andre kontor. Kontorene samarbeider tett seg i mellom når det gjelder overordnede rammer og praksis, og dette var stadig oppe til drøfting på samarbeidsmøter med andre kontorer i min tid. (Nei, det diskuteres ikke navn og saker. Det diskuteres caser på generelt grunnlag for å bidra til lik praksis på tvers av kontorer. Bare for å presisere det).  

Det er din rett å klage og be om ny veileder. Du har rett til en vurdering av dette. Men du må samtidig forholde deg til regelverk og rammer, og gjøre det som er dine oppgaver. Da er det kontorets rett og plikt til å bestemme om du må ha samme veilder eller om du skal få bytte. Hensynet til lik og rettferdig behandling er førende for vurderingen. Det betyr at du må ha helt særskilte og tvingene grunner som tilsier at akkurat du må ha ny veileder når de 35 andre som klaget før deg, fikk negativt svar og måtte beholde veilederen fordi det ikke var grunnlag for å få byttet. 

Anonymkode: 4e142...2df

Jeg har jobbet sammen med en mengde NAV- veiledere og har aldri vært borti at det har vært så rigid. 

Begrunn det godt TS, så går det nok bra. 

Anonymkode: 5a479...d1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg synes ikke det er riktig å legge skylden på meg uten å vite noe om min situasjon. Jeg opplever at min veileder ikke hilser på meg (!), hun snakker frekt til meg (legen min reagerte kraftig på det), hun tar konsekvent arbeidsgivers side og er generelt nedlatende og lite empatisk. 

Den forrige jeg hadde var enda verre. 

Jeg er takk og lov i full jobb og har minimalt med nav å gjøre, men har kronisk sykdom som dessverre gjør at jeg i perioder må ha operasjoner og blir sykemeldt. Jeg forventer å bli behandlet med respekt. Jeg forventer at min veileder vil mitt beste. Jeg synes ikke det er spesielt urealistisk. 

Anonymkode: a4c77...60b

Du kan skrive det du skriver her i klagen TS. 

Min erfaring fra å samarbeide med mange NAV - vriledere er at 9/10 av dem er dyktige og empatiske, men at noen få er fordomsfulle (enten yrkesskadde og drittlei jobben sin, eller og unge og umodne). 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan skrive det du skriver her i klagen TS. 

Min erfaring fra å samarbeide med mange NAV - vriledere er at 9/10 av dem er dyktige og empatiske, men at noen få er fordomsfulle (enten yrkesskadde og drittlei jobben sin, eller og unge og umodne). 

Foreslår ellers at du aller først prøver å skrive et brev til veilederen din om hva du kjenner på, hva du trenger hjelp med av henne og tror vil kunne være til hjelp

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2026 den 22.29):

De har mellom 40 og 150 å følge opp

Oi, er det sant, mange? 

Så krevende! 

De burde maks ha halvparten!

Kan de ikke ansette flere? 

Anonymkode: 9a66e...4d3

AnonymBruker
Skrevet

I mitt tilfelle så bytta Nav min veileder uten jeg trengte og gjøre noe i forkant. Dette pga hun rett og slett løy på papiret da jeg søkte AAP, mente jeg ikke ville jobbe etc. etter et møte jeg hadde med henne. Jeg var syk og hadde på det tidspunktet jobba 20+ år. Jeg fikk skrevet god forklaring til de som sendte avslaget at det hun skrev ikke var korrekt. Det endte med jeg fikk medhold og mitt lokale Nav kontor fikk flengende kritikk på hvordan de behandla meg,  fikk og ny veileder som var helt fantastisk og hadde godt samarbeid med. 

Mange har store forventninger av veileder skal gjøre alt men det stilles som regel krav til deg som bruker og ikke alle liker det. Men ikke alle er heller flinke og ordlegge seg og da kan misforståelser oppstå. 

Anonymkode: f762b...1ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Oi, er det sant, mange? 

Så krevende! 

De burde maks ha halvparten!

Kan de ikke ansette flere? 

Anonymkode: 9a66e...4d3

Det går vel heller andre veien, at man bare får enda flere brukere fordelt på færre ansatte. Vi som følger opp ungdommer skal "bare" ha 50 stykker fordi vi skal følge så "tett opp", men i realiteten blir det langt flere (og den tette oppfølgingen er bare en vits). De som jobber med voksne har godt over 100 ja. Ikke unormalt med 150.

Anonymkode: f241e...9a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...