Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, har dessverre en NAV veileder som overhode ikke er til hjelp og orker ikke å kaste bort mer tid med vedkommende. Lurer derfor på om det er mulig å bytte veileder og i så fall hvordan?

Anonymkode: b63c6...460

Videoannonse
Annonse
Skrevet

All informasjon er tilgjengelig på nav.no

Hva trenger du hjelp med?

Anonymkode: 01678...6d6

• Nyttig 2
Skrevet

Du sender en melding på nav og sier du vil bytte. Dette må du begrunne, i utgangspunktet får de ikke byttet.

Anonymkode: db897...19e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

All informasjon er tilgjengelig på nav.no

Hva trenger du hjelp med?

Anonymkode: 01678...6d6

Synes ikke det var så tydelig. Skal man liksom klage på service og hvem får innsikt i dette? Har ikke akkurat så lyst til at veileder får med seg klagen akkurat😅

• Nyttig 1
Skrevet

Du sender serviceklage via NAV.no. Jeg fikk byttet uten problemer. 

• Liker 1
Skrevet

Hva er galt med veilederen? De fleste har man ikke særlig mye kontakt med i det hele tatt

Anonymkode: 8b1fb...262

• Nyttig 1
Skrevet

Her får man utdelt i forhold til hvilket år man er født, så man får ikke byttet.

Anonymkode: ddbdc...d77

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her får man utdelt i forhold til hvilket år man er født, så man får ikke byttet.

Anonymkode: ddbdc...d77

Ja, det kan gi mening. Har vært inn og ut av systemet, men har endt opp med samme veileder igjen😬 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva er galt med veilederen? De fleste har man ikke særlig mye kontakt med i det hele tatt

Hva gjør egentlig NAV veiledere når ingen tilsynelatende har kontakt med dem? 

Anonymkode: 5dc87...24f

Skrevet

Jeg får stadig ny uten å be om det, er vel på den femte nå.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør egentlig NAV veiledere når ingen tilsynelatende har kontakt med dem? 

Anonymkode: 5dc87...24f

De har mellom 40 og 150 å følge opp

Anonymkode: 5a479...d1b

Skrevet

Du sender en serviceklage, ja. Den går til leder, ikke til veileder.

Anonymkode: f241e...9a4

• Liker 2
Skrevet

Jeg ønsker meg også ny, men har ikke tro på at det finnes hyggelige og flinke nav veileder, så jeg prøver å bare unngå den jeg har mest mulig istedenfor. Håper du får bytta til en som er ok. 

Anonymkode: a4c77...60b

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Synes ikke det var så tydelig. Skal man liksom klage på service og hvem får innsikt i dette? Har ikke akkurat så lyst til at veileder får med seg klagen akkurat😅

Du må sende en serviceklage. Såklart skal veileder ha innsyn i hva du klager på, hva annet tror du er riktig i et demokratisk samfunn? 

Du må begrunne klagen. Deretter vil den bli gjennomgått av Nav-lederen og veilederen. Det skal gode grunner til for å få byttet veileder, da alle har sine ansvarsområder og sakene fordeles ut fra hvilken fødselsdato du har. Ofte så bunner klager ut i at folk bare er misfornøyd med regelverket som veileder forvalter. Du får ikke byttet veileder av den grunn. Du bør heller se hva du selv kan gjøre for å øke din evne og kompetanse til å komme i arbeid i samråd med din veileder. Det er veileders oppgave å hjelpe deg i arbeid eller aktivitet. Da må du samarbeide, og kanskje kan det hende at veilder må pushe deg dersom du ikke gjennomfører aktivitetsplanen.

Det kan også hende du ikke er enig i alt, men systemet krever at du gjør din del for å komme i aktivitet og at det skjer en endring. Det du ønsker er ikke nødvendigvis det systemet eller lovverket åpner for. Det er ikke i seg selv en grunn til hverken å klage eller be om ny veileder. 

All dialog og fremgang dokumenteres i form av journalnotater og samtalereferat som lagres i mappen din. Dette blir gjennomgått når de vurderer klagen din. Saken har alltid to sider, og du kan ikke bare klage for å klage. Det koster i form av tid og ressurser. Som veilederen kunne brukt på å hjelpe deg eller andre. 

Jeg har jobbet i Nav i mange år inntil for bare få år siden, og ny veileder etter eget ønske er det veldig sjelden at leder innvilget i min tid. Slik er det så langt jeg vet fortsatt. Som oftest er det brukeren selv som ikke samarbeider, og som da vil ha ny veileder. Sånn fungerte det ikke ved mitt kontor, og heller ikke ved andre kontor. Kontorene samarbeider tett seg i mellom når det gjelder overordnede rammer og praksis, og dette var stadig oppe til drøfting på samarbeidsmøter med andre kontorer i min tid. (Nei, det diskuteres ikke navn og saker. Det diskuteres caser på generelt grunnlag for å bidra til lik praksis på tvers av kontorer. Bare for å presisere det).  

Det er din rett å klage og be om ny veileder. Du har rett til en vurdering av dette. Men du må samtidig forholde deg til regelverk og rammer, og gjøre det som er dine oppgaver. Da er det kontorets rett og plikt til å bestemme om du må ha samme veilder eller om du skal få bytte. Hensynet til lik og rettferdig behandling er førende for vurderingen. Det betyr at du må ha helt særskilte og tvingene grunner som tilsier at akkurat du må ha ny veileder når de 35 andre som klaget før deg, fikk negativt svar og måtte beholde veilederen fordi det ikke var grunnlag for å få byttet. 

Anonymkode: 4e142...2df

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg ønsker meg også ny, men har ikke tro på at det finnes hyggelige og flinke nav veileder, så jeg prøver å bare unngå den jeg har mest mulig istedenfor. Håper du får bytta til en som er ok. 

For en holdning. 
Jeg har hatt to veldig flinke veiledere og ingen dårlige. Men det er klart, kommer man inn med holdningen om at alt er dritt, så blir det jo det. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du har rundet Nav, og ingen er bra nok for deg - kanskje det er på tide å tenke om det kan være noe med deg?

Som andre påpeker er det ofte brukere ikke vet nok om forskjellen på system og lovgivning, og veilederens rolle i dette. De er misfornøyd med veilederen, mens det egentlige problemet er at de forventer noe urealistisk.  

Anonymkode: 81d36...2ce

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Føler med deg. Ser ikke så lyst ut for min del dessverre. Så at de har saksbehandlingstid på 3 uker, som mest sannsynlig  betyr lengre. Vet ikke om jeg orker å søke å vente så lang tid på noe de kan velge å avslå. Spesielt hvis veileder skal få med seg alt dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du må sende en serviceklage. Såklart skal veileder ha innsyn i hva du klager på, hva annet tror du er riktig i et demokratisk samfunn? 

Du må begrunne klagen. Deretter vil den bli gjennomgått av Nav-lederen og veilederen. Det skal gode grunner til for å få byttet veileder, da alle har sine ansvarsområder og sakene fordeles ut fra hvilken fødselsdato du har. Ofte så bunner klager ut i at folk bare er misfornøyd med regelverket som veileder forvalter. Du får ikke byttet veileder av den grunn. Du bør heller se hva du selv kan gjøre for å øke din evne og kompetanse til å komme i arbeid i samråd med din veileder. Det er veileders oppgave å hjelpe deg i arbeid eller aktivitet. Da må du samarbeide, og kanskje kan det hende at veilder må pushe deg dersom du ikke gjennomfører aktivitetsplanen.

Det kan også hende du ikke er enig i alt, men systemet krever at du gjør din del for å komme i aktivitet og at det skjer en endring. Det du ønsker er ikke nødvendigvis det systemet eller lovverket åpner for. Det er ikke i seg selv en grunn til hverken å klage eller be om ny veileder. 

All dialog og fremgang dokumenteres i form av journalnotater og samtalereferat som lagres i mappen din. Dette blir gjennomgått når de vurderer klagen din. Saken har alltid to sider, og du kan ikke bare klage for å klage. Det koster i form av tid og ressurser. Som veilederen kunne brukt på å hjelpe deg eller andre. 

Jeg har jobbet i Nav i mange år inntil for bare få år siden, og ny veileder etter eget ønske er det veldig sjelden at leder innvilget i min tid. Slik er det så langt jeg vet fortsatt. Som oftest er det brukeren selv som ikke samarbeider, og som da vil ha ny veileder. Sånn fungerte det ikke ved mitt kontor, og heller ikke ved andre kontor. Kontorene samarbeider tett seg i mellom når det gjelder overordnede rammer og praksis, og dette var stadig oppe til drøfting på samarbeidsmøter med andre kontorer i min tid. (Nei, det diskuteres ikke navn og saker. Det diskuteres caser på generelt grunnlag for å bidra til lik praksis på tvers av kontorer. Bare for å presisere det).  

Det er din rett å klage og be om ny veileder. Du har rett til en vurdering av dette. Men du må samtidig forholde deg til regelverk og rammer, og gjøre det som er dine oppgaver. Da er det kontorets rett og plikt til å bestemme om du må ha samme veilder eller om du skal få bytte. Hensynet til lik og rettferdig behandling er førende for vurderingen. Det betyr at du må ha helt særskilte og tvingene grunner som tilsier at akkurat du må ha ny veileder når de 35 andre som klaget før deg, fikk negativt svar og måtte beholde veilederen fordi det ikke var grunnlag for å få byttet. 

Anonymkode: 4e142...2df

Tro meg hadde giddet å vurdert å søke om ny veileder hvis jeg ikke hadde gode grunner til det. Ja forstår vi bor i et demokratisk samfunn, men synes det er litt sært at veileder skal få meg seg hele klagen til en bruker hvis det skulle vise seg at man får avslag. Litt naivt å tro at det ikke vil påvirke forhold mellom veileder og bruker. 

Kan forstå at det kan finnes vanskelige brukere, men mange av oss som gjør alt som forventes av oss uten at det fører noe frem eller vi får den hjelpen vi har i krav på.  Vi er ikke del av systemet for moro skyld. Opplever dessverre at lettere å skylde på brukere enn å faktisk tenke at det er en del dårlige epler innad i NAV samt. et tungvint system. Sier dette da jeg vet at det kan være store forskjeller mellom ulike kontorer. Vet om enkelte som har fått ekstremt god hjelp av sine veiledere og lokal kontor, og dette var individer som ikke engang hadde de samme utfordringer som jeg har. Mens andre som meg ikke får den hjelpen vi trenger eller blir kastet rundt uten mål og mening.

Skrevet
Kålrota skrev (10 timer siden):

For en holdning. 
Jeg har hatt to veldig flinke veiledere og ingen dårlige. Men det er klart, kommer man inn med holdningen om at alt er dritt, så blir det jo det. 

Jeg synes ikke det er riktig å legge skylden på meg uten å vite noe om min situasjon. Jeg opplever at min veileder ikke hilser på meg (!), hun snakker frekt til meg (legen min reagerte kraftig på det), hun tar konsekvent arbeidsgivers side og er generelt nedlatende og lite empatisk. 

Den forrige jeg hadde var enda verre. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du har rundet Nav, og ingen er bra nok for deg - kanskje det er på tide å tenke om det kan være noe med deg?

Som andre påpeker er det ofte brukere ikke vet nok om forskjellen på system og lovgivning, og veilederens rolle i dette. De er misfornøyd med veilederen, mens det egentlige problemet er at de forventer noe urealistisk.  

Anonymkode: 81d36...2ce

Jeg er takk og lov i full jobb og har minimalt med nav å gjøre, men har kronisk sykdom som dessverre gjør at jeg i perioder må ha operasjoner og blir sykemeldt. Jeg forventer å bli behandlet med respekt. Jeg forventer at min veileder vil mitt beste. Jeg synes ikke det er spesielt urealistisk. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg ønsker meg også ny, men har ikke tro på at det finnes hyggelige og flinke nav veileder

Jeg har erfaring både fra arbeidsgiversiden og dessverre også fra brukersiden og har utelukkende møtt dyktige folk.

Kanskje det er du som ikke er hyggelig og flink?

Anonymkode: 23e0e...e6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...