Gå til innhold

Medisiner fly innlandstur

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd nå å google, får mye om utland men ikke direkte innlandstur 

Kan en ha medisiner i doset boks når en reiser innlandstur,  vet det blir anbefalt å ha det i håndbagasje.  Men må en ha medisinliste med og må det ligge i pakninge 

Er snakk om ungdom som ska på tur med skolen

Anonymkode: 40e99...0fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, så lenge det ikke er flytende medisiner har ingen noe med hva en tar med av medisiner innenlands. Men man må ha det med i håndbagasjen, ja. 

Anonymkode: e4518...93f

AnonymBruker
Skrevet

Nei. De skal kunne se orginalesken med medisin i. Dette gjelder uansett hvor du flyr.

De vet hva som ligger i en dosett, ditt ord er ikke sikkert nok.

Anonymkode: e5d5f...75b

AnonymBruker
Skrevet

Ville hatt medisinliste fra apoteket også. 

Anonymkode: 95635...3d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Prøvd nå å google, får mye om utland men ikke direkte innlandstur 

Kan en ha medisiner i doset boks når en reiser innlandstur,  vet det blir anbefalt å ha det i håndbagasje.  Men må en ha medisinliste med og må det ligge i pakninge 

Er snakk om ungdom som ska på tur med skolen

Anonymkode: 40e99...0fc

Du har lov å ha med ALL medisin i håndbagasjen inkludert flytende. Det er ingen restriksjoner på milliliter når det gjelder flytende medisin. Bare husk å ha etiketter på esken for de i sikkerhetskontrollen kan ikke alt om medisin.

Du trenger ingen medisinliste innenlands.

Hilsen sikkerhetskontrollør OSL

Anonymkode: 714f2...e05

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har lov å ha med ALL medisin i håndbagasjen inkludert flytende. Det er ingen restriksjoner på milliliter når det gjelder flytende medisin. Bare husk å ha etiketter på esken for de i sikkerhetskontrollen kan ikke alt om medisin.

Du trenger ingen medisinliste innenlands.

Hilsen sikkerhetskontrollør OSL

Er det slik i fast form også? Jeg har hatt med meg medisiner overalt. Aldri blitt sjekket. Har bestandig hatt de i original eska. Men de er jo stor. Så er det nødvendig å ha de i eska. Og ikke bare i brettet?

Anonymkode: bf3a7...e59

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ville hatt medisinliste fra apoteket også. 

Anonymkode: 95635...3d1

Trenger ikke medisinliste innenlands. Du blir ikke stoppet i Bergen fordi du har evt A eller B preparat. I utlandet er det flere land som er ekstremt strenge på innførsel av disse preparatene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det slik i fast form også? Jeg har hatt med meg medisiner overalt. Aldri blitt sjekket. Har bestandig hatt de i original eska. Men de er jo stor. Så er det nødvendig å ha de i eska. Og ikke bare i brettet?

Ta med hele apoteket ditt om du vil. Ingen stopper deg av den grunn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta med hele apoteket ditt om du vil. Ingen stopper deg av den grunn.

Glemte å svare riktig. Ha de i esken og ha etiketten på. Da skjønner de i sikkerhetskontrollen at det er reseptbelagt. Vi har ikke lov å nekte det som håndbagasje.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det holder å ha bare brettet så lenge det står navnet på preparatet på brettet.

Anonymkode: 887fd...d22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Glemte å legge til: 

Ifølge Avinor sine regler må du da ha med en resept eller attest fra lege for å kunne bevise hva tablettene er, i tilfelle du blir stoppet i sikkerhetskontrollen.

Anonymkode: 5d98b...d99

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, spørsmålet gjaldt innenriksreiser. 

Anonymkode: e4518...93f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har medisin i STOR eske, jeg brettet den sammen og hadde medisin løs, det fungerer både i utlandet og innland over alt. Du må ha med eska, men den må ikke være utbrettet 😁

Anonymkode: 68ee5...60b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har reist innenlands i 42 år og har aldri hatt med originalesker, resepter, medisinliste eller liknende. Har ikke én eneste gang blitt stoppet eller fått spørsmål om dette.

Anonymkode: e742e...70d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nei. De skal kunne se orginalesken med medisin i. Dette gjelder uansett hvor du flyr.

De vet hva som ligger i en dosett, ditt ord er ikke sikkert nok.

Anonymkode: e5d5f...75b

Jeg har aldri hatt med orginalesker, kaster de etter jeg har vært å hentet medisin for å spare plass i medisinvesken. Aldri hatt problemer. I utlandet har jeg tatt med medisinliste.

Anonymkode: d7c68...3c1

Skrevet

Jeg har alltid med dosett i håndbagasjen, det har aldri vært noe problem. Jeg har liste på Helse Norge hvis de skulle lure på om jeg har dem lovlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser med morfinsubstitutter i pillepakning. Aldri blitt toppet. Regner med at hvis jeg viser den lange reseptlisten på helsenorge så tror de meg. Jeg ser heller ikke særlig frisk ut.

Anonymkode: 29eca...abf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har reist innenlands i 42 år og har aldri hatt med originalesker, resepter, medisinliste eller liknende. Har ikke én eneste gang blitt stoppet eller fått spørsmål om dette.

Anonymkode: e742e...70d

Har gått greit her også, men en gang reagerte de på noen doser zomig nesespray som er migrenemedisin, da måtte jeg vise eska og sånt. 

Anonymkode: 68ee5...60b

AnonymBruker
Skrevet

Det er noen merkelige svar som er gitt i denne tråden:

Sikkerhetskontrollen på norske flyplasser har da aldri brydd seg et øyeblikk om hvilke medisiner (vel å merke i fast form) som tas med?! Vi reiser minst månedlig med fly i inn- og utland,  det har vi gjort i flere tiår, og en av oss har med seg både dosett fylt med reseptpliktige piller og div andre preparater både i originalemballasje og løst. Sikkerhetskontrollen befatter seg kun med forhold som vedrører luftfartssikkerhetsrisiko. Hvis noen mener noe annet så vil jeg fryktelig gjerne se en lenke med dokumentasjon som underbygger dette. 😉

Det eneste de (enn så lenge) evt kan reagere på er flytende medisin. Har du med mer enn 100ml i håndbagasjen (det går nemlig helt fint) så skal flaske og emballasje være merket med reseptklistremerket, og du skal vise det frem i kontrollen. 

Reiser en til og fra utlandet så er situasjonen en annen, men da i tollen – ikke i sikkerhetskontrollen. Her må en ha orden i sysakene hvis en har med narkotikaklassede legemidler og dopingmidler, og gå på rødt. Reglene varierer litt fra land til land.

Andre medisiner holder det normalt å sannsynliggjøre at er til eget forbruk, og da gjerne i originalemballasje.

Hilsen

Litt over snittet reisevant med medisiner

Anonymkode: b0cf0...f5e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...