AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:48 #21 Skrevet onsdag kl. 23:48 Setefødsel. Har hatt vanlig og sete for og min del var det ingen forskjell på fødslene 🤷🏽♀️ Styrtfødsel begge gangene. Kom meg med en gang og klippene/riftene grodde helt fint. Baby med tilnærma full Apgar-score begge ganger. Anonymkode: b7e72...266
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:45 #22 Skrevet torsdag kl. 07:45 AnonymBruker skrev (20 timer siden): I Norden? Sverige, Finland og Danmark har keisersnitt som førstevalg ved seteleie. Dette gjelder kun Norge, ikke hele Norden. Anonymkode: d954e...068 Jeg er bosatt i ett av landene du lister opp, og her var ikke keisersnitt en selvfølge selv om barnet lå i seteleie. Anonymkode: 88a31...813 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:40 #23 Skrevet torsdag kl. 11:40 AnonymBruker skrev (På 26.8.2026 den 12.58): I Norden? Sverige, Finland og Danmark har keisersnitt som førstevalg ved seteleie. Dette gjelder kun Norge, ikke hele Norden. Anonymkode: d954e...068 Jeg fødte mitt første barn i vaginal setefødsel, i Sverige til og med. Det var derimot streng seleksjon på om man fikk lov til å forsøke vaginal fødsel, husker de fulgte nøye med på størrelse og utvikling til baby, man fikk heller ikke gå mer enn en uke over termin, fødsel måtte starte spontant, osv. Ingen andre risikofaktorer enn seteleie i seg selv. Samt at man var motivert og ville forsøke å føde vaginalt, såklart! De fulgte også nøye med på fødselen hele veien, med lav terskel til å bryte til keisersnitt om framgangen ikke var tilfredsstillende. Keisersnitt er et fantastisk alternativ, men selv er jeg glad (for min egen og mine framtidige graviditeters del) for at jeg slapp. Mest er jeg sint på hvordan vi behandler kvinnehelse, ingen annen tilsvarende stor bukoperasjon som det keisersnitt faktisk er skulle fått så lite oppfølging eller smertestillende i ettertid. Anonymkode: ef668...631
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:17 #24 Skrevet torsdag kl. 18:17 AnonymBruker skrev (På 26.8.2026 den 12.47): Jeg har hatt vaginal fødsel i seteleie, og ville valgt det igjen. Mitt andre barn lå i seteleie og ville heller ikke snu seg etter vendingsforsøk. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne velge mellom setefødsel og KS, og ettersom jeg hadde en vaginal fødsel bak meg allerede, anbefalte de setefødsel. Problemet var egentlig å inkludere mannen, som stod på for KS. Han sa han var bekymret for risiko - men innerst inne tror jeg han syntes det var komfortabelt med en planlagt dato for fødsel. Han bryr seg forøvrig ingenting om gevinstene ved vaginal fødsel (ei heller amming for den saks skyld), så det ble nesten en krangel mellom oss der jeg til slutt måtte si at dette er min beslutning. Husk at ved en setefødsel så har du to leger til stede, og fødselen følges tett opp. Er det behov for det, tas du inn til KS. Som legen sa til meg, "Vi triller deg bort i gangen for KS hvis nødvendig, og det er ingenting dramatisk ved det. Det er egentlig ingen grunn til å velge KS, for det ligger der som et alternativ nr 2 hele veien uansett". Jeg fødte på Rikshospitalet, og de var kjempeflinke. Jeg stolte uforbeholdent på legene der, og de var tydelige på at når de anbefalte setefødsel, så var det ingen forhøyet risiko forbundet med det, for den risikoen var borte når de hadde tatt sin vurdering. De ville anbefalt KS hvis de mente det var riktig (her protesterte mannen igjen med noe konspiratorisk svada om at de ikke vil ha KS fordi det er dyrere, men en setefødsel ER faktisk dyrere fordi det mer bemanning til stede). Anonymkode: 5dbff...c2f Godt svar her! Jeg hadde uoppdaget seteleie og styrtfødsel, så her ble det ikke tid til å tenke på noe som helst. Jeg kan ikke en gang huske at jeg ble spurt om jeg ønsket keisersnitt, mulig jeg ble det, men alt gikk så fort. Det ble en fin setefødsel og jeg følte meg veldig trygg hele veien. Anonymkode: d37b4...fb6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå