Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva ville/har dere valgt? 

Anonymkode: d1e07...6d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Keisersnitt, uten tvil.

Har vaginal fødsel, haste KS og planlagt KS. Av de tre var den vaginale den verste selv om den gikk helt etter boka, så å få sete i tillegg, nei det hadde ikke skjedd i min verden.

Anonymkode: 4a043...2c3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en normal vaginal fødsel og et KS. KS var en helt fantastisk opplevelse både under og etter, fødsel var bare dritt og helvette fra start og i et par år etterpå. Selv om begge barn var sunne, friske og hadde gode målinger kom KS-barnet best ut på skåringer, var på puppen/suging først osv. ALL skremsel jeg har hørt om KS ler jeg av i dag. Jeg blødde dobbet så mye som vanlig, men jeg hadde tatt jern i forkant så det var en ikke-sak. Tok meg 3 dager å reise meg etter fødsel, KS tok meg 1 t og 25 min(til beina ikke var bedøvet).

Skal vi ha nr 3 skal jeg ha nytt KS. 

Anonymkode: 9f700...690

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde samme dilemma, min var i seteleie en uke før fødsel og min fastlege hadde selv ett enebarn født i traumatisk setefødsel så hun var veldig pådriver for KS. Hun var liten mens jeg er lang og jeg kjente to kvinner på egen størrelse som hadde fine setefødsler så jeg gikk for setefødsel og evt haste KS da heller om det skulle gå så galt ettersom jeg virkelig ønsket alt det helsemessige fra naturlig fødsel. Min snudde seg timene før og kom rett vei så da var det jo kjempeflaks at jeg ikke tok KS en uke før. Men det er jo det vanskelige, man vet lite hvordan ting blir før det er i gang så jeg ville fått sjekket vidden på bekkenet og hvis du er liten hadde jeg gått for KS.

Anonymkode: 692f1...62b

Skrevet

Setefødsel, helt klart. Har hatt et keisersnitt og det var grusomt. 

Anonymkode: 997a4...2b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Setefødsel, helt klart. Har hatt et keisersnitt og det var grusomt. 

hva var grusomt? jeg har hatt tre ks og de var fantastiske. 

Anonymkode: c3b4a...60e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har født vaginalt og har hatt et haste keisersnitt. Synes det var pluss og minus med begge. Sist svangerskap lå babyen plutselig i sete sent i svangerskapet, ble oppdaget tilfeldig på ultralyd på sykehuset. Da måtte jeg snakke med en lege etter ultralyden for å få litt informasjon og ny time uken etter for å snakke med om fødsel eller keisersnitt. Hørte noen podkaster om setefødsel, og hadde bestemt meg for å prøve vaginal fødsel. Babyen snudde seg heldigvis. 

Jeg tror man må gå for det som er rett for en selv. 

Anonymkode: 7ea0f...0d1

Skrevet

Vaginalt

Anonymkode: 2270c...cf0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hva var grusomt? jeg har hatt tre ks og de var fantastiske. 

Det er en stor operasjon, det var veldig vondt etterpå, ganske lenge. Restriksjoner på bæring (kun baby). Lang restitusjonstid. De har skjært gjennom alle lag så alt må jo gro igjen, tar lang tid. Var utelukkende negativt. 
Hadde tre vaginale etterpå, de var helt fantastiske! Veldig lett, ikke vondt, ingen restitusjonstid, alt var bare bra. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er en stor operasjon, det var veldig vondt etterpå, ganske lenge. Restriksjoner på bæring (kun baby). Lang restitusjonstid. De har skjært gjennom alle lag så alt må jo gro igjen, tar lang tid. Var utelukkende negativt. 
Hadde tre vaginale etterpå, de var helt fantastiske! Veldig lett, ikke vondt, ingen restitusjonstid, alt var bare bra. 

Jeg har ikke opplevd vaginal selv, men med første trengte jeg kun sterke smertesttillede i 2 døgn så kun Paracet etter det. Nr 2 likeså. var oppe og gikk få timer etter opr. Begge var haste ks.

Men med planlagt så gikk alt fint, men mer smerter i ettertid, men ut fra vanlige fødsler og mange har fått sykt mye skader, revning, blødninger osv så er jeg glad det gikk så fint og dermed god opplevelse. 

Skrevet

Jeg gikk med på setefødsel ta min baby nr2 snudde seg rett før termin. Men seteleie ble til tverrleie og det ble keisersnitt allikevel. Egentlig bare glad for det. Med første hadde jeg igangsetting og gikk gjennom nesten hele fødsel før det ble hks. Jeg var oppe å gikk samme dag med begge og sluttet sterke smertestillende på dag 2. Hadde et par uker med smertestillende men generelt var det overkommelig. Jeg ville valgt keisersnitt med alt jeg vet i dag. Seteleie kan gå fint men er også.høyere risiko for tang,sugekopp, klipp og alle de tingene man helst vil unngå😅

Anonymkode: 97f02...6f1

Skrevet

Jeg har to vaginale fødsler som har gått knirkefritt, og ville derfor valgt det igjen. 

Skrevet

Jeg stod i samme dilemma og gikk for et planlagt keisersnitt. Færre risikofaktorer for både babyen og meg. Skulle ønske det var mindre uglesett i Norden å fremsnakke keisersnitt.

Barnet mitt har ikke blitt påvirket av det på noe vis.

Anonymkode: 88a31...813

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Miss91 skrev (14 timer siden):

Jeg har to vaginale fødsler som har gått knirkefritt, og ville derfor valgt det igjen. 

Men var det seteleie? Ikke spørsmål om vaginalt vs KS…

Anonymkode: 09c51...d94

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt vaginal fødsel i seteleie, og ville valgt det igjen.

Mitt andre barn lå i seteleie og ville heller ikke snu seg etter vendingsforsøk. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne velge mellom setefødsel og KS, og ettersom jeg hadde en vaginal fødsel bak meg allerede, anbefalte de setefødsel.

Problemet var egentlig å inkludere mannen, som stod på for KS. Han sa han var bekymret for risiko - men innerst inne tror jeg han syntes det var komfortabelt med en planlagt dato for fødsel. Han bryr seg forøvrig ingenting om gevinstene ved vaginal fødsel (ei heller amming for den saks skyld), så det ble nesten en krangel mellom oss der jeg til slutt måtte si at dette er min beslutning.

Husk at ved en setefødsel så har du to leger til stede, og fødselen følges tett opp. Er det behov for det, tas du inn til KS. Som legen sa til meg, "Vi triller deg bort i gangen for KS hvis nødvendig, og det er ingenting dramatisk ved det. Det er egentlig ingen grunn til å velge KS, for det ligger der som et alternativ nr 2 hele veien uansett".

Jeg fødte på Rikshospitalet, og de var kjempeflinke. Jeg stolte uforbeholdent på legene der, og de var tydelige på at når de anbefalte setefødsel, så var det ingen forhøyet risiko forbundet med det, for den risikoen var borte når de hadde tatt sin vurdering. De ville anbefalt KS hvis de mente det var riktig (her protesterte mannen igjen med noe konspiratorisk svada om at de ikke vil ha KS fordi det er dyrere, men en setefødsel ER faktisk dyrere fordi det mer bemanning til stede).

Anonymkode: 5dbff...c2f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva ville/har dere valgt? 

Anonymkode: d1e07...6d2

Jeg hadde definitivt valgt keisersnitt. I alle andre land enn Norge er keisersnitt førstevalget ved seteleie. Også i nabolandet Sverige. Kun her i Norge skal vi pine de gravide, gjerne uten smertelindring, med skyhøy risiko for akutt keisersnitt (som da har større risiko enn den planlagte, med gjerne styggere og større arr i tillegg). 

I den internasjonale TBT-studien som ble publisert i The Lancet i 2000, fant de blant annet følgende: "Mor og barn ble fulgt inntil seks uker etter fødselen. Av de 1041 kvinnene som ble randomisert til planlagt keisersnitt, ble 941 kvinner (90 prosent) forløst ved keisersnitt. Av de 1042 kvinnene som ble randomisert til vaginal forløsning, fødte 591 (57 prosent) vaginalt. Dødelighet rundt og etter fødselen, samt alvorlige skader oppstått under fødselen, var betydelig lavere ved planlagte keisersnitt enn for de barna som ble født ved planlagt vaginal setefødsel (relativ risiko 0.33)". Så av 1042 kvinner som skulle føde vaginalt, måtte 43 prosent ta keisersnitt. Nesten halvparten. Hva er da poenget med å ligge med rier i timevis, kanskje revne for så å bli operert uansett?

Selvfølgelig uttalte overlegen ved St. Olavs hospital at "TBT-studien førte til endret praksis i veldig mange land. I Norge stolte vi ikke helt på at studien gjelder for oss". Altså, igjen skal vi være "annerledeslandet" og sære på bekostning av sårbare grupper. Et annet argument er at det er "viktig med erfaring fra setefødsel". Igjen, på bekostning av de gravide. De skal være forsøkskaniner for å lære opp helsepersonell i setefødsler.

Hadde jeg hatt barn i seteleie, så ville jeg ikke ha sett det som mitt ansvar å lære opp leger eller støtte opp under konspirasjonsteorien om at en stor undersøkelse der Finland og Danmark deltok, ikke gjelder Norge. SÅ forskjellige er ikke danske og norske kvinnekropper, altså.

Anonymkode: d954e...068

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har en normal vaginal fødsel og et KS. KS var en helt fantastisk opplevelse både under og etter, fødsel var bare dritt og helvette fra start og i et par år etterpå. Selv om begge barn var sunne, friske og hadde gode målinger kom KS-barnet best ut på skåringer, var på puppen/suging først osv. ALL skremsel jeg har hørt om KS ler jeg av i dag. Jeg blødde dobbet så mye som vanlig, men jeg hadde tatt jern i forkant så det var en ikke-sak. Tok meg 3 dager å reise meg etter fødsel, KS tok meg 1 t og 25 min(til beina ikke var bedøvet).

Skal vi ha nr 3 skal jeg ha nytt KS. 

Anonymkode: 9f700...690

Problemet er at man ofte ikke blir hørt under vaginal fødsel. Mange jordmødre ser på fødende som pyser hvis de skriker, ber om epidural, klager osv. Man skal liksom holde kjeft, "finne sin urkvinne" og revne fra A til Å med glede (ikke får man noe hjelp med skadene etterpå, da får man beskjed om å knipe).

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg stod i samme dilemma og gikk for et planlagt keisersnitt. Færre risikofaktorer for både babyen og meg. Skulle ønske det var mindre uglesett i Norden å fremsnakke keisersnitt.

Barnet mitt har ikke blitt påvirket av det på noe vis.

Anonymkode: 88a31...813

I Norden? Sverige, Finland og Danmark har keisersnitt som førstevalg ved seteleie. Dette gjelder kun Norge, ikke hele Norden.

Skrevet

Setefødsel så lenge forholdene lå til rette for det.

Anonymkode: 88b34...497

Skrevet

Hadde valgt planlagt KS,uten tvil. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...