Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette en eldre person uten nettverk? Da ville jeg strukket meg langt.

Hvorfor kan han ikke klippe gresset selv?

Anonymkode: 5e54d...055

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er ikke ts men vil bare minne folk på at Oda, Meny osv ikke leverer til hele landet..

Anonymkode: 78679...1f5

Nei, men på landet har den lokale butikken ofte en uoffisiell ordning der de kjører ut varer til kunder som har vært lojale i en mannsalder og ikke lenger kommer seg på "bua."

Men hvis du alltid har kjørt forbi butikken og til OBS for å spare en femtilapp, ligger du dårligere an.

Vil minne om organisasjonen Seniorene som tar på seg ymse oppdrag, men du må jo betale. 

Anonymkode: 1a996...5de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde tatt en hvit en og sakt: "Beklager, men siden tiden er så knapp er vi minst mulig i butikk for tiden og har heller begynt å bestille det mest fra Oda med levering på døra". 

Hvis naboen svarer "Ok, når er det du bestiller, så kan vi bestille sammen og dele på frakt"

Da svarer du "Det er ikke noe fast, jeg bestiller når vi trenger ting, litt forskjellig fra uke til uke. Så det er best om at vi bestiller hver for oss".

Klippe plenen? "Det får jeg noe ikke tid til, det lille vi har av tid til overs forsvinner hjemme. Skal si ifra hvis det forandrer seg. Det er garantert noen i nabolaget som vil gjøre det for en liten betaling, bare legg ut innlegg på Facebook så får du nok noen interesserte"

Anonymkode: b4a09...a08

Jævla sært. Du kan jo og se på Oda når noen i nabolaget har bestilt fordi prisen på levering går ned. Så det fornuftige å gjøre ( for pris og miljø ) er jo å bestille samtidig. 
i tillegg er sikkert denne personen mye hjemme og ser om det aldri kommer noen levering . En annen ting hadde vært å faktisk gjøre det sånn, altså bestille fra Oda sammen. Jeg gjorde det med en eldre nabo tidligere . 

enig i å få noen ungdom til å klippe plen mot betaling. 

Anonymkode: f0d25...e02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg hadde en slik nabo. Jeg fikk ikke betalt ei krone, å dette var en skrøpelig nabo. Så jeg fikk absolutt ingenting tilbake. Hentet medisiner, fulgte til lege, kom med middagsrester. Når jeg handlet "feil" tomatsuppepakke sendte hun meg tilbake for å bytte for å spare typ 7 kr. Jeg studerte fullt og måtte jobbe mye for å ha råd til å forsørge meg selv under studier. Har aldri fått hjelp hjemmefra. I tillegg slet jeg med egen kronisk sykdom. Jeg sa etter 1 år at jeg ikke hadde kapasitet til å fortsette med ukeshandlingen lenger med mindre jeg ble kompensert, slik at jeg slapp å jobbe like mye. Jeg foreslo at hun også kunne bruke en betalt handletjeneste. Naboen ble forbannet og kjefta på meg, mente jeg var frekk som kom med et slikt forslag. Det var slutten på det vennskapet.

Anonymkode: ebff7...ce1

Det var ikke et vennskap, hun fant en å utnytte og du ble taperen. Vær glad for at det er over, sier hun noe stygt til deg så sier du like mye stygt tilbake, hun skal ikke tro at du er dørmatten hennes. Er ikke alle eldre som faktisk ble voksen i hodet sitt, vet om altfor mange gamlinger som er noen bøllete troll... måtte flytte vekk ifra et bøllete ektepar faktisk, var ikke et godt nabolag å la barna våre vokse opp i.

Anonymkode: d239a...569

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Naboen har nok sjekket hvor langt dere kan pushes og tester nå grensene. 
Som du sier han er skarp.
Kjenn din egen verdi og begynn å si nei. 
Noen får lillefingeren og tar hele armen, men det skjer så sakte at man ikle merker det.

Om noen spør om noe og du ikke kan eller du bare ikke vil så er det helt innafor å si "nei, det passer ikke".

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2026 den 10.22):

Jeg hadde tatt en hvit en og sakt: "Beklager, men siden tiden er så knapp er vi minst mulig i butikk for tiden og har heller begynt å bestille det mest fra Oda med levering på døra". 

Hvis naboen svarer "Ok, når er det du bestiller, så kan vi bestille sammen og dele på frakt"

Da svarer du "Det er ikke noe fast, jeg bestiller når vi trenger ting, litt forskjellig fra uke til uke. Så det er best om at vi bestiller hver for oss".

Klippe plenen? "Det får jeg noe ikke tid til, det lille vi har av tid til overs forsvinner hjemme. Skal si ifra hvis det forandrer seg. Det er garantert noen i nabolaget som vil gjøre det for en liten betaling, bare legg ut innlegg på Facebook så får du nok noen interesserte"

Anonymkode: b4a09...a08

Er folk virkelig så konfliktskye at de ikke tørr å være ærlig og sette grenser, men heller må lyve?

Anonymkode: fb79f...71a

• Liker 1
Skrevet

Hvis han er så smart som dere gir inntrykk av, tror jeg han vet akkurat hva han driver med. Hva gjorde han før dere ble naboer? Utnyttet andre naboer? Hvorfor kan han ikke klippe gresset selv? Hvordan kom han seg i butikken før?  

Hvilke tjenester har han gjort for dere? Kompenserer det for tidsbruken deres? 

Vær ærlig, si at det tar for mye tid å handle, si nei til gressklipping med mindre dere f.eks. kan bytte på å klippe hos hverandre. Evt. tilby han å sitte på til butikken og handle selv. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2026 den 23.28):

Jeg hadde en slik nabo. Jeg fikk ikke betalt ei krone, å dette var en skrøpelig nabo. Så jeg fikk absolutt ingenting tilbake. Hentet medisiner, fulgte til lege, kom med middagsrester. Når jeg handlet "feil" tomatsuppepakke sendte hun meg tilbake for å bytte for å spare typ 7 kr. Jeg studerte fullt og måtte jobbe mye for å ha råd til å forsørge meg selv under studier. Har aldri fått hjelp hjemmefra. I tillegg slet jeg med egen kronisk sykdom. Jeg sa etter 1 år at jeg ikke hadde kapasitet til å fortsette med ukeshandlingen lenger med mindre jeg ble kompensert, slik at jeg slapp å jobbe like mye. Jeg foreslo at hun også kunne bruke en betalt handletjeneste. Naboen ble forbannet og kjefta på meg, mente jeg var frekk som kom med et slikt forslag. Det var slutten på det vennskapet.

Anonymkode: ebff7...ce1

Hæ fikk du ikke noe betalt, du ble utnyttet.. skjønner ikke at du godtok det, det er kjempefint med snille hjelpsomme mennesker, men det er for frekt at man skal akseptere det. Skjønner at det var en utakknemlig person også når du først sa ifra etter en lang tid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye vil ha mer og faen vil ha fler! 

Anonymkode: 28242...4e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2026 den 17.31):

Vi har et vanskelig dilemma. Flyttet inn i et koselig nabolag for et halvt år siden. Vår nærmeste nabo er superhyggelig. Vi gjør endel tjenester for hverandre og er generelt rause begge veier. Men dessverre ser vi at nå blir det litt for mye (fra naboens side).

Naboen har ikke bil, og ukentlig får vi nå forespørsler om vi kan handle på butikken (ofte to bæreposer). Naboen vippser alltid etterpå, så det er ikke slik at vi betaler varene. Men vi må legge ut, og bruker mye ekstra tid på butikken, må betale to ganger osv. Ofte får vi forespørsel når vi ikke selv skal på butikken også. Naboen spør ofte om han kan kjøres hit og dit. Og nå kom det forespørsel om vi kunne klippe plenen hans 😅 Tjenester som har gått frem og tilbake har til nå kostet lite tid og penger og har ikke påvirket vår kalender nevneverdig. Vi synes det blir for mye nå, men vi er fryktelig glad i han, og ønsker å beholde godt naboskap. 

Hvordan hadde dere løst dette? Naboen er oppegående og skarp, så jeg synes det er litt rart han forventer at vi skal si ja til slikt, og at han ikke selv ser at det blir for mye. Vi sier ikke alltid ja heller, og han er høflig når han spør. Er det normalt å spørre naboer om sånt? 

Anonymkode: 60269...e38

Ville lett tatt noen hvite løgner her i begynnelsen og sett om han tok hintet… 

Anonymkode: 234a1...a16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2026 den 17.31):

Vi gjør endel tjenester for hverandre og er generelt rause begge veier.

hva gjør han for dere? 

Anonymkode: 334fc...704

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

har dere forresten prøvd å lokke fram informasjon fra de øvrige naboene? Hvordan de har kommet seg ut av dette maset? 

Anonymkode: 334fc...704

AnonymBruker
Skrevet

Dere gjør jo en hel del for ham. Hva gjør han tilbake? Faktisk viktig svar for å se om det er en slags balanse i det. 

Anonymkode: c2b91...588

• Liker 1
Skrevet
On 8/23/2026 at 5:31 PM, AnonymBruker said:

Vi har et vanskelig dilemma. Flyttet inn i et koselig nabolag for et halvt år siden. Vår nærmeste nabo er superhyggelig. Vi gjør endel tjenester for hverandre og er generelt rause begge veier. Men dessverre ser vi at nå blir det litt for mye (fra naboens side).

Naboen har ikke bil, og ukentlig får vi nå forespørsler om vi kan handle på butikken (ofte to bæreposer). Naboen vippser alltid etterpå, så det er ikke slik at vi betaler varene. Men vi må legge ut, og bruker mye ekstra tid på butikken, må betale to ganger osv. Ofte får vi forespørsel når vi ikke selv skal på butikken også. Naboen spør ofte om han kan kjøres hit og dit. Og nå kom det forespørsel om vi kunne klippe plenen hans 😅 Tjenester som har gått frem og tilbake har til nå kostet lite tid og penger og har ikke påvirket vår kalender nevneverdig. Vi synes det blir for mye nå, men vi er fryktelig glad i han, og ønsker å beholde godt naboskap. 

Hvordan hadde dere løst dette? Naboen er oppegående og skarp, så jeg synes det er litt rart han forventer at vi skal si ja til slikt, og at han ikke selv ser at det blir for mye. Vi sier ikke alltid ja heller, og han er høflig når han spør. Er det normalt å spørre naboer om sånt? 

Anonymkode: 60269...e38

Jeg syns dette er rart av naboen. Jeg er fysisk ufør og sliter med sånne ting selv. Hagen har jeg erklært er villblomst hage for insektene, hehe. Men jeg hadde kontaktet typ Asvo og betalt dem for å gjøre jobben når det blir for overgrodd. Evt en russ som vil tjene noen kroner.

Handling kan jeg få via kommunen/praktisk bistand. Det er ikke aktuelt da det koster mer enn handlekurven (600 kr timen). Så det fikser jeg stort sett selv, men det er vanskelig for meg. 

Kommunen baserer forøvrig også beregning av tjenester på at man kan få tjenester gratis av slekt og naboer. No joke.

Men jeg ville tatt en prat med ham, jeg. Tipse ham om at hvis det nå er begynt å bli så vanskelig for ham å ta buss og handle/gjøre ting, så kan han ta en prat med fastlegen og få hjelp fra kommunen, og han kan også søke om TT (taxikort) fra fylkeskommunen. Og så kanskje tilby hjelp til 1 konkret ting i måneden for å beholde naboskapet. Bare vær ærlig og si at det begynner å bli litt mye og dere har ikke overskudd til alt sammen. 

Skrevet

Hvis graset er langt hadde æ tatt det som trim hvis det va bensin og klipper va i orden. Men no tar æ ting litt enkelt og analyserer ikke opp og ned i mente. Det var et spørsmål du kan enten si ja eller nei på. Har du ikke lyst så sei nei, syns du det e helt greit å klipp plen som mæ, sei ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...