Gå til innhold

Nabo som ber om mer og mer

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har et vanskelig dilemma. Flyttet inn i et koselig nabolag for et halvt år siden. Vår nærmeste nabo er superhyggelig. Vi gjør endel tjenester for hverandre og er generelt rause begge veier. Men dessverre ser vi at nå blir det litt for mye (fra naboens side).

Naboen har ikke bil, og ukentlig får vi nå forespørsler om vi kan handle på butikken (ofte to bæreposer). Naboen vippser alltid etterpå, så det er ikke slik at vi betaler varene. Men vi må legge ut, og bruker mye ekstra tid på butikken, må betale to ganger osv. Ofte får vi forespørsel når vi ikke selv skal på butikken også. Naboen spør ofte om han kan kjøres hit og dit. Og nå kom det forespørsel om vi kunne klippe plenen hans 😅 Tjenester som har gått frem og tilbake har til nå kostet lite tid og penger og har ikke påvirket vår kalender nevneverdig. Vi synes det blir for mye nå, men vi er fryktelig glad i han, og ønsker å beholde godt naboskap. 

Hvordan hadde dere løst dette? Naboen er oppegående og skarp, så jeg synes det er litt rart han forventer at vi skal si ja til slikt, og at han ikke selv ser at det blir for mye. Vi sier ikke alltid ja heller, og han er høflig når han spør. Er det normalt å spørre naboer om sånt? 

Anonymkode: 60269...e38

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan hadde dere løst dette? Naboen er oppegående og skarp, så jeg synes det er litt rart han forventer at vi skal si ja til slikt, og at han ikke selv ser at det blir for mye. Vi sier ikke alltid ja heller, og han er høflig når han spør. Er det normalt å spørre naboer om sånt? 

1. Kan naboen din lese tanker? Hvis nei, bruk munnen og stemmen din til å kommunisere.

2. Så lenge du/dere sier "ja, det er greit" på alt, har naboen din ingen grunn til å tenke at noe ikke er greit.

3. Hvor gammel er dere at dere trenger hjelp fra KG for det? Alle "vet" at man må kommunisere. Hvorfor gjør dere ikke det?!

Anonymkode: 04c2a...203

• Liker 9
Skrevet

Dette høres litt ugreit ut, men du sier det går frem og tilbake. 

Hva gjør han for dere? 

Kan dere gi ham opplæring i å handle på Oda?

Anonymkode: e1c2a...b0a

• Liker 6
Skrevet

Oi dere stiller virkelig opp! Er denne personen gammel? Tror det kan være lurt å sette en grense når dere nå kjenner at det blir for mye. Svar at dere dessverre ikke har mulighet til å klippe plenen. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker det er helt greit å si fra om at dere ikke har mulighet til å ta ukeshandelen for vedkommende, og be om at han bruker oda,  kolonial, meny ect. Når det gjelder plenklipp o.l., be de betale en ungdom i nabolaget

Anonymkode: d5228...b4c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi ville aldri havnet i en slik situasjon, for dette hadde vært helt uaktuelt for meg. Men jeg ville selvfølgelig hjulpet ham i gang med Oda, og med å få lagt ut melding på Facebook e.l. med ønske om plenklipp mot betaling. Jeg ville heller ikke synes det var noe vanskelig å si nei. Dette er ikke et dilemma, dette er noe du konstruerer i eget hode (hvis det hjelper å høre det).

Anonymkode: 46819...f69

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Er ikke ts men vil bare minne folk på at Oda, Meny osv ikke leverer til hele landet..

Anonymkode: 78679...1f5

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har et vanskelig dilemma. Flyttet inn i et koselig nabolag for et halvt år siden. Vår nærmeste nabo er superhyggelig. Vi gjør endel tjenester for hverandre og er generelt rause begge veier. Men dessverre ser vi at nå blir det litt for mye (fra naboens side).

Naboen har ikke bil, og ukentlig får vi nå forespørsler om vi kan handle på butikken (ofte to bæreposer). Naboen vippser alltid etterpå, så det er ikke slik at vi betaler varene. Men vi må legge ut, og bruker mye ekstra tid på butikken, må betale to ganger osv. Ofte får vi forespørsel når vi ikke selv skal på butikken også. Naboen spør ofte om han kan kjøres hit og dit. Og nå kom det forespørsel om vi kunne klippe plenen hans 😅 Tjenester som har gått frem og tilbake har til nå kostet lite tid og penger og har ikke påvirket vår kalender nevneverdig. Vi synes det blir for mye nå, men vi er fryktelig glad i han, og ønsker å beholde godt naboskap. 

Nei, dette høres da voldsomt ut.  Kanskje dere må tilby personen å sitte på når dere faktisk skal ha noe på butikken. Kanskje man får synkronisert det litt. Syns likevel denne personen er blitt litt vel avhengig av dere.

Anonymkode: a91e6...93d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke ts men vil bare minne folk på at Oda, Meny osv ikke leverer til hele landet..

Men da må man enten skaffe sin egen bil/sykkel for å handle, eller betale noen for å gjøre det. Man kan ikke bosette seg i ytre gokk og forvente at naboen skal løse all logistikk. For øvrig bodde min farmor i byga der ingen skulle tro nokon orket å bu, og den lokale matbutikken kjørte hjem varer til eldre selv om butikk-kjeden for øvrig ikke hadde denne tjenesten.

Anonymkode: d5228...b4c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvilke tjenester gjør han for dere da?

For meg hadde dette blitt for mye, og da er det greiest å gi klar beskjed på hva dere kan og ikke kan gjøre lengre. Tips om Oda/Meny.

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde en slik nabo. Jeg fikk ikke betalt ei krone, å dette var en skrøpelig nabo. Så jeg fikk absolutt ingenting tilbake. Hentet medisiner, fulgte til lege, kom med middagsrester. Når jeg handlet "feil" tomatsuppepakke sendte hun meg tilbake for å bytte for å spare typ 7 kr. Jeg studerte fullt og måtte jobbe mye for å ha råd til å forsørge meg selv under studier. Har aldri fått hjelp hjemmefra. I tillegg slet jeg med egen kronisk sykdom. Jeg sa etter 1 år at jeg ikke hadde kapasitet til å fortsette med ukeshandlingen lenger med mindre jeg ble kompensert, slik at jeg slapp å jobbe like mye. Jeg foreslo at hun også kunne bruke en betalt handletjeneste. Naboen ble forbannet og kjefta på meg, mente jeg var frekk som kom med et slikt forslag. Det var slutten på det vennskapet.

Anonymkode: ebff7...ce1

• Hjerte 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

1. Kan naboen din lese tanker? Hvis nei, bruk munnen og stemmen din til å kommunisere.

2. Så lenge du/dere sier "ja, det er greit" på alt, har naboen din ingen grunn til å tenke at noe ikke er greit.

3. Hvor gammel er dere at dere trenger hjelp fra KG for det? Alle "vet" at man må kommunisere. Hvorfor gjør dere ikke det?!

Anonymkode: 04c2a...203

Herregud for et dustesvar! Lær deg å snakk med respekt til folk, så kommer du mye lengre i verden.

Anonymkode: 5e479...594

• Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde en slik nabo. Jeg fikk ikke betalt ei krone, å dette var en skrøpelig nabo. Så jeg fikk absolutt ingenting tilbake. Hentet medisiner, fulgte til lege, kom med middagsrester. Når jeg handlet "feil" tomatsuppepakke sendte hun meg tilbake for å bytte for å spare typ 7 kr. Jeg studerte fullt og måtte jobbe mye for å ha råd til å forsørge meg selv under studier. Har aldri fått hjelp hjemmefra. I tillegg slet jeg med egen kronisk sykdom. Jeg sa etter 1 år at jeg ikke hadde kapasitet til å fortsette med ukeshandlingen lenger med mindre jeg ble kompensert, slik at jeg slapp å jobbe like mye. Jeg foreslo at hun også kunne bruke en betalt handletjeneste. Naboen ble forbannet og kjefta på meg, mente jeg var frekk som kom med et slikt forslag. Det var slutten på det vennskapet.

Hva skjedde i ettertid da? trodde naboen at du skulle komme krypende tilbake? 

Anonymkode: 10351...f09

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

☝️ 

Anonymkode: 11055...e81

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva skjedde i ettertid da? trodde naboen at du skulle komme krypende tilbake? 

Anonymkode: 10351...f09

Jeg fikk vel 1 telefon om hvor dårlig gjort av meg dette var etter jeg sa fra. Dette var en nabo jeg hadde kjent og hjulpet i 1 år uten noen som helst form for oppmerksomhet eller stor takk tilbake fra. Jeg skillte brødet i så å så mange brødskiver før jeg frøs det you name it. Jeg brukte mye tid å fikk veldig lite takk tilbake. Jeg vokste opp med mange traumer og hadde vanskelig for å si nei og sette grenser. Dette var når jeg var 20 år, enda veldig preget av oppveksten. Så jeg lot meg bruke av en gammel nabo langt oppi 80 årene. Ble skikkelig trist av hvor sint og utakknemlig naboen var når jeg sa at helsen min ikke tillot å fortsette med dette. Ble i voksen alder ufør av CPTSD. 

• Hjerte 14
Skrevet

Bare si nei, sorry. Ryggrad hjelper! 

Anonymkode: 081ac...bff

Skrevet

Jeg hadde tatt en hvit en og sakt: "Beklager, men siden tiden er så knapp er vi minst mulig i butikk for tiden og har heller begynt å bestille det mest fra Oda med levering på døra". 

Hvis naboen svarer "Ok, når er det du bestiller, så kan vi bestille sammen og dele på frakt"

Da svarer du "Det er ikke noe fast, jeg bestiller når vi trenger ting, litt forskjellig fra uke til uke. Så det er best om at vi bestiller hver for oss".

Klippe plenen? "Det får jeg noe ikke tid til, det lille vi har av tid til overs forsvinner hjemme. Skal si ifra hvis det forandrer seg. Det er garantert noen i nabolaget som vil gjøre det for en liten betaling, bare legg ut innlegg på Facebook så får du nok noen interesserte"

Anonymkode: b4a09...a08

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nei det er ikke normalt å ha en "fast" hjemkjøringsavtale med naboer. Det er jo utnytting. Det er det rare med "mindre heldige" folk. Viss du på en eller annen måte er heldigere enn noen så mener de at man skylder dem noe.

Anonymkode: 57761...23b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Herregud for et dustesvar! Lær deg å snakk med respekt til folk, så kommer du mye lengre i verden.

Anonymkode: 5e479...594

Syns ikke det var så dustete jeg, innlegget stemte jo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...