Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir matt av alle som sier at «barnet tar den næringen den trenger uansett». Dette er farlig å si, det er uvitenhet og stemner overhodet ikke!

Dersom mor ikke får i seg omega 3, får ikke ungen omega 3. Dersom mor ikke får i seg kolin (f.eks fra egg) får ikke barnet i seg kolin. Og disse to næringsstoffene er ekstremt viktig for utviklingen av fosterets hjerne. Det samme gjelder jod. Det er ikke et magisk utømmelig lager av disse næringsstoffene inni mor et sted. Spiser ikke mor det, så får ikke barnet det. Og dette går utover utviklingen, og det kan ikke gjøres om senere.

Barnet kan legge på seg selv om mor ikke spiser nok - det tærer på fettreservene til mor. Og kroppen kan trekke kalsium ut fra skjelettet til mor og gi til barnet. Så noe kommer av seg selv, men ikke alt!

Forskning viser at det er kjempeviktig at gravide får i seg de riktige næringsstoffene. Barna som får god næring scorer bedre på de fleste tester senere i livet. Så slutt å si at det ikke er viktig 🥵

Anonymkode: 747b4...e91

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Må bare avklare for alle her- 

Nei jeg er IKKE dum nok til å be om igangsettelse NÅ! Mente bare generelt tidligere, ikke nå, ikke neste uke. Men hvis psyken blir så dårlig at det er fare for barnet, så kan man bli igangsatt litt for sa jordmor. Så jeg følges tett opp…

Men takk til de som svarte på en god måte ♥️

-ts

Anonymkode: b543a...971

Hva tenker du psyken? Om du skulle bli kjempe lei deg.. deprimerte så vil du kun klare å føde,  jeg gikk 20 kg og fikk ikke noe i meg på siste 5 mnd før jeg fødte...jeg fikk ikke igangsatt eller keisersnitt.

Om din psyke skulle gå ned...så vil ikke dette gå utover babyen, da vil du jo faktisk få mer til å bearbeide ting før du faktisk skal føde 

Hva om du blir igangsatt før tiden pga psyken, du føder...får en baby i armene..og du forsatt er psykisk nede...tror du kanskje nå frem til du skal føde bør snakke med noen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2026 den 20.45):

Jeg er foreløpig bare 35 uker på vei, men min mor har akkurat fått vite at hun har en alvorlig sykdom som kan ta livet av henne. Om noen uker skal hun på utredning hos en ny spesialist, og mulig operasjon. Jeg kjenner at dette påvirker meg veldig og jeg er bekymret over babyen… hvis min mor skulle gjennomgå en stor operasjon og potensielt miste livet så vet jeg ikke hvordan jeg kunne klart å komme meg videre. Nå høres jeg sikkert dramatisk ut, men jeg klarer ikke spise/drikke god og ligge bare å gruer meg til hver gang hun ringer. Jeg er bekymret for baby… noen erfaring? 
skal snakke med jordmor på mandag..

At du er bekymret for moren din, er ingen grunn til å igangsette fødselen 5 uker for tidlig, og hvis du er bekymret for babyen, bør du ikke spørre om det en gang! Babyen har det bedre i magen enn i kuvøse. Med mindre du eller babyen er så alvorlig syke at babyen må ut, bør du vente til den kommer naturlig rundt uke 40. Men du bør snakke med lege og jordmor slik at du kan få tettere psykologisk og ernæringsmessig oppfølging

Anonymkode: c6808...73b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Må bare avklare for alle her- 

Nei jeg er IKKE dum nok til å be om igangsettelse NÅ! Mente bare generelt tidligere, ikke nå, ikke neste uke. Men hvis psyken blir så dårlig at det er fare for barnet, så kan man bli igangsatt litt for sa jordmor. Så jeg følges tett opp…

Men takk til de som svarte på en god måte ♥️

-ts

Men om psyken er så dårlig, tror du det blir enklere å ivareta et barn på utsiden av magen?
Nå har du på en måte bare deg selv, men så fort baby er på utsiden blir det brått mye mer.

Anonymkode: a75e8...232

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men om psyken er så dårlig, tror du det blir enklere å ivareta et barn på utsiden av magen?
Nå har du på en måte bare deg selv, men så fort baby er på utsiden blir det brått mye mer.

Anonymkode: a75e8...232

Tror TS undervurderer hvor enkelt det er å ha en nyfødt og hvordan d e t påvirker psyken... Få ting er enklere med barna enn det å ha det i magen.

Anonymkode: 4f06d...2cd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenk hvor mye galskap gravide kvinner går gjennom i verden, krig, død og nød, sult - babyen merker det ikke inni der. Min far hadde kreft og vi visste ikke om døden eller fødsel ville komme først - her var det cellegift også på ham og jeg fikk ikke være med han når jeg ville. Aldri snakk om å få baby før, trist med foreldre og død, men baby skal leve leeenge og man vil at den skal ivaretas og være der den hører til lengst mulig. Brutalt kanskje, men helsemessig det riktige.

Anonymkode: 00863...e7f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...