AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #21 Skrevet 12 timer siden Jeg søkte på to helt like jobber da jeg var gravid og valgte å skrive det i søknaden ettersom det vistes. Jeg ble innkalt til intervju på begge stedene, men oh boy! det var to veldig ulike opplevelser..! Intervjueren på den første arbeidsplassen var tydelig negativt innstilt til at jeg var gravid. Hun sa ting som «ja, jeg måtte jo kalle deg inn selv om du er gravid, for du er jo kvalifisert…» og «jeg skal jo i utgangspunktet vurdere deg på lik linje med andre søkere…» men det lå hele tiden et «men» der. Hun sa til og med at det var veldig risikabelt å ansette gravide, fordi det var så stor sjanse for sykemelding. No shit, Sherlock… Jeg mistet helt motet av det intervjuet, og vurderte å ikke dra på intervju nummer to, men der hadde de en helt annen innstilling. Graviditeten ble ikke nevnt i det hele tatt, med unntak av «gratulerer» og vanlig prat rundt det å få barn. Da de tilbød meg jobben sa de at jeg skulle få god tilrettelegging frem til permisjonen og at de så på ansettelsen som en investering for årene som kommer. Der ble jeg i nesten ti år, for maken til god ledelse har jeg ikke møtt andre plasser. Så… du kan være heldig eller uheldig, alt er egentlig avhengig av enkeltmenneskene du møter, samt kulturen på arbeidsplassen. Er det en oppegående, god ledelse så vil de ikke la den informasjonen påvirke resultatet, men de vil heller ikke holde det mot deg om du velger å ikke si noe. Anonymkode: 9e870...f4f 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #22 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Så de trenger en ny ansatt nå, og du vil lure dem til å tro at du kan starte nå? Anonymkode: 8d991...5a5 Ja, og nei. De ønsker noen som kan starte hos dem, men har ikke sagt noe om når. Vet de leter etter en stabil arbeidstager som kan være der i gjerne 10+ år. Det kan jeg, bare jeg får graviditet+barsel unnagjort. Jeg vil ikke lure dem, men syntes det er vanskelig med hvordan jeg skal gå frem med å fortelle om det. Vil jo ha jobben også, og som sagt er det få sjanser for en slik stilling her. Neste gang er kanskje om nettopp 10+ år, fordi det er en så stabil arbeidsplass. AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det konduktør? Anonymkode: 10aff...19a Nei, er ikke det. AnonymBruker skrev (1 time siden): Den er tricky.. Føler det blir feil å føre de bak lyset.. de ser jo etter noen som kan starte nå Anonymkode: b8a0f...947 Jeg vet de kan vente i minst 6 mnd. Og ja, det er nettopp dette med å føre dem bak lyset jeg syntes er så vanskelig! Jeg vil jo ha en god relasjon med arveidsgiver. Anonymkode: f7852...fcc
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #23 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, og nei. De ønsker noen som kan starte hos dem, men har ikke sagt noe om når. Vet de leter etter en stabil arbeidstager som kan være der i gjerne 10+ år. Det kan jeg, bare jeg får graviditet+barsel unnagjort. Jeg vil ikke lure dem, men syntes det er vanskelig med hvordan jeg skal gå frem med å fortelle om det. Vil jo ha jobben også, og som sagt er det få sjanser for en slik stilling her. Neste gang er kanskje om nettopp 10+ år, fordi det er en så stabil arbeidsplass. Nei, er ikke det. Jeg vet de kan vente i minst 6 mnd. Og ja, det er nettopp dette med å føre dem bak lyset jeg syntes er så vanskelig! Jeg vil jo ha en god relasjon med arveidsgiver. Anonymkode: f7852...fcc Da drar du på intervju, men er ærlig og transparent om graviditeten. Si det slik det er, du kommer lenger med det Anonymkode: b8a0f...947 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #24 Skrevet 4 timer siden Jeg fortalte, fikk stillingen og gikk attpåtil opp 150.000 i årslønn, OG fikk forhandlet frem full lønn i permisjonen (altså at arbeidsgiver dekker lønna over 6G). Men nå vet jo ikke jeg hva slags stilling dette er? Anonymkode: dc64b...e23
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #25 Skrevet 3 timer siden Jeg hadde ikke sagt noe. Jeg var selv på jobbintervju da jeg var ca 16 uker på vei, fikk jobben. Jeg synes ikke man fører noen bak lyset - for det første er graviditet normalt og naturlig og for det andre kunne man blitt gravid rett etter man fikk jobben, hva er forskjellen? Å forskjellsbehandle pga graviditet er ikke lov, men gjøres. På samme måte som at man diskriminerer folk med utenlandske navn, funksjonsnedsettelse, hull i cv eller legning. Anonymkode: 07d0d...ea8
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #26 Skrevet 3 timer siden Var på intervju når mitt barn var noen uker gammel. Det var en ny opprettet stilling i som de asap hadde behov for. De gav meg stillingen og ventet 8 mnd på meg. Jeg var åpen om babyen i intervjuet. Anonymkode: fc571...012
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #27 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Som en som var gravid på jobbintervju da jeg var 8 måneder på vei, og som vant sak i likestillingnemnda og fikk erstatning pga at graviditet ble brukt som begrunnelse for utelukkelse så anbefaler jeg deg til å ikke si noe i jobbintervjuet om man ikke kan se noe på deg enda. Dette var over 20 år siden, men enda så verserer de samme holdningene rundt om at man bør si fra hvis man er gravid. Bare se på enkelte av svarene i denne tråden... Eneste grunnen til at man vil vite dette, er for at man ikke ønsker en arbeidstaker som kan bli sykemeldt eller som snart skal ut i permisjon (men ofte så bruker man andre unnskyldninger / begrunnelser til hvorfor man ikke fikk stillingen.). I mitt tilfelle så var det såpass tydelig, arbeidsgiver sa rett ut at jeg ikke kom videre i prosessen pga graviditet. Men selv da, prøvde sniken å lure seg unna og kom opp med nye usannsynlige forklaringer og beskyldninger om meg, for hver gang han ble satt til veggs. Han ble heldigvis ikke trodd. Du tar en kjemperisiko hvis du sier noe. Og ja, noen arbeidsgivere kan bli snurt, og prøve å presse deg ut pga at du ikke sa ifra, men dette er ikke lov, så hvis det skulle skje så er det kanskje bedre å ta den kampen der og da. Jeg tenker sannsynligheten for at du får den stillingen (særlig hvis den er i det private) hvis du sier du er gravid er veldig lav. Anonymkode: 64df3...7cb Hahhha 😂 Grarulerer med dagen! Kjemper den minste kamp og fra alle kanter. Du er jaggu dyktig. «Vant i likestillingsnemda». Haha, da har du oppnådd det største du kunne i livet? Det er dette du smykker deg med? Føler det er på lik linje med å fortelle stolt at en har fått erstatning fra staten for tapt barndom. Anonymkode: b8a0f...947
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #28 Skrevet 3 timer siden Idé: Hva med at dere gravide luringer søker rundt på masse stillinger, får ikke jobben basert på at dere er åpenbart gravide, deretter starter dere et massesøksmål? Bare saksøk ALLE. Kjørra på! Dere trenger ikke jobb , dere kan leve av erstatning! 😂😂😂😂😂😂😆 Anonymkode: b8a0f...947 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå