Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er gravid, ca uke 20. Skal på jobbintervju for en stilling jeg virkelig ønsker meg i neste uke. Er redd for at jeg ikke får jobben, fordi jeg da først kan starte etter permisjonen. Det er en stilling som sjeldent er ute, så jeg vurderer å bare skjule graviditeten på intervjuet. Men jeg ville jo måtte si noe etterhvert, om de tilbyr meg den... 

Hva gjør man i sånne tilfeller? Det er som sagt en stilling som ikke vokser på trær, så dette er trolig eneste muligheten på flere år til å lande dn sånn jobb. Jeg har gode kvalifikasjoner, og anser det som sannsynlig å få jobben om jeg ikke hadde vært gravid. 

Anonymkode: f7852...fcc

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke oppgi at du er gravid, heller ikke om du får tilbudt stillingen. Det er ulovlig for arbeidsgiver å bruke graviditet og det at du snart skal ut i permisjon som en begrunnelse for at du ikke skal bli ansatt. Det følger av likestillings- og diskrimineringsloven § 7, jf. § 6.Hilsen jurist 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg hadde prøvd å skjule graviditeten. Da jeg var 20 uker på vei, var det ikke synlig. Om du kan skjule det, så gjør du det. Ja, de kan ikke bruke graviditet mot deg, men de gjør det om de vet om det i svært mange tilfeller selv om de sier det er noe annet. 

Du skal kun tenke på deg selv. Du trenger først å informere det når du må.

Anonymkode: 71ef6...ad5

• Nyttig 2
Skrevet

Hos oss hadde du fått jobben om du er den beste kvalifiserte som gravid.

Dette er noe vi veit kan komme for alle som er i rette alderen.

Men hadde ikke satt pris på om det ikke ble opplyst om, for da hadde jeg automatisk begynt å lure på hvilke andre ting du forsøker å skjule, og det skulle mye til fra din side å bygge opp ny tillit. Og du hadde mest sannsynlig blitt forbigått ved forfremmelse etc for at andre som er ærlige hadde rykket fremover i køen. 

Anonymkode: 746f0...5cf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men hadde ikke satt pris på om det ikke ble opplyst om, for da hadde jeg automatisk begynt å lure på hvilke andre ting du forsøker å skjule, og det skulle mye til fra din side å bygge opp ny tillit. Og du hadde mest sannsynlig blitt forbigått ved forfremmelse etc for at andre som er ærlige hadde rykket fremover i køen. 

Det foreligger ingen plikt til å fortelle at man er gravid, og det kan ikke brukes som argument om at tillitt er butt ned. Å unngå å forfremme en person fordi vedkommende ikke fortalte om graviditet er nok neppe lovlig 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er gravid, ca uke 20. Skal på jobbintervju for en stilling jeg virkelig ønsker meg i neste uke. Er redd for at jeg ikke får jobben, fordi jeg da først kan starte etter permisjonen. Det er en stilling som sjeldent er ute, så jeg vurderer å bare skjule graviditeten på intervjuet. Men jeg ville jo måtte si noe etterhvert, om de tilbyr meg den... 

Hva gjør man i sånne tilfeller? Det er som sagt en stilling som ikke vokser på trær, så dette er trolig eneste muligheten på flere år til å lande dn sånn jobb. Jeg har gode kvalifikasjoner, og anser det som sannsynlig å få jobben om jeg ikke hadde vært gravid. 

Den er tricky.. Føler det blir feil å føre de bak lyset.. de ser jo etter noen som kan starte nå

Anonymkode: b8a0f...947

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du er ikke forpliktet til å si du er gravid.

Anonymkode: e22e6...1da

• Liker 1
Skrevet

Enig med denne. 

Jeg personlig hadde ikke klart å føre andre bak lyset på den måten. Bedriften vil ha noen i arbeid nå, om de da velger å ansette ts basert på at hun tilbakeholder noe så vesentlig, ender det med at de må finne en vikar for henne, den tiden hun er borte. Utrolig kjip måte å gjøre det på, synes jeg da. Dessuten har du vel planer om å få en god relasjon til dine kollegaer og ledelsen? Det er ikke en fin start. Det dukker garantert opp andre spennende stillinger langs med. Ta du å fokuser på graviditeten :o

• Liker 1
Skrevet
Inalia skrev (1 time siden):

Det foreligger ingen plikt til å fortelle at man er gravid, og det kan ikke brukes som argument om at tillitt er butt ned. Å unngå å forfremme en person fordi vedkommende ikke fortalte om graviditet er nok neppe lovlig 

Selvsagt, men det betyr ikke at det er spesielt samvittighetsfullt eller stuerent av ts å gå frem på denne måten. Hvorfor skal hun holde av denne stillinga i nærmere to år, samtidig som hun går hjemme? Hun er ikke begynt i jobben engang, før hun går ut i permisjon. Jeg hadde tenkt mitt om henne, for å si det slik. 

Jeg forstår meg ikke på dere. Jada jada. Vi har rettigheter og bla bla, men ærlig talt. Dette er kjipt. 

Er selv dame og har barn. Vet hvordan det er. Men jeg hadde aldri søkt på stillinger i en slik tilstand.. Hadde fortsatt der jeg var, til jeg var klar for nye nytt. 

• Liker 7
Skrevet

Dette sier mer at dere har et toxic arbeidsmiljø. Det er da godt kjent at gravide diskrimineres og oppfordres ofte til å ikke si noe, at dere skal holde tillit i mot en kandidat da, det sier mer om dere. 

Skulle ikke forundre meg om dere er et av tilfellene i boka til Fredrik Fornes.

Anonymkode: 598e7...0ab

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hos oss hadde man fått jobben om man er best kvalifisert. Det er ikke noe man spør om eller trenger å si. Men hvis man blir spurt hadde jeg prioritert å være ærlig, det er en viktig egenskap. Hvis jobben er så viktig - er det aktuelt at far tar brorparten av permisjonen?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette sier mer at dere har et toxic arbeidsmiljø. Det er da godt kjent at gravide diskrimineres og oppfordres ofte til å ikke si noe, at dere skal holde tillit i mot en kandidat da, det sier mer om dere. 

Synes ikke det er rart. De har ingen planer om å jobbe, de skal jo ut i permisjon! 😛 Ser for meg det er et mareritt for en arbeidsgiver og med god grunn. 

Som nevnt tidligere, jeg har selv barn. Er uansett uenig i at en skal starte et arbeidsforhold på feil premisser 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du tenker det er «toxic» at tilliten til en som tilbakeholder informasjon kan påvirkes av det? Det er det ikke. Glad for at du ikke har opplevd et arbeidsmiljø som er «toxic». 

Anonymkode: 30a35...1e9

• Liker 1
Skrevet

Så de trenger en ny ansatt nå, og du vil lure dem til å tro at du kan starte nå? 

Anonymkode: 8d991...5a5

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Husker da jeg var tilkalling og det kom ut en stilling hos oss. Sjefen min ville at jeg skulle søke, men jeg hadde allerede sagt at jeg var gravid siden vi jobbet med rusavhengige med mye utagerende adferd så jeg fikk svangerskapspenger. Hun var tydelig på at hun ville at jeg skulle søke uansett om hun måtte vente nesten 1.5 år før jeg kunne begynne på ordentlig. I hennes ord "er du nr 1 så kan nr 2 få ett skikkelig godt vikariat". Gjett hvem jeg jobber for enda - 8 år og 2 svabgerskap senere 😁

Anonymkode: e3dbd...6d2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det konduktør? 

Anonymkode: 10aff...19a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Høres ut som en skikkelig toxic arbeidsplass. 

Anonymkode: bfcb0...d28

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde sagt det. Har en venninne som var gravid på intervju og sa det helt frivillig. Hun fikk jobben likevel. Hadde også en ny sjef for lenge siden som ikke fortalte hun var gravid. Jobbet den tiden hun måtte før hun ble sykemeldt, fikk barn og hadde permisjon og ble gravid igjen i permisjonen og ble borte. På disse årene jobbet hun kun de ukene hun måtte først - ble sykemeldt i permisjon nummer to og kom aldri tilbake. En spesiell type …

Anonymkode: 6df69...30b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Som en som var gravid  på jobbintervju da jeg var 8 måneder på vei, og som vant sak i likestillingnemnda og fikk erstatning pga at graviditet ble brukt som begrunnelse for utelukkelse så anbefaler jeg deg til å ikke si noe i jobbintervjuet om man ikke kan se noe på deg enda. 

Dette var over 20 år siden, men enda så verserer de samme holdningene rundt om at man bør si fra hvis man er gravid. Bare se på enkelte av svarene i denne tråden...

Eneste grunnen til at man vil vite dette,  er for at man ikke ønsker en arbeidstaker som kan bli sykemeldt eller som snart skal ut i permisjon (men ofte så bruker man andre unnskyldninger / begrunnelser til hvorfor man ikke fikk stillingen.). I mitt tilfelle så var det såpass tydelig, arbeidsgiver sa rett ut at jeg ikke kom videre i prosessen pga graviditet. Men selv da, prøvde sniken å lure seg unna og kom opp med nye usannsynlige forklaringer og beskyldninger om meg,  for hver gang han ble satt til veggs. Han ble heldigvis ikke trodd. 

Du tar en kjemperisiko hvis du sier noe. Og ja, noen arbeidsgivere kan bli snurt, og prøve å presse deg ut pga at du ikke sa ifra, men dette er ikke lov, så hvis det skulle skje så er det kanskje bedre å ta den kampen der og da. Jeg tenker sannsynligheten for at du får den stillingen (særlig hvis den er i det private) hvis du sier du er gravid er veldig lav. 

Anonymkode: 64df3...7cb

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt jobben. Hadde følt at jeg gikk bak ryggen deres ved at jeg allerede visste om graviditeten da jeg sa ja til jobben. 

Anonymkode: f9f00...bb7

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...