Gå til innhold

Hvordan kjennes mensen ut?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en dum mann med et sikkert rart spørsmål. Dere damer vet vel ca når mensen kommer, men la oss si dere er på butikken. Kjenner dere når blodet kommer så dere kan komme dere på do, eller blir trusa bare plutselig våt av blod?

Anonymkode: 69e30...21b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg merker ingenting. Oppdager det ikke før jeg ser det i trusa når jeg går på do. I begynnelsen blør jeg så lite at det ikke er fare for å blø igjennom, så det går helt fint å bare ta på et truseinnlegg når jeg oppdager det.

Anonymkode: 85e84...30d

Skrevet

Kan bare svare for meg selv, men vet jo hvilken dag den kommer, så jeg har tampong i veska eller en lomme. Det fosser ikke akkurat ut, som regel kommer det litt på papiret når jeg har tisset, uten at det har kommet noe i trusa enda. 

Anonymkode: aca94...7d4

Skrevet

Som regel vil jeg få menssmerter før selve mensen kommer, så jeg er forberedt. Hvis mensen kommer først så merker jeg det med noen få bloddråper i trusa eller på papiret når jeg går på do.

Det er ikke før en dag og to uti mensen at det kommer mer blod og blodklumper, og det kan jeg kjenne (ja, ekle detaljer, men du spurte 😅).

Anonymkode: 3de3c...bfe

• Liker 2
Skrevet (endret)

For jævlig, da jeg sliter med kraftige blødninger. Et lite nys eller hosting og det "eksploderer" nedentil. Noe som igjen gjør at hverdagen blir litt vanskeligere de 4-5 dagene mensen foregår. Får lite forvarsler om at den er på vei p.g.a PCOS.

Håper den forsvinner for godt snart. 

Endret av Mardina
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er en dum mann med et sikkert rart spørsmål. Dere damer vet vel ca når mensen kommer, men la oss si dere er på butikken. Kjenner dere når blodet kommer så dere kan komme dere på do, eller blir trusa bare plutselig våt av blod?

Når mensen starter får en som regel et varsel med en liten svak blødning. Det gjør at en kan forberede seg og skaffe seg bind/tamponger før de ordentlige blødningene starter. De første par dagene av mensen er verst. Da kan blødningene være sterke og en kan ha smerter. Etter det blir blødningene gradvis svakere og smertene avtar. 

Anonymkode: c34f9...fb4

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er 0 tid mellom at blodet kommer og at det havner i trusa. 

Men starten på mensen kan være 2 dråper, eller trusa full av blod. 

Anonymkode: 4fd06...d85

Skrevet

Jeg får alltid først vond i magen, så da vet jeg at jeg trenger bind. Det kommer også veldig lite i begynnelsen, så jeg hadde uansett sett det før det ble nok til å blø igjenom klærne. 

Anonymkode: 38a90...1c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når mensen starter får en som regel et varsel med en liten svak blødning. Det gjør at en kan forberede seg og skaffe seg bind/tamponger før de ordentlige blødningene starter. De første par dagene av mensen er verst. Da kan blødningene være sterke og en kan ha smerter. Etter det blir blødningene gradvis svakere og smertene avtar. 

Når det kommer mye blod, kan jeg kjenne det, men ikke svake blødninger og «varsel».

Skrevet

Både mensappen og kroppen vet at mensen er på vei. Jeg får pling i appen, nå konmer mensen om 2 dager, 1 dag, i dag. Og signaler fra kroppen, da er det ofte ømme pupper, ryggsmerter, ømfintlig mage og rart humør. 

• Nyttig 1
Skrevet

Får vel litt forvarsel ? Det du beskriver er vel mer å ha blødd igjennom for meg ihvertfal.  Det kommer bare litt først, og sjekker om det er blod og evt hvor mye på morgnen eller når jeg er på do. Jeg merker at jeg skal ha mensen på andre måter da. Kramper, sensitiv og smådeppa. Så hvis jeg har vondt i magen og griner for ingenting er det 99% sikkert at mensen kommer en av de neste dagene . 

Anonymkode: 8a37e...89c

Skrevet

Jeg går på minipiller konstant for å slippe mensen, fungerer sånn tålelig greit selv om det ikke stopper mensen 100 %, men det kan gå mange måneder mellom hver blødning. Men innimellom glemmer jeg minipillene (feks hvis jeg er på reise og har glemt å ta de med meg), og da merker jeg fort den «tabben». Jeg varsles med at jeg får smerter, da er mensen like rundt hjørnet. Den første blødningen vises på papiret når jeg er på do, aldri rett i trusa, og hos meg er blødningen veldig svak i starten.

siden du spør skal du få bonusinfo: jeg kan også merke det på avføringen, fordi avføringen kan endre seg når man har mensen. 

Anonymkode: d85f9...449

Skrevet

Ømme pupper ei uke før, humøret blir litt tyngre, et par kg mer vann i kroppen, så kommmer korsryggsmerter dagene før, høna tørker inn, sover dårligere. Våkner da på morgenen med at papiret er rosa, og de tre første dagene er det både vondt i korsrygg og nederst på magen. 

Anonymkode: d21d3...986

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er 0 tid mellom at blodet kommer og at det havner i trusa. 

Men starten på mensen kan være 2 dråper, eller trusa full av blod. 

Det er det ikke. Noen ganger sjekker jeg med feks q tips. Hvis trusa er ren, jeg vet jeg skal ha mensen, stikker inn en q tips. Helt rød, på med tampong. Antydning til rosa, ett par timer før det setter i gang. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg blør mye med en gang og har uregelmessig mens så vet aldri hvilken dag den kommer. Bruker bind ute når den ca skal komme og det kan være 1 uke før jeg får mensen. Så går ofte med bind uten å ha mensen. Vanligvis kommer den på natten og da våkner jeg av at det er vått i senga. 

Så alle har det forskjellig. 

Anonymkode: f2f94...370

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er det ikke. Noen ganger sjekker jeg med feks q tips. Hvis trusa er ren, jeg vet jeg skal ha mensen, stikker inn en q tips. Helt rød, på med tampong. Antydning til rosa, ett par timer før det setter i gang. 

Før jeg fødte barn så pleide jeg ikke å blø gjennom, men det var fordi blodet "holdt seg inne" frem til jeg gikk på do. Da kom det når jeg presset/tisset. Etter første barnet så kom det mye fortere ut enn tidligere år, jeg var rett og slett blitt litt mer åpen i åpningen, om det gir mening. Det gikk aldri tilbake og det gjaldt også sæd, der jeg tidligere bare kunne reise meg å gå på badet for å presse ut døden, måtte vi nå til med håndkle. 

Jeg merker at menstruasjonen er på vei aller mest i ryggen og bekkenet + dårlig humør. Når den først har kommet så får jeg av en eller annen grunn vondt i rumpa. 

Anonymkode: 6b48a...6e3

Skrevet

Er så klar over at «nå kan det komme» fordi jeg får andre tegn. Sinne og sorg, mer angst, mer lyst, kan også få en sånn følelse av at det kjennes ut som jeg skal bli syk da vet jeg mensen kommer enten når jeg våkner eller senere den dagen. Det er så mange små ulike spesifikke tegn, det er ikke nødvendigvis samme hver dag foruten humøret er ganske likt.

Så tar med tampong, eller tar på bind om jeg skal sitte lenge i bil for eksempel. Er ganger det ikke har kommet da. Føler noen ganger at om jeg tenker åh kanskje det kommer jeg skal på bursdag, så kommer det litt senere.

Når lettelsen kommer føler jeg ofte at ja, nå har blodet også kommet. Så faller humøret igjen på dag tre. 

Anonymkode: 9fc26...ae6

Skrevet

Jeg fikk alltid magekramper noen timer før blodet kom. Til å begynne med kom det veldig få dråper. Har alltid brukt truseinnlegg, så jeg har aldri blødd gjennom. 

Anonymkode: 78aef...5a6

Skrevet

Bruker Trisekvens så jeg vet når den kommer. Men det begynner ikke automatisk å fosse nei, får vel mer brunaktig blod eller utflod først.

Har aldri hatt menssmerter eller kraftige blødninger.

Anonymkode: ca2ba...6c2

Skrevet
Mardina skrev (36 minutter siden):

For jævlig, da jeg sliter med kraftige blødninger. Et lite nys eller hosting og det "eksploderer" nedentil. Noe som igjen gjør at hverdagen blir litt vanskeligere de 4-5 dagene mensen foregår. Får lite forvarsler om at den er på vei p.g.a PCOS.

Håper den forsvinner for godt snart. 

Samme her bortsett fra at etter jeg fikk barn så kommer mensen som en klokke + at jeg kjenner hele den jævla syklusen, kjenner eggløsning og ALT. Er drittlei og nå har den begynt å tulle så nå er smertene hele måneden. Skulle ønske jeg bare kunne kvittet med med alle delene jeg ikke trenger lenger.

Anonymkode: 9d63b...812

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...