Gå til innhold

Går dere i barnebursdag?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her begynte mange å feire fra 4 år og vi har gått i alle vi har fått invitasjon til med mindre det kræsjet med noe annet. Legger merke til at enkelte barn kommer aldri, og det er ganske synd for barnet sin del. Barna storkoser seg og de voksne får snakket sammen.  Barna i bhg er en viktig del av barnets liv her og nå, på mange måter en egen liten familie. Synd å unngå å ta del i en viktig del av barnets liv.

Anonymkode: 04581...6ee

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har som regel at vi prioriterer bursdager med mindre det er noe som ikke kan avlyses eller utsettes. Bursdag er stort for barn og ofte den største dagen i året for bursdagsbarnet og jeg mener det er viktig å støtte opp samtidig som man lærer egne barn viktigheten av å møte opp.

Anonymkode: 673d7...bb9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi går i selskaper vi blir invitert i, såframt vi kan få det til, både voksne og barn. Vi mener det er viktig for oss alle sammen å bygge relasjoner og ha nettverk. Ingen vet hvilke relasjoner barn (og voksne) har eller ikke har om 10 eller 20 år. Folk flytter, vi flytter. Har opplevd at bestisen i barnehagen flyttet og at vi aldri så den familien igjen, mens en annen begynte på en annen skole og etter noen år kom i klassen igjen.

Da kan du jo regne med muligheten for at de husker at det var dere som ikke syntes det var noe viktig å komme når dere ble invitert. Jeg legger ihvertfall merke til hvem som har lyst til å være sammen med oss, og det er de folka jeg prioriterer.

En annen ting er alt det man lærer - eller ikke lærer - barna sine om sine relasjoner. Våre barn lærer at det er viktig å ta vare på folk som vil være sammen med oss, viktig å prøve å komme når man blir invitert, viktig å gi beskjed, de lærer å holde avtaler, pynte seg, skrive kort og finne gave, oppføre seg fint borte og takke for at de fikk komme - og de lærer at når vi går sier vi takk for meg. Så blir jeg bittelitt glad når folk vi kjenner sier at det alltid er så hyggelig å ha våre barn på besøk. Og sier til ungene at de bare må komme innom når de er i nærheten. 

Anonymkode: 82382...cea

Det er helt sant. Begge mine barn har gjenopptatt kontakten med barnehagebestisen flere år senere, selv om de kom på forskjellig skole eller forskjellig klasse. 

Anonymkode: 0e219...b93

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

vi har gått så sant vi har har hatt mulighet. 

Begge guttene mine har venner i fra barnehagen de er 20 og 26 år gamle. 

Når jentungen startet på ungdomsskolen, kom hun i klasse med to i fra barnehagen. De har gått på forskjellige barneskoler og veiene møttes på nytt. 

Anonymkode: aead2...728

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor høyt prioriter dere bursdagsbesøk hos barn i barnehagen? Her var det heldigvis ikke særlig tradisjon for barnebursdag i barnehagen, og de få gangene vi fikk invitasjon så unngikk vi det.

Var i en samtale i dag med en som mente at det var veldig viktig å prioritere bursdagsfeiring. Jeg har ingen interesse av å sosialiseres med barn som mitt barn ikke kommer til å ha en relasjon til videre. Vi har vårt eget nettverk i nabolaget og de prioriterer vi. 

Anonymkode: bc9a4...9a2

Synes det er dårlig gjort av deg at du skal prioritere hva du selv føler for og ønsker foran barnet. Tenk på hvordan barnet som inviterer til selskap føler det da hvis alle foreldrene er så egosentriske som deg, og ingen barn eller bare noen få kommer i selskapet? Det er veldig sårt. 

Anonymkode: dc9a1...d28

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, i barnehagen gikk vi hvis det passet. Jeg synes det er en skikkelig uting at man inviterer til bursdag i barnehagen og ikke venter til skolen slik som før. Ungene er for små og har ingen reell glede av det, man må ha plass til alle foreldrene og hvis man droppet det hadde ingen unger visst om noe annet. Heldigvis har jeg bare skolebarn nå. 

Anonymkode: 1ff1e...f32

Ingen reell glede av det??? I vår barnehage begynner de å feire når de er 4 år. For yngste, som hadde en 2 år eldre storebror, så gledet han seg leeeenge til 4 års dagen. Og det gjelder ikke bare mitt barn!.

I vår barnehage ser heldigvis foreldrene dette, og alle prioriterer bursdager høyt. Det er vel max 1 i frafall, som regel kommer alle. 

Anonymkode: 4ba24...31b

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor høyt prioriter dere bursdagsbesøk hos barn i barnehagen? Her var det heldigvis ikke særlig tradisjon for barnebursdag i barnehagen, og de få gangene vi fikk invitasjon så unngikk vi det.

Var i en samtale i dag med en som mente at det var veldig viktig å prioritere bursdagsfeiring. Jeg har ingen interesse av å sosialiseres med barn som mitt barn ikke kommer til å ha en relasjon til videre. Vi har vårt eget nettverk i nabolaget og de prioriterer vi. 

Prioriteres høyt , alltid gjort og noe annet tenker jeg bare er rart 

Anonymkode: c85f5...36e

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, i barnehagen gikk vi hvis det passet. Jeg synes det er en skikkelig uting at man inviterer til bursdag i barnehagen og ikke venter til skolen slik som før. Ungene er for små og har ingen reell glede av det, man må ha plass til alle foreldrene og hvis man droppet det hadde ingen unger visst om noe annet. Heldigvis har jeg bare skolebarn nå. 

Anonymkode: 1ff1e...f32

For noe merkelig og rart tull fra deg , de har masse glede ab det 

Anonymkode: c85f5...36e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde kun selskap med venner og familie de første tre årene, men i god tid før fireårsdagen fikk vi klar beskjed fra barnet om at det ønsket å invitere alle i barnehageavdelingen. Det viste seg å være en glimrende anledning til å bli bedre kjent med de andre foreldrene, noe som førte til flere lekeavtaler i etterkant. Jeg var selv i mitt første barneselskap som fireåring til en annen fireåring på 70-tallet. Vi prioriterer bursdager så sant invitasjonen ikke kommer så sent at vi allerede har lagt andre planer. Det skjer mye nettverksbygging på slike arenaer. I vår barnehage har vi vært glade for alle som har giddet å invitere hele gruppen. Ingen tvinges til å møte opp - det er mer enn nok av villige deltakere til at selskapet blir vellykket uansett, og helt ærlig kan det bli litt mye av det gode om alle kommer. Hovedpoenget er at ingen skal føle seg ekskludert, så å bli fornærmet over å bli invitert, syns jeg bare er selsomt.

Anonymkode: fe310...c0e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du har ingen interesse nei, men hva om barnet ditt ønsker det? Dette er barn som barnet ditt tilbringer mer tid med dem enn med sin egen mor. Ja skal de ikke videre sammen på skolen? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her henter foreldrene som feirer alle barna i barnehagen og tar dem med hjem til seg. Vi må derfor bare møte opp i 17-tiden for å hente.

Bursdagene er tirs-tors som regel.

Han har alltid vært med, det er jo ikke noe stress for oss.

Anonymkode: 6cc26...3c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi, det vil si både voksne og barn, går i de selskapene vi blir invitert til, så fremt vi ikke har andre planer. For meg er det vanlig høflighet, og ikke noe jeg vurderer.

Anonymkode: 97cb7...346

Enig. 

Anonymkode: cf633...242

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har ingen interesse av å sosialiseres med barn som mitt barn ikke kommer til å ha en relasjon til videre.

Denne setningen reagerte jeg skikkelig på. Tenker du at det bare er verdt å inkludere barn dersom det gir deg en slags avkastning i en varig relasjon senere i livet? Jeg tenker at det er en dårlig holdning å ha til de fellesskapene barnet ditt er en del av. 

Barn lever jo her og nå. De menneskene de møter i barnehagen er en viktig del av livet deres akkurat nå, selv om de ikke nødvendigvis kommer til å være venner om fem år. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig prioriterer vi alltid barnebursdager. Her (før korona) hadde alle barnebursdag fra de var tre eller fire. Synes det er fint, en måte å bli kjent med barnegruppa på.  Hvor trist er det ikke for de ungene ingen prioriterer å dra i bursdag til? 😕 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnahagebursdager har vi ikke prioritert (var heldigvis nesten ingen som feiret før siste året). 
Bursdager i barneskolen har vi alltid prioritert, og barnet har heller gått i en barnebursdag enn å f.eks gjøre andre aktiviteter som resten av familien har planlagt eller bursdag til besteforeldre/tanter/søskenbarn etc.

Anonymkode: 20379...349

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her henter foreldrene som feirer alle barna i barnehagen og tar dem med hjem til seg. Vi må derfor bare møte opp i 17-tiden for å hente.

Bursdagene er tirs-tors som regel.

Han har alltid vært med, det er jo ikke noe stress for oss.

Anonymkode: 6cc26...3c1

Dette er jo perfekt! Da slipper man å måtte droppe en hyttetur i helgen liksom..

Anonymkode: 20379...349

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har ingen interesse av å sosialiseres med barn som mitt barn ikke kommer til å ha en relasjon til videre

Men bursdagen er ikke for at du skal sosialisere, det er for barna...

Vi har prioritert alle bursdager, helt fra den første 4.års dagen i barnehagen. Ungene elsket det og det er en fin arena å lære seg sosiale koder fra start av.

Anonymkode: 42ebf...5c8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har ingen interesse av å sosialiseres med barn som mitt barn ikke kommer til å ha en relasjon til videre. Vi har vårt eget nettverk i nabolaget og de prioriterer vi. 

Det der er bare en merkelig holdning.

Anonymkode: a1942...bec

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring så langt er at barna gjerne vil komme uavhengig av hvilken relasjon de har til bursdagsbarnet fordi bursdag er gøy uansett og det er en glimrende anledning til å få leke med vennene i barnehagen i fritiden.

Jeg som forelder kan imidlertid ikke tenke meg å invitere barnehagebarn i selskap uten at foreldrene er med og tar ansvar for eget barn. Jeg vil heller ikke sende eget barn i selskap uten å bli med og passe på. Til det er de ennå for uselvstendige og for lite sosialiserte (les: uregjerlige) til at det føles riktig å pålegge dem alt ansvaret som har mer enn nok med logistikken rundt selskapet og å ta vare på bursdagsbarnet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2026 den 20.20):

Min erfaring så langt er at barna gjerne vil komme uavhengig av hvilken relasjon de har til bursdagsbarnet fordi bursdag er gøy uansett og det er en glimrende anledning til å få leke med vennene i barnehagen i fritiden.

Jeg som forelder kan imidlertid ikke tenke meg å invitere barnehagebarn i selskap uten at foreldrene er med og tar ansvar for eget barn. Jeg vil heller ikke sende eget barn i selskap uten å bli med og passe på. Til det er de ennå for uselvstendige og for lite sosialiserte (les: uregjerlige) til at det føles riktig å pålegge dem alt ansvaret som har mer enn nok med logistikken rundt selskapet og å ta vare på bursdagsbarnet.

Det er vel ikke så vanlig å ha barnehagebursdag før barna er 4 eller 5 år. Min erfaring fra vår barnehage er at i hjemmebursdager har det gått helt fint at de fleste ikke har med foreldrene sine. Vi hadde 4-årsbursdag der bare 1 barn hadde med forelder, var ikke noe problem å passe på dem vi var bare inne. Og har levert til 4-årsbursdager der ingen hadde med forelder og der litt under halvparten hadde med forelder. Det er ikke så store barnegrupper her da, de fleste har invitert kun samme kjønn på avdeling eller kun årskull så snakk om 8-10 barn ikke 20.

Vi prioriterer bursdager fordi barnet vårt elsker det og jeg mener det er normal høflighet å forsøke å delta på ting man blir invitert til. Det er også viktig for bursdagsbarnet. Og jo barna er opptatt av bursdag og selskap ja.

Ser at de fleste i vår bhg prioriterer bursdager heldigvis ❤️ De fleste har hjemmebursdager på hverdag og uten gave men med kake og leker. Har også vært et par som har hatt på lekeland pga plassmangel/opppussing hjemme har jeg hørt men ikke akkurat i mitt barns kull eller avdeling. 

Anonymkode: cdb94...001

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...