Gå til innhold

Går dere i barnebursdag?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor høyt prioriter dere bursdagsbesøk hos barn i barnehagen? Her var det heldigvis ikke særlig tradisjon for barnebursdag i barnehagen, og de få gangene vi fikk invitasjon så unngikk vi det.

Var i en samtale i dag med en som mente at det var veldig viktig å prioritere bursdagsfeiring. Jeg har ingen interesse av å sosialiseres med barn som mitt barn ikke kommer til å ha en relasjon til videre. Vi har vårt eget nettverk i nabolaget og de prioriterer vi. 

Anonymkode: bc9a4...9a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, i barnehagen gikk vi hvis det passet. Jeg synes det er en skikkelig uting at man inviterer til bursdag i barnehagen og ikke venter til skolen slik som før. Ungene er for små og har ingen reell glede av det, man må ha plass til alle foreldrene og hvis man droppet det hadde ingen unger visst om noe annet. Heldigvis har jeg bare skolebarn nå. 

Anonymkode: 1ff1e...f32

AnonymBruker
Skrevet

Ja det gjør vi. Men vi kansellerer ikke en planlagt hyttetur for å gå i bursdag. Så bursdag trumfer ikke absolutt alt. 

Anonymkode: 67bc3...1ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi, det vil si både voksne og barn, går i de selskapene vi blir invitert til, så fremt vi ikke har andre planer. For meg er det vanlig høflighet, og ikke noe jeg vurderer.

Anonymkode: 97cb7...346

• Liker 6
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Vi prioriterte bursdager så godt vi kunne uansett alder. I hovedsak fordi jeg tenker det er leit for barnet der og da dersom få kommer. Jeg tror aldri jeg tenkte noe over hva slags forhold de eventuelt kom til å ha med mitt barn senere i livet. 

Anonymkode: fa096...c8b

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, fordi at viss alle tenker sånn så kan barnet oppleve at ingen kommer. Det er jo ikke greit. 

Anonymkode: 5d0ed...eb6

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Her var det heldigvis få som inviterte i barnehagen. Men de få gangene det var så storkoste barna seg.

I skolealder prioriterer vi det høyt

Anonymkode: dcd5e...2ce

Skrevet

Det var få som inviterte i barnehagen her, men gikk om det passet. De aller fleste her begynner på samme skole, og det er en fin måte å bli kjent med foreldre og hjemmene til andre (for barnet)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja vi har stilt opp i de aller fleste bursdager opp igjennom også i barnehagen. 

Syntes det er en uting å lære barna sine å ikke stille opp i selskap man er invitert i, uten en god grunn.

Anonymkode: 993ab...4f9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Man stiller selvsagt opp for barn så langt det lar seg gjøre. Noe annet er bare egoistisk og smålig.

Anonymkode: e6270...6cb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da mine gikk var det kun skolerstarter barn som pleide å be.

Men ble ungene bedt dro vi. Årsak husker selv fra min egen oppvekst å stå der å ha bedt de i klassen og ingen kom.

Anonymkode: be0b2...e54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna synes jo det er kjempegøy! Jeg har tre barn og yngste er fem år. Tror hvert av de eldste barna har gått glipp av en bursdag hver. Eldste kunne ikke på grunn av en planlagt tur og mellomste kunne ikke fordi hun var syk. 

I tillegg er det viktig å gå for bursdagsbarnet sin del. Og det er fint å komme hjem til de andre barna, være med vennene og at vi voksne treffes. 

Anonymkode: d4c4f...b85

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvor høyt prioriter dere bursdagsbesøk hos barn i barnehagen? Her var det heldigvis ikke særlig tradisjon for barnebursdag i barnehagen, og de få gangene vi fikk invitasjon så unngikk vi det.

Var i en samtale i dag med en som mente at det var veldig viktig å prioritere bursdagsfeiring. Jeg har ingen interesse av å sosialiseres med barn som mitt barn ikke kommer til å ha en relasjon til videre. Vi har vårt eget nettverk i nabolaget og de prioriterer vi. 

Hvordan vet du at barnet ikke vil har en relasjon til barna i barnehagen i fremtiden? Uansett fremtidig relasjon eller ikke, så er jo barna i barnehagen viktige personer i barnets hverdag, her og nå. 
Vi prioriterer barnebursdager også for barnehagebarnet og syns det er hyggelig å invitere selv når vårt barn har bursdag. Har aldri vurdert hvorvidt barnet kommer til å ha en relasjon til dem i fremtiden eller ikke. Syns det virker som en ganske kynisk tilnærming til relasjoner.

Anonymkode: 5f463...f93

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Dette er det mest egosentrerte, navlebeskuende synspunktet på livet med barn jeg har lest noen gang. 

Det handler ikke om deg.

Det handler om det barnet som har bursdag.

Ta deg sammen. Kraftig.

Anonymkode: 0e219...b93

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei, i barnehagen gikk vi hvis det passet. Jeg synes det er en skikkelig uting at man inviterer til bursdag i barnehagen og ikke venter til skolen slik som før. Ungene er for små og har ingen reell glede av det, man må ha plass til alle foreldrene og hvis man droppet det hadde ingen unger visst om noe annet. Heldigvis har jeg bare skolebarn nå. 

Det har da aldri vært vanlig å vente til skolen?

Jeg er vokst opp på 70-tallet, og vi gikk i barnebursdager i nabolaget fra fireårsdagen. Samme da jeg fikk egne barn.

Anonymkode: 0e219...b93

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gikk alltid, med mindre det var sykdom eller annet avtalt på forhånd. 

Anonymkode: 05fda...894

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ungen din sterkt tilbakestående eller har store sosiale vansker siden hen ikke har glede av bursdagsfeiringer? Det er utrolig trist 💔🥺

Min har gledesstrålende storkost seg med bursdagen siden ett-års-dagen. Dog inviterte vi ikke barn fra barnehagen før til 3-års dagen. Nå er hun 14 og elsker bildene fra bursdagsselskapene da hun var liten. 

Ungen min fikk selvsagt lov å gå i bursdager også. Har alltid elsket det og storkost seg. 

Anonymkode: d9552...05d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi går i selskaper vi blir invitert i, såframt vi kan få det til, både voksne og barn. Vi mener det er viktig for oss alle sammen å bygge relasjoner og ha nettverk. Ingen vet hvilke relasjoner barn (og voksne) har eller ikke har om 10 eller 20 år. Folk flytter, vi flytter. Har opplevd at bestisen i barnehagen flyttet og at vi aldri så den familien igjen, mens en annen begynte på en annen skole og etter noen år kom i klassen igjen.

Da kan du jo regne med muligheten for at de husker at det var dere som ikke syntes det var noe viktig å komme når dere ble invitert. Jeg legger ihvertfall merke til hvem som har lyst til å være sammen med oss, og det er de folka jeg prioriterer.

En annen ting er alt det man lærer - eller ikke lærer - barna sine om sine relasjoner. Våre barn lærer at det er viktig å ta vare på folk som vil være sammen med oss, viktig å prøve å komme når man blir invitert, viktig å gi beskjed, de lærer å holde avtaler, pynte seg, skrive kort og finne gave, oppføre seg fint borte og takke for at de fikk komme - og de lærer at når vi går sier vi takk for meg. Så blir jeg bittelitt glad når folk vi kjenner sier at det alltid er så hyggelig å ha våre barn på besøk. Og sier til ungene at de bare må komme innom når de er i nærheten. 

Anonymkode: 82382...cea

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Stilte opp alltid i barnebursdager i bhg. Unntaket har vært om barnet var sykt, eller vi var bortreist langt unna. Å ikke syns det er viktig fordi de fleste ikke kommer til å ha særlig kontakt når de blir eldre/det er ikke viktig, er ikke noen god grunn for å ikke komme.  Hvis mange nok tenker sånn så kommer jo ingen da...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Prøver alltid å prioritere bursdager da jeg ser hvor stor glede barna har av det. Her startet de rundt 5 års alder, altså siste året i barnehagen. Noen få inviterte til 4-årsdag og en svært liten gruppe mødre lot 3-åringene feire. Jeg personlig synes fra 5 år passer best. 

Endret av Sandie
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...