AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:29 #21 Skrevet fredag kl. 11:29 sjekk ut nettstedet skikkogbruk.no for eksempel for tips.. Anonymkode: b0c78...a06 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:54 #22 Skrevet fredag kl. 13:54 AnonymBruker skrev (2 timer siden): en tanke til, hvis bestemor er død og bestefar lever - skal bestefar da påtvinges en bordkavaler? Eller kan bestefar rett og slett bare snakke med de som sitter ved siden av osv? Hvor kommer denne ideen fra at alle måå være to og to osv? Normal etikette er derimot at hvis udu er mann skal damen sitte på høyre side liksom, ut over det er det vel egentlig ikke noen "regler" utenom at "hedersgjester" sitter til siden for den de er gjest av, altså dine foreldre på din side, hans på hans side osv.. samt at evt utenlandske gjester har en de kan snakke med dersom de ikke snakker norsk osv.. og så er det ikke en "regel" at ektefeller har hverandre som bordkavaler - tvert imot, poenget er å fremme samtale osv og da er det ofte bedre at de ikke har det Og så bør jo toastmaster plasseres slik at alle kan høre denne Anonymkode: b0c78...a06 Den du sitter ved siden av er din bordkavaler uansett. Så ja, med mindre man sitter på et bord helt for seg selv må man ha en bordkavaler. Anonymkode: 6394c...2bc 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:57 #23 Skrevet fredag kl. 13:57 AnonymBruker skrev (2 timer siden): en tanke til, hvis bestemor er død og bestefar lever - skal bestefar da påtvinges en bordkavaler? Eller kan bestefar rett og slett bare snakke med de som sitter ved siden av osv? Hvor kommer denne ideen fra at alle måå være to og to osv? Normal etikette er derimot at hvis udu er mann skal damen sitte på høyre side liksom, ut over det er det vel egentlig ikke noen "regler" utenom at "hedersgjester" sitter til siden for den de er gjest av, altså dine foreldre på din side, hans på hans side osv.. samt at evt utenlandske gjester har en de kan snakke med dersom de ikke snakker norsk osv.. og så er det ikke en "regel" at ektefeller har hverandre som bordkavaler - tvert imot, poenget er å fremme samtale osv og da er det ofte bedre at de ikke har det Og så bør jo toastmaster plasseres slik at alle kan høre denne Anonymkode: b0c78...a06 I følge skikk og bruk skal rekkefølgen være brudgoms far, brudens mor, brudgom, brud, brudens far og så brudgoms mor. Jeg har ikke sett så mange som faktisk har fulgt det da Anonymkode: 6394c...2bc 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:58 #24 Skrevet fredag kl. 13:58 AnonymBruker skrev (2 timer siden): en tanke til, hvis bestemor er død og bestefar lever - skal bestefar da påtvinges en bordkavaler? Eller kan bestefar rett og slett bare snakke med de som sitter ved siden av osv? Hvor kommer denne ideen fra at alle måå være to og to osv? Normal etikette er derimot at hvis udu er mann skal damen sitte på høyre side liksom, ut over det er det vel egentlig ikke noen "regler" utenom at "hedersgjester" sitter til siden for den de er gjest av, altså dine foreldre på din side, hans på hans side osv.. samt at evt utenlandske gjester har en de kan snakke med dersom de ikke snakker norsk osv.. og så er det ikke en "regel" at ektefeller har hverandre som bordkavaler - tvert imot, poenget er å fremme samtale osv og da er det ofte bedre at de ikke har det Og så bør jo toastmaster plasseres slik at alle kan høre denne Anonymkode: b0c78...a06 Jeg tipper bestefar er så gammel at han vet at ektepar ikke sitter sammen i bryllup såfremt de ikke er brudeparet. Anonymkode: 4451d...b95 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:56 #25 Skrevet fredag kl. 17:56 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tipper bestefar er så gammel at han vet at ektepar ikke sitter sammen i bryllup såfremt de ikke er brudeparet. Anonymkode: 4451d...b95 Dette er virkelig noe av det teiteste. Den eneste jeg vil dele middagen og kvelden med (som gjest) er jo min mann! Anonymkode: 05326...428 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:01 #26 Skrevet fredag kl. 18:01 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er kanskje sånn man gjør det? Vi har ikke plass til å la alle single ta med seg en +1, men forloveren står jo egentlig i en særstilling. Godt tenkt! ❤️ (Hun har ingen mannlig venn som jeg vet om, men kanskje hun har en på lur som hun gjerne vil be, hihi) Ts Anonymkode: f8d1b...189 Hun kan ha med seg en kvinnelig venninne og da. Anonymkode: 6ce23...63a 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:13 #27 Skrevet lørdag kl. 12:13 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Dette er virkelig noe av det teiteste. Den eneste jeg vil dele middagen og kvelden med (som gjest) er jo min mann! Anonymkode: 05326...428 Og jeg syns det er så fint å få sitte sammen noen venner og ikke bare med mannen Anonymkode: 6394c...2bc 3
Sandie Skrevet lørdag kl. 18:39 #28 Skrevet lørdag kl. 18:39 AnonymBruker skrev (På 21.8.2026 den 19.56): Dette er virkelig noe av det teiteste. Den eneste jeg vil dele middagen og kvelden med (som gjest) er jo min mann! Anonymkode: 05326...428 Enig. Det er så mange idiotiske "regler". Vi brøt konsekvent flere av dem til vårt bryllup (bordplassering med splitting av par, klirring på glass, dansing med far, svigerfar osv...) det er bare noe vi ikke giddet å ha på vår store dag. 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:48 #29 Skrevet lørdag kl. 18:48 Det er ved bordet man kan få folk til å snakke litt med folk de ikke kjenner. Derfor er det viktig å bruke den anledningen i et bryllup. I et bryllup vil det være mange som bare har den ene anledningen til å hilse på og snakke med familie og venner «på den andre siden». I Norge er det mange sosialt hjelpeløse mennesker som er lite i stand til å mingle og gå rundt og snakke med folk de ikke kjenner, slik gjestens plikt strengt tatt er i et selskap. Gjestene har også et ansvar for å bidra sosialt. Ikke bare gå rundt og tviholde på den de kom med (da kan de strengt tatt bli hjemme). Da er bordplasseringen den ene muligheten man har for å legge til rette for at de skal snakke med andre enn gamle kjente. Forloverne er hedersgjester, og er de av ulikt kjønn har de hverandre til bords. Anonymkode: 5c0bf...b23 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:50 #30 Skrevet lørdag kl. 18:50 AnonymBruker skrev (På 21.8.2026 den 19.56): Dette er virkelig noe av det teiteste. Den eneste jeg vil dele middagen og kvelden med (som gjest) er jo min mann! Anonymkode: 05326...428 Bedre å bli hjemme, da. 😉 Anonymkode: 5c0bf...b23 3 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #31 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (På 22.8.2026 den 20.48): (...) Forloverne er hedersgjester, og er de av ulikt kjønn har de hverandre til bords. Anonymkode: 5c0bf...b23 Hallo 1950. Anonymkode: 05326...428 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå