Gå til innhold

Når psykotiske folk dreper andre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært et par tragedier i det siste hvor dette har skjedd. I forrige uke ble en mann i Tromsø drept av naboen sin. 
Jeg lurer på hvordan foranledningen har vært. Har gjerningspersonen vært voldelig før, har han hatt oppfølging fra psykiatrien. Var han ruset i tillegg. Man får mange spørsmål fordi samfunnet trenger beskyttelse fra slike folk. Vi må forhindre at tikkende bomber dreper uskyldige! Hva gjør politikerne? Bygger ned psykiatrien?

Disse farlige folkene bor jo side om side med barnefamilier og andre sårbare mennesker. Jeg vet at psykotiske regnes som syke og ofte strafferettslig utilregnelig, men det gjør ikke saken bedre, fordi hvis de «soner» under tvunget helsevern, så slipper de jo ut igjen en dag. Og noen kanskje relativt raskt også.. Og de selvskader seg med rus og psykosene er ofte utløst av rusbruken. Hva tenker dere?

Anonymkode: 5fd38...a20

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et vanskelig og kompleks tema.

At psykiatrien bygges ned er en katastrofe. 

Noen ganger kan man nesten forutse en tragedie, man skjønner ikke hvorfor enkelte får gå rundt tydelig ruset og truende uten at noen griper inn. 

Men, man skal ikke glemme at hvem som helst kan bli syke. Og de aller, aller fleste som sliter med psykisk uhelse skader aldri andre enn ev seg selv. 

Anonymkode: 4ac1d...939

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vel ikke rart om antal menesker som blir voldelige på grun av sykdom øker, samtidig som helsevesne byges ned. Så om mam ønsker å fårebyge bør vi vel snu den trenden. De aller aller fleste psykotiske dreper jo ikke, og vi kan heller ikke vite hvem som kommet til å bli psykotiske. Så et generelt sterkt helsevesen som behandler alle er nok mest efektivt.

Har aldri hørt om noen som dreper i psykose, slipes ut og gjør det på ny? Har man først oppdaget at en pasient blir så farlig tiper jeg man blir prioritert i behandlingskøen, og får god nok støte slik at pasienten ikke blir så syk igjend. Så prinsipiel fengsling av friske folk som har vert syke tror jeg ikke har noe efekt. Problenet er de som kommer til å bli syke, ikke de som har vert det. 

AnonymBruker
Skrevet

Sannheten er dessverre at skal du verne samfunnet fra farlige folk med problemer relatert til rus og psykiatri så må du bruke tvang og sette de inn i tilpassede institusjoner. Der må de kanskje være mesteparten av sitt liv. Det er det riktige hvis du skal fjerne farene denne brukergruppen utgjør, men så er det igjen noe problematisk med å skulle ha mange flere lukkede institusjoner. Jeg heller mot at det må være slik, men tror jeg representerer et lite mindretall. Blir overrasket om mer enn 10% mener det samme. 

Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Det er vel ikke rart om antal menesker som blir voldelige på grun av sykdom øker, samtidig som helsevesne byges ned. Så om mam ønsker å fårebyge bør vi vel snu den trenden. De aller aller fleste psykotiske dreper jo ikke, og vi kan heller ikke vite hvem som kommet til å bli psykotiske. Så et generelt sterkt helsevesen som behandler alle er nok mest efektivt.

Det blir for stor oppgave å forebygge godt når stadig flere unge ikke takler hverdagen. Dette kommer til å øke i omfang. 

Anonymkode: f024a...7bc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sannheten er dessverre at skal du verne samfunnet fra farlige folk med problemer relatert til rus og psykiatri så må du bruke tvang og sette de inn i tilpassede institusjoner. Der må de kanskje være mesteparten av sitt liv. Det er det riktige hvis du skal fjerne farene denne brukergruppen utgjør, men så er det igjen noe problematisk med å skulle ha mange flere lukkede institusjoner. Jeg heller mot at det må være slik, men tror jeg representerer et lite mindretall. Blir overrasket om mer enn 10% mener det samme. 

Det blir for stor oppgave å forebygge godt når stadig flere unge ikke takler hverdagen. Dette kommer til å øke i omfang. 

Men flertale av folk som sliter med rys eller psykriatri utgjør jo ingen fare. Ca 20% av befolkningen motar helsehjelp for rus eller mentale problemer i løpet av et år, så er det jo enda flere som ikke oppsøker hjelp eller som oppsøker hjelp men blir avist... Og vi kan jo ikke vite hvem som blir farlige før de faktisk blir farlige. Så selfølgelig hadde det vert flott om vi kunne se in i en "krystal kulke" og forutse hvem som ville bli farlige, men det går jo ikke. 

Lukede instutusjoner er også mye dyrere og resurskrevende en fårebyging. I dag er det også mange mentalt syke som siter i fengsel fordi vi ikke har behandlingsplaser til de. Vi kan jo ikke begynne å sende folk som KANSJE blir farlige i fengsel, når vi ikke har resurser til å passe skikelig på de som er farlige nå en gang. 

Og selfølgelig kan man ikke forebygge mot absolut alt... Men det er vel åpenbart at det å styrke helsevesnet, vill ha bedre efekt en å bygge det ned. 

AnonymBruker
Skrevet

De fleste som dreper har ikke en psykisk sykdom. Så tenker at lovverket vi har nå, som gjør det vanskelig å tvangsmedisinere folk er grei.

Hadde det vært slik at mordere alle car psyke, så burde man se mer hva man burde gjøre.

Anonymkode: 013cd...a46

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det norske velferdssystemet har stor hull i skjæringspunktet mellom rusomsorg, psykiatri, barnevern og kriminalomsorg. Folk blir kasteballer og svingdørpasienter. Havner mellim stolene. For syke til å sone, for friske til å få behandlig, for unge til å straffes, for syke til å innse at de trenger hjelp, men samtykkekompetente nok til å nekte behandling. 

Man ser det stadig vekk. Folk som trenger hjelp og blir plukket opp av f.eks ambulanse, snur omtrent i døra på sykehuset. Enten fordi de ikke vil, eller fordi de ikke får adekvat hjelp.

Barnevernsbarn havner på skråplanet fordi barnevernet ikke har hberken midler, kompetanse eller hjemmel til å holde ungdommene innelåst.

"Jenta på broen" er et slikt eksempel der enkeltindivid blir en kasteball, helt til det går fryktelig galt.

Anonymkode: 4ab98...ae1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er altfor dårlig oppfølging av voksne mennesker med schizofreni er grunnen, 

De aller sykeste som før i tiden hadde en trygg plass i institusjon, blir nå sendt ut alene i en uverdig tilværelse uten ordentlig oppfølging. Dere ser jo den kvinnen. Hele huset var en søppelplass, ingen hadde betalt strømmen, og de hadde ikke mat...og ingen holder øye med dette, selv om det er alvorlige psykiske problemer. 

Sånn er det overalt. Kommunene rår ikke med disse som er aller sykest, og de blir gående og blir mer og mer syk, og deretter farlig. Sånn burde det ikke være- 

Anonymkode: 0c48c...e23

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har vært et par tragedier i det siste hvor dette har skjedd. I forrige uke ble en mann i Tromsø drept av naboen sin. 
Jeg lurer på hvordan foranledningen har vært. Har gjerningspersonen vært voldelig før, har han hatt oppfølging fra psykiatrien. Var han ruset i tillegg. Man får mange spørsmål fordi samfunnet trenger beskyttelse fra slike folk. Vi må forhindre at tikkende bomber dreper uskyldige! Hva gjør politikerne? Bygger ned psykiatrien?

Disse farlige folkene bor jo side om side med barnefamilier og andre sårbare mennesker. Jeg vet at psykotiske regnes som syke og ofte strafferettslig utilregnelig, men det gjør ikke saken bedre, fordi hvis de «soner» under tvunget helsevern, så slipper de jo ut igjen en dag. Og noen kanskje relativt raskt også.. Og de selvskader seg med rus og psykosene er ofte utløst av rusbruken. Hva tenker dere?

At politikerne må fokusere på psykisk helse og behandling.

Dette er en tragedie!

Vi har ingen mennesker å miste...

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det norske velferdssystemet har stor hull i skjæringspunktet mellom rusomsorg, psykiatri, barnevern og kriminalomsorg. Folk blir kasteballer og svingdørpasienter. Havner mellim stolene. For syke til å sone, for friske til å få behandlig, for unge til å straffes, for syke til å innse at de trenger hjelp, men samtykkekompetente nok til å nekte behandling. 

Man ser det stadig vekk. Folk som trenger hjelp og blir plukket opp av f.eks ambulanse, snur omtrent i døra på sykehuset. Enten fordi de ikke vil, eller fordi de ikke får adekvat hjelp.

Barnevernsbarn havner på skråplanet fordi barnevernet ikke har hberken midler, kompetanse eller hjemmel til å holde ungdommene innelåst.

"Jenta på broen" er et slikt eksempel der enkeltindivid blir en kasteball, helt til det går fryktelig galt.

Anonymkode: 4ab98...ae1

I visse tilfeller der det er gjort stor skade på mennesker eller materiell i stort omfang, så burde disse menneskene ha en verge.

Uten spørsmål.

Tvunget helsebehandling.

Mest sannsynlig har det skjedd mange ting i forkant her...

Jeg forstår ikke at politikerne kan bare se på dette.

Dette belaster og berører enormt mange mennesker i omfang, både pårørende og for ikke å snakke om pasienten selv.

Mest sannsynlig fører det bare til forverring av traumer, og kan gjøre tilstanden enda mer utfordrende. 

Det er et stort tema som får enormt mange konsekvenser, og ringvirkninger i samfunnet. 

Hva med de som er alvorlig psykisk syke og over 16 år? 

Foreldrene har jo omtrent ikke mulighet for å hjelpe dem, med tanke på alt av vern osv..

Endret av Strigiformes
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere må huske på at folk kan sitte hjemme i sin egen stue og gli inn i psykose. Det er ikke gitt at noen vet det. En gang skal være den første…

Og ved gjentakende tilfeller er jo folk friske imellom psykosene.

Anonymkode: 84690...116

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere må huske på at folk kan sitte hjemme i sin egen stue og gli inn i psykose. Det er ikke gitt at noen vet det. En gang skal være den første…

Og ved gjentakende tilfeller er jo folk friske imellom psykosene.

Anonymkode: 84690...116

Det kan de. Jeg har vært der. Fikk ikke hjelp selv om jeg ville ha det...

Med mindre man truer med å ta sitt eget liv så hjelper de ikke har jeg inntrykk av...

Heldigvis så er jeg omgitt av engler som hjalp meg, når jeg trengte det som mest.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

De må jo ikke nødvendigvis være der for resten av livet får vi dem av den rusen som utløser problemet. Og de får opprinnelig hjelp. 

Vi må ha nye systemer og også forebygge at så mange begynner med rus. Hadde vi ikke hatt alkohol og rus tror jeg egentlig det meste av vold osv har forsvunnet over natta. Også fordi mange ofre er rusa eller fulle. Om alle måtte være mentalt tilstede så har vi hatt et mindre utvalg som har våget å skade noen. De som er rene psykopater heller da. 

Anonymkode: 8a134...222

AnonymBruker
Skrevet

La meg komme med en tanke, så skriv gjerne hva dere er uenig eller enig med. Dere er mange med kunnskap om dette. 

Hvis gjerningsmannen er så ruset at han er «på en annen planet» og dreper noen. Hvordan vet man at det er en psykose, og ikke bare en ekstremt forvirret rustilstand? Fagfolkene ser jo selvsagt på historikken til personen, om han har vært i systemet og har hatt psykose tidligere. Men jeg mener, kan ikke det være en lettvint måte omgå loven på, å fraskrive seg ansvar for det man har gjort? Typ «Jeg var så ruset så jeg visste ikke jeg gjorde..» 

De som kjører i alkoholpåvirket tilstand og dreper noen uaktsomt, eller slår ned noen på byen, de får jo ikke strafferabatt fordi de var fulle.

I den saken i Tromsø, hvor naboen (en 80 år gammel mann) oppsøkte gjerningsmannen pga bråk og ble drept. Borettslaget fremsto som rolig og ordentlig, folk kjenner hverandre, så da kan man jo anta han offeret ikke hadde oppsøkt gjerningsmannen hvis han visste at han var farlig og gal. Tragisk er det uansett. Jeg bare kan ikke fatte hva som får et menneske til å drepe et annet. Det er så trist. Og til og med en gammel uskyldig mann. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...