AnonymBruker Skrevet 19. august #1 Skrevet 19. august er det noe poeng i å spørre megler om hva hen tror er grunnen? ser på et hus, men blir svært skeptisk da det har ligget ute i over ett år uten noen som helst bud. Er en mellomstor by hvor ser noen boliger går fort, andre ikke. Var på visning og var litt shabby (ikke ordentlig vasket, virket som de hadde flyttet i all hast), så et objekt man må se potensialet uten styling osv... Anonymkode: c8105...82a
AnonymBruker Skrevet 19. august #2 Skrevet 19. august Har du lest tilstandsrapporten? Anonymkode: f3d9c...122 6
Sofakona Skrevet 19. august #3 Skrevet 19. august Hva står i tilstandsrapport ds? Er det mye som må gjøres/ bytte? Ligger det sentralt til? Går det busser der? 2
Mr X Skrevet 19. august #4 Skrevet 19. august Det er bare å spørre megleren om hvorfor boligen ikke er solgt etter lang tid. Dette er helt uproblematisk. 3 3
AnonymBruker Skrevet 19. august #5 Skrevet 19. august Vi tok men en fagmann på en visning nr 2 som fant veldig mange og kostbare byggtekniske feil med huset. Var også tydelig at skadedyr hadde kommet gjennom musesperre rundt huset. Dette var ting vi ikke hadde klart å oppdage selv. Kanskje du skulle leie med deg en fagmann for å se om det kan være lignende årsaker til at huset ikke blir solgt. Hadde ikke stolt på at en megler som vil ha et raskt salg er ærlig om mangler andre interessenter har påpekt. Anonymkode: 2685a...1a3 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #6 Skrevet 19. august Sofakona skrev (28 minutter siden): Hva står i tilstandsrapport ds? Er det mye som må gjøres/ bytte? Ligger det sentralt til? Går det busser der? Ikke mye som MÅ gjøres, kun estetisk at det kunne vært finere. Hadde med en snekker også som inspiserte boligen da vi var på visning. Men er borettslag, som er litt rart når det er hus?.. Relativt sentralt og går kollektivt, barnevennlig område. Anonymkode: c8105...82a
Hololo Skrevet 19. august #7 Skrevet 19. august Kan spør megler, men ikke stol helt på hn, vil nok prøve å vinkle det inn til noe som ikke høres så gale ut. Om hn er flink i jobben sin. 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #8 Skrevet 19. august Kjenner du noen håndtverkere? Ta isåfall med deg vedkommende på visning. Eventuelt leie inn en fagmann. Har du lest tilstandsrapporten nøye? Er det TG2 og TG3? Anonymkode: d50f8...705 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #9 Skrevet 19. august Etter nytt lovverk i 2022 så skal takstmannen rapportere hver minste lille ting. Derfor skal det ikke være nødvendig å ta med seg en egen fagmann på visning. Alt står i takstrapporten. Gjør det ikke det, så er det en forsikringssak mot selger. Dette fikk jeg nylig vite da jeg skulle legge min bolig ut for salg. Anonymkode: 49382...171 2
AnonymBruker Skrevet 20. august #10 Skrevet 20. august Urealistisk høy pris i forhold til lignende objekter? Anonymkode: 83c3a...a98
AnonymBruker Skrevet 4. september #11 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (På 19.8.2026 den 19.52): Etter nytt lovverk i 2022 så skal takstmannen rapportere hver minste lille ting. Derfor skal det ikke være nødvendig å ta med seg en egen fagmann på visning. Alt står i takstrapporten. Gjør det ikke det, så er det en forsikringssak mot selger. Dette fikk jeg nylig vite da jeg skulle legge min bolig ut for salg. Anonymkode: 49382...171 Dette stemmer. Takstmannen gikk gjennom rubbel og bit i huset her også. Han var nesten pinlig nøye med ALT. Trygt for meg, og trygt for kjøper. Anonymkode: 49382...171
AnonymBruker Skrevet 4. september #12 Skrevet 4. september Har nylig kjøpt hus, og tittet på flere som lå ute veldig veldig lenge. Min erfaring er at det er tre mulige årsaker. 1: de er ikke mye villig til å gå ned i pris 2: noe med beliggenhet gjør den mindre attraktiv 3: det er feil eller mangler du ikke har fått med deg. Ang nr 2, så fant jeg ett fint rekkehus. Litt over min pris, men lagret det. I løpet av noen måneder så var det tre rekkehus på rad som lå til salgs, pluss rett over gata. Alle hadde ligget ute 6-8 måneder, men annonsene var fjernet i perioder, så jeg oppdaget ikke det med en gang. Fant to andre hus som ble beskrevet som perfekt for pendlere til Oslo og buss rett utenfor. Det var skolebuss som gikk en gang om dagen, og vanlig buss var over en km unna, og tok over en time til Oslo, med bytte... Ang nr 3 så leste jeg nøye igjennom tilstand på ett hus, flere ganger. To bekjente leste igjennom. Taket var eldre, og hadde tg 2 pga alder. I en liten bisetning oppdaget jeg at det hadde vært to ulike skader med påfølgende lekkasje i tak bare siste året, som kun var fikset lokalt. Noe som tyder på at det er i svært dårlig stand. AnonymBruker skrev (På 19.8.2026 den 19.52): Etter nytt lovverk i 2022 så skal takstmannen rapportere hver minste lille ting. Derfor skal det ikke være nødvendig å ta med seg en egen fagmann på visning. Alt står i takstrapporten. Gjør det ikke det, så er det en forsikringssak mot selger. Dette fikk jeg nylig vite da jeg skulle legge min bolig ut for salg. Anonymkode: 49382...171 De er ekstremt nøye ja! Men jeg synes egentlig det er vanskeligere nå å lese seg frem til tilstanden. Når nesten alt får tg2 så er det vanskelig skille mellom hva som bare er pirk, og hva som faktisk er feil. Nå må man selv tolke hva som er feil man må utbedre ganske kjapt, eller hva som ubetydelig. Har sett flere hvor beskrivelsen kan se ut som noe er fullstendig krise, og det i virkeligheten er småtteri. Og omvendt. Reglene ble laget for at kjøper skulle få bedre opplysninger, men for meg virker det som det har fått mer motsatt virkning hvor alt er så pirkete at selger er sikret mot absolutt alle klager. Anonymkode: ec8da...ad5
AnonymBruker Skrevet 4. september #13 Skrevet 4. september Jeg har også sett et hus som har vært på finn i over ett år, og lurer på grunnen. Jeg ville undersøkt f.eks. framtidige planer for vei, nå husker jeg ikke nettstedet. Men jeg så et sted at E39 der i framtiden var planlagt ny rute nær stedet. Så det trakk selvsagt ned. Anonymkode: 6b578...8f0
AnonymBruker Skrevet 4. september #14 Skrevet 4. september Det er bare å spørre megleren. De svarer som oftest relativt ærlig. Mitt hus har ligget ute en stund og har nylig fornyet takstrapporten. Vi la ut huset fordi opprinnelig skulle vi flytte til annen kommune pga skolegang, men så ble planene endret og vi har ikke det samme behovet for å flytte lenger. Det har kommet inn bud, men det er under hva vi er villig til akseptere fordi der ikke er hastverk da vi ikke har kjøpt noe annet. Anonymkode: a6cca...ecc
AnonymBruker Skrevet 5. september #15 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (På 4.9.2026 den 10.28): Har nylig kjøpt hus, og tittet på flere som lå ute veldig veldig lenge. Min erfaring er at det er tre mulige årsaker. 1: de er ikke mye villig til å gå ned i pris 2: noe med beliggenhet gjør den mindre attraktiv 3: det er feil eller mangler du ikke har fått med deg. Ang nr 2, så fant jeg ett fint rekkehus. Litt over min pris, men lagret det. I løpet av noen måneder så var det tre rekkehus på rad som lå til salgs, pluss rett over gata. Alle hadde ligget ute 6-8 måneder, men annonsene var fjernet i perioder, så jeg oppdaget ikke det med en gang. Fant to andre hus som ble beskrevet som perfekt for pendlere til Oslo og buss rett utenfor. Det var skolebuss som gikk en gang om dagen, og vanlig buss var over en km unna, og tok over en time til Oslo, med bytte... Ang nr 3 så leste jeg nøye igjennom tilstand på ett hus, flere ganger. To bekjente leste igjennom. Taket var eldre, og hadde tg 2 pga alder. I en liten bisetning oppdaget jeg at det hadde vært to ulike skader med påfølgende lekkasje i tak bare siste året, som kun var fikset lokalt. Noe som tyder på at det er i svært dårlig stand. De er ekstremt nøye ja! Men jeg synes egentlig det er vanskeligere nå å lese seg frem til tilstanden. Når nesten alt får tg2 så er det vanskelig skille mellom hva som bare er pirk, og hva som faktisk er feil. Nå må man selv tolke hva som er feil man må utbedre ganske kjapt, eller hva som ubetydelig. Har sett flere hvor beskrivelsen kan se ut som noe er fullstendig krise, og det i virkeligheten er småtteri. Og omvendt. Reglene ble laget for at kjøper skulle få bedre opplysninger, men for meg virker det som det har fått mer motsatt virkning hvor alt er så pirkete at selger er sikret mot absolutt alle klager. Anonymkode: ec8da...ad5 Det med at de ikke er mye villig til å gå ned i pris - hva når det ikke engang kommer inn noe bud? Det er jo alltids mulig å komme med bud om man tenker at huset er priset for høyt? Anonymkode: 49382...171
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå