AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:07 #21 Skrevet tirsdag kl. 21:07 I følge borettslagsloven er det taushetsplikt om personlige forhold. Jeg tolker det som taushetsplikt om stort sett det meste. Anonymkode: 8e099...c00
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:10 #22 Skrevet tirsdag kl. 21:10 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei men å sitte på fest og fortelle hvem i blokka som ikke klarer å betale fellesutgiftene eller hvem som sliter med psykiatri, er ikke helt ryddig tenker jeg Det er menneskelige tragedier Ts Anonymkode: dc3b0...e74 Dere er begge like gode. At han sitter i et styre gjør det jo ikke noe bedre for deg å sitte å baktaler og snoke. Anonymkode: ffcb6...253 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:10 #23 Skrevet tirsdag kl. 21:10 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I følge borettslagsloven er det taushetsplikt om personlige forhold. Jeg tolker det som taushetsplikt om stort sett det meste. Anonymkode: 8e099...c00 Hvilken paragraf? Anonymkode: 5345e...90f
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:11 #24 Skrevet tirsdag kl. 21:11 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilken paragraf? Anonymkode: 5345e...90f 13-1 Anonymkode: 8e099...c00
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:17 #25 Skrevet tirsdag kl. 21:17 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei men å sitte på fest og fortelle hvem i blokka som ikke klarer å betale fellesutgiftene eller hvem som sliter med psykiatri, er ikke helt ryddig tenker jeg Det er menneskelige tragedier Ts Anonymkode: dc3b0...e74 Et styre er et demokratisk valgt organ som skal representere alle. Det der tenker jeg betyr at vedkommende er uegnet til å sitte i styret. Anonymkode: 205ce...090
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:18 #26 Skrevet tirsdag kl. 21:18 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I følge borettslagsloven er det taushetsplikt om personlige forhold. Jeg tolker det som taushetsplikt om stort sett det meste. Anonymkode: 8e099...c00 Ja, da gjelder det slik informasjon dom her. Anonymkode: 205ce...090
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:23 #27 Skrevet tirsdag kl. 21:23 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, da gjelder det slik informasjon dom her. Anonymkode: 205ce...090 Ja, det er det jeg også har tenkt. Jeg tenker at alt jeg har fått vite om beboere skal jeg ikke dele med andre. Det er en enkel regel å følge. Anonymkode: 8e099...c00
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #28 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Et styre er et demokratisk valgt organ som skal representere alle. Det der tenker jeg betyr at vedkommende er uegnet til å sitte i styret. Anonymkode: 205ce...090 Problemet er at det ikke står kø for å få være med i styrer rundt omkring i landet. Anonymkode: 5345e...90f
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #29 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): 13-1 Anonymkode: 8e099...c00 Ser at straffebudet er bøter - hvem har fullmakt til å gi bøter for brudd på taushetsplikten? Anonymkode: 5345e...90f
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #30 Skrevet 23 timer siden Man har taushetsplikt for forhold man kommer i besittelse av/får vite om som medlem av styret. I praksis er det så enkelt som at man har taushetsplikt generelt om all saksbehandling som er knytta til enkeltsaker på andelseiere/beboere. Unntaket er søknader om f.eks platting, solskjerming osv, som er relevant for andre som skal søke, altså «likebehandlingsprinsippet». Tilsvarende i saker med pålegg om å rette feil, dersom det er mistanke om forskjellsbehandling. Men i en del saker så bruker vi i styret skjønn på bakgrunn av personlige forhold hos andelseier, og det kan vi da ikke dele med den som er sur og mener seg forskjellsbehandlet. Da må man formulere seg generelt. Man må ha tunga rett i munnen: hva har jeg fått vite som nabo og hva har jeg fått vite i kraft av å være styremedlem. Og så er det noe som heter tillit og normal folkeskikk da. Det som beskrives i innlegget her er ikke innafor. At jeg på tomannshånd sukker oppgitt til ei venninne om at jeg er drittlei av at folk ikke greier å parkere riktig eller på generelt grunnlag ikke oppfører seg som man kan forvente av voksne folk, det er innafor. Men andelseierne her skal ikke kunne få høre via andre at styremedlemmer går og snakker «dritt» om beboerne er andre. Da har man gått over grensa. Anonymkode: fb49f...4d9 1
NoaideBiehtar Skrevet 23 timer siden #31 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Denne historien høres ikke helt sannferdig ut. Styremedlemmer har normalt ikke innsyn i hvem som har betalt fellesutgifter eller ikke, gør det evt har gått då langt at der har blitt en situasjon hvor det kan bli aktuelt å begjære tvangssalg. De vil heller ikke ha innsyn i sykejournalene til beboerne. For øvrig måtte det bære en veldig kjedelig fest hvis man begynner å snakke om fellesutgifter, naboer mm. Anonymkode: b9403...d25 Det er utrolig hva man får vite i et styre uten å ha innsyn i verken journal eller beboernes økonomi. Mange kontakter styret for ting som egentlig ikke angår styret, legger ut om egne eller naboens problemer. Mange kontakter heller styret enn politiet hvis naboen banker familien sin, vi har til og med opplevd at folk ringer styret når det brenner! Det er mange beboere som tror at styret har et ansvar for å passe på menneskene i borettslaget. Da jeg satt i styret visste jeg mye om enkelte beboere og hva de slet med. Lange eposter som sendes til styrets fellesmail. Så klart ikke greit å dele, men det er mange idioter som havner i et styre også da, som ikke kan holde kjeft. 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #32 Skrevet 22 timer siden NoaideBiehtar skrev (6 minutter siden): Det er utrolig hva man får vite i et styre uten å ha innsyn i verken journal eller beboernes økonomi. Mange kontakter styret for ting som egentlig ikke angår styret, legger ut om egne eller naboens problemer. Mange kontakter heller styret enn politiet hvis naboen banker familien sin, vi har til og med opplevd at folk ringer styret når det brenner! Det er mange beboere som tror at styret har et ansvar for å passe på menneskene i borettslaget. Da jeg satt i styret visste jeg mye om enkelte beboere og hva de slet med. Lange eposter som sendes til styrets fellesmail. Så klart ikke greit å dele, men det er mange idioter som havner i et styre også da, som ikke kan holde kjeft. Akkurat samme erfaring. I tillegg så får man ofte informasjon når folk ikke klarer å stille opp på ting, opprettholde forpliktelser osv. Og det må de jo også gjøre. Er selvsagt forskjell på å gi litt info og hele sykehistorien, men folk er forskjellig. Hvis du er innlagt på sykehus og ikke får klippet plenen eller tilsvarende, så må/bør man gi beskjed, før det kommer klager osv. Det er gyldige og ikke-gyldige grunner til å ikke overholde forpliktelsene sine. Og det er forskjell fra borettslag til borettslag hvor mye man har satt bort og ikke. Det er også forskjell på størrelsen på borettslag. Der jeg var i styret var et lite borettslag. Da får man automatisk mye info, også via naboer, fordi ting er gjennomsiktig og man får med seg ting, og det kan være lett å legge sammen 2 og 2. Når en kommer fly forbanna til meg fordi plenen til han ene er blitt lang og mener noen slipper unna, så kan ikke jeg si at fyren er syk, og det er avklart med styret, og plenen vil bli tatt. Det er en krevende balansegang. Jeg visste mer om enkelte beboere enn jeg tror mange i familiene deres visste… om alkoholproblemer, husbråk, psykiske lidelser, barnevern og ja… Anonymkode: fb49f...4d9
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #33 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ser at straffebudet er bøter - hvem har fullmakt til å gi bøter for brudd på taushetsplikten? Anonymkode: 5345e...90f Er det ikke bare like greit å la være å slarve om folk i borettslaget? Anonymkode: bc093...ec4
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #34 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Er det ikke bare like greit å la være å slarve om folk i borettslaget? Anonymkode: bc093...ec4 Det var bare spørmål av ren nysgjerrighet - jeg bor ikke i borettslag. Anonymkode: 5345e...90f
c2c Skrevet 12 timer siden #35 Skrevet 12 timer siden Ja, styret i et borettslag har lovbestemt taushetsplikt. Ifølge burettslagslova § 13-1 har tillitsvalgte plikt til å hindre at uvedkommende får tilgang til personlige forhold som de blir kjent med gjennom arbeidet i styret.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå