Gå til innhold

Har styret i borettslag taushetsplikt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i et borettslag, og endte tilfeldigvis på fest i helgen med en som sitter i styret i mitt borettslag.

Vi kjenner ikke hverandre og han vet ikke at jeg bor i borettslaget, så han trodde kanskje det var greit at han fortalte hvilke saker som styret jobbet med.

Han utbroderte med detaljer og  trappeoppgang på de i borettslaget som lager bråk, eller blir mishandlet av partner så naboene hører det og må ringe politiet.

Anonymkode: dc3b0...e74

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet har styremeldemmer (i borettslag, aksjeselskaper eller andre type sammenslutninger) ikke taushetsplikt medmindre styret selv uttrykkelig har vedtatt at de skal ha det. Styremedlemmer har imidlertid (i kraft av sine tillitsverv) en alminnelig. lojalitetsplikt overfor selskapet de er styremedlemmer i, og dersom sensitive opplysninger fra styremøter kan skade selskapet om de kommer ut, kan det oppstå taushetsplikt på dette grunnlaget. Det du referer til høres ikke ut som om de tilhører kategorien selskapsskadelig informasjon.

Anonymkode: 7df1a...934

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I utgangspunktet har styremeldemmer (i borettslag, aksjeselskaper eller andre type sammenslutninger) ikke taushetsplikt medmindre styret selv uttrykkelig har vedtatt at de skal ha det. Styremedlemmer har imidlertid (i kraft av sine tillitsverv) en alminnelig. lojalitetsplikt overfor selskapet de er styremedlemmer i, og dersom sensitive opplysninger fra styremøter kan skade selskapet om de kommer ut, kan det oppstå taushetsplikt på dette grunnlaget. Det du referer til høres ikke ut som om de tilhører kategorien selskapsskadelig informasjon.

Anonymkode: 7df1a...934

Nei men å sitte på fest og fortelle hvem i blokka som ikke klarer å betale fellesutgiftene eller hvem som sliter med psykiatri, er ikke helt ryddig tenker jeg

Det er menneskelige tragedier 

Ts

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei men å sitte på fest og fortelle hvem i blokka som ikke klarer å betale fellesutgiftene eller hvem som sliter med psykiatri, er ikke helt ryddig tenker jeg

Ts

Hvorfor sa du ikke det til han?

Anonymkode: 89cf9...189

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For en type, en sitter vel ikke å snakker om sine naboer på denne måten uansett. En skikkelig skvaldergubbe.

Anonymkode: 9a00f...5a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts

Denne historien høres ikke helt sannferdig ut. Styremedlemmer har normalt ikke innsyn i hvem som har betalt fellesutgifter eller ikke, gør det evt har gått då langt at der har blitt en situasjon hvor det kan bli aktuelt å begjære tvangssalg. 
De vil heller ikke ha innsyn i sykejournalene til beboerne. 
For øvrig måtte det bære en veldig kjedelig fest hvis man begynner å snakke om fellesutgifter, naboer mm. 

Anonymkode: b9403...d25

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne historien høres ikke helt sannferdig ut. Styremedlemmer har normalt ikke innsyn i hvem som har betalt fellesutgifter eller ikke, gør det evt har gått då langt at der har blitt en situasjon hvor det kan bli aktuelt å begjære tvangssalg. 
For øvrig måtte det bære en veldig kjedelig fest hvis man begynner å snakke om fellesutgifter, naboer mm. 

Anonymkode: b9403...d2

Så det er bare styreleder som avgjør alt alene i et styre mener du?

Styret diskuterer jo selvfølgelig innad hva som skjer i borettslaget når det er noe prekært som oppstår, og når noen ikke klarer å betjene sine fellesutgifter så er jo det et problem for hele borettslaget, på samme måte som hvis en nabo klikker mange ganger slik at vedkommende blir hentet av politiet og tvangsinnlagt.

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: b9403...d25

Dream on.

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 89cf9...189

Jeg satt i en annen stue og hørte bare stemmen hans, og orket faktisk ikke å gå bort å hilse på han og si at vi var naboer.

Var heller ikke helt sikker på om styret har taushetsplikt.

Møter jeg han her hjemme, kommer jeg til å si at han må slutte å sladre.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er jo bare vanlige folk som har mer eller mindre god moral. De har ikke avlagt noen ed eller har noen yrkesetikksslinjer de har fått prentet inn med flere års studier.

Anonymkode: 5137a...e73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Styret diskuterer jo selvfølgelig innad hva som skjer i borettslaget når det er noe prekært som oppstår, og når noen ikke klarer å betjene sine fellesutgifter så er jo det et problem for hele borettslaget, på samme måte som hvis en nabo klikker mange ganger slik at vedkommende blir hentet av politiet og tvangsinnlagt.

Ts

Styreleder har heller ikke innsyn i dette.

Anonymkode: 27a76...421

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: e3344...c69

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ts

Jeg sitter i styret i borettslaget og får ikke noe informasjon om hvem som ikke har betalt fellesutgiftene. Det er regnskapsfører som tar seg av det.

Anonymkode: 5345e...90f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her har styremedlemmet brutt taushetsplikten. Du bør ta dette opp med styreleder. Et styreverv går på tillit og at et medlem henger ut beboere på den måten er ikke ok. Har selv jobba i over 15 i styret i borettslag og sånn skal en ikke ha det. Dette slike som ødelegger at enkelte kanskje ikke melder inn ting. Å gå ut og fortelle hvem som har problemer med husleie, husbråk etc bør man holde seg for god til. 

Her jeg bor er det skjedd mye som beboere spurte meg om, blant annet noen som ofte fikk politiet på besøk. Kunne ikke si noe. Vi har hatt beboere som ikke har betalt husleie og måttet selge, men det er noe som boligbyggelaget tar seg av og ikke styret. Men og henge ut folk da har du ingenting i et styre og gjøre. 

I min tid fikk jeg vite og oppleve mye trist men ingen har noe med det og gjøre, en skal ikke slenge ut hva naboene sliter med.

Anonymkode: 1075a...2b5

AnonymBruker
Skrevet

Som regel er det svært få som verver seg frivillig til å sitte i slike styrer og jobben man gjør er som regel ikke betalt, så jeg tenker man får melde seg selv ønsker man profesjonalitet og påvirkning. 

Synes dog hele historien virker merkelig. Han navnga naboer til folk som ikke aner hvem de er eller har noe forhold til de, mens du- som hans nabo- satt og lyttet til en hel samtale med masse detaljer og dermed stilltiende aksepterte at han delte informasjon på fest uten å tilkjennegi deg?

Like ugrei oppførsel fra dere begge 

Anonymkode: 487a0...6cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes dere høres litt sladrete ut begge to, at du sitter å tar i mot og så kommer her å klager synes jeg er litt dobbeltmoralskt men deg om det.

Er ikke noe offisiell taushetsplikt som vi har skrevet under på her men i følge loven så har vi jo taushetsplikt trodde jeg så jeg har aldri sagt et ord men jeg vet de andre prater.

Anonymkode: 876dd...925

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Styreleder har heller ikke innsyn i dette.

Anonymkode: 27a76...421

Hos oss har styret frivillig taushetsplikt, og her sitter styret på mye informasjon. Vi vet hvem som ikke betaler for seg, vi vet om flere som ikke klarer å ta seg av leiligheten pga psykisk uhelse (når det går utover nabo leiligheten f.eks så må styret inn å ordne opp, vi vet hvem som blir regelmessig banket opp i hjemmet, samt masse annet.

Anonymkode: 3cc6a...b95

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hos oss har styret frivillig taushetsplikt, og her sitter styret på mye informasjon. Vi vet hvem som ikke betaler for seg, vi vet om flere som ikke klarer å ta seg av leiligheten pga psykisk uhelse (når det går utover nabo leiligheten f.eks så må styret inn å ordne opp, vi vet hvem som blir regelmessig banket opp i hjemmet, samt masse annet.

Frivillig? Slik jeg leser loven så har vi automatisk taushetsplikt med en gang vi er valgt inn i styret...? Enten vi skriver under på noe eller ikke. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Frivillig? Slik jeg leser loven så har vi automatisk taushetsplikt med en gang vi er valgt inn i styret...? Enten vi skriver under på noe eller ikke. 

Hvor leser du det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis en beboer gjør noe som går ut over naboer sprer nok det seg selv om styret ikke sier noe.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...