AnonymBruker Skrevet i går, 15:15 #1 Skrevet i går, 15:15 Etter å ha lest mye i media om varslere, og hva som skjer med de som varsler er jeg skeptisk. Systemet er rigget for å varsle med både avvik og tillitsverv. Men i praksis fungerer det annerledes. Har man smisket seg inn i et vennskap med sjefen er man sterkt vernet. Jeg har en rettferdighetssans fra en annen verden, og mener brudd på taushetsplikt og manglende rolleforståelse og grenseoverskridende adferd skal varsles om. Jeg sitter på mye informasjon om enkelte, og burde etter boka varsle. Men jeg velger å ikke gjøre det. Rett og slett for å redde meg selv. Personen det gjelder har ikke gjort meg noe, men det er flere som reagerer på adferden. På et tidspunkt går det ikke lengre. Men å varsle kan også være farlig. Man kan bli utfryst og jobben er levebrødet vårt. Jeg er svært forsiktig med hva jeg sier, og fyrer ikke under ryktene. Jeg lar det gå litt inn og ut igjen. Håper noen er tøffe nok til å varsle på denne personen. slik skal det ikke være i arbeidslivet, men slik er det altså blitt. Anonymkode: a7811...e6d 2 3
AnonymBruker Skrevet i går, 16:28 #2 Skrevet i går, 16:28 AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter å ha lest mye i media om varslere, og hva som skjer med de som varsler er jeg skeptisk. Systemet er rigget for å varsle med både avvik og tillitsverv. Men i praksis fungerer det annerledes. Har man smisket seg inn i et vennskap med sjefen er man sterkt vernet. Jeg har en rettferdighetssans fra en annen verden, og mener brudd på taushetsplikt og manglende rolleforståelse og grenseoverskridende adferd skal varsles om. Jeg sitter på mye informasjon om enkelte, og burde etter boka varsle. Men jeg velger å ikke gjøre det. Rett og slett for å redde meg selv. Personen det gjelder har ikke gjort meg noe, men det er flere som reagerer på adferden. På et tidspunkt går det ikke lengre. Men å varsle kan også være farlig. Man kan bli utfryst og jobben er levebrødet vårt. Jeg er svært forsiktig med hva jeg sier, og fyrer ikke under ryktene. Jeg lar det gå litt inn og ut igjen. Håper noen er tøffe nok til å varsle på denne personen. slik skal det ikke være i arbeidslivet, men slik er det altså blitt. Anonymkode: a7811...e6d Du må nesten forklare mer. Du er snonym vet du.. Hva er det denne personen gjør? Anonymkode: c672d...0cf 6
AnonymBruker Skrevet i går, 16:36 #3 Skrevet i går, 16:36 Anbefaler ingen å varsle. Det er nesten alltid varsleren som blir sittende med svarteper. Søk ny jobb heller. Hos oss var det tidligere en tredjepartsjurist som håndterte varsler sendt gjennom varslingkanalen. Avtalen er sagt opp og nå er det HR dir. som mottar og hun jobber jo for adm dir så håndteringen vil jo bli i tråd med hva adm dir ønsker. Styr unna - dette orker du ikke bruke livet ditt på. Anonymkode: 42029...355 4
Crazydoglady Skrevet i går, 16:36 #4 Skrevet i går, 16:36 Det har vell alltid vært sånn.. best å passe på seg selv med mindre noen gjør noe som direkte går utover deg. Fordi, som du sier, kan det få konsekvenser å blande seg i ting. Så det burde man bare gjøre der det er høyst nødvendig 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:38 #5 Skrevet i går, 16:38 Varsle på er det ingen ting som heter. Varsle om er norsk. Anonymkode: 42029...355 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:17 #6 Skrevet i går, 17:17 AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter å ha lest mye i media om varslere, og hva som skjer med de som varsler er jeg skeptisk. Systemet er rigget for å varsle med både avvik og tillitsverv. Men i praksis fungerer det annerledes. Har man smisket seg inn i et vennskap med sjefen er man sterkt vernet. Jeg har en rettferdighetssans fra en annen verden, og mener brudd på taushetsplikt og manglende rolleforståelse og grenseoverskridende adferd skal varsles om. Jeg sitter på mye informasjon om enkelte, og burde etter boka varsle. Men jeg velger å ikke gjøre det. Rett og slett for å redde meg selv. Personen det gjelder har ikke gjort meg noe, men det er flere som reagerer på adferden. På et tidspunkt går det ikke lengre. Men å varsle kan også være farlig. Man kan bli utfryst og jobben er levebrødet vårt. Jeg er svært forsiktig med hva jeg sier, og fyrer ikke under ryktene. Jeg lar det gå litt inn og ut igjen. Håper noen er tøffe nok til å varsle på denne personen. slik skal det ikke være i arbeidslivet, men slik er det altså blitt. Anonymkode: a7811...e6d Enda et innlegg fokusert på de med livets harde skole. Et innlegg som kg brukere sluker rått som og innbiller seg at det skulle være ekte. Folk her inne er skremmende. Dere leser noe på nett og skaper deres egne historier og lager ekkokammer her inne fordi dere har lest et innlegg hvor 1 av 10.000 varslere sliter? Hadde ts faktisk jobbet, så hadde ts skjønt hva ansvar er. Hadde ts jobbet, så hadde ikke ts ikke sittet på informasjon om personen, men bevis. Skal man varsle så er bevis det man trenger. Ikke informasjon. Anonymkode: 82f00...8b6 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:52 #7 Skrevet i går, 17:52 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Enda et innlegg fokusert på de med livets harde skole. Et innlegg som kg brukere sluker rått som og innbiller seg at det skulle være ekte. Folk her inne er skremmende. Dere leser noe på nett og skaper deres egne historier og lager ekkokammer her inne fordi dere har lest et innlegg hvor 1 av 10.000 varslere sliter? Hadde ts faktisk jobbet, så hadde ts skjønt hva ansvar er. Hadde ts jobbet, så hadde ikke ts ikke sittet på informasjon om personen, men bevis. Skal man varsle så er bevis det man trenger. Ikke informasjon. Anonymkode: 82f00...8b6 Hadde du vært i jobb hadde du ikke svart som du gjør. Jeg sitter på informasjon om personen der andre har fortalt hva hun driver med. jeg har også sett henne selv i ulike situasjoner, men det blir ord mot ord. Jeg har jobbet siden jeg var 16 år, og har både utdanning og en bra jobb. Å varsle kan ha store konsekvenser, den risken er jeg ikke villig til å ta. Hun plager ikke meg, fordi jeg ignorerer den type adferd. Anonymkode: a7811...e6d 3
AnonymBruker Skrevet i går, 17:55 #8 Skrevet i går, 17:55 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Enda et innlegg fokusert på de med livets harde skole. Du igjen, er rimelig lei av innleggene dine med den ekle tonen. Anonymkode: 42029...355 5
AnonymBruker Skrevet i går, 18:02 #9 Skrevet i går, 18:02 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hadde du vært i jobb hadde du ikke svart som du gjør. Jeg sitter på informasjon om personen der andre har fortalt hva hun driver med. jeg har også sett henne selv i ulike situasjoner, men det blir ord mot ord. Jeg har jobbet siden jeg var 16 år, og har både utdanning og en bra jobb. Å varsle kan ha store konsekvenser, den risken er jeg ikke villig til å ta. Hun plager ikke meg, fordi jeg ignorerer den type adferd. Anonymkode: a7811...e6d Hva gjør hun? Spesifikt Anonymkode: c672d...0cf
AnonymBruker Skrevet i går, 18:04 #10 Skrevet i går, 18:04 Enig med de her som sier "Har man smisket med lederen, og kanskje er hans "høyre eller venstre hånd", så står man helt trygt, da kan man si hva som helst og komme unna med alt. Er det slik at atferden til denne personen består i at hun sladrer om andre "men ikke si det noe, altså". Bruker hun sitt nye vennskap med sjefen til å spille resten av dere andre opp mot hverandre? Et minstekrav er at du bør kunne bevise noe over tid...ellers blir det veldig tantete Sofie. Sladreer om andre atferd? Drikker alkohol på jobb-atferd? Anonymkode: 885bf...cba
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Enig med de her som sier "Har man smisket med lederen, og kanskje er hans "høyre eller venstre hånd", så står man helt trygt, da kan man si hva som helst og komme unna med alt. Er det slik at atferden til denne personen består i at hun sladrer om andre "men ikke si det noe, altså". Bruker hun sitt nye vennskap med sjefen til å spille resten av dere andre opp mot hverandre? Et minstekrav er at du bør kunne bevise noe over tid...ellers blir det veldig tantete Sofie. Sladreer om andre atferd? Drikker alkohol på jobb-atferd? Anonymkode: 885bf...cba Mye baksnakking og der hun setter folk opp mot hverandre, og en del praktiske ting som er enkle å «bevise» en skummel person, og mange snakker om at hun er giftig. Tror mange ser og vet, men ikke tør å varsle. Anonymkode: a7811...e6d 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #12 Skrevet 22 timer siden Det du snakker om er ikke varsling. Varsling er når der er noe galt med arbeidsmiljøet, ikke med en ansatt. Arbeidsmiljøet er alt fra det psykososiale (frykt, mobbing) til det fysiske (brann, personskader), og er omtalt i loven. Om en ansatt gjør noe han eller hun ikke skal, kalles det sladder eller nyttig informasjon alt etter hvem som melder, hvem de melder om, hvem de melder til, og hva de sier. Anonymkode: b0d22...4ac 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #13 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Mye baksnakking og der hun setter folk opp mot hverandre, og en del praktiske ting som er enkle å «bevise» en skummel person, og mange snakker om at hun er giftig. Tror mange ser og vet, men ikke tør å varsle. Anonymkode: a7811...e6d Jeg opplever at du er besatt av dette. Du har skrevet flere innlegg om samme tema og det virker overdrevent. Du bruker store ord men klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er hun gjør galt. Når det er sagt, personer som baksnakker andre er sjelden hel ved. Dersom hun er så ille som du legger frem, vil det komme for en dag. Det er ikke din jobb. Se den andre veien. Det beste du kan gjøre er å holde avstand og «redde» deg selv og din karriere. Ikke legg nesa bort i andres anliggender. Hadde du vært redelig, ville du snakket med henne direkte. Det er en uting å gå rundt slik som dette, du baksnakker henne også, du vet det? Anonymkode: c672d...0cf 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #14 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Varsle på er det ingen ting som heter. Varsle om er norsk. Anonymkode: 42029...355 Enig, men det skrives konsekvent «varsle på» mange steder, enda dette er fra mennesker som ellers har et godt språk. Er som å «ta advokat». Jeg tar advokat. Aaaah, vondt i øynene 😆 Anonymkode: b0d22...4ac
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #15 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg opplever at du er besatt av dette. Du har skrevet flere innlegg om samme tema og det virker overdrevent. Du bruker store ord men klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er hun gjør galt. Når det er sagt, personer som baksnakker andre er sjelden hel ved. Dersom hun er så ille som du legger frem, vil det komme for en dag. Det er ikke din jobb. Se den andre veien. Det beste du kan gjøre er å holde avstand og «redde» deg selv og din karriere. Ikke legg nesa bort i andres anliggender. Hadde du vært redelig, ville du snakket med henne direkte. Det er en uting å gå rundt slik som dette, du baksnakker henne også, du vet det? Anonymkode: c672d...0cf Å, kutt ut! Ts baksnakker ikke, hun ventilerer anonymt. Vi vet ikke hvem noen av de er så det kan dermed ikke kalles baksnakking. Har selv en på jobb som baksnakker og vet hvor slitsomt det er. Man må hele tiden holde seg inne med denne personen for ikke selv å bli baksnakket. Har etter hvert bare holdt avstand og sluttet å dele noe særlig med vedkommende. Anonymkode: ee8a3...684 2 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #16 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å, kutt ut! Ts baksnakker ikke, hun ventilerer anonymt. Vi vet ikke hvem noen av de er så det kan dermed ikke kalles baksnakking. Har selv en på jobb som baksnakker og vet hvor slitsomt det er. Man må hele tiden holde seg inne med denne personen for ikke selv å bli baksnakket. Har etter hvert bare holdt avstand og sluttet å dele noe særlig med vedkommende. Anonymkode: ee8a3...684 Ts har skrevet ørten innlegg om dette.. Unormalt er det Anonymkode: c672d...0cf 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #17 Skrevet 22 timer siden Gode miner til slett spill. Bytte jobb asap. Anonymkode: d2281...13a 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #18 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å, kutt ut! Ts baksnakker ikke, hun ventilerer anonymt. Vi vet ikke hvem noen av de er så det kan dermed ikke kalles baksnakking. Har selv en på jobb som baksnakker og vet hvor slitsomt det er. Man må hele tiden holde seg inne med denne personen for ikke selv å bli baksnakket. Har etter hvert bare holdt avstand og sluttet å dele noe særlig med vedkommende. Anonymkode: ee8a3...684 Hva er problemet egentlig? La nå folk prate? Hvorfor legge nesa bort i det? Hadde noen på min jobb snakket stygt om meg ville jeg tenkt hun ikke var riktig navla. Hadde likevel vært hyggelig og grei i møte med henne, latet som ingenting. jeg er på jobb for å gjøre en jobb, ikke for at kollegaene mine skal elske meg hele dagene 🤷♀️ Anonymkode: c672d...0cf 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #19 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Anbefaler ingen å varsle. Det er nesten alltid varsleren som blir sittende med svarteper. Søk ny jobb heller. Hos oss var det tidligere en tredjepartsjurist som håndterte varsler sendt gjennom varslingkanalen. Avtalen er sagt opp og nå er det HR dir. som mottar og hun jobber jo for adm dir så håndteringen vil jo bli i tråd med hva adm dir ønsker. Styr unna - dette orker du ikke bruke livet ditt på. Anonymkode: 42029...355 Er dessverre enig med deg. Jeg varslet mitt første år i jobb. Det ble et helvete, og jeg byttet jobb da det ble for tøft psykisk. Det ryktes at situasjonen enda er den samme der, og det er nå nesten 10 år siden. Anonymkode: 54f51...3ae 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #20 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg opplever at du er besatt av dette. Du har skrevet flere innlegg om samme tema og det virker overdrevent. Du bruker store ord men klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er hun gjør galt. Når det er sagt, personer som baksnakker andre er sjelden hel ved. Dersom hun er så ille som du legger frem, vil det komme for en dag. Det er ikke din jobb. Se den andre veien. Det beste du kan gjøre er å holde avstand og «redde» deg selv og din karriere. Ikke legg nesa bort i andres anliggender. Hadde du vært redelig, ville du snakket med henne direkte. Det er en uting å gå rundt slik som dette, du baksnakker henne også, du vet det? Anonymkode: c672d...0cf Å ta opp slike ting med denne type mennesker fører sjeldent noe godt med seg. Det blir gjerne en stor eksplosjon hvor det pekes finger mot den som sier fra, så den andre slipper å forklare seg. Deretter følger gjerne såkalte oppvaskmøter hvor begge parter forstås i hjel, slik at det ikke blir en reell oppvask med den det gjelder og de kjipe minene fortsetter mer skjult. Anonymkode: 54f51...3ae 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå