Gå til innhold

Alternativ til Paracet/inbux?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Muligens rart spørsmål, men både Paracet og Ibux er ikke bra for kroppen i det lange løpet- finnes det et «mildere og snillere» alternativ? Jeg har nærmest kronisk, men mild tannpine, og det holder jeg fint i sjakk med paracet (ca 2 pr dag), men burde nok finne meg noe som var litt snillere mot kroppen… er det noen som har noen erfaring her??

Anonymkode: bf329...0f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det snilleste mot kroppen er å gå til tannlegen og få bort årsaken til tannpinen.

Anonymkode: 628b8...c51

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Min erfaring med kroniske smerter er at det er Paracet og Ibux som ER det snille alternativet. Det finnes få alternativer som er mildere enn dette, spesielt om du bruker lave doser. For meg er det Paracet og Ibux det går i, og jeg er overlykkelig så lenge jeg slipper å gå over på sterkere saker. 

Så er det jo for så vidt riktig at det ikke er spesielt sunt å innta det over tid, så det aller beste ville jo være å behandle grunnen til smertene du har. Tannpine høres jo i utgangspunktet ikke ut som som det skulle være en kronisk eller ikke-behandlbar tilstand?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det snilleste mot kroppen er å gå til tannlegen og få bort årsaken til tannpinen.

Det ble verre etter tannlegebesøk. Jeg har tannlegeskrekk og er åpen om det. Var der i fjor for å reparere en tann som er vond. De valgte å heller «reparere» en tann som ikke plaget meg overhodet, men som ble vond da. Så nå har jeg to vonde tenner, og jeg orker ikke gå tilbake dit, for de nekter å gjøre det jeg vil… så da er alternativet å ta en Paracet, enn ville sjekke muligheten for å få noe mildere mot kroppen…

Skrevet

Paracet er det snilleste som finnes. Så kommer Ibux ca. på en andreplass, men likevel ganske langt etter Paracet. Du må snakke med legen din hvis det er sånn at du trenger smertelindring over lang tid, så kan dere finne ut hva som er den beste løsningen for akkurat deg. Hvis du *må* stå på Paracet fast, så kan det hende du må følges opp med f.eks. blodprøver.

Anonymkode: 5b2cb...cb3

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det ble verre etter tannlegebesøk. Jeg har tannlegeskrekk og er åpen om det. Var der i fjor for å reparere en tann som er vond. De valgte å heller «reparere» en tann som ikke plaget meg overhodet, men som ble vond da. Så nå har jeg to vonde tenner, og jeg orker ikke gå tilbake dit, for de nekter å gjøre det jeg vil… så da er alternativet å ta en Paracet, enn ville sjekke muligheten for å få noe mildere mot kroppen…

Jeg synes du bør gå til en annen tannlege og forklare hele historikken din.

Anonymkode: 5b2cb...cb3

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Enig her, jeg tenker det er eneste løsningen ;) Ingen smertestillende er bra for kroppen over tid

Og av egen erfaring - Mild tannverk vil gjerne øke med tiden, og det kan på kort tid bli "kjempevondt" og da blir det hvertfall dyrt å gjøre noe med det, og kanskje også ett langt vondere og lengre / flere tannlegebesøk. 2 ganger har jeg ventet for lenge med å gå til tannlegen og DET gjør jeg ikke igjen ;) 

Jeg er også livredd tannlegen, men når jeg nå vet HVOR vondt det kan gjøre før man går dit og hvor mye verre det er hos tannlegen om man venter for lenge, så  går jeg faktisk frivillig med en gang jeg kjenner noe. Så jeg ville gitt det en sjans til, det er ikke alltid man kan få bukt med ett problem med en gang.

Endret av DrueSmoothie
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du oppsøke en tannlege som er ekspert på personer med tannlegeskrekk? Jeg har aldri vært hos det selv, men jeg vet at det finnes! Det er viktig at du får løst problemet du har med tennene dine på en god måte. 

• Liker 2
Skrevet

Du, eg SKAL gi deg te-tipset, men fyrst må du høyre på Berta-tanta 🙂

Grøn sencha-te er nemleg mitt vidundermiddel når eg har hovudverk. Eg kokar ein kopp (ikkje for varmt vatn, då blir sencha besk), sit stille med den, og som regel losnar det i hovudet etter ein halvtime. Eg trur det er koffeinet pluss det å faktisk SETJE seg ned. Så det tipset gir eg deg gjerne, prøv det!

MEN – og no må eg vere ærleg – te fiksar ikkje ei tann. Det du beskriv, nærmast kronisk tannpine som du dempar med Paracet KVAR dag, det er ikkje noko du skal "finne eit mildare middel" mot. Det er kroppen din som ropar om at NOKO er gale i den tanna. Vedvarande tannverk er nesten alltid ei betennelse, eit hol, eller noko under, og det går ikkje over av seg sjølv – det berre ventar og blir verre, og ei betennelse i ei tann kan faktisk bli farleg om den får spreie seg.

At du dempar det med Paracet er som å skru av brannalarmen fordi lyden er slitsam, mens det framleis brenn i kjellaren. Smertestillinga skjuler berre problemet.

Så mitt VERKELEGE råd: bestill tannlegetime denne veka. Eg veit det er dyrt, eg veit mange kviar seg, men dette må fiksast ved rota (bokstaveleg talt). Når tanna er ordna treng du verken Paracet eller te for den saks skuld 🙂

mvh Berta

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må gjøre noe med årsaken. Det betyr at du må la fagfolk gjøre det de er gode på. Jeg forstår godt at det er vanskelig om du har tannlegeskrekk. Gi deg selv kred for at du var modig og gjorde det likevel.  Husk på det at det bare er den som er redd som kan være modig. En som ikke er redd er ikke modig, heller. Kan aldri være det.  Bare redde kan det.

Du må til tannlegen. Det trenger ikke være akkurat den tannlegen. Gikk du til en som er spesialisert i tannlegeskrekk? De har kompetanse på det.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tannpine blir verre og verre jo lenger du venter. Jeg har selv tannlegeskrekk, jeg lagde en behandlingsplan med min tannlege og fikk fikset tennene mine. 

Anonymkode: 74679...ed3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange tannleger er kjempeflinke med oss pyser med tannlegeskrekk, så vær åpen om det så er de gjerne veldig forsiktige :) Jeg er selv langt mindre redd nå enn hva jeg var, selv etter 4 visdomstenner ut og 2 rotfyllinger, som begge hadde gått for lenge og ble langt mer omfattende å gjøre noe med enn hva de kunne ha vært om jeg hadde gått med en gang 🫠 

Skrevet
BertaMyrvold_72 skrev (23 minutter siden):

Du, eg SKAL gi deg te-tipset, men fyrst må du høyre på Berta-tanta 🙂

Grøn sencha-te er nemleg mitt vidundermiddel når eg har hovudverk. Eg kokar ein kopp (ikkje for varmt vatn, då blir sencha besk), sit stille med den, og som regel losnar det i hovudet etter ein halvtime. Eg trur det er koffeinet pluss det å faktisk SETJE seg ned. Så det tipset gir eg deg gjerne, prøv det!

MEN – og no må eg vere ærleg – te fiksar ikkje ei tann. Det du beskriv, nærmast kronisk tannpine som du dempar med Paracet KVAR dag, det er ikkje noko du skal "finne eit mildare middel" mot. Det er kroppen din som ropar om at NOKO er gale i den tanna. Vedvarande tannverk er nesten alltid ei betennelse, eit hol, eller noko under, og det går ikkje over av seg sjølv – det berre ventar og blir verre, og ei betennelse i ei tann kan faktisk bli farleg om den får spreie seg.

At du dempar det med Paracet er som å skru av brannalarmen fordi lyden er slitsam, mens det framleis brenn i kjellaren. Smertestillinga skjuler berre problemet.

Så mitt VERKELEGE råd: bestill tannlegetime denne veka. Eg veit det er dyrt, eg veit mange kviar seg, men dette må fiksast ved rota (bokstaveleg talt). Når tanna er ordna treng du verken Paracet eller te for den saks skuld 🙂

mvh Berta

for å brukte Brann-metaforen… jeg ba brannvesenet om å slukke brannen, men de ville heller slukke en sigarett-glo hos naboen over gata….

Jeg oppsøkte tannlege som skulle være flink på sånne som meg. Jeg ba om å få gjort noe med en tann som jeg har mistet en stor bit av (mangler ca 20% av tyggeflaten) og som verker. I tilleg fikk tannlegen en lapp av meg der jeg skrev hvem tann som plaget. (For jeg vet at jeg ikke er helt snakkesalig hos tannlegen) men etter at jeg var bedøvet og sløvet ned så valgte de å heller borre og styre med et begynnende hull et annet sted i munnen, men de må ha gjort noe galt, for etterpå har jeg hatt vondt i den tannen.

Jeg hadde liten tillit til tannlege før, men den er helt borte nå, siden de så bevisst går mot mine ønsker og påfører meg mer vondt enn det jeg hadde før besøket der… Frem til det blir uutholdelig vondt foretrekker jeg å ta mildt smertestillende…. 

Skrevet

Frykten din fører til at du dømmer alle tannleger ut fra en som ikke hørte på deg. Det skader deg og gjør at tannproblemet ditt blir større og dyrere enn det måtte blitt.

Anonymkode: dd5e4...35d

• Liker 4
Skrevet

Aspirin.

Anonymkode: d5ea8...809

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Frykten din fører til at du dømmer alle tannleger ut fra en som ikke hørte på deg. Det skader deg og gjør at tannproblemet ditt blir større og dyrere enn det måtte blitt.

Det er jo akkurat det som er traumer. 🤷‍♂️

Anonymkode: 44d26...904

Skrevet

Om du må ta smertestillende daglig pga tannpine ville jeg tatt en tur til tannlegen

Anonymkode: f5741...870

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du bedre info om tennene enn tannlegen? 

Anonymkode: a9ee0...381

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Dessverre så er ikke det første gang at jeg har bedt om å sjekke en spesifikk tann, men endt opp med behandling på en annen, som ikke plaget meg der og da… jeg har og opplevt å ikke bli hørt når jeg har bedt om bedøvelse, og å bli holdt fast når jeg vil opp fordi det er vondt…  så ja- jeg har dårlig erfaring med tannleger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du bedre info om tennene enn tannlegen? 

Anonymkode: a9ee0...381

Jeg tviler ikke på at de har mer info om tennene mine. Men jeg ringer og sier at en tann smuldrer opp, og nå mangler det ca 20-25 %av tyggeflaten, og den er vond. Jeg vil at denne skal repareres nå. Så kan vi se på evt andre ting senere.  
Og jeg gir de en lapp med samme info på for å være 100% sikker på at jeg skal bli forstått.
Og får det bekreftet at det skal de gjøre. Men når jeg kommer ut av stolen og kjenner etter så er hullet der enda og jeg får beskjed om at de valgte å heller ta et begynnende hull  et annet sted. Som de må ha gjort noe feil med for jeg har gått fra å ikke ha plager på den tannen til kronisk vondt som ikke har gitt seg etter 7 måneder…
Da synes jeg at jeg har lov å bli skuffet over at de ikke har gjort det jeg har bestilt time for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...