ThereGoesBob Skrevet i går, 08:51 Forfatter #21 Skrevet i går, 08:51 AnonymBruker skrev (På 18.8.2026 den 22.40): Jeg tror dette må være en form for enten fransk eller spansk nougat. Prøv å google sjokolade turron, fransk nougat eller muligens italiensk sjokoladesalami. Jeg har ikke sett disse servert i kakeform, men det kan jo være mulig likevel. Anonymkode: 70da8...2f4 Sjokolade turron ser ut til å være noe i nærheten, om ikke annet. Det var dog ingen smak av nougat. Det kan kanskje kalles en hard kake. Kaken var rund og ble solgt i typiske kakebiter. Det var virkelig digg. Delfiakake er vel litt kvalmende, denne var ikke det. Det var heller ingen kjeks inni den. Du store verden, det er litt av en jungel vi roter rundt i nå.
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #22 Skrevet 23 timer siden Torrone dei morti? Finnes i både sjokolade og pistasj variant. Anonymkode: 70da8...2f4 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #23 Skrevet 23 timer siden Chocolate slabs? Anonymkode: 70da8...2f4
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #24 Skrevet 23 timer siden Temmelig sikker på at det er som en over her har nevnt, Tiffin. Minner litt om delfiakake men er lavere og kommer i mange varianter Anonymkode: 781cc...07e
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #25 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Temmelig sikker på at det er som en over her har nevnt, Tiffin. Minner litt om delfiakake men er lavere og kommer i mange varianter Anonymkode: 781cc...07e Og det er dessuten veldig britisk! Anonymkode: 781cc...07e
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #26 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og det er dessuten veldig britisk! Anonymkode: 781cc...07e Men den er det jo masse rart inni Anonymkode: 5aaac...8a7 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #27 Skrevet 23 timer siden ThereGoesBob skrev (På 17.8.2026 den 18.33): Var matfestival her i byen for en god del år siden. Det var en stand (muligens fra England) som solgte en spesiell sjokoladekake som jeg bare falt helt pladask for. Dessverre har jeg ikke sett igjen denne. Det så ut som en veldig luxuriøs sjokoladekake, den hadde ikke noe myk kakebunn, hele kaken var laget av noe hardt ala type kokosfett? og den var ganske tung. Noen var pistasje og noen var sjokolade...det var mange smaker. Den ene hadde kaffebønner som pynt oppå. De ble solgt i litt store klassiske trekantstykker samme fasong som en pizzabit. Vil tro den hadde ganske lang holdbarhet pga. av sammensetningen. Det var litt som å spise sjokoladen Toblerone. Dette var heller ikke råkake (dadler & Avocado) som også er ganske tung, men ikke så hard. Husker selger så litt stygt på meg da jeg kalte det for "sjokoladekake" 😬 Noen som vet hva dette heter evnt. om det er å få tak i her i Norge? Jeg tenker at hvis du husker hvilket år og hvilken matfestival, så vil du lett kunne finne ut hvem som hadde stand der det året. Da tenker jeg du finner firmaet som laget de du smakte. Og så kan du kontakte firmaet direkte. Anonymkode: c87b4...97e
ThereGoesBob Skrevet 22 timer siden Forfatter #28 Skrevet 22 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Temmelig sikker på at det er som en over her har nevnt, Tiffin. Minner litt om delfiakake men er lavere og kommer i mange varianter Anonymkode: 781cc...07e Når jeg google Tiffin cake ser jeg et topplokk som er separat fra kakebunnen. Den kaken jeg tenker på var helt solid, og ingen topp/bunn skille som sådan. Den Torrone Dei Morti ligner veldig på det jeg tenker på....kanskje det er den. Er vel ikke å få tak i her til lands? Mener også å huske at kaken hadde slike fine farger og former som om den var helt i en form flytende før den stivnet, litt som det bildet jeg postet av den rosa kaken. Endret 21 timer siden av ThereGoesBob
ThereGoesBob Skrevet 21 timer siden Forfatter #29 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at hvis du husker hvilket år og hvilken matfestival, så vil du lett kunne finne ut hvem som hadde stand der det året. Da tenker jeg du finner firmaet som laget de du smakte. Og så kan du kontakte firmaet direkte. Anonymkode: c87b4...97e Det er noen år siden. Tipper sånn cirka 2015. Nei, lett å finne ut er det ikke, da hadde jeg ikke mast her inne.
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #30 Skrevet 20 timer siden Det ligger oppskrifter på Torrone dei morti på nettet, du kan jo prøve? Eller evt spørre på et lokalt konditori om dette er noe de kan lage på bestilling? , Jeg har smakt de brødformformer, og da var de litt mykere inni, men kompakte. Mulig de blir hardere dersom du baker den flatere i rund form? Eller godt mulig de finnes i både hard og myk variant. Anonymkode: 70da8...2f4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå