ThereGoesBob Skrevet mandag kl. 16:33 #1 Skrevet mandag kl. 16:33 Var matfestival her i byen for en god del år siden. Det var en stand (muligens fra England) som solgte en spesiell sjokoladekake som jeg bare falt helt pladask for. Dessverre har jeg ikke sett igjen denne. Det så ut som en veldig luxuriøs sjokoladekake, den hadde ikke noe myk kakebunn, hele kaken var laget av noe hardt ala type kokosfett? og den var ganske tung. Noen var pistasje og noen var sjokolade...det var mange smaker. Den ene hadde kaffebønner som pynt oppå. De ble solgt i litt store klassiske trekantstykker samme fasong som en pizzabit. Vil tro den hadde ganske lang holdbarhet pga. av sammensetningen. Det var litt som å spise sjokoladen Toblerone. Dette var heller ikke råkake (dadler & Avocado) som også er ganske tung, men ikke så hard. Husker selger så litt stygt på meg da jeg kalte det for "sjokoladekake" 😬 Noen som vet hva dette heter evnt. om det er å få tak i her i Norge? 1
frøkna Skrevet mandag kl. 16:40 #2 Skrevet mandag kl. 16:40 Kan det ha vært en "chocolate salami" eller "chocolate log"?
A4. Skrevet mandag kl. 16:50 #4 Skrevet mandag kl. 16:50 Tiffin? https://greatbritishrecipes.com/chocolate-tiffin-cake/
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:51 #5 Skrevet mandag kl. 16:51 Ai svarer dette: Dette var mest sannsynlig engelsk fudge (eller en «fudge slab»), og selgeren var formodentlig fra britiske boder som reiser rundt på internasjonale matfestivaler (som f.eks. International Food Festival / Bondens marked i Norge). Hvorfor dette passer perfekt på beskrivelsen: Ingen kakebunn: Fudge lages ved å koke sukker, smør/fettsyrer og melk/fløte til en tett, kompakt og tung masse. Det inneholder verken hvetemel, hevemidler eller luftig kakebunn. Konsistensen og sammensetningen: Den er hard/fast å skjære i, tung i hånden og smelter langsomt i munnen. Fettet og sukkeret gir den en konsistens som minner om Toblerone eller myk, hard sjokolade, og den har ekstremt lang holdbarhet uten å bli dårlig. Fasongen (trekantskiver): Britiske artisan-fudgeprodusenter (som f.eks. populære Fudge Kitchen eller Slab Artisan Fudge) lager store, runde eller firkantede blokker med fudge. På matfestivaler skjærer de ofte ut store, tykke trekantstykker som likner på pizzabiter. Mange smaker og pynt: Fudge kommer i et hav av varianter. Pistasj, mørk sjokolade, havsalt-karamell, og kaffevarianter pyntet med hele kaffebønner på toppen er veldig klassiske festivalvarianter. Selgerens reaksjon: I Storbritannia er fudge en stolt, tradisjonsrik konfekt-håndverkssjanger og regnes definitivt ikke som kake (cake). Selgeren har nok reagert spøkefullt fordi du kalte det en «sjokoladekake» i stedet for fudge! Anonymkode: 6556e...3d2 1
Bella78 Skrevet mandag kl. 17:01 #6 Skrevet mandag kl. 17:01 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ai svarer dette: Dette var mest sannsynlig engelsk fudge (eller en «fudge slab»), og selgeren var formodentlig fra britiske boder som reiser rundt på internasjonale matfestivaler (som f.eks. International Food Festival / Bondens marked i Norge). Hvorfor dette passer perfekt på beskrivelsen: Ingen kakebunn: Fudge lages ved å koke sukker, smør/fettsyrer og melk/fløte til en tett, kompakt og tung masse. Det inneholder verken hvetemel, hevemidler eller luftig kakebunn. Konsistensen og sammensetningen: Den er hard/fast å skjære i, tung i hånden og smelter langsomt i munnen. Fettet og sukkeret gir den en konsistens som minner om Toblerone eller myk, hard sjokolade, og den har ekstremt lang holdbarhet uten å bli dårlig. Fasongen (trekantskiver): Britiske artisan-fudgeprodusenter (som f.eks. populære Fudge Kitchen eller Slab Artisan Fudge) lager store, runde eller firkantede blokker med fudge. På matfestivaler skjærer de ofte ut store, tykke trekantstykker som likner på pizzabiter. Mange smaker og pynt: Fudge kommer i et hav av varianter. Pistasj, mørk sjokolade, havsalt-karamell, og kaffevarianter pyntet med hele kaffebønner på toppen er veldig klassiske festivalvarianter. Selgerens reaksjon: I Storbritannia er fudge en stolt, tradisjonsrik konfekt-håndverkssjanger og regnes definitivt ikke som kake (cake). Selgeren har nok reagert spøkefullt fordi du kalte det en «sjokoladekake» i stedet for fudge! Anonymkode: 6556e...3d2 Kan du legge inn en link? Jeg syntes dette hørtes spennende ut, men tydeligvis skriver jeg noe feil når jeg googler 😂 enten får jeg opp British fudge, som i firkantet myke «karameller» med ulike smaker. Eller så får jeg opp høye vanlige sjokoladekaker som er myke inni og harde utenpå. Eller er poenget her at det er fudge (myk karamell), men at ved spesielle anledninger serves de som kakestykker?
A4. Skrevet mandag kl. 17:41 #7 Skrevet mandag kl. 17:41 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Ai svarer dette: Dette var mest sannsynlig engelsk fudge (eller en «fudge slab»), og selgeren var formodentlig fra britiske boder som reiser rundt på internasjonale matfestivaler (som f.eks. International Food Festival / Bondens marked i Norge). Hvorfor dette passer perfekt på beskrivelsen: Ingen kakebunn: Fudge lages ved å koke sukker, smør/fettsyrer og melk/fløte til en tett, kompakt og tung masse. Det inneholder verken hvetemel, hevemidler eller luftig kakebunn. Konsistensen og sammensetningen: Den er hard/fast å skjære i, tung i hånden og smelter langsomt i munnen. Fettet og sukkeret gir den en konsistens som minner om Toblerone eller myk, hard sjokolade, og den har ekstremt lang holdbarhet uten å bli dårlig. Fasongen (trekantskiver): Britiske artisan-fudgeprodusenter (som f.eks. populære Fudge Kitchen eller Slab Artisan Fudge) lager store, runde eller firkantede blokker med fudge. På matfestivaler skjærer de ofte ut store, tykke trekantstykker som likner på pizzabiter. Mange smaker og pynt: Fudge kommer i et hav av varianter. Pistasj, mørk sjokolade, havsalt-karamell, og kaffevarianter pyntet med hele kaffebønner på toppen er veldig klassiske festivalvarianter. Selgerens reaksjon: I Storbritannia er fudge en stolt, tradisjonsrik konfekt-håndverkssjanger og regnes definitivt ikke som kake (cake). Selgeren har nok reagert spøkefullt fordi du kalte det en «sjokoladekake» i stedet for fudge! Anonymkode: 6556e...3d2 Fudge er vel en form for karamell? 2 1
ThereGoesBob Skrevet mandag kl. 18:22 Forfatter #8 Skrevet mandag kl. 18:22 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ai svarer dette: Dette var mest sannsynlig engelsk fudge (eller en «fudge slab»), og selgeren var formodentlig fra britiske boder som reiser rundt på internasjonale matfestivaler (som f.eks. International Food Festival / Bondens marked i Norge). Hvorfor dette passer perfekt på beskrivelsen: Ingen kakebunn: Fudge lages ved å koke sukker, smør/fettsyrer og melk/fløte til en tett, kompakt og tung masse. Det inneholder verken hvetemel, hevemidler eller luftig kakebunn. Konsistensen og sammensetningen: Den er hard/fast å skjære i, tung i hånden og smelter langsomt i munnen. Fettet og sukkeret gir den en konsistens som minner om Toblerone eller myk, hard sjokolade, og den har ekstremt lang holdbarhet uten å bli dårlig. Fasongen (trekantskiver): Britiske artisan-fudgeprodusenter (som f.eks. populære Fudge Kitchen eller Slab Artisan Fudge) lager store, runde eller firkantede blokker med fudge. På matfestivaler skjærer de ofte ut store, tykke trekantstykker som likner på pizzabiter. Mange smaker og pynt: Fudge kommer i et hav av varianter. Pistasj, mørk sjokolade, havsalt-karamell, og kaffevarianter pyntet med hele kaffebønner på toppen er veldig klassiske festivalvarianter. Selgerens reaksjon: I Storbritannia er fudge en stolt, tradisjonsrik konfekt-håndverkssjanger og regnes definitivt ikke som kake (cake). Selgeren har nok reagert spøkefullt fordi du kalte det en «sjokoladekake» i stedet for fudge! Anonymkode: 6556e...3d2 Nei, ikke fudge. Litt samme konsistens, men hardere. Mye kakao i, ser nesten ut som massiv sjokolade. Endret mandag kl. 18:25 av ThereGoesBob
visp Skrevet mandag kl. 18:29 #10 Skrevet mandag kl. 18:29 ThereGoesBob skrev (6 minutter siden): Nei, ikke fudge. Litt samme konsistens, men hardere. Mye kakao i, ser nesten ut som massiv sjokolade. Kaker med mye smeltet smør og rømme kan se litt sånn ut.
Bella78 Skrevet mandag kl. 18:40 #11 Skrevet mandag kl. 18:40 Beklager mas fra meg, men begynte å lure på om det kan være en trøffeldessert? De kan du lage i uendelig forskjellige varianter, og evt ha ganasje som et hardere lokk. Noen er også lettere i konsistensen, og noen mer kompakte. Jeg forbinder ikke de med England, men de lager de jo der også. Mest vanlig i konfektform, men kan også lages i kakeform, men konditoren vil nok påpeke at det ikke er en kake ja.
ThereGoesBob Skrevet tirsdag kl. 11:02 Forfatter #12 Skrevet tirsdag kl. 11:02 (endret) Lett litt på nett, fant noe liknende. Hvis du ser øverste del av kaken på bildet er laget av noe massivt, den jeg tenker på var hele kakebunnen laget slik. Endret tirsdag kl. 11:03 av ThereGoesBob
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:51 #13 Skrevet tirsdag kl. 13:51 Da er det jo slik man lager delfiakake. Gå ut i fra den Anonymkode: 0dea0...82a
ThereGoesBob Skrevet tirsdag kl. 17:30 Forfatter #14 Skrevet tirsdag kl. 17:30 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da er det jo slik man lager delfiakake. Gå ut i fra den Anonymkode: 0dea0...82a Har smakt Delfiakake, dette er noe annet.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:40 #15 Skrevet tirsdag kl. 20:40 Jeg tror dette må være en form for enten fransk eller spansk nougat. Prøv å google sjokolade turron, fransk nougat eller muligens italiensk sjokoladesalami. Jeg har ikke sett disse servert i kakeform, men det kan jo være mulig likevel. Anonymkode: 70da8...2f4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:48 #16 Skrevet tirsdag kl. 20:48 Jeg tenkte også nougat ut i fra beskrivelsen. Jeg elsker Fazers Wienernougat. Anonymkode: b3e6e...695
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:52 #17 Skrevet tirsdag kl. 20:52 Tillegg : måtte google selv, italiensk nougat heter gianduja, eller gianduja blokk. Jeg husket ikke det navnet. Men nougat i forskjellige hardhetsformer og forskjellige smaker tilsatt, et jo veldig populært nedover i Europa, Anonymkode: 70da8...2f4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:56 #18 Skrevet tirsdag kl. 20:56 Rocky road brownies? Anonymkode: c1e39...fd2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:57 #19 Skrevet tirsdag kl. 20:57 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tenkte også nougat ut i fra beskrivelsen. Jeg elsker Fazers Wienernougat. Anonymkode: b3e6e...695 Jeg måtte google denne, den såg vendt god ut! Tror nesten du må ha truffet blink her, dette er jo nougat i kakeform 😊👍 Anonymkode: 70da8...2f4 2
alfathealfa Skrevet tirsdag kl. 20:58 #20 Skrevet tirsdag kl. 20:58 Både chocolate biscuit cake og italiensk sjokoladesalami er i bunn og grunn varianter av vår delfiakake. Det er litt ulikt hva som brukes som fettstoff og hva slags kjeks, men prinsippet er det samme. Det kan ha vært en variant av amerikanske Rocky Road eller Fridge cake https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/rocky-road/ https://www.bbc.co.uk/food/recipes/chocolatefridgecake_74814 Det er egentlig litt i samme gata.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå