AnonymBruker Skrevet i går, 16:26 #1 Skrevet i går, 16:26 Litt spesiell situasjon så takker på forhånd for tålmodigheten, skal prøve å forklare så godt som mulig. Min far, som jeg hadde veldig lite kontakt med igjennom livet, døde for 12 år siden. Han gikk fra min mor da jeg var veldig liten og fikk ny familie som han bodde med. Han og kona kjøpte hus som de bodde i til han døde. Jeg fikk dokumenter å signere i forbindelse med hans død, sendt fra hans kone/advokaten, men jeg signerte ingenting, jeg hadde og har fremdeles ingen kontakt med henne. Hun solgte huset de delte sammen for 11 år siden. (Dette fant jeg ut i dag..) Alt dette skjedde i en tid hvor jeg sleit med psyken og jeg har brukt liten tid på å tenke på noe av dette, men etter en samtale med en venninne som har nylig gått gjennom lignende situasjon så ble jeg veldig usikker på hvorfor jeg aldri fikk min del av arven da min fars enke solgte boligen? Siden det er over ti år siden antar jeg jo at saken er foreldet og om jeg noensinne hadde krav på noen penger så har det utgått nå. Hva ville dere gjort i en sånn situasjon? Jeg tviler på at det er snakk om mye penger men det føles jo veldig trist å ikke arve noe fra min biologiske far. Spesielt siden han aldri ga meg noe da han levde. Anonymkode: 07ee6...5b6 1
Brunello Skrevet i går, 16:48 #2 Skrevet i går, 16:48 Du må sjekke om ektefellen sitter i uskifte. Skal vel egentlig ikke gå, men sjekk. Da løper foreldelsen fra uskifteboet gjøres opp. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:05 #3 Skrevet i går, 17:05 Før din far døde, signerte du på at kona kunne sitte i uskifte? Var du myndig før din far døde? Anonymkode: 0f98a...411 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:22 #4 Skrevet i går, 17:22 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Før din far døde, signerte du på at kona kunne sitte i uskifte? Var du myndig før din far døde? Anonymkode: 0f98a...411 Nei, jeg har ikke signert noe, men vet at søsken har signert. Min fars enke solgte deres felles bolig kort tid etter min fars død. Anonymkode: 07ee6...5b6
AnonymBruker Skrevet i går, 17:24 #5 Skrevet i går, 17:24 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, jeg har ikke signert noe, men vet at søsken har signert. Min fars enke solgte deres felles bolig kort tid etter min fars død. Anonymkode: 07ee6...5b6 Alle særkullsbarna må signere for at gjenlevende ektefelle kan sitte i uskifte. Om du ikke signerte, eller ikke var myndig, så har ikke enken lov til å sitte i uskifte. Da har du en sak. Anonymkode: 0f98a...411 2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:29 #6 Skrevet i går, 17:29 Ta kontakt med tingretten der du bor og hør om det ble skiftet etter din far eller om det ved en feiltagelse har blitt slik at hun sitter i uskifte. Dersom det ble utført et skifte etter dødsfallet, kunne de andre gjennomføre det praktiske uten din fullmakt, ettersom du ikke skrev på. Skifteattesten utstedes til de som skriver under erklæringen om privat skifte, og disse kan handle uten fullmakt fra arvinger som ikke skriver under, Men selv om du ikke skrev på, skulle du hatt din rettmessige del, men det er ingen offentlige instanser som sjekker om det faktisk skjer, det må man følge med på selv. Dette er nå foreldet og det å saksøke noen om noe slik, vil uansett koste veldig mye. Så dersom du vil ha noe etter ham, er nok din eneste mulighet å spørre om hun eller andre slektninger har noen gjenstander du kan få. Men om hun ved en feiltagelse sitter i uskifte er saken en annen - da er ikke arveoppgjøret gjort ennå. Anonymkode: aaaf7...92f
AnonymBruker Skrevet i går, 17:30 #7 Skrevet i går, 17:30 Det at hun selger boligen endrer ikke formuesforholdene. Mulig hadde de så mye gjeld at når den var oppgjort var boet etter din far ikke større enn at hans kone fikk sin minstearv. Du må gå gjennom dokumentene du fikk og derfra vurdere hvordan du går videre. Anonymkode: 22190...f66 2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:39 #8 Skrevet i går, 17:39 Boligsalget er irrelevant. Hvis din far hadde netto formue som oversteg pliktdelsarven til kona, skulle du hatt din andel helt uavhengig av boligen. I praksis betyr det at kona skulle ha kjøpt din fars andel av huset, av dødsboet. Når boet så hadde gjort opp gjeld, skulle resterende beløp vært fordelt til arvingene. Dermed hadde kona eid hele huset alene, mens din fars arvinger hadde fått farsarven. Men som den over her skrev: hvis det ikke var noe å arve, er det jo ikke rart at du ikke fikk noe. En annen mulighet er jo at de hadde særeie og at det var kona som eide huset alene. Anonymkode: 75078...a2c 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:51 #9 Skrevet i går, 18:51 Dette er ikke så enkelt som enkelte på kg gir inntrykk av. Du aner f.eks ingenting om det økonomiske forholdet mellom din fwr og kona, og hvem som eide hva og i hvilken prosent. I utgangspunktet er det hele foreldet, men den eneste som kan svare deg si kkert er en advokat, så anbefaler det å ta kontakt med en. Å unnlate å signere er også et valg, og alle valg kommer med konsekvenser. Anonymkode: fd929...d92 6
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #10 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er ikke så enkelt som enkelte på kg gir inntrykk av. Du aner f.eks ingenting om det økonomiske forholdet mellom din fwr og kona, og hvem som eide hva og i hvilken prosent. I utgangspunktet er det hele foreldet, men den eneste som kan svare deg si kkert er en advokat, så anbefaler det å ta kontakt med en. Å unnlate å signere er også et valg, og alle valg kommer med konsekvenser. Anonymkode: fd929...d92 Gjelder dette også om man ikke en gang har blitt varslet om dødsfallet? Hva vil være alternativet til å ikke signere? Jeg spør fordi jeg ikke kan nok om arveloven. Anonymkode: d8534...56b
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Skrevet 23 timer siden Brunello skrev (4 timer siden): Du må sjekke om ektefellen sitter i uskifte. Skal vel egentlig ikke gå, men sjekk. Da løper foreldelsen fra uskifteboet gjøres opp. Hva betyr å sitte i uskifte? Hvor finner man ut om foreldelse? Jeg er en annen enn trådstarter som spør, og jeg kan ikke nok om arv. Jeg synes begrepene er noe vanskelige å forstå Anonymkode: d8534...56b
Brunello Skrevet 23 timer siden #12 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva betyr å sitte i uskifte? Hvor finner man ut om foreldelse? Jeg er en annen enn trådstarter som spør, og jeg kan ikke nok om arv. Jeg synes begrepene er noe vanskelige å forstå Anonymkode: d8534...56b Å sitte i uskiftet bo betyr at avdødes ektefelle overtar alt uten at arvingene får noe før lengstlevende dør (eller skiftet boet). Hovedregelen er at man bare kan sitte i uskifte med felles barn, siden de da arver alt til slutt. Men man kan godkjenne at sin forelders nye ektefelle gjør det også. 2 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #13 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ta kontakt med tingretten der du bor og hør om det ble skiftet etter din far eller om det ved en feiltagelse har blitt slik at hun sitter i uskifte. Dersom det ble utført et skifte etter dødsfallet, kunne de andre gjennomføre det praktiske uten din fullmakt, ettersom du ikke skrev på. Skifteattesten utstedes til de som skriver under erklæringen om privat skifte, og disse kan handle uten fullmakt fra arvinger som ikke skriver under, Men selv om du ikke skrev på, skulle du hatt din rettmessige del, men det er ingen offentlige instanser som sjekker om det faktisk skjer, det må man følge med på selv. Dette er nå foreldet og det å saksøke noen om noe slik, vil uansett koste veldig mye. Så dersom du vil ha noe etter ham, er nok din eneste mulighet å spørre om hun eller andre slektninger har noen gjenstander du kan få. Men om hun ved en feiltagelse sitter i uskifte er saken en annen - da er ikke arveoppgjøret gjort ennå. Anonymkode: aaaf7...92f Det virker veldig rart at ingen passer på? Jeg har hørt noe om bostyrer, jeg trodde det var en som passer på at arven blir riktig? Hvordan finner man ellers ut av rettmessig del hvis man ikke har noe kontakt og hva gjør man hvis man har fått for lite? Jeg er ikke trådstarter men er ung og kan lite om arv. Hvordan blir dere så flinke på dette? Går man på kurs?Begreper som uskifte og pliktdelsarv er ukjente for meg. Anonymkode: d8534...56b
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #14 Skrevet 23 timer siden Brunello skrev (1 minutt siden): Å sitte i uskiftet bo betyr at avdødes ektefelle overtar alt uten at arvingene får noe før lengstlevende dør (eller skiftet boet). Hovedregelen er at man bare kan sitte i uskifte med felles barn, siden de da arver alt til slutt. Men man kan godkjenne at sin forelders nye ektefelle gjør det også. Tusen takk. Jeg er ganske ung og uvitende om arv. Det hjelper å få det forklart med teskje, tusen takk! Begrepene er greske, men hvis uskiftet bo betyr at boet/ huset og eiendeler ikke har skiftet hender, da gir det mening. Men jeg forstod ikke helt hva som menes med "eller skiftet boet". Jeg forstod ikke om det betyr at ektefallen har overtatt alt, men likevel skiftet boet. For da forstod jeg ikke dette likevel! Anonymkode: d8534...56b
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #15 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk. Jeg er ganske ung og uvitende om arv. Det hjelper å få det forklart med teskje, tusen takk! Begrepene er greske, men hvis uskiftet bo betyr at boet/ huset og eiendeler ikke har skiftet hender, da gir det mening. Men jeg forstod ikke helt hva som menes med "eller skiftet boet". Jeg forstod ikke om det betyr at ektefallen har overtatt alt, men likevel skiftet boet. For da forstod jeg ikke dette likevel! Anonymkode: d8534...56b Å skifte betyr å fordele arven, enkelt sagt. Hvis gjenlevende ektefelle sitter i uskifte (dvs "passer på" den avdødes verdier), kan den gjenlevende lilevel velge å skifte senere, man må ikke sitte i uskifte helt til man dør. F.eks hvis den gjenlevende har lyst å gifte seg på nytt, så må det skiftes først, for man kan ikke gifte seg mens man sitter i uskifte. Anonymkode: 75078...a2c 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #16 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk. Jeg er ganske ung og uvitende om arv. Det hjelper å få det forklart med teskje, tusen takk! Begrepene er greske, men hvis uskiftet bo betyr at boet/ huset og eiendeler ikke har skiftet hender, da gir det mening. Men jeg forstod ikke helt hva som menes med "eller skiftet boet". Jeg forstod ikke om det betyr at ektefallen har overtatt alt, men likevel skiftet boet. For da forstod jeg ikke dette likevel! Anonymkode: d8534...56b Hvor gammel var du den gangen? Fikk din far barn med kona? Anonymkode: df022...593
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #17 Skrevet 14 timer siden Du bør kontakte advokat som har arverett som et spesialfelt. Først da vil du kunne få kvalifiserte svar som gjelder for din sak. Det koster "litt", men vil kunne være veldig lønnsomt dersom det viser seg at du har krav på arv fra din far. Anonymkode: 98ba5...5c5 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #18 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tusen takk. Jeg er ganske ung og uvitende om arv. Det hjelper å få det forklart med teskje, tusen takk! Begrepene er greske, men hvis uskiftet bo betyr at boet/ huset og eiendeler ikke har skiftet hender, da gir det mening. Men jeg forstod ikke helt hva som menes med "eller skiftet boet". Jeg forstod ikke om det betyr at ektefallen har overtatt alt, men likevel skiftet boet. For da forstod jeg ikke dette likevel! Anonymkode: d8534...56b Her er gode og offentlige forklaringer på alle disse begrepene: https://www.helsenorge.no/doden/arv-og-skifte-av-boet/ og https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/forskjellige-former-for-skifte/ Anonymkode: 74b3a...182
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #19 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det virker veldig rart at ingen passer på? Jeg har hørt noe om bostyrer, jeg trodde det var en som passer på at arven blir riktig? Anonymkode: d8534...56b Det hadde blitt for omfattende og ressurskrevende om staten skulle vært involvert i alle skifter, derfor gjør man det privat i de fleste tilfeller. Der det blir konflikter, bruker man enten private advokater for mekling eller domstolene (offentlig skifte). Bobestyrer kan være hvem som helst, så lenge de som har fått utstedt skiftattest i sitt navn er enige. Det kan være en av arvngene, hvilken som helst annen privatperson eller en advokat. Anonymkode: aaaf7...92f
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #20 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er ikke trådstarter men er ung og kan lite om arv. Hvordan blir dere så flinke på dette? Går man på kurs?Begreper som uskifte og pliktdelsarv er ukjente for meg. Anonymkode: d8534...56b Jeg vil tro mange av oss dessverre har vært gjennom et skifte eller flere, da lærer man seg det jo. Anonymkode: aaaf7...92f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå