AnonymBruker Skrevet 17. august #21 Skrevet 17. august Kjenner flere jenter med gode karakterer, også i realfag, som er lærlinger i mur, rørlegger, bilmekaniker, restaurant og matfag. De møter mye fordommer om at de «måtte» velge YF. Slike fordommer kommer ofte fra foreldre og særlig fra mødre (sorry. Nothing personal, just facts) Foreldre i dag har liten kunnskap om hva YF er og hvilke muligheter det gir, også til høyere utdanning. Det er egne løp for høyere utdanning via YF for den som ønsker det. Det er også veldig mange flere utdanningsmuligheter og yrkesmuligheter enn de fleste vet. Framtidsyrker er helse. Ingen tvil om det. Helseyrker kan være veldig mye, og trenger ikke være pasientrettet, heller. Mange helsefaglige stillinger privat og offentlig. Matfag er det også stor mangel på fagfolk. Tilberedning av mat, men også kokk, slakter, pølsemaker i dagligvarehandelen og industriell matproduksjon er godt betalt og lett å få jobb for fagfolk. Mangel på bakere. Man kan jobbe offentlig, privat, på sykehus, Color Line og cruiseskip, hoteller - men også jobbe med kosthold og folkehelse administrativt, i folkeopplysning eller i opplæring. Mange av disse er det muligheter for høyere utdanning, jobbe i utlandet, studere videre i utlandet. Gjør det ungdommen liker og har lyst til å lære mer om her og nå. La veien bli til mens man går. Men lurer man på hva som er sikre yrkesvalg for jobb og muligheter, så vil jeg si helse og mat. Anonymkode: 1e7f3...057 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #22 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjenner flere jenter med gode karakterer, også i realfag, som er lærlinger i mur, rørlegger, bilmekaniker, restaurant og matfag. De møter mye fordommer om at de «måtte» velge YF. Slike fordommer kommer ofte fra foreldre og særlig fra mødre (sorry. Nothing personal, just facts) Foreldre i dag har liten kunnskap om hva YF er og hvilke muligheter det gir, også til høyere utdanning. Det er egne løp for høyere utdanning via YF for den som ønsker det. Det er også veldig mange flere utdanningsmuligheter og yrkesmuligheter enn de fleste vet. Framtidsyrker er helse. Ingen tvil om det. Helseyrker kan være veldig mye, og trenger ikke være pasientrettet, heller. Mange helsefaglige stillinger privat og offentlig. Matfag er det også stor mangel på fagfolk. Tilberedning av mat, men også kokk, slakter, pølsemaker i dagligvarehandelen og industriell matproduksjon er godt betalt og lett å få jobb for fagfolk. Mangel på bakere. Man kan jobbe offentlig, privat, på sykehus, Color Line og cruiseskip, hoteller - men også jobbe med kosthold og folkehelse administrativt, i folkeopplysning eller i opplæring. Mange av disse er det muligheter for høyere utdanning, jobbe i utlandet, studere videre i utlandet. Gjør det ungdommen liker og har lyst til å lære mer om her og nå. La veien bli til mens man går. Men lurer man på hva som er sikre yrkesvalg for jobb og muligheter, så vil jeg si helse og mat. Anonymkode: 1e7f3...057 …vil bare legge til at i dag velger man ikke yrke for hele livet. Det er like bra å velge et yrke for noen år framover. Den erfaringen kan bli nettopp det man trenger for det neste steget på veien. Ingen vet sikkert hvilke yrker som finnes om 30-40 år. Noen er borte, noen er helt forandret - noen yrker er helt nye. Anonymkode: 1e7f3...057
AnonymBruker Skrevet 17. august #23 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men ikke paramedic, det er en bachelor. Vanskelig å komme inn, og fysiske krav. Anonymkode: 08644...7dc Halve Norge kjemper om noen få jobber som paramedic, for å sette det litt på spissen Anonymkode: 02524...a86 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #24 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men ikke paramedic, det er en bachelor. Vanskelig å komme inn, og fysiske krav. Anonymkode: 08644...7dc Fleste jeg kjenner har gått via ambulansefager og ikke via almenfag. Kjenner 6 stykker som har gått den veien. De tar da 2 år lære og så tar de et år påbygg og så inn. Og får og da tilleg fordi de har fagbrev i bunn. Noe en del ikke vet. Og blir til tider prioritert fordi de alt har erfaring via de som kun har gått mesteparten via studiespes Anonymkode: e8496...8c1
Juliv Skrevet 18. august #25 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke som ambulanse arbeider der er vg 1 helse og så vg2 ambulanse fag Anonymkode: e8496...8c1 Det er to forskjellige utdanningsløp. Ambulansefag er vgs. Paramedisin er en bachelorutdanning og krever studiekompetanse. Derfor er studiespesialisering et fornuftig valg hvis målet hennes først og fremst er å studere paramedisin eller søke Politihøgskolen, samtidig som hun holder langt flere studiemuligheter åpne. Jeg er generelt ikke tilhenger av yrkesfag med mindre ungdommen har åpenbare faglige begrensninger. Har man forutsetninger for å klare studiespesialisering, synes jeg det er unødvendig å snevre inn mulighetene allerede på videregående.
AnonymBruker Skrevet 18. august #26 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Mitt ene barn går på ungdomsskolen nå. Ønsker ikke noe innen helse eller barn. Hva er gode studievalg for fremtiden. Jeg skjønner selvfølgelig at dette handler om ungdommen og deres ønsker men vil gjerne kunne gi råd. Og ser ikke for meg henne som elektriker eller rørlegger, sorry til alle YF-tilhengere. Jeg sier til henne at hun må tenke på å velge et yrke hun kan bli eldre i, det tror jeg er lurt. mange yrker er fine når du er ung og frisk og tunge å være i som godt voksen. Anonymkode: d724d...c23 Ingeniør, eiendomsmegler, takstmann/ kvinne, teknologi, marinbiolog, HR, lektor. Anonymkode: 900a7...406 1 1
Juliv Skrevet 18. august #27 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fleste jeg kjenner har gått via ambulansefager og ikke via almenfag. Kjenner 6 stykker som har gått den veien. De tar da 2 år lære og så tar de et år påbygg og så inn. Og får og da tilleg fordi de har fagbrev i bunn. Noe en del ikke vet. Og blir til tider prioritert fordi de alt har erfaring via de som kun har gått mesteparten via studiespes Anonymkode: e8496...8c1 At mange du kjenner har gått den veien, betyr ikke at det er den beste eller enkleste veien inn. Og påstanden om at man blir prioritert på paramedisin fordi man har gått ambulansefag, er bare tull og stemmer overhodet ikke. Det er ikke slik opptaket fungerer. Dessuten så blander du tilleggspoeng i ordinær kvote og førstegangsvitnemålskvoten. Det er misvisende å fremstille fagbrev som om det gir en egen fordel eller prioritet ved opptaket. Hvis målet er bachelor i paramedisin, er studiespesialisering rett og slett den korteste og beste veien. Tre år på studiespesialisering, mot to år på skole + to år i lære og deretter påbygg for å få generell studiekompetanse. Man bruker altså fort to år ekstra før man i det hele tatt kan begynne på den samme bacheloren. Yrkesfag er som regel den lengste veien til høyere utdanning. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #28 Skrevet 18. august Juliv skrev (8 timer siden): Det er to forskjellige utdanningsløp. Ambulansefag er vgs. Paramedisin er en bachelorutdanning og krever studiekompetanse. Derfor er studiespesialisering et fornuftig valg hvis målet hennes først og fremst er å studere paramedisin eller søke Politihøgskolen, samtidig som hun holder langt flere studiemuligheter åpne. Jeg er generelt ikke tilhenger av yrkesfag med mindre ungdommen har åpenbare faglige begrensninger. Har man forutsetninger for å klare studiespesialisering, synes jeg det er unødvendig å snevre inn mulighetene allerede på videregående. Takk for svar Juliv. Jeg blir så sliten av alle som hausser opp YF for en hver pris. Det jeg ser er at mange av yrkesfagene er fag som sliter ut folk der du må skifte beite etter noen år og som kvinne ender du ofte opp i yrker som desverre er lavtlønte. Jeg ønsker at barnet mitt skal ha alle muligheter i livet og selvsagt skal hun få finne seg en yrkesvei som passer henne og hennes interesser. Anonymkode: d724d...c23 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #29 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (23 timer siden): Mitt ene barn går på ungdomsskolen nå. Ønsker ikke noe innen helse eller barn. Hva er gode studievalg for fremtiden. Jeg skjønner selvfølgelig at dette handler om ungdommen og deres ønsker men vil gjerne kunne gi råd. Og ser ikke for meg henne som elektriker eller rørlegger, sorry til alle YF-tilhengere. Jeg sier til henne at hun må tenke på å velge et yrke hun kan bli eldre i, det tror jeg er lurt. mange yrker er fine når du er ung og frisk og tunge å være i som godt voksen. Anonymkode: d724d...c23 Rørleggere og byggfolk blir bedre likt. IT verden i Oslo er redusert til https://www.vg.no/nyheter/i/8px8jW/tidligere-daglig-leder-paagrepet-i-lindeberg-saken (er kinda litt for mange slike greier opp mot IT selskap i Oslo), mye skittent som skjer for å holde økonomien oppe. Anonymkode: 88e55...8dc
AnonymBruker Skrevet 18. august #30 Skrevet 18. august Så IT person er noe en bør tenke over, om det er noe en ønsker å bli. Anonymkode: 88e55...8dc
AnonymBruker Skrevet 18. august #31 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Fleste jeg kjenner har gått via ambulansefager og ikke via almenfag. Kjenner 6 stykker som har gått den veien. De tar da 2 år lære og så tar de et år påbygg og så inn. Og får og da tilleg fordi de har fagbrev i bunn. Noe en del ikke vet. Og blir til tider prioritert fordi de alt har erfaring via de som kun har gått mesteparten via studiespes Anonymkode: e8496...8c1 De blir ikke prioritert inn pga de har fagbrev i bunnen, nei. Akkurat som at helsefagarbeidere ikke blir prioritert inn på sykepleierutdanningen. Man får plass basert på karakterer og evt tilleggspoeng. Å ta fagbrev + påbygg tar to år ekstra, sammenlignet med studiespesialisering. Man må fremdeles ha (meget) gode karakterer og møte de fysiske kravene. Anonymkode: 08644...7dc 1
Juliv Skrevet 18. august #32 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Takk for svar Juliv. Jeg blir så sliten av alle som hausser opp YF for en hver pris. Det jeg ser er at mange av yrkesfagene er fag som sliter ut folk der du må skifte beite etter noen år og som kvinne ender du ofte opp i yrker som desverre er lavtlønte. Jeg ønsker at barnet mitt skal ha alle muligheter i livet og selvsagt skal hun få finne seg en yrkesvei som passer henne og hennes interesser. Anonymkode: d724d...c23 Mange som anbefaler yrkesfag tenker kortsiktig: raskt ut i jobb og tidlig inntekt. Og alle kjenner selvfølgelig «en elektriker» eller «en tømrer» som tjener kjempebra. Men personlig erfaring er ikke representativ. Den mindre behagelige siden er at mange kan stå som 45-åringer i fysisk krevende jobber, med helseplager og et lønnstak som ble nådd for lenge siden. Da er det plutselig ikke så enkelt å «bare bytte retning». Omskolering koster både tid og penger når du er midt i livet med boliglån og forsørgeransvar. Jobb som 20-åring er ikke nødvendigvis det samme som et trygt arbeidsliv. At du setter deg inn i dette allerede mens hun går på ungdomsskolen og ønsker å veilede henne best mulig, gir henne et veldig godt utgangspunkt. Mange foreldre gidder ikke engang å sette seg ordentlig inn i disse valgene. Det kommer til å gå veldig fint med din datter🫶🏻😊
AnonymBruker Skrevet 18. august #33 Skrevet 18. august Juliv skrev (1 time siden): Mange som anbefaler yrkesfag tenker kortsiktig: raskt ut i jobb og tidlig inntekt. Og alle kjenner selvfølgelig «en elektriker» eller «en tømrer» som tjener kjempebra. Men personlig erfaring er ikke representativ. Den mindre behagelige siden er at mange kan stå som 45-åringer i fysisk krevende jobber, med helseplager og et lønnstak som ble nådd for lenge siden. Da er det plutselig ikke så enkelt å «bare bytte retning». Omskolering koster både tid og penger når du er midt i livet med boliglån og forsørgeransvar. Jobb som 20-åring er ikke nødvendigvis det samme som et trygt arbeidsliv. At du setter deg inn i dette allerede mens hun går på ungdomsskolen og ønsker å veilede henne best mulig, gir henne et veldig godt utgangspunkt. Mange foreldre gidder ikke engang å sette seg ordentlig inn i disse valgene. Det kommer til å gå veldig fint med din datter🫶🏻😊 Det er det jeg og tror. Legg så til at mange i typiske yrkesfag gjerne etablerer seg tidlig med familie for de kommer seg jo ut i jobb før de er 20, ofte med en partner som og har kort utdanning. Det er ikke det jeg håper på for mitt barn, ønsker hun skal ut og oppleve livet, bo i kollektiv og gjerne litt i utalndet om det er mulig. Anonymkode: d724d...c23 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #34 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er det jeg og tror. Legg så til at mange i typiske yrkesfag gjerne etablerer seg tidlig med familie for de kommer seg jo ut i jobb før de er 20, ofte med en partner som og har kort utdanning. Det er ikke det jeg håper på for mitt barn, ønsker hun skal ut og oppleve livet, bo i kollektiv og gjerne litt i utalndet om det er mulig. Anonymkode: d724d...c23 Enig med deg. I familien vår har vi 3 ungdommer som har tatt yrkesfag for få år siden. I begynnelsen var det fryktelig hauset opp hvor lukurativt og godt betalt det var. Mye overtid og ukurant arbeidstid. Alle vurderer nå enten videreutdanning eller omskolering. Det er ikke like gøy å stå ute om vinteren og jobbe, ligge på kne og trekke kabler, samt bo på brakkerigg når man er 40- 50 år. Anonymkode: 86ce6...636 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #35 Skrevet 18. august Jeg hadde nok tatt elektrofag, fagbrev, kjøpt leilighet og jobbet og deretter gått ingeniørfag. Anonymkode: 8e8f4...ddd 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #36 Skrevet 19. august Juliv skrev (På 18.8.2026 den 3.00): Det er to forskjellige utdanningsløp. Ambulansefag er vgs. Paramedisin er en bachelorutdanning og krever studiekompetanse. Derfor er studiespesialisering et fornuftig valg hvis målet hennes først og fremst er å studere paramedisin eller søke Politihøgskolen, samtidig som hun holder langt flere studiemuligheter åpne. Jeg er generelt ikke tilhenger av yrkesfag med mindre ungdommen har åpenbare faglige begrensninger. Har man forutsetninger for å klare studiespesialisering, synes jeg det er unødvendig å snevre inn mulighetene allerede på videregående. Det mange ikke er klar over, er at yrkesfag er helt ypperlig også for de som planlegger høyere utdanning. F.eks paramedic, da er det kun fordeler med Vg1 Helse- og oppvekst, Vg2 Ambulanse og Vg3 påbygg. Da får man generell studiekompetanse kombinert med kunnskap og ferdigheter knyttet til det yrket man skal ta høyere utdanning i. Og annen stor fordel med å gå den veien, er at man slipper 2. fremmedspråk 🙂 Mange har fått nok av det på ungdomsskolen 😉 Anonymkode: 9be88...4c6 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #37 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (22 timer siden): De blir ikke prioritert inn pga de har fagbrev i bunnen, nei. Akkurat som at helsefagarbeidere ikke blir prioritert inn på sykepleierutdanningen. Man får plass basert på karakterer og evt tilleggspoeng. Å ta fagbrev + påbygg tar to år ekstra, sammenlignet med studiespesialisering. Man må fremdeles ha (meget) gode karakterer og møte de fysiske kravene. Anonymkode: 08644...7dc Man kan gå rett fra Vg2 til påbygg. Det er ikke nødvendig å ta fagbrev først. Anonymkode: 9be88...4c6
AnonymBruker Skrevet 19. august #38 Skrevet 19. august Juliv skrev (På 18.8.2026 den 3.31): At mange du kjenner har gått den veien, betyr ikke at det er den beste eller enkleste veien inn. Og påstanden om at man blir prioritert på paramedisin fordi man har gått ambulansefag, er bare tull og stemmer overhodet ikke. Det er ikke slik opptaket fungerer. Dessuten så blander du tilleggspoeng i ordinær kvote og førstegangsvitnemålskvoten. Det er misvisende å fremstille fagbrev som om det gir en egen fordel eller prioritet ved opptaket. Hvis målet er bachelor i paramedisin, er studiespesialisering rett og slett den korteste og beste veien. Tre år på studiespesialisering, mot to år på skole + to år i lære og deretter påbygg for å få generell studiekompetanse. Man bruker altså fort to år ekstra før man i det hele tatt kan begynne på den samme bacheloren. Yrkesfag er som regel den lengste veien til høyere utdanning. Det er ikke riktig det du påstår om to år ekstra. MAN KAN GÅ RETT FRA VG2 TIL VG3 PÅBYGG. Altså at det blir totalt tre år på videregående skole med generell studiekompetanse. Da stiller man helt likt som de som har gått tre år på ST. Anonymkode: 9be88...4c6
AnonymBruker Skrevet 19. august #39 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (På 17.8.2026 den 13.59): Ap legger ned skoler i massevis. Bygder dør pga dette. Anonymkode: 0b491...0a5 Feil. Det er motsatt rekkefølge. Bygder dør, derfor legges det ned skoler. Anonymkode: 71d31...983 1
Juliv Skrevet 19. august #40 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det mange ikke er klar over, er at yrkesfag er helt ypperlig også for de som planlegger høyere utdanning. F.eks paramedic, da er det kun fordeler med Vg1 Helse- og oppvekst, Vg2 Ambulanse og Vg3 påbygg. Da får man generell studiekompetanse kombinert med kunnskap og ferdigheter knyttet til det yrket man skal ta høyere utdanning i. Og annen stor fordel med å gå den veien, er at man slipper 2. fremmedspråk 🙂 Mange har fått nok av det på ungdomsskolen 😉 Anonymkode: 9be88...4c6 Hvis målet er høyere utdanning, er studiespesialisering den direkte veien dit. Yrkesfag er laget for å gi yrkeskompetanse, og påbygg eksisterer nettopp fordi yrkesfag IKKE gir den kompetansen universitetet krever. På studiespesialisering fordeler man avgangsfag over tre år. Velger man påbygg, skal gjennom en stor mengde studieforberedende fag på ett år. Påbygg elever har både svakere karakterresultater og lavere sannsynlighet både for å fullføre videregående og senere fullføre en grad i høyere utdanning. Det at du mener noe annet sier mest om din evne til å sette deg inn i tilgjengelig informasjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå