Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt ene barn går på ungdomsskolen nå.

Ønsker ikke noe innen helse eller barn. Hva er gode studievalg for fremtiden.

Jeg skjønner selvfølgelig at dette handler om ungdommen og deres ønsker men vil gjerne kunne gi råd.

Og ser ikke for meg henne som elektriker eller rørlegger, sorry til alle YF-tilhengere.

Jeg sier til henne at hun må tenke på å velge et yrke hun kan bli eldre i, det tror jeg er lurt. mange yrker er fine når du er ung og frisk og tunge å være i som godt voksen.

Anonymkode: d724d...c23

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lærer er nok et av de sikreste valgene man kan ta. Det er så utrolig mange jobber som kan forsvinne de neste tiårene, men vi vil nok ikke fjerne lærerne siden barn trenger mennesker.

Man kan få jobb hvor som helst i Norge som lærer, og lønna er god. Og veldig lang ferie!

Anonymkode: 02524...a86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jurist, politi, kriminalomsorgen. 

Lærer (både barnehagelærer, grunnskolelærer og vgs-nivå). 

Anonymkode: 9be88...4c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jurist, politi, kriminalomsorgen. 

Lærer (både barnehagelærer, grunnskolelærer og vgs-nivå). 

Anonymkode: 9be88...4c6

Kriminalomsorgen er det fengselsbetjent? Vil du si jurist er et trygt valg?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun ikke tenker å gå yrkesfag på VGS, så er vel det sikreste å tenke at hun skal søke studiespesialisering og bruke de årene på å finne ut hva slags fag hun liker, og hva hun kunne tenke seg å studere videre. 

Og da kommer jo gjerne spørsmålene, hva liker hun best, og hva er hun god på? 

Er matte noe hun tar lett? eller er det noe hun synes er slitsomt og vanskelig? 
Hva med språk? Er hun en som synes det er lett og spennende med forskjellige språk? 
Evt. sosialt samspill noe hun er god på? 

Det er mulig det er mange yrker som blir borte, men jeg tror det er en stund til maskinene klarer å ta over ting som har med samspill og samarbeid å gjøre. 
Vi kommer nok fortsatt til å trenge psykologer, jurister, leger, sykepleiere, hjelpepleiere, folk som kan forhandlinger osv. 

Det er også slik at du ikke er tvunget til å bli i det yrket du velger som 16-åring for resten av livet. Det er mulig å ta kurs, viderutdanning og omskolering. Livet er langt, og det er lov å ta nye valg underveis. 
jeg tror det er viktig å formidle til ungdom. De opplever nok stress og press som det er. De må lære å ta valg, uten å være redd for at valgene får kjempestore konsekvenser. 

Det er i dag også mulig å bytte underveis i VGS. Mye mer enn det var før. 

Anonymkode: 4b12b...5f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lærer er nok et av de sikreste valgene man kan ta. Det er så utrolig mange jobber som kan forsvinne de neste tiårene, men vi vil nok ikke fjerne lærerne siden barn trenger mennesker.!

Anonymkode: 02524...a86

Her er eg djupt ueinig. 

Eg er lærar, og har sett korleis den eine etter den andre har vorte oppsagt dei siste åra pga. "overtallighet". 

Norske kvinner får om lag 1,6 ungar kvar. Ein treng eit tal over 2 for å halde folketalet stabilt. Samstundes er så å seie alle politiske parti einige om at ein skal ha minst mogleg innvandring til Noreg.

Altså: elevtalet synk, nesten over alt.

Kommuneøkonomien ligg også med knekt rygg, og signalet ein får frå stat- og embetsverk, er at ein må flytte ressursar bort frå oppvekst, og til eldreomsorg. Dette er grunnen til at skole etter skole blir nedlagt, sjølv om elevtalet ikkje er så gale. 

Ja, ein vil nok trenge lærarar framover, men det er allereie alt for mange av oss i landet. Unntaket er på skikkeleg små stader langt unna storbyane. Der treng ein lærarar, og der kjem ein til å få jobb som lærar om ein søker. Men i mesteparten av landet er det ganske magert no, og det ser eg ingen grunn til at det ikkje skal halde fram med å vera i åra som kjem.

Skrevet

Ut i fra det du tenker så høres det jo ut som almennfag er veien å gå, så da har hun 3 år til å bestemme seg på. Man går jo ikke juristlinja på vgs uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Undervisning over nett fører til mindre behov for lærere.....

Anonymkode: 0b491...0a5

AnonymBruker
Skrevet
Fossegrimen skrev (5 minutter siden):

Her er eg djupt ueinig. 

Eg er lærar, og har sett korleis den eine etter den andre har vorte oppsagt dei siste åra pga. "overtallighet". 

Norske kvinner får om lag 1,6 ungar kvar. Ein treng eit tal over 2 for å halde folketalet stabilt. Samstundes er så å seie alle politiske parti einige om at ein skal ha minst mogleg innvandring til Noreg.

Altså: elevtalet synk, nesten over alt.

Kommuneøkonomien ligg også med knekt rygg, og signalet ein får frå stat- og embetsverk, er at ein må flytte ressursar bort frå oppvekst, og til eldreomsorg. Dette er grunnen til at skole etter skole blir nedlagt, sjølv om elevtalet ikkje er så gale. 

Ja, ein vil nok trenge lærarar framover, men det er allereie alt for mange av oss i landet. Unntaket er på skikkeleg små stader langt unna storbyane. Der treng ein lærarar, og der kjem ein til å få jobb som lærar om ein søker. Men i mesteparten av landet er det ganske magert no, og det ser eg ingen grunn til at det ikkje skal halde fram med å vera i åra som kjem.

Ap legger ned skoler i massevis. Bygder dør pga dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ap legger ned skoler i massevis. Bygder dør pga dette.

Det leggjast ned like mange skoler i kommunar kor Høgre styrer, t.d. min eigen kommune.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis hun ikke tenker å gå yrkesfag på VGS, så er vel det sikreste å tenke at hun skal søke studiespesialisering og bruke de årene på å finne ut hva slags fag hun liker, og hva hun kunne tenke seg å studere videre. 

Og da kommer jo gjerne spørsmålene, hva liker hun best, og hva er hun god på? 

Er matte noe hun tar lett? eller er det noe hun synes er slitsomt og vanskelig? 
Hva med språk? Er hun en som synes det er lett og spennende med forskjellige språk? 
Evt. sosialt samspill noe hun er god på? 

Det er mulig det er mange yrker som blir borte, men jeg tror det er en stund til maskinene klarer å ta over ting som har med samspill og samarbeid å gjøre. 
Vi kommer nok fortsatt til å trenge psykologer, jurister, leger, sykepleiere, hjelpepleiere, folk som kan forhandlinger osv. 

Det er også slik at du ikke er tvunget til å bli i det yrket du velger som 16-åring for resten av livet. Det er mulig å ta kurs, viderutdanning og omskolering. Livet er langt, og det er lov å ta nye valg underveis. 
jeg tror det er viktig å formidle til ungdom. De opplever nok stress og press som det er. De må lære å ta valg, uten å være redd for at valgene får kjempestore konsekvenser. 

Det er i dag også mulig å bytte underveis i VGS. Mye mer enn det var før. 

Anonymkode: 4b12b...5f5

Takk for svar.

Hun er ikke spesielt glad i matte og naturfag nei.

Liker nok bedre språkfag.

Det hun virkelig trives med er ting innen beredskap og friluftsliv.

jeg er enig i at det kan tas omvalg underveis. De færreste blir værende der de starter opp og det finnes alltid mange nye dører som kan åpne seg.

Og samtidig så er det jo i ungdomsårene at man virkelig kan satse på seg selv og velge fritt. Så det er viktig å benytte seg av det. Det er ikke alle som har det i seg å starte på et langt studie når de er 30+

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...