Gjest linnnea Skrevet 26. april 2006 #1 Skrevet 26. april 2006 Jeg er en jente på 26 år som nettopp har fått vite at jeg har asperger syndrom. Jeg har vært innlagt tre ganger og på den siste innleggelsen så fikk jeg diagnosen asperger syndrom. Etter at jeg fikk den diagnosen så skal jeg ikke bli innlagt mere. Hvorfor? Psykologen sa at folk med asperger syndrom ikke skal være innlagt. Fordi de som har dette ikke skal oppsøke ting som gir en angst sa hun. Men jeg skjønte ikke. Hvordan kan jeg bli frisk da? Psykologen sendte en henvisning til habliteringsteamet ved sykehuset. Og de har snakket med psykologen. Hva gjør habliteringsteam?
ashera Skrevet 26. april 2006 #2 Skrevet 26. april 2006 Hei Linnea! Habilitering er "Planmessig arbeid for at den som har medfødte eller tidlig ervervede funksjonshemninger pga. sykdom, skade eller lyte skal bevare og utvikle funksjonsevnen med sikte på størst mulig grad av selvstendighet og livskvalitet på egne premisser" (sitat fra Volven, nasjonal database for helsetjenesten) Rent språklig betyr habilitering betyr "å settes i stand til". Habiliteringsteamet oppgave er altså å forsøke å sette deg i stand til å finne løsninger som gjør at du lettere kan leve med de problemene som asperger gir deg i hverdagen. Les mer her om hva habilitering og habiliteringsteam er for noe. Når skal du til habilitering da? Har du fått time allerede, eller er det lang ventetid? Fortell oss hvordan det går, da.
Wonderwoman Skrevet 27. april 2006 #3 Skrevet 27. april 2006 Asperger syndrom er en diagnose du må leve med resten av livet. Det lar seg ikke kurere. Habiliteringsteamet kan hjelpe deg å leve med dette.
Gjest linnnea Skrevet 28. april 2006 #4 Skrevet 28. april 2006 Ja, det er så vondt å vite at det ikke går ann å behandle asperger syndrom. At jeg må leve sånn resten av livet. Jeg har også angst og depresjon. Tillknytta asperger syndrom. Slitsomt å ha så mye å stri med. Det er psykologen min som snakker med habliteringsteamet, og ikke jeg. jeg slapp visst å måte de. Jeg tør ikke det heller. Men psykologen min har hatt et møte med de for å snakke om meg. Flaut.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #5 Skrevet 29. april 2006 Hvordan kan du ha fått diagnose på asberger viss du ikke har møtt de på Habiliterings teamet? Min datter måtte til utredning der i to dager,pluss at de har hatt hjemme besøk her og de har observert henne i barnehagen i nesten 6 mnd før de kunne sette en diagnose på henne. Hab teamet som vi tilhører er iallefall veldig dyktige, de legger ting til rette for oss hele tiden, de vet liksom ikke hva godt de kan gjøre og ikke minst er de veldig flinke til å opplyse oss om hva vi har rett på av hjelp og støtte, på bokstavbarna.no finner du mye info og mange som er i samme situasjon, så der kan det være litt å hente!! Ønsker deg lykke til!!
Callie Skrevet 29. april 2006 #6 Skrevet 29. april 2006 Hei Linnea, Så flott at du endelig har fått en diagnose! *klem* Jeg har vært bekymret for deg. Lenge siden jeg har vært inn på kg-forum, men jeg husker deg og historien din godt. Godt å se at du fortsatt er her. Nå som du har en diagnose, så vet du iallefall at det ikke er din egen feil at du er som du er. Jeg håper du kan få hjelp til å fungere bedre nå. Stor klem!
Gjest linnnea Skrevet 29. april 2006 #7 Skrevet 29. april 2006 Hvordan kan du ha fått diagnose på asberger viss du ikke har møtt de på Habiliterings teamet? Min datter måtte til utredning der i to dager,pluss at de har hatt hjemme besøk her og de har observert henne i barnehagen i nesten 6 mnd før de kunne sette en diagnose på henne. Hab teamet som vi tilhører er iallefall veldig dyktige, de legger ting til rette for oss hele tiden, de vet liksom ikke hva godt de kan gjøre og ikke minst er de veldig flinke til å opplyse oss om hva vi har rett på av hjelp og støtte, på bokstavbarna.no finner du mye info og mange som er i samme situasjon, så der kan det være litt å hente!! Ønsker deg lykke til!! ← Jeg ble utredet ved dps på poliklinikken av psykolog og mens jeg var innlagt på psykehuset. Jeg har ikke fått noe annet hjelp fra habliteringsteamet. Hva slags hjelp er det du har fått? Og hvordan fikk du dette? Kanskje det er forskjell på barn og voksen, men jeg har ikke fått mere hjelp etter at habliteringsteamet kom inn på banen. De har bare hatt et møte med psykologen. Og ikke noe mer. Hmm..
ashera Skrevet 30. april 2006 #8 Skrevet 30. april 2006 Hei Linnea - ikke si at det er flaut at psykologen din snakker med teamet, da. Det er jo bra, så er du sikker på at det blir en kontiuitet i hjelpen du får. Lykke til!
Gjest Gjest_maryjane_* Skrevet 17. desember 2007 #9 Skrevet 17. desember 2007 Å få vite at man har asperger syndrom er kanskje et nederlag for enkelte, men det kan nok også være en befrielse og en begynnelse på en "personlig oppvåkning" om du bare vet hva Asperger egentlig er for noe. Både det skrevne og ikke minst, det uskrevne om "syndromet". Asperger er ikke en sykdom, men en persontype. Ofte har aspergere psykiske problemer. Men de, som alle andre, kan forandre seg slik at problemer reduseres eller forsvinner. (Man legges ikke inn pga asperger i seg selv, men pga andre ting.) Jeg har valset mellom mange psykologer opp gjennom min deprimerte tenåringstid..og da jeg 19-20 fikk jeg (endelig) konstantert asperger. Endelig fikk jeg svarene på "alt". Har lært utrulig mye om meg selv, og om mennesker generelt etter jeg fikk den diagnosen.
Gjest nextlife Skrevet 17. desember 2007 #11 Skrevet 17. desember 2007 I korte trekk,-og sånn rent generelt : Asperger er utviklingsforstyrrelse som er medfødt. Ofte viser den seg i form av vanskeligheter med kommunikasjon og problemer i forhold til sosial omgang, over,-eller undeutviklet grad av empati, og en overdrevet interesse for enkelte temaer/ting. Man kaller det ofte for "høyfungerende autisme"
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2007 #12 Skrevet 17. desember 2007 Ja, det er så vondt å vite at det ikke går ann å behandle asperger syndrom. At jeg må leve sånn resten av livet. Jeg har også angst og depresjon. Tillknytta asperger syndrom. Slitsomt å ha så mye å stri med. Det er psykologen min som snakker med habliteringsteamet, og ikke jeg. jeg slapp visst å måte de. Jeg tør ikke det heller. Men psykologen min har hatt et møte med de for å snakke om meg. Flaut. Jeg vil bare korrigere deg med at asperger ikke forandrer deg og ikke er en "sykdom" i ordets rette forstand. Det er bare et navn på en spesiell måte å være på, og en spesiell måte å tenke på, og ikke en sykdom som betyr at det er noe "galt" med deg som må fikses. Asperger betyr bare at du er litt annerledes enn alle andre, og akkurat den måten å være annerledes på heter asperger. Du må huske at du er akkurat den samme som det du var tidligere, og at du som person ikke forandrer deg bare fordi du har fått et navn knyttet til din måte å være på. Din angst og depresjon kan hjelpes, og det at det dinnes mennesker der ute som vet hvordan andre med apserger tenker og føler så kan de hjelpe deg med å få det bedre i livet ditt, og lære deg hvordan mennesker med din type tanker kan takkle hverdagen. Det handler bare om at du har en litt annerledes tankemåte og en annerledes måte å oppfatte ting på, og du kan lære om hvordan din måte er annerledes fra andres slik at du bedre kan forstå hvordan alt henger sammen. Når du får denne forståelsen vil dette for håpentligvis hjelpe på angsten din også. Det å få diagnosen asperger er på ingen måte en livstidsdom. Du bør se på det fra andre siden, det at du nå har fått et navn på din tenkemåte gjør ta andre lettere kan hjelpe deg til å faktisk få det bedre, fordi det finnes mye kunnskap om akkurat dette. Det er altså mye mer til hjelp, enn at det betyr at du for alltid er "syk", for syk det er du absoludt ikke, bare litt annerledes Selv har jeg dysleksi og har en del annerledes måte å lære på, å tenke på, å følge med på etc. Jeg ser ikke på meg selv som syk, og jeg kommer heller aldri til å bli "frisk", jeg er bare litt annerledes og mit tankesystem på noen områder er litt mindre effektive. Jeg har lært meg måter å gjøre ting litt annerledes på, slik at jeg fungerer godt og har fått en god utdannelse alikevel. Det samme kan gjelde for deg, du må bare lære hva som fungerer for akkurat din måte å være på. Lykke til, jeg håper de kan hjelpe deg og også lære deg mer om hva dette faktisk innebærer.
Trollmamma Skrevet 17. desember 2007 #13 Skrevet 17. desember 2007 Asperger er ikke en sykdom,men en tilstand. Den kan ikke behandles, men nå som du har fått en diagnose kan du få hjelp til å forstå din situasjon bedre, og hjelp til å fungere bedre i hverdagen. Depresjon derimot, er en sykdom, og den kan behandles. Håper du får god hjelp av habiliteringsteamet nå, og at både du (og du selv) klarer å se på deg selv som et menneske med asperger, ikke bare "en asperger". Depresjonen din er ikke mindre vesentlig bare fordi du nå har fått en diagnose, den bør tas på alvor uansett. Ønsker deg alt godt.
Gjest Gjest_Undrende_* Skrevet 24. januar 2008 #14 Skrevet 24. januar 2008 Vær lykkelig for at legen ba deg slippe psykiatrien. For å være frisk, må man være syk i dette samfunnet. Diagnoser har blitt "pop", og det er lønnsomt for helsemyndighetene og medarbeiderne deres. Anse deg som normal, og se systemet som sykt isteden for. Industrien tjener på å gjøre folk syke. Etterpå koser de seg med kartlegginger og tiltak samt behandlinger, som er med på å fylle opp pengesekken enda mer. Det spørs om ikke de som styrer dette samfunnet er enda sykere enn alle som får tildelt diagnoser til sammen. De som styrer burde blitt diagnosert med diagnosen Pengesyndromet!! En interessant side som bør leses: http://behindthecurtains.net/ Hilsen Undrende
Gjest Frk Åberg Skrevet 24. januar 2008 #15 Skrevet 24. januar 2008 Vær lykkelig for at legen ba deg slippe psykiatrien. For å være frisk, må man være syk i dette samfunnet. Diagnoser har blitt "pop", og det er lønnsomt for helsemyndighetene og medarbeiderne deres. Anse deg som normal, og se systemet som sykt isteden for. Det er synd at du føler det sånn, men det er ikke slik at systemet tjener på å sette diagnoser. Problemet er snarere motsatt; de som trenger og ønsker hjelp må vente alt for lenge før de får det. Det koster penger å ha folk innlagt - det er ikke noe man tjener på.
Gjest Gjest_mor_* Skrevet 31. mars 2008 #16 Skrevet 31. mars 2008 Sønnen min har nettopp fått diagnose Asberger, han har også adhd,noe som har erfaring med det ? hilsen slitenmor
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #17 Skrevet 31. mars 2008 Sønnen min har nettopp fått diagnose Asberger, han har også adhd,noe som har erfaring med det ? hilsen slitenmor Anbefaler deg bokstavbarna.no Fortrinnsvis for de med adhd, men asperger i tillegg er ikke helt uvanlig.
Gjest Gjest_Snusmumrikken_* Skrevet 21. mai 2008 #18 Skrevet 21. mai 2008 Asperger syndrom er en diagnose du må leve med resten av livet. Det lar seg ikke kurere. Habiliteringsteamet kan hjelpe deg å leve med dette. Dette var da ingen trøst, men mulig du har rett likevel. Men med teknologi kan MYE kureres. Kikk på Tom Bearden sin hjemmeside Scalar Wash, og les grundig. MYE å lese..huff.. Det finnes teknologi i dag som kan fjerne det meste. Men noen nekter å frigi dette. Det er ikke lønnsomt med friske mennesker. Det er STOR økonomisk vinning på sykdommer og diagnoser. Og disse organisasjonene er bare hjelperne til stormafian på toppen. Hvorfor tror du folk har sånn problemer med å få hjelp??? Mye kan helbredes, også genetiske sykdommer. Men legestanden og noen på toppen er ikke interessert i det, fordi de er redd for å miste rikdommen sin;-) HVA er ÅRSAKEN til Asperger sybdrom? Noen som har studert det? Burde ikke DET være VELDIG interessant, så kan man kanskje komme nærmere håpet OM en helbredelse. Asperger syndrom skyldes en organisk hjerneskade, som kan påvises med MRI scanning. Men dette er hemmeligstemplet, og om en Asperger om en slik scan, så kan hun eller han få det, men svaret de vil få, er "alt er normalt", ingen organisk lidelse i hjernen!!!! Men forskerne kan dokumentere dette!! Sjekk Folkehelseinstituttet sin webside!! Rikshospitalet bruker noe som kaller Funksjonell MRI scan, noe mer avansert, den finner feil i hjernen på Asperger (alle har samme feil i hjerne på samme sted), samt adhd og mange andre..men dette er hysj hysj...!! En trøst til den som spør her, det finnes HÅP!!!! Men ikke la noe lure deg trill rundt!!! En med Asperger syndrom, er nok resultatet av et mislykket forsøk på å skape det perfekte mennesket. Noe gikk feil for forskerne;-)
Gjest Gjest_ANONYM_* Skrevet 21. mai 2008 #19 Skrevet 21. mai 2008 Sønnen min har nettopp fått diagnose Asberger, han har også adhd,noe som har erfaring med det ? hilsen slitenmor Stakkars deg, destod fler som slår seg sammen, destod sterker blir man:-) Det finnes trøst og det finnes håp. http://behindthecurtains.net/
Gjest Gjest_ANONYM_* Skrevet 21. mai 2008 #20 Skrevet 21. mai 2008 Stakkars deg, destod fler som slår seg sammen, destod sterker blir man:-) Det finnes trøst og det finnes håp. http://behindthecurtains.net/ Et råd: Still så mange spørsmål du kan, og tenk over HVA du spør om. HVA er det du VIL vite f.eks. ...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå