Gå til innhold

Israels svakhet er demokratiet

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Det trekkes stadig frem at Israel er det eneste demokratiet i en urolig del av verden. 

Men dette særtrekket kan være akkurat det som forsegler nasjonens skjebne. 

Alle land som opplever det Israel opplevde 7. oktober ville reagert. Men forskjellen er at i autokratier kunne ledere tatt kalkulerte valg i sin reaksjon til terrorangrepet. I Israel må statsministeren gjøre det folket vil. Og folket ville ha blod. De ville ha hevn. Og Netanyahu hadde ikke noe valg. Hadde gjort terrorangrepet til en ordinær politisak så ville han blitt slaktet av det israelske folket. Han hadde rett og slett ikke noe annet valg enn å utslette Gaza. 

Dersom det samme hadde skjedd i en ikke-demkoratisk stat, der lederen ikke trenger å svare befolkningen, kunne reaksjonene vært mer kalkulerte og i statens langsiktige interesser.

Israel var på god vei til å normalisere forhold til mange av sine naboer. De hadde stor støtte i Vesten. Men alt er nå kastet vekk. De er nå en pariastat, og er i ferd med å miste sin eneste gjenværende venn, USA. Den dagen det skjer, så er staten Israel så nær utslettelse som de noen gang har vært. Uansett markerer 7. oktober starten på slutten for den eneste jødiske staten i verden. 

Og alt koker ned til demokratitet og folkestyret. Folket krevde blod. Og det fikk de. Prisen er at staten forsvinner, men folket bryr seg ikke om det, de baserer sine valg på følelser. Og følelsene krevde hevn. 

Endret av Perineum
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså nei, ALLE  som opplever et teror angrep reagerer ikke med folkemord...

Ja Israel påfører seg selv store problemer, men det er ikke på grund av demokrati. Tvert i mot så svekes jo demokratiet i takt med at Israel graver seg selv mer ned. Så jeg vill heler si at apartide og mangel på demokrati har ført til problemene de har sat seg i. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Det du har rett i er at Netanyahu gjør det meste for å beholde makten. 
Hvorfor tenker du at et diktatur ville handlet annerledes etter 7. oktober? Ja, et diktatur kunne ha ofret gislene, såklart. Men det var over 200, både barn, kvinner og eldre. De to yngste gislene ble kvelt av palestinere, etterpå ble kroppene mutilert fordi det skulle se ut som bombeangrep. 
Det som skjedde av grusomheter 7. oktober er underkommunisert i vestlig presse, mye på grunn av jødisk mentalitet. 
Det er ikke bare jeg som synes at det er underlig at et så bestialsk terrorangrep fører til at det er offeret som får all skyld. Eller, kanskje ikke så rart i og med at flere studentorganisasjoner på Harvard beskyldte Israel for folkemord allerede 8. oktober. Det hele virket planlagt. 
Mens ødeleggelsene på Gaza har alt å gjøre med hvordan Hamas kjemper. Stikkord er underjordiske tunneler med åpninger inni hus og bombefeller. 
At Israel er i ferd med å bli så veldig isolert og paria i verden er vel i stor grad avhengig av hvilken vei du ser. Landet holder på å løsrive seg fra USA. 
Er ingen tvil om at 7. oktober satte i gang en kjedereaksjon som har endret Midtøsten. Om det er begynnelsen på slutten for Israel gjenstår å se. 

• Liker 3
Skrevet

Du påstår Netanyahu gjør dette motvillig?

Nei, den må du lenger ut på landet med!

Benny sitter med ståpikk og ser på videoer av lemlestede barn.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Stonegiant skrev (1 time siden):

Du påstår Netanyahu gjør dette motvillig?

Nei, den må du lenger ut på landet med!

Benny sitter med ståpikk og ser på videoer av lemlestede barn.

Selvsagt. Du legger i alle fall skjul på noe når du bruker antisemittiske troper. 

Det er for øvrig voksne menn som er overrepresentert i dødsstatistikken, ikke barn. 

Endret av Svava
  • Liker 3
Skrevet
Pippi Lotta skrev (7 timer siden):

Ja Israel påfører seg selv store problemer, men det er ikke på grund av demokrati. Tvert i mot så svekes jo demokratiet i takt med at Israel graver seg selv mer ned. Så jeg vill heler si at apartide og mangel på demokrati har ført til problemene de har sat seg i. 

Ikke så mange land som har opplevd terrorangrep iscenesatt av et annet lands myndigheter.

• Liker 2
Skrevet
Pippi Lotta skrev (7 timer siden):

Noe Israel heller ikke har gjort. 

Israel er fremdeles rangert som rundt nr. 30 på demokratiindeksen, så hvilket belegg har du for å si at demokratiet svekkes? Hvordan kan du kalle det apartheid når alle statsborgere i Israel har samme rettigheter? 

• Liker 4
Skrevet
huldra_hildur skrev (2 timer siden):

Ikke så mange land som har opplevd terrorangrep iscenesatt av et annet lands myndigheter.

England opplevde blodige og grusome angrep fra Irer i tiår. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Svava skrev (2 timer siden):

Noe Israel heller ikke har gjort. 

Israel er fremdeles rangert som rundt nr. 30 på demokratiindeksen, så hvilket belegg har du for å si at demokratiet svekkes? Hvordan kan du kalle det apartheid når alle statsborgere i Israel har samme rettigheter? 

Hvorfor har Israel en rasistisk "tilbakeven" lov? 

Du har forklart meg svare på det spørsmålet før. Jeg er dog ikke sikket på hvorfor du forklarte meg det, for svaret er jo også forklaringen på hvorfor det er helt åpenbart at ikke alle inbygerne har like retigheter. 

Uanset forje gang du begynte å stille meg spørsmål, nektet du å svare meg på noen ting selv om jeg brukte mye tid på å forklare deg det du spurte om. Ser ingen grun til å starte en ny diskusjon, når du kommer med påstander du vet ikke stemmer og så nekter å prøve å forklare de en gang..... Det er bortkastet tid for oss bege, når du bare slutter å svare på noe som helst intresangt.

Endret av Pippi Lotta
Skrevet
Pippi Lotta skrev (23 timer siden):

Hvorfor har Israel en rasistisk "tilbakeven" lov? 

Du har forklart meg svare på det spørsmålet før. Jeg er dog ikke sikket på hvorfor du forklarte meg det, for svaret er jo også forklaringen på hvorfor det er helt åpenbart at ikke alle inbygerne har like retigheter. 

Uanset forje gang du begynte å stille meg spørsmål, nektet du å svare meg på noen ting selv om jeg brukte mye tid på å forklare deg det du spurte om. Ser ingen grun til å starte en ny diskusjon, når du kommer med påstander du vet ikke stemmer og så nekter å prøve å forklare de en gang..... Det er bortkastet tid for oss bege, når du bare slutter å svare på noe som helst intresangt.

Jeg er ikke enig i at det er rasisme. La oss si det dannes en palestinsk stat eller en kurdisk stat, det er da vel palestinere og kurdere som vil ha rett til å få statsborgerskap?

Med meg? Jeg kan ikke huske vi har diskutert dette før.

• Liker 3
Skrevet
Svava skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke enig i at det er rasisme. La oss si det dannes en palestinsk stat eller en kurdisk stat, det er da vel palestinere og kurdere som vil ha rett til å få statsborgerskap?

Med meg? Jeg kan ikke huske vi har diskutert dette før.

Beklager, jeg blandet deg med noen andre. Har nok ikke snaket med deg om dette nei.

Poenget er jo fremdeles det samme, du skriver beleielig nok at alle "statsborgere" har samme retigheter. Men det hjelper jo ingen ting så lenge de er diskriminerende hvem som får bli statdsborgere... Er vel derfor du skrev statsborger og ikke inbyger, så du må jo vite at det er et stort demokratisk problem? 

Og en palestinsk eller kurdisk etnostat hadde selvfølgelig vert akurat like feil som Israel... Diskriminering et feil altid uanset. I hvertfal i prinsipet, det går jo an å håpe de statene ikke vill vert like voldelige som Israel er. Ganske nedslående at rasistisk loverk som forskjelsbehandler på bakgrun av etnisitet er feil er en bran fakel i 2026. 

Skrevet
Pippi Lotta skrev (28 minutter siden):

Beklager, jeg blandet deg med noen andre. Har nok ikke snaket med deg om dette nei.

Poenget er jo fremdeles det samme, du skriver beleielig nok at alle "statsborgere" har samme retigheter. Men det hjelper jo ingen ting så lenge de er diskriminerende hvem som får bli statdsborgere... Er vel derfor du skrev statsborger og ikke inbyger, så du må jo vite at det er et stort demokratisk problem? 

Og en palestinsk eller kurdisk etnostat hadde selvfølgelig vert akurat like feil som Israel... Diskriminering et feil altid uanset. I hvertfal i prinsipet, det går jo an å håpe de statene ikke vill vert like voldelige som Israel er. Ganske nedslående at rasistisk loverk som forskjelsbehandler på bakgrun av etnisitet er feil er en bran fakel i 2026. 

I Norge er det nordmenn, i Polen er det polakker, i Hellas er det grekere osv. Det er også slik en palestinsk stat kommer til å bli. Det blir ikke en palestinsk stat hvis palestinere skal være i mindretall. Jeg er ikke med på at det er rasisme. Det er jo slik land er delt inn. Det er en selvfølge at mennesker ønsker å bo i et land hvor de fleste andre snakker samme språk og tilhører samme kultur/religion. 

Nå er rundt 20% av befolkningen i Israel arabere, samt det er noen andre minoriteter der. Det er ikke et land med mindre diversitet enn Norge for eksempel.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Svava skrev (13 minutter siden):

I Norge er det nordmenn, i Polen er det polakker, i Hellas er det grekere osv. Det er også slik en palestinsk stat kommer til å bli. Det blir ikke en palestinsk stat hvis palestinere skal være i mindretall. Jeg er ikke med på at det er rasisme. Det er jo slik land er delt inn. Det er en selvfølge at mennesker ønsker å bo i et land hvor de fleste andre snakker samme språk og tilhører samme kultur/religion. 

Nå er rundt 20% av befolkningen i Israel arabere, samt det er noen andre minoriteter der. Det er ikke et land med mindre diversitet enn Norge for eksempel.

I Norge er det Norske statsborgere som har de samme retighetene uavhengig av om de tilhører den etniske majoriteten, en av de anerkjente etniske minioritetene (kvener, reisende, osv), det anerkjente urfolket (samer) eller en annen etnisitet. Så nei ingen i Norge får retigheter som stadsborgerskap på grund av etnisitet, en slik lov hadde vert kjempe rasistisk, diskriminerende og derfor ulovlig. Heldigvis! Jeg vill heller leve resten av livet som minioritet, en som majoriteten i apharthaid. Men igjen det er ingen ting som tyder på at Norge skal ligne på Israel på dette området, for vårt system anerkjener menerskers forbindelse til landet helt uavhengig av etnisitet. 

Endret av Pippi Lotta
Skrevet
Svava skrev (På 16.8.2026 den 17.40):

Selvsagt. Du legger i alle fall skjul på noe når du bruker antisemittiske troper. 

Det er for øvrig voksne menn som er overrepresentert i dødsstatistikken, ikke barn. 

Det er på ingen måte antisemittisme.

• Nyttig 1
Skrevet

Dette var et helt nytt perspektiv.

Sånn sett takker jeg deg, TS.

Skrevet

Problemet til Israel er at dei er ein settlerkoloni bygd på ein særeigen form for biologisk rasisme. det er dèt som gjer at staten ikkje har definert sine eigne grenser og ikkje bryr seg om ICC eller ICJ.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Stonegiant skrev (36 minutter siden):

Det er på ingen måte antisemittisme.

Jo, HL-forskeren her forklarer at en av de vanligste antisemittiske forestillingene som aktiveres i denne konflikten er den beskyldningen: 

https://www.vg.no/nyheter/i/K833dE/antisemittisme-i-norge-jeg-snakker-ikke-om-min-joediske-identitet

Sitat

Barnemordere

I middelalderen oppsto myten om at jøder kidnappet og drepte kristne barn som ritualmord. Den antisemittiske forestillingen om jødisk barnemord gjenspeiles i ordbruk og karikaturer om Israel-Palestina konflikten.

Jeg kan ikke huske å ha sett beskyldninger om om at en part går etter barn og koser seg med barnedrap i noen annen krig eller konflikt. Tror du virkelig det er urelatert?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Svava skrev (18 minutter siden):

Jo, HL-forskeren her forklarer at en av de vanligste antisemittiske forestillingene som aktiveres i denne konflikten er den beskyldningen: 

https://www.vg.no/nyheter/i/K833dE/antisemittisme-i-norge-jeg-snakker-ikke-om-min-joediske-identitet

Jeg kan ikke huske å ha sett beskyldninger om om at en part går etter barn og koser seg med barnedrap i noen annen krig eller konflikt. Tror du virkelig det er urelatert?

Hvordan er det antisemittisk å kritisere en enkeltperson? Fordi personen tilfeldigvis er jødisk? Nei, den logikken er jeg ikke med på. Du tar skikkelig feil.

• Nyttig 1
Skrevet
Fossegrimen skrev (44 minutter siden):

Problemet til Israel er at dei er ein settlerkoloni bygd på ein særeigen form for biologisk rasisme. det er dèt som gjer at staten ikkje har definert sine eigne grenser og ikkje bryr seg om ICC eller ICJ.

Er det et problem at jødiske bor der arabiske personer bor?( I området som er kalt Palestina).

• Liker 1
Skrevet (endret)

Thesummerfairy skrev (8 minutter siden):

Er det et problem at jødiske bor der arabiske personer bor?( I området som er kalt Palestina).

Det blir jo et problem når palestinere diskrimineres, mens jøder får mange flere retigheter.... Forøvrig veldig merkelig måtte å formulere spørsmåle på, setlere bor jo ikke der palestinere bor. De fordriver eller myrder palestinere, for å stjele området der palestinerne bode. 

Endret av Pippi Lotta
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...