Gå til innhold

Samvær hos barnefar og mye "uhell"

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp, jeg er litt i villrede. Jeg har gått fra barnefar fordi han var en udugelig og inkompetent partner og en manipulerende løgner, og mønsteret har selvfølgelig gjentatt seg etter at vi flyttet fra hverandre.

I løpet av sommeren har det skjedd to store hendelser hvor barnet på fire år har blitt ganske stygt skadet når han har hatt ansvar. Jeg vet at barnet er høyt og lavt konstant og krever MASSE tilsyn og oppmerksomhet. Jeg vet også at barnefar prøver så godt han kan. Men jeg vet også at han er mobilavhengig og har et dårlig oppmerksomhetsspenn (ADD).

Barnet falt på badet under bading og slo bakhodet i dusjen og blødde mye. Fikk et arr på 2-3 cm. Jeg skjønner helt ærlig ikke hvordan barnefar kunne være så langt unna at det kunne skje. Denne uka fikk barnet et skap over seg hos han og fikk blåmerker i panna og hele ryggen. Barnet sa at det fikk veldig vondt og skreik masse.

Hva gjør jeg? Jeg vil jo stole på at barnet har det bra der, men det er jo åpenbart at han er mye slackere og at det er stor sjanse for ulykker. Jeg blir veldig redd for at noe veldig alvorlig skal skje. Barnet er bare 4 år.

Han nekter jo selvfølgelig for at dette skjedde hos han, men barnet er så stort nå at det forteller selv. Han tar ikke ansvar, men går bare rett i angrep tilbake. En voksen samtale er helt umulig og det gjør samarbeidet utrolig vanskelig.

Anonymkode: 494bc...e97

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

To ganger i løpet av sommeren? Han må nektes samvær. 

Anonymkode: 2c444...a40

Skrevet (endret)

Skapet og andre store møbler bør i alle fall festes til veggen. 

Hvis far har adhd har kanskje sønnen deres det også, siden du beskriver han som «høyt og lavt og krever masse tilsyn og oppmerksomhet». Høy arvelighet. 

Prøv å moderere hvordan du snakker til eksen hvis han går rett i forsvar. Han føler seg gjerne kritisert og udugelig. 

Har du konkrete forslag til hva barnefar kan gjøre selv? 

Endret av ~white lady~
Endret et ord
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke bare å nekte noen samvær. Det må ligge tungtveiende årsaker til grunn her. Til og med foreldre som har rus-problematikk får samvær. Det er ikke noe sånt her, han er bare håpløs og udugelig. Men det skader jo barnet at han ikke klarer å følge opp på en god måte.

Jeg må ta det via FVK, fastlege, kanskje retten? Barnet er også glad i pappaen sin og hadde blitt lei seg om h*n ikke fikk treffe han... Det er flere ting som spiller inn her.

TS

AnonymBruker
Skrevet
~white lady~ skrev (1 minutt siden):

Skapet og andre store møbler bør i alle fall festes til veggen. 

Hvis far har adhd har kanskje sønnen deres det også, siden du beskriver han som «høyt og lavt og krever masse tilsyn og oppmerksomhet». Høy arvelighet. 

Prøv å moderere hvordan du snakker til eksen hvis han går rett i forsvar. Han føler seg gjerne kritisert og udugelig. 

Har du konkrete forslag til hva barnefar kan gjøre selv? 

Ikke ADHD, men ADD (attention deficit disorder). Ja, det kan godt være arvelig.

Jeg har vært tålmodig og forståelsesfull i flere år. 

Det er vanskelig å være forut sånne situasjoner når han har samvær over flere dager. Og de to situasjonene jeg nevner her er jo situasjoner jeg tenker  han burde klart å forutse selv.

Hva foreslår du at jeg sier?

TS 

AnonymBruker
Skrevet

Du må ihvertfall få han til å skjønne at barnet må til lege for undersøkelser når det blir skadet. Mange ganger kan tid ha mye å si etter ulykker. 

Anonymkode: d807b...19a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må få han forstå at barne kan måtte til lege ved skadder.

Og siden du sier barne er aktivt høyt og lavt kan jo barnet og ha adhd. Det er arvelig . En fortsatt med ADD kan dermed gi barnet adhd , selv om en ukke selv har h i diagnose 

Anonymkode: e0795...da2

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke ADHD, men ADD (attention deficit disorder). Ja, det kan godt være arvelig.

Jeg har vært tålmodig og forståelsesfull i flere år. 

Det er vanskelig å være forut sånne situasjoner når han har samvær over flere dager. Og de to situasjonene jeg nevner her er jo situasjoner jeg tenker  han burde klart å forutse selv.

Hva foreslår du at jeg sier?

TS 

Dette er jo det samme

Anonymkode: 92b67...95d

Skrevet

Tidligere ADD går under paraplyen ADHD da det i bunn og grunn er samme nevroutviklingsforstyrrelse. 

Mange med ADHD er svært sensitive til alt som oppfattes som kritikk. Det kalles rejective sensitive dysphoria (RSD), og har med hvordan hjernen og nervesystemet regulerer følelser. 

Derfor kan det lurt å tenke over hvordan du snakker til eksen. 

Er det «Du klarer aldri å passe på! Nå skjedde det igjen!»

Eller «Jeg forstår at *navn* er krevende, men jeg ble bekymret når han kom hjem med det store aret i bakhodet. Han sa han hadde ramla i dusjen. Jeg vil gjerne høre fra deg hva som egentlig skjedde?»

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du må ihvertfall få han til å skjønne at barnet må til lege for undersøkelser når det blir skadet. Mange ganger kan tid ha mye å si etter ulykker. 

Enig . Det må kunne dokumenteres at alvorlige skader skjer ved samvær hos far . Første steg er kanskje familievern-kontor evnt en diskusjon m barnevern for å rådføre deg . Er barnet i stor fare , må du jo gå til sak for å få full omsorg . Men da må du jo først kunne dokumentere farer/skadene/ ansvarsløsheten . 

• Liker 1
Skrevet
~white lady~ skrev (2 minutter siden):

Tidligere ADD går under paraplyen ADHD da det i bunn og grunn er samme nevroutviklingsforstyrrelse. 

Mange med ADHD er svært sensitive til alt som oppfattes som kritikk. Det kalles rejective sensitive dysphoria (RSD), og har med hvordan hjernen og nervesystemet regulerer følelser. 

Derfor kan det lurt å tenke over hvordan du snakker til eksen. 

Er det «Du klarer aldri å passe på! Nå skjedde det igjen!»

Eller «Jeg forstår at *navn* er krevende, men jeg ble bekymret når han kom hjem med det store aret i bakhodet. Han sa han hadde ramla i dusjen. Jeg vil gjerne høre fra deg hva som egentlig skjedde?»

Jeg har alltid hatt approach nr to, men blir irritert og frustrert når han lyger meg rett opp i ansiktet utover i samtalen. Han vil ikke ha på seg at noe er hans skyld. Han skylder på barnet, sier det skjedde i barnehagen etc... Når jeg vet det ikke stemmer.

Jeg blir redd for barnet mitt - og synes det er uansvarlig oppførsel av han som forelder. Jeg blir som sagt redd for at det skal skje større ting (som er irreversibelt) - på hans vakt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva mener du med at tid kan ha mye å si?

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS

Oj, skjønner skjønner ikke engang du det? Stakkars barn som har to foreldre som ikke skjønner viktigheten med rask legehjelp ved ulykker. Barnet kan bl.a få indre blødninger ved å få et skap over seg, for ikke å snakke om hodeskader da det falt på badet og slo hodet å begynte å blø.

Her er det nok ikke bare far som trenger en leksjon om barn og skader. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS

Men hva tenker du når du skriver at barnet har hatt to alvorlige hendelser med store skader hos far, også skjønner du ikke engang at barnet skulle hatt tilsyn av lege?

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Galskap. Det er bare damer som kan skrive at barnet og barnefar skal miste kontakten utifra ca 30 linjer tekst  fra en fremmed på kg på en lørdagskveld. Det er helt absurd å foreslå noe slikt - og så lurer man på hvorfor mange damer har et trøblete forhold til eksen sin?  

Det er én person sin beskrivelse - vi vet ingenting om mor, gjør vi? Eller? Psykologien i slikt er ofte kompleks.

Barnefar er ifølge  mor;

- en udugelig partner

- en inkompetent partner??!

- en manipulerende løgner

Hvem sier slik om far til sin sønn?. Gjør dere opp deres egne meninger utifra hvordan mor beskriver far. Det ligger nok mye der.

Anonymkode: aa43e...9e6

Skrevet

Uhell kan skje den beste, både med diagnoser og uten. En vanninne av meg har vært på legevakten 8 ganger dette året med ene barnet for hen er høyt og lavt. Over halvparten av besøkene har vært på grunn av uhell på skolen.

Man kan sikre skap og hyller så godt man kan men har man et barn som er overalt på sekunder og klatrer på alt så kan man være uheldig, det kan like gjerne skje hos deg.

Virker jo som om barn og far kanskje er på samme spekter så det kan være lurt å møte din eks mpå samme måte som du kan håpe at ditt barn en gang blir møtt.

Anonymkode: 8819f...1ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hjelp, jeg er litt i villrede. Jeg har gått fra barnefar fordi han var en udugelig og inkompetent partner og en manipulerende løgner, og mønsteret har selvfølgelig gjentatt seg etter at vi flyttet fra hverandre.

I løpet av sommeren har det skjedd to store hendelser hvor barnet på fire år har blitt ganske stygt skadet når han har hatt ansvar. Jeg vet at barnet er høyt og lavt konstant og krever MASSE tilsyn og oppmerksomhet. Jeg vet også at barnefar prøver så godt han kan. Men jeg vet også at han er mobilavhengig og har et dårlig oppmerksomhetsspenn (ADD).

Barnet falt på badet under bading og slo bakhodet i dusjen og blødde mye. Fikk et arr på 2-3 cm. Jeg skjønner helt ærlig ikke hvordan barnefar kunne være så langt unna at det kunne skje. Denne uka fikk barnet et skap over seg hos han og fikk blåmerker i panna og hele ryggen. Barnet sa at det fikk veldig vondt og skreik masse.

Hva gjør jeg? Jeg vil jo stole på at barnet har det bra der, men det er jo åpenbart at han er mye slackere og at det er stor sjanse for ulykker. Jeg blir veldig redd for at noe veldig alvorlig skal skje. Barnet er bare 4 år.

Han nekter jo selvfølgelig for at dette skjedde hos han, men barnet er så stort nå at det forteller selv. Han tar ikke ansvar, men går bare rett i angrep tilbake. En voksen samtale er helt umulig og det gjør samarbeidet utrolig vanskelig.

Kontakt barnevernet.

Anonymkode: 693eb...8c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Oj, skjønner skjønner ikke engang du det? Stakkars barn som har to foreldre som ikke skjønner viktigheten med rask legehjelp ved ulykker. Barnet kan bl.a få indre blødninger ved å få et skap over seg, for ikke å snakke om hodeskader da det falt på badet og slo hodet å begynte å blø.

Her er det nok ikke bare far som trenger en leksjon om barn og skader. 

Ingen grunn til å bli frekk her.

Jeg sa at barnefar måtte ringe legevakten da barnet falt i dusjen. Det gjorde han. Hans svar på hvorfor han ikke gjorde det med en gang var "at det var så hektisk".... Så han gjorde det flere timer etterpå (snakket med de pr tlf). Da var de også langt unna meg, så jeg fikk ikke reist dit selv og sjekket eller tatt med barnet på legevakten. Ser i ettertid at jeg burde gjort det istedenfor å stole på han.

Episoden med skapet skjedde denne uken og jeg fikk faktisk ikke vite om det før idag. Det skjedde for flere dager siden. Og som jeg skriver over så nekter barnefar for det.. Hvordan skulle jeg tatt tak i det når han ikke engang informerer meg?

Skjønner du ikke hvor vanskelig situasjonen er? Hør alle detaljene før du dømmer noen.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Galskap. Det er bare damer som kan skrive at barnet og barnefar skal miste kontakten utifra ca 30 linjer tekst  fra en fremmed på kg på en lørdagskveld. Det er helt absurd å foreslå noe slikt - og så lurer man på hvorfor mange damer har et trøblete forhold til eksen sin?  

Det er én person sin beskrivelse - vi vet ingenting om mor, gjør vi? Eller? Psykologien i slikt er ofte kompleks.

Barnefar er ifølge  mor;

- en udugelig partner

- en inkompetent partner??!

- en manipulerende løgner

Hvem sier slik om far til sin sønn?. Gjør dere opp deres egne meninger utifra hvordan mor beskriver far. Det ligger nok mye der.

Anonymkode: aa43e...9e6

Hvem snakker slik om sin eks, mener du?

Det ligger mye bak et forhold og familieliv som har raknet. Beklager om det fornærmet deg, jeg prøvde bare få frem hvordan jeg ser på ham etter mange år med iherdige kamper for å redde forholdet og kjernefamilien. Jeg måtte til slutt gi opp.

Jeg forklarer den nåværende problemstillingen ut fra mange år med frustrasjon og skuffelse. Og egentlig stor sorg. Men dette handler ikke om all fortiden, det handler om hva jeg skal gjøre når jeg må sende barnet mitt dit med en sånn usikkerhet.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...