Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

En ansatt som ikke vil bruke etternavnet sitt og enten ikke vil eller klarer å finne på et etternavn. Noen tanker om å foreslå etternavn basert på gebrokken norsk? Jeg bør nok ikke foreslå Hansen, Olsen osv, men man kan jo faktisk hete dette selv om man er av utenlandsk opprinnelse.

Screenshot_20260815-132659_ChatGPT.jpg

Anonymkode: 42e1e...390

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal det være på gebrokkent norsk? 

Anonymkode: 01777...a5c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvorfor skal det være på gebrokkent norsk? 

Anonymkode: 01777...a5c

?

Skrevet

Hva i alle dager  er et  etternavn basert på gebrokken norsk? 

Hvilket som helst etternavn uttalt med hvilken som helst utenlandsk aksent?:vetikke:

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er du lederen til vedkommende? 

Anonymkode: aaaf8...4cd

• Liker 1
Skrevet

Interessant spørsmål, men forklar hva du mener med gebrokkent norsk eller bruk korrekt ord. Unorsk? Østeuropeisk? Utenlandsk? Bare gjetter.

Anonymkode: e7b69...001

Skrevet

Kunne du først prøvd å skrive på forståelig norsk? Jeg forstår ikke hva du spør om..

Anonymkode: e9933...38f

• Liker 4
Skrevet

TS trenger et falskt etternavn en ansatt skal bruke. Den ansatte snakker gebrokkent og er utenlandsk.

Var da ikke veldig vanskelig å forstå.

Anonymkode: ae6cd...81e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

TS trenger et falskt etternavn en ansatt skal bruke. Den ansatte snakker gebrokkent og er utenlandsk.

Hehe, så enkelt som det 

Skrevet

Og om det er innenfor å foreslå utenlandske navn bare fordi det snakkes gebrokkent.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

En ansatt som ikke vil bruke etternavnet sitt og enten ikke vil eller klarer å finne på et etternavn. Noen tanker om å foreslå etternavn basert på gebrokken norsk? Jeg bør nok ikke foreslå Hansen, Olsen osv, men man kan jo faktisk hete dette selv om man er av utenlandsk opprinnelse.

Meyer

Anonymkode: aafd5...a49

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men hvorfor er det relevant at den ansatte snakker gebrokkent eller er utenlandsk? Med mindre det foretrekkes et navn som peker mot et visst opphav eller bør kunne gå for å være hjemmehørende i spesifikke land. Og det sies det jo ikke noe om.

• Liker 3
Skrevet
Seff skrev (15 minutter siden):

Men hvorfor er det relevant at den ansatte snakker gebrokkent eller er utenlandsk? Med mindre det foretrekkes et navn som peker mot et visst opphav eller bør kunne gå for å være hjemmehørende i spesifikke land. Og det sies det jo ikke noe om.

I muntlig formell kommunikasjon, men som sagt mulig å være av utenlandsk opprinnelse og ha et typisk norsk navn.

Fornavnet er typisk norsk, og internasjonalt, kanskje det virker mindre troverdig om man for eksempel sier Renate Hansen og snakker gebrokkent.

Skrevet

Er det nødvendig at vedkommende bruker etternavnet sitt? Er det noe i veien for å kun bruke fornavn? Er vedkommende villig til å bruke patronym (evt matronym)? 

Anonymkode: 5b82a...dcd

• Liker 2
Skrevet

Med mindre personen er underlagt en eller annen form for beskyttelse ville jeg nektet å etterkomme den ansattes krav. Man har saklig grunn til å vite hva ens kollegaer heter. 

Og hvis personen er underlagt en eller annen form for beskyttelse, så er det myndighetenes, og ikke arbeidsgivers oppgave å finne på dekknavn til vedkommende. 

Anonymkode: 4d96b...33f

• Liker 3
Skrevet

Ut ifra det jeg har lært av filmer er Mr Smith populært i slike tilfeller.

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er mot øst ville jeg tenkt Novak eller Janik.

Anonymkode: 34aa5...5dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2026 den 13.33):

Müller/ Møller,

Nilsson

Smith

Weber

Andersson

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2026 den 20.31):

Høres veldig rart ut. Hvorfor skal leder finne på et etternavn en ansatt skal bruke på jobb? Hvis jeg heten Hansen men vil kalle meg Olsen på jobb så får jeg sikkert lov til det, men å be sjefen min finne på et etternavn? Arbeidsgiver må naturligvis uansett fult navn slik det står i passet for å kunne utbetale lønn og sjekke arbeidstilatelse osv. 

Anonymkode: 0d5c9...56f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Høres veldig rart ut. Hvorfor skal leder finne på et etternavn en ansatt skal bruke på jobb? Hvis jeg heten Hansen men vil kalle meg Olsen på jobb så får jeg sikkert lov til det, men å be sjefen min finne på et etternavn? Arbeidsgiver må naturligvis uansett fult navn slik det står i passet for å kunne utbetale lønn og sjekke arbeidstilatelse osv. 

Anonymkode: 0d5c9...56f

Og verken leder eller ansatt selv klarer å finne på et etternavn, så kg må også spørres. 

Anonymkode: 2182a...7c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...