AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Skrevet 6 timer siden Det sies ofte at kvinner savner å ha dype samtaler, men det gjør menn også. Likevel virker det som om mange opplever at man snakker helt forbi hverandre. Hva er det egentlig som stopper oss fra å få til disse samtalene, og hva legger du selv i begrepet en "dyp samtale"? Anonymkode: 6f398...259
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Skrevet 5 timer siden Kanskje de har dårlig kjemi? Noen er det lettere å snakke med enn andre. Ikke at det er noe "feil" med ene personen, men at kombinasjonen av de to er feil. F.eks hvis to mennesker liker morsomme samtaler, så er det likevel ikke en god match på morsomme samtaler hvis de har forskjellig humor. Anonymkode: 24a02...204
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Skrevet 4 timer siden Personlig kjemi. For å ha en dyp samtale må man være åpen og trygg på hverandre. Det er ikke nok at to mennesker sitter og bytter på å si «dype» ting, dersom man ikke samtidig hører hverandre og opplever den forbindelsen. Anonymkode: f4800...ddd 3
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Kanskje de har dårlig kjemi? Noen er det lettere å snakke med enn andre. Ikke at det er noe "feil" med ene personen, men at kombinasjonen av de to er feil. F.eks hvis to mennesker liker morsomme samtaler, så er det likevel ikke en god match på morsomme samtaler hvis de har forskjellig humor. Anonymkode: 24a02...204 Så klart kan så være. Men spørsmålet her er om vi som menn vs kvinner har forskjellig definisjon på hva en dyp samtale innebærer? Anonymkode: 6f398...259
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Personlig kjemi. For å ha en dyp samtale må man være åpen og trygg på hverandre. Det er ikke nok at to mennesker sitter og bytter på å si «dype» ting, dersom man ikke samtidig hører hverandre og opplever den forbindelsen. Anonymkode: f4800...ddd Ja, men hva er en dyp samtale. Kan du nevne noen eksempler på temaer som kan bli diskutert i en slik samtale? Anonymkode: 6f398...259
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Skrevet 4 timer siden Tillit. At man forstår hverandre og kan snakke om vanskelige ting uten å føle seg dum eller latterliggjort, eller frykte at det blir brukt mot en senere. Møte forståelse. Utveksle følelser. Et gjensidig ønske om å bli bedre kjent med hverandres innerste rom, også de man vanligvis ikke deler med alle. Jeg har aldri dype samtaler med noen under lunsj på jobb når vi sitter mange sammen lissom. Man er gjerne kun to, eller en liten fortrolig gruppe, for å kunne ha dypere samtaler. Anonymkode: 6139a...c48 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, men hva er en dyp samtale. Kan du nevne noen eksempler på temaer som kan bli diskutert i en slik samtale? Anonymkode: 6f398...259 Tja, i min erfaring så begynner samtalen om løst og fast, men utvikler seg så naturlig over i dypere temaer dersom vi er «på line» og det faller seg slik. Jeg har aldri satt meg ned med noen og hatt en planlagt dyp samtale. Men dypere temaer kan jo feks være å filosofere over mening med livet? Er det en mening eller er alt tilfeldig? Eller det kan handle mer om personlige ting, om hvordan man føler seg i livet, forholdet til foreldre eller barn. Har man ting man angrer dypt på? Noe man skammer seg over. Det kan også være mer dypdykk i interesser, politiske ideer, teknisk utvikling osv . Temaet er kanskje ikke det viktigste, men den følelsen man har av å interagere med et annet menneske på et dypere nivå, ikke bare overfladisk. Anonymkode: f4800...ddd 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tillit. At man forstår hverandre og kan snakke om vanskelige ting uten å føle seg dum eller latterliggjort, eller frykte at det blir brukt mot en senere. Møte forståelse. Utveksle følelser. Et gjensidig ønske om å bli bedre kjent med hverandres innerste rom, også de man vanligvis ikke deler med alle. Jeg har aldri dype samtaler med noen under lunsj på jobb når vi sitter mange sammen lissom. Man er gjerne kun to, eller en liten fortrolig gruppe, for å kunne ha dypere samtaler. Anonymkode: 6139a...c48 Og forresten (det var jeg som skrev innlegget jeg siterer her), for å svare på ditt andre spørsmål: for min del handler det ikke om kjønn. Jeg kan ha dype samtaler med menn også, men sånn generelt så opplever jeg nok at kvinner ofte er mer involvert i denne typen samtaler. Kvinner er på gruppenivå kanskje mer opptatt av følelser enn menn. Anonymkode: 6139a...c48 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det sies ofte at kvinner savner å ha dype samtaler, men det gjør menn også. Likevel virker det som om mange opplever at man snakker helt forbi hverandre. Hva er det egentlig som stopper oss fra å få til disse samtalene, og hva legger du selv i begrepet en "dyp samtale"? Anonymkode: 6f398...259 Det har jeg spurt meg om 100 ganger etter å ha lest på forumet her. Hva legger folk i å ha «dype samtaler» og hvordan i all verden oppstår det et behov for å stadig ha disse «dype samtalene»? Veldig glad for at mannen min ikke må sitte hjemme i sofaen 2 ganger i uken å ha «dype samtaler»😅 Anonymkode: 82a86...73c 2 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har jeg spurt meg om 100 ganger etter å ha lest på forumet her. Hva legger folk i å ha «dype samtaler» og hvordan i all verden oppstår det et behov for å stadig ha disse «dype samtalene»? Veldig glad for at mannen min ikke må sitte hjemme i sofaen 2 ganger i uken å ha «dype samtaler»😅 Anonymkode: 82a86...73c Behovet for denne slags kommunikasjon, er jo en naturlig ettervirkning for mennesker som konstant reflekterer over alt: livet, relasjoner, opplevelser, erfaringer, livsspørsål, løsninger, religion, politikk, barn, psykologi osv. Det er et stort skille føler jeg - de som tenker på den måten, kontra de som lever livet sitt fra ett øyeblikk til et annet, og forholder seg til praktiske spørsmål "i nuet". Det fungerer svært dårlig å være et par med én hver fra disse to kategoriene, da blir ofte begge parter skuffet over å ikke føle seg bra. Anonymkode: e9ee6...d8c 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Skrevet 1 time siden Og som en annen sier, det er jo ikke at man skal planlegge å sette seg ned for dype samtaler X antall ganger i uken. Det er dyniske samtaler utifra refleksjoner begge parter har. Løpende, regelmessig - uten en begynnelse, uten en slutt. Det bare "er". Og som også er nevnt, så er det jo slik at selv ordinære, praktiske emner ofte ender opp med å utvikle seg til noe dypere. Naturlig - det skjer jo kun når begge mennesker setter pris på slik kommunikasjon og refleksjon. Ellers stopper det jo før man kommer i dybden i det hele tatt. Anonymkode: e9ee6...d8c 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Behovet for denne slags kommunikasjon, er jo en naturlig ettervirkning for mennesker som konstant reflekterer over alt: livet, relasjoner, opplevelser, erfaringer, livsspørsål, løsninger, religion, politikk, barn, psykologi osv. Det er et stort skille føler jeg - de som tenker på den måten, kontra de som lever livet sitt fra ett øyeblikk til et annet, og forholder seg til praktiske spørsmål "i nuet". Det fungerer svært dårlig å være et par med én hver fra disse to kategoriene, da blir ofte begge parter skuffet over å ikke føle seg bra. Anonymkode: e9ee6...d8c Men tror du ikke folk flest er en blanding? Hvis jeg skal se meg selv utenfra, tipper jeg folk hadde beskrevet meg som en praktisk og pragmatisk person. Aktiv med mange jern i ilden. Men jeg har da selvsagt også et indre liv, og filosoferer og reflekterer over stort og smått «hele» tiden. Men denne indre verdenen min deler jeg med veldig få. Hverdagen er stundom travel med mye som skal klaffe, men livet er jo likevel mer enn dette? De fleste tenker vel innimellom «hva er egentlig greia med alt?» ? En dypere samtale behøver heller ikke være ang de mest svulstige temaene sånn sett, men bare et lite innblikk under overflaten hos andre. Et gløtt inn i deres indre verden. Anonymkode: f4800...ddd 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Skrevet 1 time siden Savner en av motsatt kjønn (kvinne) som jeg kan elske, bli elsket av, og ha dype samtaler med. Savner nærhet og det å ha en å være nær. Savner tosomhet og det å være ett "Når vi två bli en" - Gyllene Tider Mann, tidligere gift i 18 år, skilt i over 10 Anonymkode: 45559...798
AnonymBruker Skrevet 19 minutter siden #14 Skrevet 19 minutter siden Men hva tenker du selv er en dyp samtale, Ts? Anonymkode: f4800...ddd
AnonymBruker Skrevet 14 minutter siden #15 Skrevet 14 minutter siden I et forhold forbinder jeg det med klisseri og mas. Ellers forbinder jeg det med å tilfredsstille intellektuelle behov. Anonymkode: 99941...363
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå