Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av anonym9192
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg inn noen paragrafer er du snill, dette er fullstending uleselig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skriv dagbok. Noter alle episoder, avvik fra samværsavtale, når barnet har vært parkert hos besteforeldre, utsagn barnet kommer med etc. 

Spar på alt skriftlig og ta alt skriftlig. 

Hold tilbake samvær, la far gå til sak om han vil, be om støttet tilsyn fordi farmor skader barnet og lager konflikt. 

Anonymkode: 78eb0...b5f

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Plexi skrev (14 minutter siden):

Har endret nå 😊

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ønsker å gi deg en klem jeg, ts. Dette må være utmattende å stå i. 

Dokumenter, absolutt alt. 

Anonymkode: 03621...bde

• Hjerte 2
Skrevet (endret)

.

Endret av anonym9192
Skrevet
anonym9192 skrev (4 minutter siden):

Noen uker senere kommer datter glad ut av rommet og sier hun skal til Kristiansand dyrepark og jeg sier hvem sier det. Farmor sier det svarer hun. Jeg blir sint siden jeg har ikke sagt at det passer enda. 

Ikke bruk det mot far nå.

Din datter ble glad.

Anonymkode: 16063...702

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har lignende med min eks og de største kampene tar jeg, men det er masse man bare må ignorere. Fikk blant annet vite nå at i høstferien da barnet egentlig skal til meg, så har de planlagt en utenlandstur. Far selv forteller ikke dette, men barnet gjør det. Jeg holder ikke barnet igjen, selvfølgelig får barnet dra på utenlandstur. Jeg ser ikke på det som et problem. 

Da far ikke fulgte opp barnet sykdom og medisinering så fikk jeg fastlege til å kalle inn far på time. Der fikk far grundig veiledning i hvorfor astmamedisin er viktig. 

Far trodde ikke på mrg da jeg reagerte på barneta hørsel. Han kranglet stygt med meg og mente at jeg ødela ungen med alt dette "sykdomspratet." Men etter henvisning og time hos spesialist så viste det seg at barnet hadde veldig dårlig hørsel på begge sider. Det ble satt inn dren.

Når jeg et par år nå har reagert på mulig pollenallergi så tror ikke far på det heller. Barnet hoster/nyser aldri der, så må vist være noe galt hos meg. Barnet fikk påvist gresspollenallergi og medisinering de mnd det gjelder. 

Vaner og ting ellers holder jeg meg unna, mange ting han gjør som jeg reagerte på. At deres familie baksnakker meg får jeg ikke gjort noe med. Men går riktig vei for å få far til å forstå sykdom. 

Også må du vite at far bestemmer alt ved sitt samvær og du har ikke noe med det med mindre det foregår vold og lignende. 

Anonymkode: ac00e...32e

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Plexi skrev (10 timer siden):

"Fullstending uleselig"? Tror du mener avsnitt ;) 

Anonymkode: a48b1...61b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
anonym9192 skrev (10 timer siden):

Må også legge ved en hendelse. I våres kontaktet farmor meg ifht Kristiansand dyrepark tur i august.  At de hadde bestilt tur inkl overnatting og lurte på om det passet å ha hun da , jeg svarer med vet ikke grunnet ferie/sommerturnus ikke var klar. Noen uker senere kommer datter glad ut av rommet og sier hun skal til Kristiansand dyrepark og jeg sier hvem sier det. Farmor sier det svarer hun. Jeg blir frustrert siden jeg har ikke sagt at det passer enda.  Farmor beklaget seg og sa det var dumt av hun å fortelle datter. Får da sommerturnus og ferien som viser jeg har ferie når turen er og sier da nei fordi ønsker å tilbringe min ferie med hun.  Men da kontakter hennes tante (far sin søster) meg og trygler og ber om å ha hun siden de har betalt og bestilt.. sa til slutt ja og hadde da ikke datter selv i 1av2 uker ferie jeg hadde...

Må også legge til at har kjøpt hus, har forlovede ( 4+år sammen) og 20 uker gravid i tillegg.. så har lite psykisk til overs om dagen

Når får du sommerturnusen? Det er forståelig at det er kjedelig for alle å måtte vente med å planlegge sommerferie. Her setter vi opp kalender for hele neste år høsten før. 

Nå venter du jo et barn til, så det kan kanskje være perioder der det er greit at eldste datter er hos far mens du har fri.

Anonymkode: 2ca24...572

Skrevet (endret)

,

Endret av anonym9192
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Skriv dagbok. Noter alle episoder, avvik fra samværsavtale, når barnet har vært parkert hos besteforeldre, utsagn barnet kommer med etc. 

Spar på alt skriftlig og ta alt skriftlig. 

Hold tilbake samvær, la far gå til sak om han vil, be om støttet tilsyn fordi farmor skader barnet og lager konflikt. 

Jeg er så evig takknemlig for all den tiden jeg fikk tilbringe hos farmor og farfar under oppveksten da far var en drittsekk som ga faen. Hos de fikk jeg oppleve en atmosfære jeg ikke ville være foruten. Jeg husker redselen jeg følte da mor en gang truet med at jeg ikke skulle få kommer til farmor mer pga en episode hun var sterkt uenig om.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sitter du å avhører datteren din om hva farmor snakker med henne om?

Anonymkode: 06633...ff3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Send bekymringsmelding til barnevernet.

Anonymkode: 6d4a0...a91

• Liker 2
Skrevet

Far og familien høres slitsom ut, men jeg tror du får det lettere om du bare svelger et par kameler og lar far/farmor styre samværet der uten at du prøver å detaljstyre alt. Neste år kan dere jo prøve å bli enige om sommerferien tidligere, tilfelle far/farmor vil bestille tur tidlig for å spare penger?

AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (25 minutter siden):

Jeg er så evig takknemlig for all den tiden jeg fikk tilbringe hos farmor og farfar under oppveksten da far var en drittsekk som ga faen. Hos de fikk jeg oppleve en atmosfære jeg ikke ville være foruten. Jeg husker redselen jeg følte da mor en gang truet med at jeg ikke skulle få kommer til farmor mer pga en episode hun var sterkt uenig om.

Hva så?

Det er ikke deg TS beskriver. Å ha en nær voksen som snakker ned ens forelder, eskalerer konflikt og gjør primær omsorgsperson psykisk nedbrutt, er soleklart skadelig. Samme hvor hyggelig det måtte være i dyreparken. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
anonym9192 skrev (14 timer siden):

Har endret nå 😊

Lag gjerne skikkelig avsnitt, alt med en fri linje mellom, da blir det enda bedre å lese😊

Anonymkode: ade8d...61f

Skrevet
BareMay skrev (30 minutter siden):

Men problemet her er at farmor ikke er helt i vater.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Hei,

Forstår at denne situasjonen er kjempefrustrerende. Men siden din eks er far til barnet og har familien han har, så er det beste å forsøke å forbedre de relasjonene som er.

At man tar med barnet mye til besteforeldre når man er skilt, er ikke veldig unormalt. De får gjerne en større rolle i barnets liv når man ikke er to voksne sammen, gitt at de er i nærheten og har helse/vilje til å delta. Barnet ser jo heller ikke hans foreldre når det er hos deg, som er mesteparten av tiden.

Farmor: 

Jeg tviler forøvrig ikke på at farmor er kjip her, men jeg ville nok angrepet det på en annen måte overfor ham. For eksempel skrevet; "Hei! X har fortalt meg noen ganger nå at farmor har kommet med en del negative utsagn om meg når de er sammen. Ettersom hun er et barn tar jeg ikke alt dette for god fisk, og vet det kan være ting som er feil eller overdrevet, men hvis det skulle være noe som stemmer, så setter jeg veldig stor pris på om du korrigerer det hvis/når det oppstår. Jeg er voksen og tar meg ikke nær av det, men X er jo halvparten av oss begge, og når noen sier noe stygt om oss, blir hun veldig lei seg. Takk for at du forstår".

Boligsituasjonen er kjip, men i utgangspunktet må du ha tillit til at far rydder opp i dette. Han er ikke pliktig å sende deg rapporter fra fagpersonell ang. hans bolig. 

Hvordan er barnets relasjon til far ellers?

Et lite notis utifra min erfaring: Prøv å hold dialogen litt jovial og personlig. Jeg vet ikke hvordan du ordlegger deg overfor ham/dem, og om du har det byråkratiske språket du bruker her ("Jeg opplever" fremfor "jeg synes", "jeg skal informeres" fremfor "gi meg beskjed", "unødvendig konfliktfremmede" osv.). Du er ikke en saksbehandler i denne relasjonen, men mor, som i prinsippet er likestilt med far. Jeg ser mange mødre legger an dette "BUP-språket", og jeg kan love deg at de når ikke bedre frem hos hverken eksen eller familien på den måten. Hensikten er ofte å bli tatt alvorlig, men resultatet er det motsatte. Jeg kan love deg at de opplever deg som like, eller mer, konfliktfremmende.

Endret av Lønnesirup01
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva så?

Det er ikke deg TS beskriver. Å ha en nær voksen som snakker ned ens forelder, eskalerer konflikt og gjør primær omsorgsperson psykisk nedbrutt, er soleklart skadelig. Samme hvor hyggelig det måtte være i dyreparken. 

Ville bare påpeke at besteforeldre har en egen verdi for barn, selv om mor ikke liker de. Men nedsnakking er selvsagt stygt, uansett hvem som gjør det. Men så er det det der med å detaljstyre samvær hos far og hans familie og da..

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...