Gå til innhold

Besøkshjem erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Besøkshjem er som oftest en het i måneden , aldri hørt noen si noe negativt om å være det, høres ut som du snakker om beredskapshjem og det er noe annet

Anonymkode: aa341...206

Det varierer nok etter behovet til barnet og biologisk familie. Da vi var besøkshjem hadde vi en natt i uken (hente og så levere i bhg dagen etter) og annenhver helg (hente i bhg fredag, og levere hjemme søndag ettermiddag) Vi ble spurt om å utvide, men vi hadde ikke kapasitet.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
C8H10N4O2 skrev (1 time siden):

Det varierer nok etter behovet til barnet og biologisk familie. Da vi var besøkshjem hadde vi en natt i uken (hente og så levere i bhg dagen etter) og annenhver helg (hente i bhg fredag, og levere hjemme søndag ettermiddag) Vi ble spurt om å utvide, men vi hadde ikke kapasitet.

Som det står som oftest 

Anonymkode: aa341...206

AnonymBruker
Skrevet

Naboen var avlastingshjem for en gutt fra han var 2 til slutten av tenårene. En periode da han var 21 bodde han fast hos dem. Nå er han voksen og venter sitt første barn, og har bestemt at de skal få spesielle besteforelder-titler. 

Naboen fikk barn tidlig, så de hadde fortsatt mye overskudd da barna deres flyttet ut og ønsket å gjøre noe positivt for andre. Guttens mor var alene og strevde med sykdom. I perioder var gutten mer hos naboen enn vedtaket egentlig tilsa.  

Gutten var veldig engstelig da han først kom til naboen. Tok ham nesten et helt år å tø opp ordentlig. Han gikk ikke i barnehage, og var vant til å bare være hjemme med moren sin, så han var redd for alt fra mennesker til katter til busser til vind. Naboen brukte mye tid på å venne ham til hverdagslige ting, og etterhvert lære ham normale ting som bordskikk, vanlig hygiene, husarbeid osv.

Anonymkode: 99317...17a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn i familien på avlastning 1-2 helger i mnd. Etter avtale gjennom barnevernet. Men her så kjenner vi jo forelderen så vi får alltid det vi trenger fra den. Våre barn er ca i samme alder så de har stor glede av hverandre og det har aldri vært noen problemer. Her er barnet på avlastning fordi den ene forelderen er alene og det er svært krevende kontakt med den andre forelderen og det er konflikter ukentlig uten at barnet i det hele tatt er hos den andre forelderen. Det har vært rettssaker hvor den andre alltid taper, men kjører på fordi. Sakkyndig, barnevernet, fvk, barnehage og skole er på «vårt» lag, men det hjelper jo ikke når den andre bare kjører på med nye påfunn. 

Anonymkode: bcc61...e9b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en krevende hjemmesituasjon da jeg var ung der vi ble utsatt for grov omsorgssvikt. Var derfor i besøkshjem (annen hver helg) i mange år fram til jeg ble tatt/hentet ut av hjemmet mitt. Besøkshjemmet startet tidlig barneskolealder. Jeg var i besøkshjem/avlastning hos ei jente i klassen som gjorde at det ble trygt og godt. Noe av den oppfølgingen jeg fikk der, har nok reddet meg og formet meg til å bli den personen jeg er i dag. 

Jeg har derfor vært besøkshjem selv ved flere anledninger. Selv om ordningen er avsluttet med de hjemmene som har vært hos oss, kommer ungdommen/de unge voksne fremdeles på middag, overnatting og besøk hos oss ☺️ Veldig kjekt! Jeg har til og med blitt spurt om å være fosterhjem for et barn, men da takket jeg nei. Masse lykke til ☺️ For meg var det virkelig gull verdt å få oppleve normal familiedynamikk med samlet familiefrokost, dusjing hver dag, noen som leste natta-eventyr, fikk høre at noen var glad i meg, fikk anerkjennelse, ros og masse kjærlighet osv. 

Anonymkode: 0458b...5e7

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...