Gå til innhold

Besøkshjem erfaringer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer vurderer å bli besøkshjem, har snakket med barnevern og avtalt et møte med dem i neste uke. I mellomtiden prøver jeg å finne litt informasjon, men syns det er overraskende lite av hva man kan forvente seg?

Regner med at vi får svar på møtet også, men jeg er allikevel nysgjerrig og vil vite litt på forhånd.

Har du/dere erfaring fra å være besøkshjem eller eventuelt ha?

Vi er unge, har ikke egne barn enda, men vi har hunder. Bor i en enebolig med 4 soverom, så jeg føler nesten at det er vårt «kall» og hjelpe noen som trenger det når vi har så mye plass! Ellers i hverdagen så tilbyr vi oss egentlig å være barnevakt for familie fordi vi syns det er så givende, og tenker litt sånn at noen andre som trenger det burde få gleden av å oppleve det vi kan gi, hvis det gir mening?😅 I tillegg har vi begge på hver kant stort nettverk med barn og ungdom i nesten alle aldre.

Samtidig er jeg redd for at jeg har malt et litt sånn rosenrødt bilde av å ha omsorg for noen, da det kan hende de krever mer enn det vi er vandt til. Så jeg vil gjerne høre deres erfaringer, positive, negative? Vi har ikke forpliktet oss til noe som helst enda så det er mulighet for å ombestemme seg..

Anonymkode: cc9e1...1e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har vært selv i flere omganger og har jobbet med å tildele. 

Erfaringen min fra begge deler, er at det kan være fint og givende - men også ganske krevende. Det er utbredt at overarbeidede saksbehandlere - meg selv inkludert - har lite kapasitet til å følge opp besøkshjem ved utfordringer. 

Fungerer best om besøkshjemmet er komfortable nok til å ha mye av dialogen med barnets foreldre på egen hånd, om foreldre er noenlunde oppegående og når barnet ikke har alt for store utfordringer i seg selv. Dessuten bør man tillate seg å være litt kravstor når det kommer til særlige utgifter og slikt. 

Det er mange fine unger og fine familier som behøver besøkshjem. Og så er det av og til en del av pakka med "siste forsøk før omsorgsovertakelse," da kan det i blant være ganske krevende. 

Be om en god del informasjon før dere sier ja til et oppdrag, enkelte unger har så store utfordringer at de rett og slett ikke egner seg for besøkshjem. 

Anonymkode: b8ac8...41c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har vært selv i flere omganger og har jobbet med å tildele. 

Erfaringen min fra begge deler, er at det kan være fint og givende - men også ganske krevende. Det er utbredt at overarbeidede saksbehandlere - meg selv inkludert - har lite kapasitet til å følge opp besøkshjem ved utfordringer. 

Fungerer best om besøkshjemmet er komfortable nok til å ha mye av dialogen med barnets foreldre på egen hånd, om foreldre er noenlunde oppegående og når barnet ikke har alt for store utfordringer i seg selv. Dessuten bør man tillate seg å være litt kravstor når det kommer til særlige utgifter og slikt. 

Det er mange fine unger og fine familier som behøver besøkshjem. Og så er det av og til en del av pakka med "siste forsøk før omsorgsovertakelse," da kan det i blant være ganske krevende. 

Be om en god del informasjon før dere sier ja til et oppdrag, enkelte unger har så store utfordringer at de rett og slett ikke egner seg for besøkshjem. 

Tusen takk for godt svar! Med kravstor på utgifter, tenker du penger man bruker på barnet eller?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tusen takk for godt svar! Med kravstor på utgifter, tenker du penger man bruker på barnet eller?

Ja. Altså, be om å få dekket om ungen trenger bilsete hos dere eller høystol eller ekstra klær fordi eller ikke har turtøy eller whatever. Be om å få dekket ekstrautgifter om dere plutselig skal ha med barnet på ferie fordi mamma er syk og dere er reserven osv. 

Barneverntjenesten er sjelden foroverlent og mange blir glad i barnet og strekker seg langt. Jeg er tilhenger av at man skal ha ordentlig betalt for jobben man gjør. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja. Altså, be om å få dekket om ungen trenger bilsete hos dere eller høystol eller ekstra klær fordi eller ikke har turtøy eller whatever. Be om å få dekket ekstrautgifter om dere plutselig skal ha med barnet på ferie fordi mamma er syk og dere er reserven osv. 

Barneverntjenesten er sjelden foroverlent og mange blir glad i barnet og strekker seg langt. Jeg er tilhenger av at man skal ha ordentlig betalt for jobben man gjør. 

Ja sånn ja! Vi er typisk dumsnille og strekker oss alltid for lang for alle rundt. Men skal være bevisst på det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...