AnonymBruker Skrevet 12. august #1 Skrevet 12. august Jeg og samboer vurderer å bli besøkshjem, har snakket med barnevern og avtalt et møte med dem i neste uke. I mellomtiden prøver jeg å finne litt informasjon, men syns det er overraskende lite av hva man kan forvente seg? Regner med at vi får svar på møtet også, men jeg er allikevel nysgjerrig og vil vite litt på forhånd. Har du/dere erfaring fra å være besøkshjem eller eventuelt ha? Vi er unge, har ikke egne barn enda, men vi har hunder. Bor i en enebolig med 4 soverom, så jeg føler nesten at det er vårt «kall» og hjelpe noen som trenger det når vi har så mye plass! Ellers i hverdagen så tilbyr vi oss egentlig å være barnevakt for familie fordi vi syns det er så givende, og tenker litt sånn at noen andre som trenger det burde få gleden av å oppleve det vi kan gi, hvis det gir mening?😅 I tillegg har vi begge på hver kant stort nettverk med barn og ungdom i nesten alle aldre. Samtidig er jeg redd for at jeg har malt et litt sånn rosenrødt bilde av å ha omsorg for noen, da det kan hende de krever mer enn det vi er vandt til. Så jeg vil gjerne høre deres erfaringer, positive, negative? Vi har ikke forpliktet oss til noe som helst enda så det er mulighet for å ombestemme seg.. Anonymkode: cc9e1...1e8 3 5
AnonymBruker Skrevet 12. august #2 Skrevet 12. august Har vært selv i flere omganger og har jobbet med å tildele. Erfaringen min fra begge deler, er at det kan være fint og givende - men også ganske krevende. Det er utbredt at overarbeidede saksbehandlere - meg selv inkludert - har lite kapasitet til å følge opp besøkshjem ved utfordringer. Fungerer best om besøkshjemmet er komfortable nok til å ha mye av dialogen med barnets foreldre på egen hånd, om foreldre er noenlunde oppegående og når barnet ikke har alt for store utfordringer i seg selv. Dessuten bør man tillate seg å være litt kravstor når det kommer til særlige utgifter og slikt. Det er mange fine unger og fine familier som behøver besøkshjem. Og så er det av og til en del av pakka med "siste forsøk før omsorgsovertakelse," da kan det i blant være ganske krevende. Be om en god del informasjon før dere sier ja til et oppdrag, enkelte unger har så store utfordringer at de rett og slett ikke egner seg for besøkshjem. Anonymkode: b8ac8...41c 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #3 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har vært selv i flere omganger og har jobbet med å tildele. Erfaringen min fra begge deler, er at det kan være fint og givende - men også ganske krevende. Det er utbredt at overarbeidede saksbehandlere - meg selv inkludert - har lite kapasitet til å følge opp besøkshjem ved utfordringer. Fungerer best om besøkshjemmet er komfortable nok til å ha mye av dialogen med barnets foreldre på egen hånd, om foreldre er noenlunde oppegående og når barnet ikke har alt for store utfordringer i seg selv. Dessuten bør man tillate seg å være litt kravstor når det kommer til særlige utgifter og slikt. Det er mange fine unger og fine familier som behøver besøkshjem. Og så er det av og til en del av pakka med "siste forsøk før omsorgsovertakelse," da kan det i blant være ganske krevende. Be om en god del informasjon før dere sier ja til et oppdrag, enkelte unger har så store utfordringer at de rett og slett ikke egner seg for besøkshjem. Anonymkode: b8ac8...41c Tusen takk for godt svar! Med kravstor på utgifter, tenker du penger man bruker på barnet eller? Anonymkode: cc9e1...1e8
AnonymBruker Skrevet 12. august #4 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tusen takk for godt svar! Med kravstor på utgifter, tenker du penger man bruker på barnet eller? Anonymkode: cc9e1...1e8 Ja. Altså, be om å få dekket om ungen trenger bilsete hos dere eller høystol eller ekstra klær fordi eller ikke har turtøy eller whatever. Be om å få dekket ekstrautgifter om dere plutselig skal ha med barnet på ferie fordi mamma er syk og dere er reserven osv. Barneverntjenesten er sjelden foroverlent og mange blir glad i barnet og strekker seg langt. Jeg er tilhenger av at man skal ha ordentlig betalt for jobben man gjør. Anonymkode: b8ac8...41c 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #5 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja. Altså, be om å få dekket om ungen trenger bilsete hos dere eller høystol eller ekstra klær fordi eller ikke har turtøy eller whatever. Be om å få dekket ekstrautgifter om dere plutselig skal ha med barnet på ferie fordi mamma er syk og dere er reserven osv. Barneverntjenesten er sjelden foroverlent og mange blir glad i barnet og strekker seg langt. Jeg er tilhenger av at man skal ha ordentlig betalt for jobben man gjør. Anonymkode: b8ac8...41c Ja sånn ja! Vi er typisk dumsnille og strekker oss alltid for lang for alle rundt. Men skal være bevisst på det! Anonymkode: cc9e1...1e8
Kons Skrevet 13. august #6 Skrevet 13. august Hei. Har litt erfaring med besøkshjem. Du må nesten prøve det for å se. Alt avhenger av situasjonen barnet og familien er i. Mitt råd, se på det som en jobb, få avklart forventningene fra BV, ikke ta ting personlig. Som nevnt tidligere i kommentaren så er besøkshjem brukt av forskjellige årsaker . Så finn ut årsaken .veldig greit. Det er en viktig å fin jobb og man blir ikke 100 prosent involvert men en part på sidelinja som kan bli brukt som tredjepart i forskjellige saker. Anbefaler deg å prøve det. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #7 Skrevet 13. august Kons skrev (4 minutter siden): Hei. Har litt erfaring med besøkshjem. Du må nesten prøve det for å se. Alt avhenger av situasjonen barnet og familien er i. Mitt råd, se på det som en jobb, få avklart forventningene fra BV, ikke ta ting personlig. Som nevnt tidligere i kommentaren så er besøkshjem brukt av forskjellige årsaker . Så finn ut årsaken .veldig greit. Det er en viktig å fin jobb og man blir ikke 100 prosent involvert men en part på sidelinja som kan bli brukt som tredjepart i forskjellige saker. Anbefaler deg å prøve det. Takk for svar! Vi kommer nok til å prøve det ut, har et møte neste uke, uforpliktende prat så da skal vi stille litt spørsmål☺️ Noen spørsmål som kan være verdt å stille? Anonymkode: cc9e1...1e8
AnonymBruker Skrevet 13. august #8 Skrevet 13. august Hei. Vi har vært det i to runder. Det var forsåvidt ganske fint. Fikk tenåringer med en del utfordringer, men det gikk bra. Vi hadde både kapasitet, utdanning og erfaring til å håndtere det. Vi var også støttekontakt utover helgene vi hadde dem. Vi tjente ingenting på det, gikk i null. Jeg vet ikke hvordan det er betalt nå, men hvis det er for å tjene penger er det nok ikke det beste valget. Vi trivdes likevel godt med å være besøkshjem og avsluttet fordi vi fikk egne barn og tenåringene var for krevende til å følge opp i småbarnsfasen. Anonymkode: 0a41a...432
Kons Skrevet 13. august #9 Skrevet 13. august Egentlig skal barnevernet gi deg all info som trengs. Hvis de gjør jobben sin. De skal være takknemlig for at dere vil. Men spm er jo hvordan kommunisere med barnets kontaktperson. Og selfølgelig tilrettelegging av hjem, men alt skal BV informere om. Er de gode tar de godt vare på besøkshjemmet.
AnonymBruker Skrevet 13. august #10 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei. Vi har vært det i to runder. Det var forsåvidt ganske fint. Fikk tenåringer med en del utfordringer, men det gikk bra. Vi hadde både kapasitet, utdanning og erfaring til å håndtere det. Vi var også støttekontakt utover helgene vi hadde dem. Vi tjente ingenting på det, gikk i null. Jeg vet ikke hvordan det er betalt nå, men hvis det er for å tjene penger er det nok ikke det beste valget. Vi trivdes likevel godt med å være besøkshjem og avsluttet fordi vi fikk egne barn og tenåringene var for krevende til å følge opp i småbarnsfasen. Anonymkode: 0a41a...432 Litt usikker på hvor mye man «tjener» nå, men vi gjør det for å hjelpe noen andre og få erfaring selv☺️ takk for svar! Anonymkode: cc9e1...1e8
AnonymBruker Skrevet 13. august #11 Skrevet 13. august Jeg jobber i BUP og hadde aldri i verden satt meg i den posisjonen. Jeg jobber mye med fosterforeldre, beredskapshjem, besøkshjem osv. De fleste aner ikke hva de går til, mange besøkshjem blir sagt opp for det er for krevende. Man MÅ sette tydelige grenser, ofte også overfor biologisk familie etc etc. Det er ikke så rosenrødt som du ser for deg. Mange barn har store atferdsvansker og traumer, de tester relasjonen og sliter dere ut. Tenk dere godt om. Anonymkode: 18b51...6a8
AnonymBruker Skrevet 13. august #12 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg jobber i BUP og hadde aldri i verden satt meg i den posisjonen. Jeg jobber mye med fosterforeldre, beredskapshjem, besøkshjem osv. De fleste aner ikke hva de går til, mange besøkshjem blir sagt opp for det er for krevende. Man MÅ sette tydelige grenser, ofte også overfor biologisk familie etc etc. Det er ikke så rosenrødt som du ser for deg. Mange barn har store atferdsvansker og traumer, de tester relasjonen og sliter dere ut. Tenk dere godt om. Anonymkode: 18b51...6a8 Takk for ærlig svar! Men det er kanskje mulig å få en god del informasjon om bakgrunn, atferd osv før man takker ja til et oppdrag? Anonymkode: cc9e1...1e8 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #13 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja. Altså, be om å få dekket om ungen trenger bilsete hos dere eller høystol eller ekstra klær fordi eller ikke har turtøy eller whatever. Be om å få dekket ekstrautgifter om dere plutselig skal ha med barnet på ferie fordi mamma er syk og dere er reserven osv. Barneverntjenesten er sjelden foroverlent og mange blir glad i barnet og strekker seg langt. Jeg er tilhenger av at man skal ha ordentlig betalt for jobben man gjør. Anonymkode: b8ac8...41c Man kan ikke bare ta med seg barna på ferie etter avtale med barnets foreldre, og kreve betalt fra barneverntjenesten. Om barnet skal være i lengre periode i besøkshjemmet, må dette avklares med barneverntjenesten i forkant. Og som regel er det barneverntjenesten som da spør om vi har mulighet til å ha barnet litt ekstra utover besøkshjemshelgen. Min erfaring er at man da blir tilbudt en annen avtale i den perioden, feks en halv KS og halv utgiftsdekning, alt ettersom lengden på oppholdet. Ts: min erfaring er at barneverntjenesten er opptatt av å matche barna med oss som besøkshjem. Men det blir ikke alltid slik som man er forestilt likevel. Disse barna har som regel med seg noe i bagasjen, som gjerne kommer til uttrykk på ulike måter. Det er liksom ikke som å ha egne barn, og man må lære seg ulike måter å møte og forstå disse barna på. Min erfaring er at det er lurt å ta kontakt med barneverntjenesten så fort noe oppstår, for veiledning. Jo lengre man strekker seg og tenker at man skal klare å løse utfordringene på egen hånd, jo verre blir det som regel. Også kan det innimellom være krevende å stå i kontakten med barnets omsorgspersoner, enten det er foreldre eller fosterforeldre, på ulike måter. Da er det også lurt å kontakte barnevernet. Det som kan være slitsomt, er at det ofte er utskiftinger blant ansatte i barneverntjenesten. Man vet ikke alltid hvem man skal forholde seg til og disse utskiftningene har etter min erfaring ofte ført til at vi må vente lenge på svar, hjelp og støtte når noe oppstår. Det er frustrerende. Anonymkode: 490b5...d0d 3
AnonymBruker Skrevet 13. august #14 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Man kan ikke bare ta med seg barna på ferie etter avtale med barnets foreldre, og kreve betalt fra barneverntjenesten. Om barnet skal være i lengre periode i besøkshjemmet, må dette avklares med barneverntjenesten i forkant. Dette sier seg jo selv. Men ofte vil man kunne få ekstrautgifter, særlig om det er snakk om planlagte ferieopphold, som ikke dekkes av den (temmelig lave) faste satsen. Mange lar bare det gå og "går i null" generelt som hun over skriver. Man bør tjene på å gjøre oppdrag for det offentlige. Synes jeg. Da må man ofte være litt tydelig på det. Så er det selvsagt lov å drive ren filantropi om man ønsker. Anonymkode: b8ac8...41c
AnonymBruker Skrevet 13. august #15 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber i BUP og hadde aldri i verden satt meg i den posisjonen. Jeg jobber mye med fosterforeldre, beredskapshjem, besøkshjem osv. De fleste aner ikke hva de går til, mange besøkshjem blir sagt opp for det er for krevende. Man MÅ sette tydelige grenser, ofte også overfor biologisk familie etc etc. Det er ikke så rosenrødt som du ser for deg. Mange barn har store atferdsvansker og traumer, de tester relasjonen og sliter dere ut. Tenk dere godt om. Anonymkode: 18b51...6a8 Besøkshjem er som oftest en het i måneden , aldri hørt noen si noe negativt om å være det, høres ut som du snakker om beredskapshjem og det er noe annet Anonymkode: aa341...206 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #16 Skrevet 13. august Håper dere prøver det ut, det er et stort behov. Ikke alle som trenger besøkshjem/avlastning er vanskelige. De fleste glir godt inn i besøksfamilien den helgen i måneden de er der. Jeg har avlastning. Jeg er 100% alenemor med audhd og har ett barn med level 1 autisme. Ungdommen sliter med å stole på andre og strever sosialt med jevnaldrende. Ingen utagerende atferd, men en pda-profil man må ta hensyn til. Et relativt enkelt barn å ha i hus, så lenge man forstår seg litt på autisme og pda. Jeg syns besøksfamilien er heldige som får ha ungdommen hos seg, h*n er et lærerikt og morsomt menneske å være rundt. Lykke til! Anonymkode: fac10...1f9 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #17 Skrevet 13. august En bekjent fikk godkjennelse som besøkshjem. Største overraskelsen var at et så stort barn fremdeles brukte bleier. Hun hadde ingen diagnoser, det var bare at ingen hadde lært henne å gå på do. Anonymkode: 1edb0...2c3
AnonymBruker Skrevet 13. august #18 Skrevet 13. august Vi har en 9 åring på besøk ei helg i mnd. Veldig kjekt! Får ca 5000 kr for ei helg ( lønn, utgiftsdekning og kjøregidtgjørelse) Anonymkode: b97fb...b0c
AnonymBruker Skrevet 13. august #19 Skrevet 13. august Ingen egen erfaring, men en bekjent som er alenemor, fikk avlastning. Kort fortalt skar det seg da barnet, som tilsynelatende ikke hadde noen spesielle utfordringer, var et typisk småbarn i trassalderen, noe besøkshjemmet taklet dårlig så de ga til slutt opp. Neste besøkshjem måtte min bekjente finne selv da bvt hadde mangel på besøkshjem og prioriterte barn med spesielle behov. Men etter at hun fant et besøkshjem i vennekretsen, har alt gått som en drøm. Anonymkode: 14a0a...36b 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #20 Skrevet 13. august Jeg kjenner to som er besøkshjem og en som har besøkshjem. Den ene av de som er besøkshjem har en jente med downs hos seg en gang i måneden. De to andre er eller har barn av alenemor, hvor far ikke er kjent og de ellers har lite nettverk. Ingen utagerende eller vanskelige barn. Anonymkode: 99816...e7f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå