AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:15 #21 Skrevet fredag kl. 05:15 Hadde tenkt amerikansk ghetto eller White trash, evt.unge mødre på trygd. Anonymkode: 7b143...205 1
Suffragette Skrevet fredag kl. 10:55 #22 Skrevet fredag kl. 10:55 Suffragette skrev (På 12.8.2026 den 17.55): Jeg tror jeg hadde antatt at foreldrene var unge og kanskje fikk navnet fra en amerikansk TV-serie. Som noen andre skrev hadde jeg kanskje reagert annerledes på Jackson. Da hadde jeg heller tenkt at barnets foreldre hadde engelsk opphav på en eller annen måte. Men i begge tilfeller hadde jeg ikke helt visst om det var en engelsk uttalt J eller norsk for eksempel? Og om -son er en norsk «SÅNN» eller mer engelsk uttalt? Så jeg ville kanskje tenkt på det også, om det blir et for vanskelig navn for barnet? Blir det mye «Ja, Jackson, men med norsk J» for eksempel? Det syns jo mange er ok, mens er barnet mer sjenert er det kanskje vanskeligere. Nå som jeg tenker over det, er det «JÆ» eller «JA» i begynnelse av Jackson?
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:56 #23 Skrevet fredag kl. 10:56 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor er det et problem? Men jeg er ellers enig Anonymkode: dce7c...48b Hvordan skal man uttale navnet, da? Skal den ene forelderen si "Dsjæks'n", og den andre "Jakksånn"? Og hvordan vil man at omgivelsene skal uttale navnet? Anonymkode: 47201...2a2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:10 #24 Skrevet fredag kl. 11:10 Jeg synes ikke det fungerer på norsk (eller svensk, der en mammablogger vel har både Jaxon og Taxon). Det gir bare engelskspråklige vibber. Anonymkode: 0cdb2...47c 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:11 #25 Skrevet fredag kl. 12:11 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan skal man uttale navnet, da? Skal den ene forelderen si "Dsjæks'n", og den andre "Jakksånn"? Og hvordan vil man at omgivelsene skal uttale navnet? Anonymkode: 47201...2a2 Navn uttales ulikt på forskjellige språk og dialekter. Faren til Maren som kommer fra Bergen uttaler det helt forskjellig fra moren som kommer fra Lørenskog. Rachel, Michael osv. uttales helt forskjellig på norsk og engelsk. Det er hverken rart eller et problem. Omgivelsene uttaler det slik det passer med språket de snakker. Å finne et navn som er 100% identisk uttalt på norsk og engelsk er vanskelig, da det finnes flere store og små forskjeller i uttale, selv om vi skulle ignorere skrivemåten og prøver å legge uttalen nært det andre språket TS' døtre har allerede navn som uttales forskjellig på engelsk og norsk. Anonymkode: dce7c...48b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:27 #26 Skrevet fredag kl. 12:27 AnonymBruker skrev (23 timer siden): og for det andre fordi det ikke er noen tradisjon i Norge for å "omskape" et etternavn til fornavn Jeg sa egentlig at jeg var enig med resten, men det er en tradisjon for det i Norge, selv om den er liten. Schjønning og Anker f.eks. Anonymkode: dce7c...48b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:06 #27 Skrevet fredag kl. 13:06 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg sa egentlig at jeg var enig med resten, men det er en tradisjon for det i Norge, selv om den er liten. Schjønning og Anker f.eks. Anonymkode: dce7c...48b Du har selvsagt helt rett, og jeg skulle ikke skrevet "ingen", men "særdeles begrenset". Her på KG tas jo alt det meste bokstavelig, må vite. Anonymkode: 47201...2a2
Suffragette Skrevet fredag kl. 17:06 #28 Skrevet fredag kl. 17:06 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan skal man uttale navnet, da? Skal den ene forelderen si "Dsjæks'n", og den andre "Jakksånn"? Og hvordan vil man at omgivelsene skal uttale navnet? Anonymkode: 47201...2a2 Det kan også bli vanskelig for barnet hvis barnet er sjenert av seg, og vil bli flau over å måtte si hvordan navnet skal uttales. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå