AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:26 #1 Skrevet tirsdag kl. 19:26 Eller det litt mer nye Jaxen? Er det et ok navn i Norge? Eller er det veldig tydelig at en av foreldrene er engelske? Vi har jenter fra før av, og de har navn som er «vanlige» i begge land, men med ulike uttale, som Charlotte, Christina, Veronica etc. Blir det dumt med et navn som uttales på engelsk i Norge? (trenger ikke forlag på andre navn som fungerer på norsk/engelsk. Vi har en liste med navn, men jeg lurer spesifikt på hvordan Jaxon/Jaxen blir tatt i mot i Norge) takk for svar:) Anonymkode: 82ff3...c10
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:30 #2 Skrevet tirsdag kl. 19:30 Maikel Jaxon, Jeg hadde reagert mindre på Jackson enn Jaxon. Jaxon minner meg om ungene til Musk. Men uttalen er vel den samme. Anonymkode: a9b5f...c46 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:58 #3 Skrevet tirsdag kl. 20:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Maikel Jaxon, Jeg hadde reagert mindre på Jackson enn Jaxon. Jaxon minner meg om ungene til Musk. Men uttalen er vel den samme. Anonymkode: a9b5f...c46 Hvem er Michael Jaxon? Jeg har hørt om Michael Jackson, men Jaxon/Jaxen er ingen oppkalling etter artisten. tenker man umiddelbart at Jaxon/Jaxen er oppkalling etter artisten MJ når det Jaxon/Jaxen blir brukt som fornavn Jackson er både et fornavn og et etternavn, som mange andre navn. Jaxon/Jaxen er fornavn. jeg vet ikke hva ungene til Musk heter, men googlet meg til at han har et barn som heter Saxon. Det navnet har jeg aldri hørt før, og tenker at det er et navn de kanskje har laget selv? Jaxon er et etablert og kjent navn, mens Jaxen er en nyere variant. Vanlige navn i UK, men er det «godkjent» i Norge? Anonymkode: 82ff3...c10
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:22 #4 Skrevet tirsdag kl. 22:22 Hadde tenkt at han var barn av innvandrere. Eventuelt et unge-mødre navn (white trash). Anonymkode: 37dda...53f 7
Suffragette Skrevet onsdag kl. 15:55 #5 Skrevet onsdag kl. 15:55 (endret) Jeg tror jeg hadde antatt at foreldrene var unge og kanskje fikk navnet fra en amerikansk TV-serie. Som noen andre skrev hadde jeg kanskje reagert annerledes på Jackson. Da hadde jeg heller tenkt at barnets foreldre hadde engelsk opphav på en eller annen måte. Men i begge tilfeller hadde jeg ikke helt visst om det var en engelsk uttalt J eller norsk for eksempel? Og om -son er en norsk «SÅNN» eller mer engelsk uttalt? Så jeg ville kanskje tenkt på det også, om det blir et for vanskelig navn for barnet? Blir det mye «Ja, Jackson, men med norsk J» for eksempel? Det syns jo mange er ok, mens er barnet mer sjenert er det kanskje vanskeligere. Endret onsdag kl. 15:58 av Suffragette 5
Daria Skrevet onsdag kl. 16:01 #6 Skrevet onsdag kl. 16:01 Jeg leste først Jason og trodde det var en feilstaving. Generelt tenker jeg at barn som skal bo i Norge bør få navn som har noenlunde logisk stavemåte og uttale også på norsk, for deres egen del. 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:37 #7 Skrevet onsdag kl. 16:37 Er dere norske hadde jeg tenkt det var et rart navnevalg. Er dere/en av dere engelsk, forståelig. Men uvant/uvanlig stavemåte. Hverken Jackson eller Jaxon er vanlige engelske navn benyttet av norske. Jaxon blir spesielt grunnet X'en, sjeldent brukt i norsk. Er dere norske hadde jeg tenkt det var teit faktisk. Men, så er det dere som skal like det, og barnet.. , så hva andre måtte mene, er det viktig? Anonymkode: c2bc8...7ec 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:02 #8 Skrevet onsdag kl. 17:02 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er dere norske hadde jeg tenkt det var et rart navnevalg. Er dere/en av dere engelsk, forståelig. Men uvant/uvanlig stavemåte. Hverken Jackson eller Jaxon er vanlige engelske navn benyttet av norske. Jaxon blir spesielt grunnet X'en, sjeldent brukt i norsk. Er dere norske hadde jeg tenkt det var teit faktisk. Men, så er det dere som skal like det, og barnet.. , så hva andre måtte mene, er det viktig? Anonymkode: c2bc8...7ec En av oss er engelske. Jackson og Jaxon har vært vanlig i UK og usa i mange, mange år. Det er mange på 40-50+ som heter det, og spesielt Jackson er veldig vanlig og ansett som litt kjedelig. Jaxen har kommet mer frem de 10-15 siste årene og uttales med E’en, ikke O. Anonymkode: 82ff3...c10
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:06 #9 Skrevet onsdag kl. 17:06 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En av oss er engelske. Jackson og Jaxon har vært vanlig i UK og usa i mange, mange år. Det er mange på 40-50+ som heter det, og spesielt Jackson er veldig vanlig og ansett som litt kjedelig. Jaxen har kommet mer frem de 10-15 siste årene og uttales med E’en, ikke O. Anonymkode: 82ff3...c10 Her er link som sier noe om hvor vanlig navnet Jackson er i flere land de siste årene. Anonymkode: 82ff3...c10
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:07 #10 Skrevet onsdag kl. 17:07 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er link som sier noe om hvor vanlig navnet Jackson er i flere land de siste årene. Anonymkode: 82ff3...c10 https://www.babyverden.no/navn/jackson/ Anonymkode: 82ff3...c10
Snok1 Skrevet onsdag kl. 17:07 #11 Skrevet onsdag kl. 17:07 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Maikel Jaxon, Jeg hadde reagert mindre på Jackson enn Jaxon. Jaxon minner meg om ungene til Musk. Men uttalen er vel den samme. Anonymkode: a9b5f...c46 Det har du jaggu rett i. Skrekk!!
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:08 #12 Skrevet onsdag kl. 17:08 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hadde tenkt at han var barn av innvandrere. Eventuelt et unge-mødre navn (white trash). Anonymkode: 37dda...53f Denne 👆 hilsen Amerikaner som bor i Norge. Anonymkode: cd32a...3f3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:15 #13 Skrevet onsdag kl. 20:15 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En av oss er engelske. Jackson og Jaxon har vært vanlig i UK og usa i mange, mange år. Det er mange på 40-50+ som heter det, og spesielt Jackson er veldig vanlig og ansett som litt kjedelig. Jaxen har kommet mer frem de 10-15 siste årene og uttales med E’en, ikke O. Anonymkode: 82ff3...c10 Skjønner det er vanlig der, men nå spurte du om hvordan vi oppfatter det her i Norge, og etter min mening høres det rart ut. Men nå liker jeg ingen av de navnene (Jackson, Jaxon, Jaxon) i utgangspunktet, ville nok tatt et annet dersom jeg skulle valgt et engelsk navn. Heller et som fungerer på både norsk og engelsk slik døtrene har. Anonymkode: c2bc8...7ec 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:25 #15 Skrevet onsdag kl. 20:25 Lav sosial status. Synes selv navn som Xander, Jaxon osv passer i erotikanoveller, ikke på ekte mennesker. I bøkene er Jaxon rik, kjekk og sexy. Virkelighet-Jaxon har påbegynt to bachelorer uten å fullføre mer enn fadderuka, har en lang streng ekser bak seg, capsen er bak-frem og videregående var livets høydepunkt. Får etterhvert barn med tre ulike damer fra forskjellige one night stands. Jackson derimot, kan diskuteres. Det blir fortsatt ekstremt åpenbart at han ikke har helt norske foreldre, men det høres ut som en oppkalling eller i alle fall et forsøk på et anstendig navn. Anonymkode: b190a...a04 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:26 #16 Skrevet onsdag kl. 20:26 AnonymBruker skrev (På 11.8.2026 den 21.26): Eller er det veldig tydelig at en av foreldrene er engelske? Det er veldig tydelig at minst én av foreldrene har et oppmerksomhetsbehov. Jeg hadde uttalt navnet sånn som jeg leser det. Jakkson. Anonymkode: 96d01...aeb 2
AnonymBruker Skrevet i går, 05:19 #17 Skrevet i går, 05:19 AnonymBruker skrev (På 11.8.2026 den 21.26): Blir det dumt med et navn som uttales på engelsk i Norge? Jaxon uttales da ganske forskjellig på engelsk og norsk. Dzjækks(e)n el.l. på engelsk, og jakksån el.l. på norsk Anonymkode: dce7c...48b 3
AnonymBruker Skrevet i går, 07:29 #18 Skrevet i går, 07:29 Nei, bare nei..... Anonymkode: fe80a...626 2
AnonymBruker Skrevet i går, 12:40 #19 Skrevet i går, 12:40 Fungerer ekstremt dårlig. For det første på grunn av veldig ulik uttale på engelsk og norsk, og for det andre fordi det ikke er noen tradisjon i Norge for å "omskape" et etternavn til fornavn. For det tredje er Jaxon en utrolig eksentrisk måte å stave navnet på. Anonymkode: 47201...2a2 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #20 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Fungerer ekstremt dårlig. For det første på grunn av veldig ulik uttale på engelsk og norsk, Hvorfor er det et problem? Men jeg er ellers enig Anonymkode: dce7c...48b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå