AnonymBruker Skrevet 11. august #1 Skrevet 11. august 🙌Casen her er at vår kvinnelige sjef er ulik med alle oss. Noen setter hun høyt på lista, andre litt lengre ned. Jeg har ei kollega og venninne som blir ringt av henne ca annenhver dag, tramper opp på arbeidsplassen i tid og utid, nå for noen dager siden rett før hun skulle gå. Hun ringer ikke mye meg, hvorfor? Det måtte bare gudene vite. Kollegaen min sier det er slitsomt og vil finne ny jobb om det fortsetter. Hun kjører aldri innom oss, vi er i et annet firma/bygg. Kanskje en gang i mnd maks! Jeg vet hun ble tatt for å gå 10min før tiden, hun var ferdig, men sjefen oppsøkte henne og ble sett. Greia er at vi alle gå 10min før, jeg også, min andre kollega også, vi har gått en halv time før uten å bli oppdaget. Bør vi snakke med sjefen om dette med forskjellsbehandling eller la ballen ligge? Jeg vil for alt i verden ikke hun skal slutte, men jeg skjønner det er masete å ha noen over seg. På facebook er sjefen ikke nøytral med alle, for eks på burdagen så tar hun hjerte på noen og andre ikke. Hvordan skal dette gå og hvordan kan jeg hjelpe venninnen min? Anonymkode: 91bad...e22
AnonymBruker Skrevet 11. august #2 Skrevet 11. august Bare vent snart blir det timelister på gps da nytter ikke ti minutter før som fort blir en halvtime. Bra de ble tatt. Anonymkode: 1d99a...79d 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #3 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bare vent snart blir det timelister på gps da nytter ikke ti minutter før som fort blir en halvtime. Bra de ble tatt. Anonymkode: 1d99a...79d Jeg har slitt litt med hoftene og har måtte gå litt før, er kun halvt på jobb også grunnet dette. Poenget mitt er at jeg blir ikke sjekket, hun blir. Burde gå til alle eller ingen. Anonymkode: 91bad...e22
AnonymBruker Skrevet 11. august #4 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bra de ble tatt. Ja nå ble ikke de tatt. Anonymkode: 91bad...e22
AnonymBruker Skrevet 11. august #5 Skrevet 11. august Ja, jeg hadde en sjef som forskjellsbehandlet helt åpenlyst. Noen fikk kjeft for det andre fikk ros for. Noen kom med forslag som ble avfeid, for så å bli fremhevet som genialt når det kom fra en annen. Noen fikk kjeft for å ha radio på i sitt eget kontor, mens andre fikk ros for å ha skapt "stemning" med radio i åpent landskap. Anonymkode: 45a3e...681 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #6 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja, jeg hadde en sjef som forskjellsbehandlet helt åpenlyst. Noen fikk kjeft for det andre fikk ros for. Noen kom med forslag som ble avfeid, for så å bli fremhevet som genialt når det kom fra en annen. Noen fikk kjeft for å ha radio på i sitt eget kontor, mens andre fikk ros for å ha skapt "stemning" med radio i åpent landskap. Anonymkode: 45a3e...681 Da kan de ikke være sjef spør du meg Anonymkode: 91bad...e22 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #7 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, jeg hadde en sjef som forskjellsbehandlet helt åpenlyst. Noen fikk kjeft for det andre fikk ros for. Noen kom med forslag som ble avfeid, for så å bli fremhevet som genialt når det kom fra en annen. Noen fikk kjeft for å ha radio på i sitt eget kontor, mens andre fikk ros for å ha skapt "stemning" med radio i åpent landskap. Anonymkode: 45a3e...681 Man kan jo ta det videre? Anonymkode: 91bad...e22
endo Skrevet 11. august #8 Skrevet 11. august Altså dere vet at folk er forskjellige? Som leder så forskjellsbehandler jeg. Noen takler konstruktiv kritikk, andre ikke. Noen er pålitelige og gjør jobben, andre må følges opp. Osv osv. Ingen er like. Det er en sterk forskjell på forskjellsbehandling og rettferdig behandling. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #9 Skrevet 11. august endo skrev (Akkurat nå): Altså dere vet at folk er forskjellige? Som leder så forskjellsbehandler jeg. Noen takler konstruktiv kritikk, andre ikke. Noen er pålitelige og gjør jobben, andre må følges opp. Osv osv. Ingen er like. Det er en sterk forskjell på forskjellsbehandling og rettferdig behandling. Men det der vil enkelte ledere løse ved å presse alt arbeidet over på de pålitelige. Det er stor forskjell på ledere. Min tidligere leder tålte ikke noen form for kritikk, uansett hvor konstruktiv. Anonymkode: 45a3e...681
AnonymBruker Skrevet 11. august #10 Skrevet 11. august Ja, lederen min har favoritter og det er veldig synlig. Anonymkode: 0de89...f97 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #11 Skrevet 11. august endo skrev (1 time siden): Altså dere vet at folk er forskjellige? Som leder så forskjellsbehandler jeg. Noen takler konstruktiv kritikk, andre ikke. Noen er pålitelige og gjør jobben, andre må følges opp. Osv osv. Ingen er like. Det er en sterk forskjell på forskjellsbehandling og rettferdig behandling. Vi går før alle, men kun én blir fulgt opp. Er det riktig? Anonymkode: 91bad...e22
AnonymBruker Skrevet 12. august #12 Skrevet 12. august Splitt og hersk. Man behandler noen fint og noen dårlig. De som blir behandlet dårlig tror at de må gjøre noe galt, siden andre blir behandlet bra. De som blir behandlet bra, tror at de som blir behandlet dårlig, må ha gjort noe feil, siden de selv blir behandlet fint, og distanserer seg. Les gjerne om triangulering (psykologi, ikke landmåling, selv om det faktisk er relatert). Hun føler seg nokså sikkert mer truet av din venninne enn hun gjør av deg. Anonymkode: d8ea9...4b2 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #13 Skrevet 12. august Er det forresten du som skrev en tråd som om du var den som ble hakket på, og hvor tråden ble stengt pga mangelfull tittel? Jeg så at mange her inne trodde den personen tok feil og måtte være vanskelig. Jeg var den som mente vedkommende ble mobbet. Har egenerfaring med å være i den situasjonen. Har tydeligvis en naturlig autoritet, altså at mennesker lytter til meg uten at jeg er formelt sett leder, og det virker veldig skummelt og truende på en del usikre ledere. De beste lederne tar i stedet og gjør det til sin fordel. Anonymkode: d8ea9...4b2
AnonymBruker Skrevet 12. august #14 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): Splitt og hersk. Man behandler noen fint og noen dårlig. De som blir behandlet dårlig tror at de må gjøre noe galt, siden andre blir behandlet bra. De som blir behandlet bra, tror at de som blir behandlet dårlig, må ha gjort noe feil, siden de selv blir behandlet fint, og distanserer seg. Les gjerne om triangulering (psykologi, ikke landmåling, selv om det faktisk er relatert). Hun føler seg nokså sikkert mer truet av din venninne enn hun gjør av deg. Anonymkode: d8ea9...4b2 Hva vil det si at hun føler seg truet av henne? Anonymkode: 91bad...e22
AnonymBruker Skrevet 13. august #15 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva vil det si at hun føler seg truet av henne? Anonymkode: 91bad...e22 Nei gudene vet. Jeg er den som skrev dette, men jeg føler meg selv ikke truet av noen. Jeg er en som andre føler seg truet av, og kjenner meg derfor igjen. Har opplevd at enkelte sier det rett ut til meg…men disse klarer av noen grunn ikke å forklare hva det er de mener. Har hørt andre si at det er fordi jeg har naturlig autoritet. Mennesker tror på det jeg sier og gjør ting for å få meg fornøyd. En god leder utnytter den egenskapen, mens en dårlig leder føler seg utfordret av den. (ser jo nå at jeg allerede har skrevet dette så skal avslutte her, hehe) For min del hjelper det at kollegaene sier de ser det som skjer og at de sier fra videre om det. Men de risikerer jo da at det samme skjer de, for da er det de selv som opptrer som naturlige ledere og blir en trussel. Jeg tror, for å være ærlig, at hadde alle vært slike naturlige ledere så hadde det etter hvert blitt uutholdelig for en så usikker leder. Usikre og tyranniske ledere klarer å slå rot fordi så mange er villig til å dukke og undertrykke seg selv i frykt for å stikke seg ut. Jeg er i en situasjon nå hvor situasjonen er så utholdelig at mange har begynt å ta til orde og det er håp om bedring. Har stor sympati med din kollega som enda blir herset med… …men det kan kanskje DU gjøre noe med? Anonymkode: d8ea9...4b2
AnonymBruker Skrevet 15. august #16 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 13.8.2026 den 9.54): Nei gudene vet. Jeg er den som skrev dette, men jeg føler meg selv ikke truet av noen. Jeg er en som andre føler seg truet av, og kjenner meg derfor igjen. Har opplevd at enkelte sier det rett ut til meg…men disse klarer av noen grunn ikke å forklare hva det er de mener. Har hørt andre si at det er fordi jeg har naturlig autoritet. Mennesker tror på det jeg sier og gjør ting for å få meg fornøyd. En god leder utnytter den egenskapen, mens en dårlig leder føler seg utfordret av den. (ser jo nå at jeg allerede har skrevet dette så skal avslutte her, hehe) For min del hjelper det at kollegaene sier de ser det som skjer og at de sier fra videre om det. Men de risikerer jo da at det samme skjer de, for da er det de selv som opptrer som naturlige ledere og blir en trussel. Jeg tror, for å være ærlig, at hadde alle vært slike naturlige ledere så hadde det etter hvert blitt uutholdelig for en så usikker leder. Usikre og tyranniske ledere klarer å slå rot fordi så mange er villig til å dukke og undertrykke seg selv i frykt for å stikke seg ut. Jeg er i en situasjon nå hvor situasjonen er så utholdelig at mange har begynt å ta til orde og det er håp om bedring. Har stor sympati med din kollega som enda blir herset med… …men det kan kanskje DU gjøre noe med? Anonymkode: d8ea9...4b2 Du, det er riktig. Det er min venninne som har skrevet innlegg her inne. Jeg tok opp dette for hennes del, jeg visste hun var her inne. Jeg vet det gikk veldig innpå henne og dette er så frekt av lederen/sjefen. Mobbing på høyt nivå. Møtet hadde gått ut på å hakke over arbeidet hun utførte, det var ikke bra nok og skrøt videre av andre ansatte. Det føles som en narsisistisk måte å være på, utfrysning over alle plan. Hun er ikke den eneste som har slitt med denne sjefen. Anonymkode: 91bad...e22
AnonymBruker Skrevet 15. august #17 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du, det er riktig. Det er min venninne som har skrevet innlegg her inne. Jeg tok opp dette for hennes del, jeg visste hun var her inne. Jeg vet det gikk veldig innpå henne og dette er så frekt av lederen/sjefen. Mobbing på høyt nivå. Møtet hadde gått ut på å hakke over arbeidet hun utførte, det var ikke bra nok og skrøt videre av andre ansatte. Det føles som en narsisistisk måte å være på, utfrysning over alle plan. Hun er ikke den eneste som har slitt med denne sjefen. Anonymkode: 91bad...e22 Ja, jeg var den som skrev at dette var mobbing i en tråd hvor de fleste tolket det som «det er nok deg det er noe galt med, det må være en grunn til at leder holder møter». Har selv vært den personen som møter slik motbør fra en leder og det er den følelsen man sitter med; at det må være noe galt med en. Hvorfor ellers kjefter hun på meg og ikke på andre liksom? Det er ekstremt tungt. Man jobber typisk dobbelt så hardt for å rette opp i alt og så bare blir det også feil. Husker en gang jeg bestemte meg for å trekke meg unna, ikke gjøre så mye ut av meg, ikke svare på spørsmål. Det neste som skjedde var da at hun spurte meg direkte foran alle andre, slik at jeg ikke slapp unna, helt til jeg svarte. Deretter vridde hun på det jeg sa, slik at meningen var den motsatte av det jeg mente, og sa høyt at dette var feil. Jeg sa da at det var ikke det jeg sa, og forsøkte på nytt å forklare, bare for å bli møtt av den samme metoden med å vri og fremstille meg som dum. Gud hjelpe meg, takk og pris jeg hadde oppegående kollegaer som så rett gjennom dette. Det hjelper mye å ha kollegaer som sier de ser og anerkjenner meg og min opplevelse. Det disse lederne driver med er gaslighting og man føler seg ofte klin kokos og sprø som ikke klarer å gjøre ting riktig. Det er først når man innser at man har hatt rett hele tiden, at det lederen gjør er å spolere, at ting kommer på sporet igjen. Så si dette til din venninne, det er min anbefaling. Si at du ser det og at det ikke er hun som tar feil. Det kan også hjelpe å gå mot lederen på uskyldige måter. Det at hun sier «bare så du er klar over det så spiller jeg inn lydopptak, eller tar med meg noen i samtaler» eller at du ser henne i øynene og sier «jeg ser hva du gjør, det blir notert», kan hjelpe. I mitt tilfelle medførte det at leder ble så stresset at hun tråkket feil og avslørte seg selv. Anonymkode: d8ea9...4b2
AnonymBruker Skrevet 15. august #18 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 11.8.2026 den 15.47): Ja nå ble ikke de tatt. Anonymkode: 91bad...e22 «De»? Som du er en del av? Du er vel denne «venninnen» du snakker om, som har gått 10 min før tiden og fått lederen din på nakken. Jeg synes det høres ut som du har en dårlig leder for å ha det sagt, men det er lett å skjønne at du prøver å utgi deg for å være kollegaene dine. Anonymkode: b9fe5...262
AnonymBruker Skrevet 15. august #19 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 11.8.2026 den 20.46): Vi går før alle, men kun én blir fulgt opp. Er det riktig? Anonymkode: 91bad...e22 Det som ikke er riktig er at dere alle går før arbeidstiden er over. Kan dere ikke bare jobbe ut vakta da, alle mann, så er problemet løst? Det er vel det dere får betalt for? Anonymkode: eacec...2c0
AnonymBruker Skrevet 15. august #20 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 11.8.2026 den 15.51): Ja, jeg hadde en sjef som forskjellsbehandlet helt åpenlyst. Noen fikk kjeft for det andre fikk ros for. Noen kom med forslag som ble avfeid, for så å bli fremhevet som genialt når det kom fra en annen. Noen fikk kjeft for å ha radio på i sitt eget kontor, mens andre fikk ros for å ha skapt "stemning" med radio i åpent landskap. Anonymkode: 45a3e...681 Radio i åpent kontorlandskap, seriøst? Enten det er på eget kontor eller landskap så er radio støy. På jobb bruker man øretelefoner/Airpods/annet som gir kun deg lyden og ikke tvinger andre til å være vitner! Anonymkode: 3671e...b78
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå